تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820132820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديپلماسي بسته ها؛مسيري رو به جلو


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ديپلماسي بسته ها؛مسيري رو به جلو
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه سرپرست هيات اعزامي گروه 1+5 به ايران را برعهده دارد،روز گذشته در ديدار با مقام هاي كشورمان بسته جديد پيشنهادي اين گروه را به ايران ارائه داد.در پايان ديدارها آنچه كه دو طرف بر آن تاكيد داشتند "توجه به مشتركات و ادامه مذاكرات" بود.


در بسته پيشنهادي كه ديروز "خاوير سولانا" در ديدار با "منوچهر متكي " وزير امور خارجه كشورمان تقديم وي كرد، نكته جديدي وجود ندارد و محتويات آن كمابيش همانند بسته اي است كه دو سال پيش در خرداد 1385 به تهران ارائه شد، با اين تفاوت كه اين بار با درايت و هوشياري مسئولان هسته اي كشورمان، شرايط متفاوت با گذشته است. شايد به همين علت است كه
اين بار ادبيات بكار رفته در بسته پيشنهادي و نحوه ارائه آن - همراهي مديران ارشد وزرات خارجه كشورهاي 1+5 ( به استثناي آمريكا) -نيز اندكي متفاوت با گذشته است.
صرف نظر از برخي موارد تكراري و ادعاهاي بي اساس ، اين بسته نيز به زعم غربي ها حاوي "مشوق هايي" براي ايران است.
در بخش انرژي هسته‌اي به حمايت از ساخت نيروگاه‌هاي آب سبك منطبق با آخرين فناوري روز اشاره شده است. در بخش سياسي نيز كار با ايران و ديگر كشورهاي منطقه در جهت ارتقاي ترتيبات اعتمادسازي و امنيت منطقه‌اي مورد تاكيد قرار گرفته است. اين بسته پيشنهادي داراي سرفصل‌هايي در حوزه‌هاي اقتصادي، مشاركت در حوزه انرژي، كشاورزي، محيط زيست، همكاري در هواپيمايي غيرنظامي و مسائل اقتصادي، اجتماعي و توسعه انساني است. با اين حال بسته پيشنهادي تاكيد مي‌كند تا زماني كه ايران به شكل تصديق‌پذير تمام فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري خود را طي قطعنامه 1803 شوراي امنيت سازمان ملل به حالت تعليق درآورد اين مشوق‌ها قابل ارائه به ايران است. ‌
بسته 1+5 در حالي ارائه شد كه پيشتر جمهوري اسلامي ايران در 25 ارديبهشت ماه يك بسته پيشنهادى كامل درباره همكارى هاى اقتصادى، سياسى، امنيتى و انرژى را به جامعه بين الملل ارائه كرد.
ايران در بسته پيشنهادي خود كه به كشور‌هاي موثر در دنيا، سازمان ملل و اتحاديه اروپا ارائه شد، ضمن پيشنهاد راهكار‌هايي براي حل مشكلات اقتصادي، مبارزه با تهديد‌هاي مشترك امنيتي و موضوع هاي سياسي و امنيتي به ارائه راهكار‌هايي براي حل و فصل مساله هسته‌اي و نگراني‌‌هاي ناشي از گسترش سلاح‌‌هاي هسته‌اي در دنيا پرداخت.
از نكات مهم در ارتباط با موضوع هسته‌اي اين است كه ايران همواره بر ايجاد كنسرسيوم غني‌سازي و توليد سوخت هسته‌اي در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران، همكاري مشترك براي دستيابي و بهره‌گيري از فناوري صلح‌آميز هسته‌اي و تسهيل بهره‌مندي عموم كشورها از آن اعلام آمادگي كرده است.
همچنين ايران در چارچوب اين بسته، آمادگي خود را براي شروع مذاكراتي جدي و هدفمند به منظور نيل به نتيجه‌اي مشخص اعلام كرده است.
با نگاهي به مذاكرات ديروز خاوير سولانا با منوچهر متكي وزير امور خارجه و "سعيد جليلي" دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان و اظهارات هر يك از طرف ها در اين خصوص مي توان به اين نتيجه رسيد كه با وجود برخي ملاحظاتي كه دو طرف نسبت به بسته هاي پيشنهادي طرف مقابل دارد اما آنچه كه دو طرف بر آن تاكيد كردند ضرورت توجه بر مشتركات بسته پيشنهادي ايران و
1+5 و ادامه مذاكرات تا رسيدن به نقطه نظر واحد بود. در حقيقت "پرهيز از اظهار نظر شتاب زده و نگاه منطقي و اصولي به بسته پيشنهادي به ايران" ترجيع بند اظهارات مقام هاي ايراني در روز گذشته بود.
منوچهر متكى ديروز در ديدار با سولانا با اشاره به آثار و نتايج بسته پيشنهادى جمهورى اسلامى ايران، اظهار داشت: بسته ايران متضمن مسائل متنوع و گسترده اى در عرصه هاى سياسى، امنيتى، اقتصادى، هسته اى، همكارى هاى منطقه اى و بين المللى است كه مى تواند با نگرش واقع بينانه نسبت به آن زمينه ساز مذاكرات سازنده و شروع فرايندهايى مثبت در تمامى زمينه ها باشد.
سولانا در نخستين ديدار خود با وزير امور خارجه با اين گفته روشن مواجه شد كه نحوه تعامل و پاسخ به بسته پيشنهادى جامع ايران به قدرت هاى جهانى و گروه 1+5 مبناى نحوه مواجهه ايران با بسته كشورهاى 1+5 خواهد بود.
متكي پس از دريافت بسته پيشنهادي 1+5 گفت:دولت و ملت ايران ضمن دفاع از حقوق حقه مسلم خود همواره اعلام كرده است كه آمادگى لازم براى مذاكره در زمينه هاى مختلف را دارد.
خاوير سولانا نيز در اين ديدار اظهار داشت: ما درخواست داريم كه جمهورى اسلامى ايران بسته ارائه شده را به طور جامع بررسى كرده و ما براى تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران احترام خاصى قائليم و تأكيد مى كنيم كه حق جمهورى اسلامى ايران را در فناورى صلح آميز به طور كامل به رسميت مى شناسيم. وي اظهار داشت: ما در بسته جمهورى اسلامى ايران نكات مشترك مناسبى را يافته ايم كه اين نكات مى تواند زمينه مشترك شروع مذاكرات را فراهم سازد.
ديروز نيز سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار با سولانا ابراز اميدواري كرد كه ارائه بسته هاي متقابل ايران و 1 + 5 بتواند نقطه اتكاي مناسبي براي آغاز دور جديد مذاكرات جهت رفتن به سوي جهاني آكنده از صلح و امنيت براي همه باشد.
در اين ديدار سولانا تاكيد كرد : شش كشور ضمن استقبال از نكات ارزشمند بسته جمهوري اسلامي ايران، ترديدي براي آغاز گفت وگوها ندارند و خواستار از سرگيري سريعتر مذاكرات درباره مشتركات مورد قبول دو طرف هستند .
در اين مذاكرات نمايندگان 5 كشور روسيه ، چين ،‌فرانسه ،‌انگليس و آلمان نيز ديدگاههاي خود را درباره بسته پيشنهادي ايران و شش كشور مطرح و از مذاكره درباره مشتركات دو بسته استقبال كردند.
ديروز همچنين سولانا بعد از ديدار با جليلي به سفارت آلمان رفت تا در يك كنفرانس مطبوعاتي شركت كند.وي در گفت و گو با خبرنگاران با تاكيد بر اينكه " ما در وضعيت برد - برد هستيم"،‌ گفت: بسته هاي پيشنهادي مي توانند آغاز كننده گفت وگوهاي حقيقي باشند.
امروز همچنين علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در نشست علني مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس در استيفاي حقوق هسته‌اي ملت با هوشياري و نظارت كامل حضور دارد و بسته پيشنهادي كشورهاي عضو گروه ‎ 5+1را بررسي خواهد كرد.
با توجه به مطالبي كه ذكر شد حال بايد منتظر ماند كه آيا اين تاكيد بر اشتراكات و مذاكرات مي تواند به اتخاذ تصميمى كه به تعبير وزير امور خارجه ايران مى توان از آن به "تولد بسته سوم و راه حل تازه از ميان دو بسته پيشنهادى 1+5 و بسته جامع پيشنهادى ايران - به عنوان نقشه راه تعاملات خارجى ايران -نام برد، منجر خواهدشد يا خير.
رويكرد سازنده ايران به مذاكره در عين ايستادگى به اصول و حقوق ملى، زمينه اين مهم را فراهم آورده است. فرصتى كه ايران آماده بهره بردارى از آن است و بايد ديد طرف غربى نيز توانايى استفاده از اين فرصت را دارد يا خير. وزير امور خارجه كشورمان گفت: منتظر دريافت نظرات مشخص 1+5 درباره بسته ايران هستيم و پاسخ ايران به بسته 1+5 با توجه به پاسخ منطقى و سازنده 1+5 به بسته ايران خواهد بود.
پرواضح است كه مسئولين جمهوري اسلامي ايران با پرهيز از هرگونه شتابزدگي در برخورد با بسته پيشنهادي غرب ضمن حفظ اصول با رويكرد منطقي، اين بسته را مورد بررسي قرار مي دهند و پاسخي شايسته و در خور به اين پيشنهاد خواهند داد.
پژوهم- 1007- 1446
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن