واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حسن شيخ حائري روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: مختار از قبيله كيسانيه يعني زيركان و باهوشان بوده و بايد گفت اين مجموعه نيز نشان دهنده زيركي و باهوشي داوود ميرباقري (كارگردان) است كه تلاش كرده تا با روايت تاريخ، قيام مختار را به تصوير بكشد. به گفته وي، در حقيقت تلاش او براي تلفيق تاريخ با آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستيم، تلاشي مبارك است. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، مختارنامه را از معدود آثار ماندگار سيمافيلم دانست و افزود: تيتراژ ورودي اين سريال از منحصر به فردترين تيتراژهاي مجموعه هاي تلويزيوني است كه مي توان آن را به صورت يك اثر مستقل هنري مورد تحليل قرار داد. نويسنده كتاب او ... در ادامه افزود: بطور كلي مي توان گفت فيلمنامه مختارنامه از فيلمنامه سريال امام علي (ع) جلوتر نيست، به طور مثال روايت تصويري از شهر كوفه به عنوان شهر هزار قبيله هزار رنگ هنوز كامل نيست. شيخ حائري گفت: همچنين غلو نوشتاري و تاكيد نويسندگان در استفاده از نثر مسجع، فيلمنامه را از يك متن يكدست و روان دور كرده است، در عين حال بايد گفت استفاده از مثل ها و حكايت هاي امروزي در كنار سفيد و سياه مطلق نديدن شخصيت ها از نكات مثبت فيلمنامه است. وي با بيان اينكه طبيعي است با وجود تجربه فعاليت هاي گذشته و پيشرفت تكنولوزي ساختار و بحث فني مختارنامه از سريال امام علي (ع) جلوتر باشد، گفت: همين مساله موجب خلق بخش هاي ماندگار فراواني در مختارنامه شده است. اين منتقد سينما و تلويزيون، كابوس مختار، غرق شدن دارالاماره كوفه در خون، تخت پرنده و عرصه گردان ابن زبير و آتش زدن كعبه را از جمله بخش هاي ماندگار مختارنامه نام برد. شيخ حائري نقش آفريني بازيگران را در مجموع مختارنامه فوق العاده دانست و افزود: به ترتيب بازي فرهاد اصلاني، رضا كيانيان، فريبرز عرب نيا، محمدرضا شريفي نيا، فريبا كوثري و پرويز پورحسيني بيش از ديگران به چشم مي آيد. وي نامگذاري و شروع و پايان هوشمندانه هر قسمت و پخش سريال مختارنامه از شبكه ها و زمان هاي مختلف را تمهيد بسيار مناسبي براي جذب بيشتر مخاطب آن عنوان كرد. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران گفت: بسياري از اشكالات تاريخي كه به اين سريال گرفته مي شود، عملا وارد نيست زيرا يك اثر هنري تصويري متفاوت از نقل مو به موي تاريخ است و كارگردان و فيلمنامه نويس اين اجازه را دارند كه در راستاي خلق قصه و وجه دراماتيك اثر دخل و تصرف هايي انجام دهند. شيخ حائري يادآور شد: البته لازم است اين دخل و تصرف ها با آنچه در كليت اثر اتفاق مي افتد تناقض نداشته باشد به عنوان مثال صحنه كشته شدن عمر سعد فارغ از اينكه تاريخ شيوه كشته شدن او را همين گونه نوشته باشد يا نه، اما با شخصيت پردازي او در كل مجموعه كه او را شخصيتي باهوش نشان مي دهد، سازگار نيست. وي با بيان اينكه اكثر بخش هاي اين سريال ماندگار و قابل دفاع است، افزود: اما در برخي قسمت ها نيز شاهد افت قصه و كند شدن ريتم داستان هستيم كه از آن جمله مي توان به قسمت هاي سيزدهم و سي ام بويژه صحنه كشته شدن حرمله اشاره كرد. مجموعه مختارنامه به كارگرداني داوود ميرباقري و تهيه كنندگي محمود فلاح جمعه ها ساعت 22 از شبكه يك سيما به روي آنتن مي رود. فراهنگ ** 1788 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]