تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834615817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنگ میان فضایی‌ها و ربات‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جنگ ميان فضايي‌ها و ربات‌هاشکست کاسپارف، قهرمان شطرنج را از هوش مصنوعي به خاطر داريد؟ اين‌بار رايانه‌ها براي شکست بيگانگان در اولين تورنمنت بازي‌هاي استراتژيک جمع شده‌اند. آيا رقيب آينده آنها انسان‌ها خواهند بود؟
جنگ ميان فضايي‌ها و ربات‌ها
تانک‌ها به رديف و در سکوت صف بسته‌اند و همزمان يک سري ابزارهاي کوچک تجسس دائم در منطقه گشت مي‌زنند. ناگهان دو فضاپيماي بيگانه در آسمان ظاهر مي‌شوند و هزاران روبات عنکبوتي از مخفي‌گاه‌ها بيرون مي‌آيند. با آغاز نبرد، صفحه نمايش به ميدان جنگي تمام‌عيار تبديل ميشود؛ با اين تفاوت که اين‌بار، اين هوش مصنوعي است که به جنگ بيگانه‌ها مي‌رود.به گزارش نيوساينتيست، به تازگي دانشگاه استنفورد در کاليفرنيا شاهد برگزاري اولين تورنمنت بازي استراتژيک و علمي‌تخيلي استارکرافت براي رايانه‌ها با حضور 28 گروه روباتيک بود. اين اولين‌بار نيست که رايانه‌ها براي اجراي بازي‌هاي رايانه‌اي برنامه‌ريزي مي‌شوند اما مطمئنا پيچيده‌ترين آنهاست.يکي از اولين بازي‌هايي بود که رايانه‌ها براي اجراي آن برنامه‌ريزي شدند. برنامه‌نويسي براي اين بازي رايانه‌اي در سال‌هاي دهه 1950 آغاز شد و کمتر از 30 سال بعد توانست برترين شطرنج‌بازان جهان را شکست دهد. پس از آن بازي‌هاي ديگر و مسابقات تازه‌اي مانند جوپاردي به عرصه اين رقابت‌ها وارد شدند.دن کلين، متخصص هوش مصنوعي در دانشگاه کاليفرنيا، برکلي و راهنماي يکي از گروه‌هاي شرکت‌کننده، مي‌گويد: «شطرنج بازي پيچيده‌اي است، چون به آينده‌نگري نياز دارد. در بعضي بازي‌ها نيز اين اطلاعات ناقصند که بازي را پيچيده مي‌کنند و گاهي سرعت عمل است که حرف اول را مي‌زند. اما در استارکرافت شما به تمامي اين مهارت‌ها همزمان نياز خواهيد شد».
جنگ ميان فضايي‌ها و ربات‌ها
علاقه متخصصان هوش مصنوعي به اين بازي هم حاصل همين پيچيدگي بي‌انتها است. بازيکنان بايد ارتشي اختصاصي داشته باشند، در قلمروها و تنگه‌هاي متعددي با يکديگر مبارزه کنند، مواضع استراتژيک و شرايط را لحظه‌به‌لحظه زير نظر داشته باشند و در همين حال به جمع‌آوري منابع بپردازند.اين ارتش از حدود 200 واحد مستقل تشکيل‌شده که هر کدام شيوه مبارزه، حرکت و نقاط ضعف و قوت متفاوتي دارند و حتي ميتوانند پرواز کنند يا رداي نامرئي بپوشند. ديگر از مربع‌هاي سياه و سفيد اطمينان‌بخش و حرکات قابل‌پيش‌بيني خبري نيست. يک اشتباه کوچک کافي است تا شکست نهايي را رقم بزند. نکته ديگري هم وجود دارد. استارکرافت پيچيده‌تر از آن است که بتوان قوانينش را در قالب يک برنامه به رايانه آموزش داد. در نتيجه هوش مصنوعي بايد اين بازي را به شيوه‌هاي متعددي مانند استفاده از «ماشين حالات متناهي» يا اجراي مداوم بازي و آزمون و خطاهاي بسيار ياد بگيرد تا در نهايت به بازيکني موفق تبديل شود. او در اين روش مي‌تواند از اشتباهات خودش يا ديگران درس بگيرد. وبر، يکي از دانش‌آموختگان هوش مصنوعي، از آنجا که برگشتي وجود ندارد و کسي نمي‌تواند حرکت بعدي رقبا را حدس بزند، اين بازي را به «سنگ، کاغذ، قيچي» تشبيه مي‌کند. اين مسابقه براي سهولت اجرا در چهار مرحله برگزار شده است. پيچيدگي مراحل اول و دوم به حدي پيش‌بيني شده که براي بازيگران غيرحرفه اي نيز قابل‌اجرا باشد. در اين دو مرحله ارتش‌ها، شامل نيروهاي کوچک و يک‌اندازه‌اي بودند که در عملياتي ساده به مبارزه پرداختند. يک رايانه مبتني بر مدل رياضي «ماشين‌هاي حالات متناهي» توانست در اين دو مرحله بهتر از رقبا عمل کند.
جنگ ميان فضايي‌ها و ربات‌ها
در مرحله سوم، رايانه‌ها در کنار جمع‌آوري منابع به نبرد ادامه دادند. آنها بر خلاف بازي اصلي امکان بررسي عملکرد رقبا را داشتند و در نتيجه تلاش مي‌کردند علاوه بر برداشت منابع مشابه، تکنيک‌هايي را نيز براي برتري استفاده کنند.در مرحله نهايي 5 گروه برتر 2 به 2 در عمليات‌هاي متفاوتي شرکت کردند و در نهايت Overmind متعلق به دانشگاه برکلي که براي برنامه‌ريزي و آموزش آن ترکيبي از «ماشين‌هاي حالات متناهي»، يادگيري ماشيني و شکل محدودي از پيش‌بيني‌ها در بازي شطرنج به کار گرفته شده بود، برنده اين رقابت‌ها شد.متخصصان احتمال مي‌دهند تا 2 يا 3 سال آينده 5درصد از بازيکنان استارکرافت را رايانه‌ها تشکيل بدهند. رقابت آنها با بهترين بازيکنان اين بازي چندان دور از انتظار، به نظر نمي‌رسد.  منبع: نيوساينتيستبرگرفته از خبرآنلاينتنظيم براي تبيان: فاطمه مجدآبادي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن