تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820936042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگينامه: فريتس والتر (1920-2002)


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: زندگينامه: فريتس والتر (1920-2002)


فوتبال- همشهري آنلاين :
فريتس والتر يكي از نام‌آورترين و محبوب‌ترين بازيكنان فوتبال آلمان در دهه‌هاي ۴۰ و ۵۰ ميلادي بود.

وي به عنوان كاپيتان تيم ملي فوتبال آلمان، با اين تيم در سال ۱۹۵۴ در سوييس به مقام قهرماني جهان دست يافت. اين بزرگ‌ترين افتخار ورزشي والتر بود. والتر در سال ۱۹۲۰ در كايزرسلاترن آلمان زاده شد. هفت ساله بود كه فوتبال را با تيم خردسالان اين شهر آغاز كرد. نخست به عنوان مدافع سمت راست بازي مي‌كرد، اما بعدها به خط مياني و حمله منتقل شد. در هفده سالگي مهاجم ثابت تيم اول كايزرسلاترن بود. فريتس والتر همواره به تيم باشگاهي خود وفادار ماند.

در روزهاي اوج فعاليت ورزشي والتر، باشگاه‌هاي صاحب‌نام اروپا چون اينترميلان ايتاليا و راسينگ پاريس فرانسه پيشنهاد خريد او را دادند. راسينگ براي خريد او ۲۵۰ هزار مارك و آتلتيكو مادريد حتي ۵۰۰ هزار مارك پيشنهاد كرد. اين ارقام در آن زمان نجومي به شمار مي‌رفت. اما والتر به همه‌ پيشنهادها پاسخ منفي داد و در كايزرسلاترن ماند.

فريتس والتر بيست ساله بود كه از طرف «سپ هربرگر» مربي پرآوازه‌ آلمان به تيم ملي فراخوانده شد. وي نخستين بازي خود را در ۱۴ ژوييه ۱۹۴۰ در مقابل تيم ملي روماني انجام داد و در پيروزي ۹ بر ۳ آلمان بر اين تيم، سه بار موفق شد دروازه‌ حريف را فروريزد.

والتر در جنگ جهاني دوم، به خدمت نظام فراخوانده و سرباز توپخانه شد. وي در ارتش از فعاليت ورزشي خود دست نكشيد و جزو تيم فوتبال سربازان بود. اما در جريان جنگ به اسارت ارتش شوروي درآمد. اينكه به سيبري فرستاده نشد، به معجزه‌اي مي‌ماند كه خود داستاني شنيدني است.

والتر كه در اردوي اسيران جنگي در روماني به تب مالاريا دچار و ضعيف شده بود، گاهي با نگهبانان مجاري و اسلواكي اردوگاه كه يك تيم فوتبال تشكيل داده بودند بازي مي‌كرد. هم آنان بودند كه او را به عنوان بازيكن تيم ملي فوتبال آلمان بازشناختند و به فرمانده روس اردوگاه «سرهنگ شوكف» معرفي كردند. اين سرهنگ روس كه خود نيز شيفته‌ ورزش فوتبال بود، از تبعيد فريتس والتر و برادرش لودويگ به سيبري ممانعت به عمل آورد.
بعدها هر گاه از والتر مي‌پرسيدند كه آيا بازي نهايي جام جهاني در مقابل مجارستان كه به قهرماني آلمان منجر گرديد مهم‌ترين بازي زندگي او بوده يا نه، در پاسخ مي‌گفت: «نه! من مهم‌ترين بازي زندگيم را در آن اردوگاه اسيران جنگي انجام داده‌ام».

فريتس والتر با رژيم نازي ميانه‌اي نداشت. همبازي‌هاي او در تيم باشگاهي مي‌گفتند كه هرگز براي اداي احترام، به سبك نازي‌ها با حركت دست به پيش سلام نمي‌داد و نامه‌هايش را با «هايل هيتلر» امضا نمي‌كرد. والتر پس از پايان جنگ، از اسارت آزاد شد و به آلمان بازگشت. در كايزرسلاترن فوتبال را از سر گرفت و با اين تيم در سال‌هاي ۱۹۵۱ و ۱۹۵۳ قهرمان آلمان شد.

والتر پس از وقفه‌ ناشي از جنگ، در سال ۱۹۵۱ به تيم ملي فوتبال آلمان بازگشت. سه سال بعد، آلمان در رقابت‌هاي جام جهاني سال ۱۹۵۴ در سوييس به بازي نهايي راه يافت. حريف اين تيم، تيم ملي فوتبال مجارستان بود كه شانس مسلم قهرماني به شمار مي‌رفت. اما تيم آلمان كه بعدها به نام «تيم والتر» معروف شد، «معجزه‌ برن» را آفريد و مجارستان را با نتيجه‌ سه بر دو شكست داد و قهرمان جهان شد.

چهار سال پس از آن، والتر دوباره با تيم آلمان راهي مسابقات جام جهاني در سوئد شد. آلمان در ديدار نيمه نهايي در مقابل سوئد ميزبان مسابقات قرار گرفت. اما اين تيم نتوانست موفقيت دوره‌ قبل خود را تكرار كند و نه تنها در اين بازي با نتيجه‌ سه بر يك شكست خورد و از راهيابي به بازي نهايي بازماند، بلكه كاپيتان خود، فريتس والتررا نيز به دليل آسيب‌ديدگي شديد از دست داد. آلمان در آن دوره از مسابقات به مقام چهارم بسنده كرد و فريتس والتر نيز پس از آن، كناره‌گيري خود را از تيم ملي اعلام نمود.

والتر روي هم ۶۱ بازي براي تيم ملي فوتبال آلمان انجام داد و ۳۳ گل براي اين تيم به ثمر رساند. او در سطح باشگاهي نيز روي‌هم ۳۷۹ بازي انجام داد و ۳۰۶ گل به ثمر رساند. ورزشگاه فوتبال كايزرسلاترن كه «بتسن‌برگ» نام داشت، در نوامبر سال ۱۹۸۵ به احترام اين ستاره‌ پيشين فوتبال آلمان، به «استاديوم فريتس والتر» تغيير نام يافت.

خود او در باره‌ اين نامگذاري گفت: «من در هشت سالگي آنجا آغاز كردم و در ۳۹ سالگي فعاليت خود را پايان دادم. اين ورزشگاه براي من «بتسه» (بتسن‌برگ) است، اما اينكه حالا ورزشگاه فريتس‌والتر نام دارد هم مورد مخالفت من نيست و حتي كمي به آن افتخار مي‌كنم».

والتر نخواست فعاليت ورزشي خود را از راه مربيگري دنبال كند و دو بار دعوت براي جانشيني سپ هربرگر و مربيگري تيم ملي فوتبال آلمان را رد كرد. او به فعاليت‌هاي اجتماعي روي آورد و نماينده‌ «بنياد سپ هربرگر» شد. كار اين بنياد، كمك به جواناني بود كه در نتيجه‌ خلافكاري به زندان افتاده بودند و پس از آزادي مي‌خواستند به زندگي عادي بازگردند.

فريتس والتر در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۲ در سن ۸۱ سالگي چشم از جهان فروبست.

تاريخ درج: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 13:27 تاريخ تاييد: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 20:06 تاريخ به روز رساني: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 23:28
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن