محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844688268
امام زمان(عج) یار و همراه دارد؟
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: امام زمان(عج) یار و همراه دارد؟
یکی از پرسشهای مطرح درباره امام مهدی(عج) این است که آیا آن حضرت در دوران غیبت یاران و همراهانی دارد یا خیر؟ در پاسخ این پرسش باید گفت: از برخی روایات و سخنان دانشوران بزرگ شیعه چنین برمیآید که در این دوران، گروههای برگزیدهای از مؤمنان راستین، مسئولیت یاری امام عصر(عج) و انجام دستورهای ایشان را برعهده دارند. 1. بررسی روایات و سخنان علمای شیعهدر روایتی که از امام محمد باقر(علیهالسلام) نقل شده است، در این زمینه چنین میخوانیم: «صاحب این امر [امام مهدی(علیهالسلام)] ناگزیر از کنارهگیری است و او در [زمان] کنارهگیری خود ناگزیر از [داشتن] نیرو و توانی است. او با وجود آن سی نفر هیچ هراسی ندارد. چه خوب جایگاهی است [مدینه] طیبه.»1از این روایت برمیآید که در دوران غیبت، حداقل سی نفر در خدمت امام مهدی(علیهالسلام) هستند و آن حضرت را یاری میکنند. در روایت دیگری که از آن بزرگوار نقل شده است، ایشان به ترکیب یاران آن حضرت اشاره کرده، میفرماید: «سیصد و اندی به عدد اهل بدر، بین رکن و مقام با قائم بیعت میکنند. در میان آنها، برگزیدگان(نجبا) از اهل مصر، مردان صالح و پرهیزکار (ابدال) از اهل شام و نیک مردان (اخیار) از اهل عراق وجود دارند.»2اگرچه این روایت درباره زمان ظهور است، ولی از برخی کلمات بزرگان میتوان استفاده کرد که همین گروهها در دوران غیبت هم در خدمت آن حضرت هستند.شیخ کفعمی(ره) در حاشیه كتاب «المصباح» خود در شرح بخشی از دعای «ام داوود» كه در آن از «اوتاد» و «ابدال» سخن به میان آمده است،3 مطلبی نقل میکند که در زمینه پرسش مورد نظر ما بسیار راهگشاست. ایشان میگوید:«گفته شده است زمین هرگز از [یک] قطب، چهار نفر از اوتاد، چهل نفر از ابدال، هفتاد نفر از نجبا و سیصد و شصت نفر از صالحان خالی نمیماند. پس قطب همان مهدی است که درود خدا بر او باد. اوتاد هم کمتر از چهار نفر نخواهند بود؛ زیرا جهان مانند خیمهای است و [امام] مهدی مانند عمود این خیمه و اوتاد طنابهای آن هستند. البته گاهی اوتاد از چهار نفر هم بیشتر میشوند. ابدال بیش از چهل نفر، نجبا بیش از هفتاد نفر و صالحان بیش از سیصد و شصت نفرند. چنین به نظر میرسد که خضر و الیاس از اوتاد و پیوسته پیرامون قطب هستند.»4«اوتاد در لغت به معنی میخهاست. در قرآن کریم از کوهها به عنوان اوتاد ارض یاد شده است که در کتب روایات آن را به گروههای مختلف اولیا تعبیر و تفسیر کردهاند. در روایات شیعـه واژه اوتـاد گاه به پیامبر (ص) و ائمه دوازدهگانه (علیهالسلام) و گاه به گروهی از اولیــا اطلاق شده است که در سلسلـه مـراتـب ابـدال و عبـّاد و سیّـاح قـرار دارنـد و از محبوبترین بندگان خدا هستند ...گفتنی است، محدث نوری 5 و شیخ عبّاس قمی6 نیز در كتابهای خود این مطلب را از شیخ كفعمی نقل كردهاند.حضرت آیت الله ناصری نیز درباره گروههای مختلف یاران امام عصر(علیهالسلام) میفرماید:«همواره پنج گروه از اولیا در محضر آن ولی مطلق به سر میبرند و در خدمت ایشان از جانو دل میکوشند. اینان اوتاد، نجبا، نقبا، رجال الغیب و صلحا هستند.»7 2. گروههای مختلف یاران امام مهدی(علیهالسلام)از روایات و سخنان یاد شده دانستیم که یاران امام مهدی(علیهالسلام) در دوران غیبت، همه در یک سطح نیستند و به گروههای مختلفی تقسیم میشوند. در اینجا به اجمال هر یک از این گروهها را بررسی میکنیم:الف) اوتاد«اوتاد» جمع «وَتِد» یا «وَتَد» و در اصل به معنای تکه چوب یا فلزی بوده است که برای بستن طناب خیمه در زمین فرو میکردهاند و موجب پایداری و استواری آن میشده است. با توجه به این معنا، در زبان عرب به هر چیز که مایه پایداری و استواری چیز دیگری میشود، اوتاد گفته میشود. چنان که کوهها را اوتاد زمین، دندانها را اوتاد دهان و رؤسا و بزرگان را اوتاد شهرها مینامند.8در «دائرة المعارف بزرگ اسلامی»، اوتاد این گونه معرفی شدهاند:«اوتاد در لغت به معنی میخهاست. در قرآن کریم از کوهها به عنوان اوتاد ارض یاد شده است که در کتب روایات آن را به گروههای مختلف اولیا تعبیر و تفسیر کردهاند. در روایات شیعه واژه اوتاد گاه به پیامبر(ص) و ائمه دوازدهگانه(علیهالسلام) و گاه به گروهی از اولیا اطلاق شده است که در سلسله مراتب ابدال و عبّاد و سیّاح قرار دارند و از محبوبترین بندگان خدا هستند ...در روایات صوفیه اهل سنت اوتاد گروهی از اولیا شمرده شدهاند که شمار آنها 4 یا 7 و یا 40 تن هستند که بر خُلق موسی(علیهالسلام) و یا بر قلب جبرئیل خلق شدهاند و یا دارای یقینی همچون یقین ابراهیم (علیهالسلام) هستند که به برکت ایشان باران میبارد و بلا از زمین دور میشود و مردم به واسطه ایشان روزی مییابند ... .ابن عربی گاهی الیاس، عیسی، ادریس و خضر(علیهالسلام) را از اوتاد معرفی میکند که با جسم خود در دنیا حضور دارند.»9در مورد ویژگیهای اوتاد، مطالب گوناگونی در روایات و سخنان بزرگان نقل شده است که از جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:حضرت آیت الله ناصری نیز درباره گروههای مختلف یاران امام عصر(علیهالسلام) میفرماید: «همواره پنج گروه از اولیا در محضر آن ولی مطلق به سر میبرند و در خدمت ایشان از جانو دل میکوشند. اینان اوتاد، نجبا، نقبا، رجال الغیب و صلحا هستند.»
در قسمتی از «حدیث معراج» خدای متعال، خطاب به رسول گرامی اسلام(ص) میفرماید:«ای احمد! میدانی به خاطر چه چیز تو را بر دیگر پیامبران برتری دادم؟» رسول گرامی اسلام عرض میکند: به خدا سوگند، نه. پس خداوند میفرماید: «به خاطر [نوع] آفرینش، خوش خلقی، بخشندگی و مهربانی نسبت به مردمان. این چنین هستند اوتاد زمین و کسی از جملة اوتاد نمیشود مگر به واسطة وجود این صفات».10امام علی(علیهالسلام) در یکی از خطبههای خود در وصف اوتاد میفرماید:«ای بندگان خدا! دوست داشتنیترین بندگان خدا بندهای است که خداوند وی را علیه نفس یاری دهد. پس اندوه را شعار خود سازد و خوف از عذاب را تنپوش خویش، از این رو چراغ هدایت در دلش افروخته و برای روز قیامت خود توشهای مهیا کرده، مرگی را که دیگران دورش میپندارند نزدیکش انگاشته، تن به سختیها سپرده، نگریسته و نیکو نگریسته، خدا را یاد کرده و فراوان یاد کرده ... .به مرحلهای از یقین رسید که چهره یقین را که چون آفتاب تابان بود مشاهده کرد. خود را وقف برترین کارها یعنی فرمان خدا کرد تا هر وظیفه که بر عهده اوست به انجام رساند و هر فرعی را به اصلش باز گرداند... .او یکی از معادن دین و اوتاد زمین است. خود را ملزم ساخته به داد رفتار کند و نخستین گام در این راه نفی هواهای نفسانی است از خود...»11شیخ کفعمی(ره) نیز اوتاد را این گونه توصیف میکند:«آنها گروهی هستند که یک چشم بر هم زدن هم از پروردگارشان غافل نمیشوند و از مال دنیا مگر به اندازه لازم و ضروری جمع نمیکنند و لغزشهای بشری از آنها سر نمیزند در آنها عصمت شرط نشده، ولی در قطب شده است.»12 ب) ابدال«ابدال» از نظر لغوی جمعی بَدَل، بِدل یا بدیل به معنای جانشین و نیز به معنای کریم و شریف است.13علامه فخرالدینی طریحی(م 1085 ق.) درباره معنای اصطلاحی «ابدال» مینویسد:«ابدال گروهی از صالحان هستند که هرگز جهان از وجود آنها خالی نمیماند. هرگاه یکی از آنها بمیرد، خداوند فرد دیگری را به جای او قرار میدهد. در[کتاب] قاموس آمده است: «ابدال گروهی هستند که خداوند به وسیله آنان زمین را برپا میدارد. آنها هفتاد نفرند؛ چهل نفر در شام و سی نفر در دیگر سرزمینها. یکی از آنها نمیمیرد مگر این که به فرد دیگری از مردم جایگزین او میشود.»14در برخی منابع در معرفی ابدال چنین آمده است:«این اسم بر جمعی از بندگان خاص خدا اطلاق میشود که در میان اولیا دارای مرتبتی مخصوص بودهاند. تعداد ابدال ثابت و معین است و هرگاه عمر یکی از آنان به پایان رسد، فرد دیگری از طبقه فروتر اولیا جایگزین او میگردد. درباره وجه تسمیه این گروه به ابدال اختلاف است. به موجب برخی از روایات شیعه اینان از آن رو که جانشینان انبیا شمرده میشوند، ابدال نامیده شدهاند. بعضی گفتهاند که چون تعداد ابدال ثابت است و به محض درگذشت یکی از آنان، فرد دیگری جانشین او میگردد، چنین نامیده شدهاند. گاه نیز گفته شده است که چون آنان میتوانند به هنگام ضرورت صورتی مثالی و یا شخصی روحانی را به عنوان بدل به جای بگذارند و جایگاه خود را ترک کنند، ابدال خوانده شدهاند ... .در روایات و ادعیه شیعه این کلمه گاه بر اوصیای پیامبر اسلام (ص) که خداوند آنان را بدل و جانشین انبیا قرار داده، اطلاق شده است و گاه مراد از آن اصحاب خاص ائمه (علیهمالسلام) بوده است. اهل سنت نیز روایاتی نقل کردهاند که در آنها ویژگیهایی برای ابدال به دست دادهاند. از علی (علیهالسلام) نقل کردهاند که گفت: ابدال، که شماره آنان چهل نفر است در شام هستند، هرگاه یکی از آنان وفات کنند، خداوند یک تن دیگر را جایگزین او میکند.در روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده، ویژگیهای متعددی برای ابدال برشمرده شده است که از آن جمله میتوان به راضی بودن به قضای خداوند، صبر بر محارم خدا، خشمگین شدن برای خدا، بخشش و گذشت، احسان به کسانی که در حقّ آنها بد کردهاند، مواسات، جود و سخا و خیرخواهی اشاره کرد.
خداوند به برکت وجود آنان باران بر زمین میباراند و به سبب آنان مسلمانان بر دشمنان پیروز میگردند و عذاب الهی از اهل شام برداشته شود.»15برخی اهل تحقیق نیز ابدال را این گونه تعریف کردهاند:«در نظام صوفیه، یکی از طبقات اولیا و خاصان خدا که مردم آنها را نمیشناسند و به همین جهت رجالالغیب نیز خوانده میشوند.»16در روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده، ویژگیهای متعددی برای ابدال برشمرده شده است که از آن جمله میتوان به راضی بودن به قضای خداوند، صبر بر محارم خدا، خشمگین شدن برای خدا، بخشش و گذشت، احسان به کسانی که در حقّ آنها بد کردهاند، مواسات، جود و سخا و خیرخواهی اشاره کرد.17در یکی از این روایات ابن مسعود از پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین نقل میکند:«پیوسته چهل نفر از امت من هستند که قلبهایشان همانند قلب حضرت ابراهیم است. خداوند به وسیله آنها بلاها را از اهل زمین دور میگرداند که به آنان ابدال گفته میشود. سپس رسول خدا فرمود: بدانید که اینان هرگز این مقام را از خواندن نماز و گرفتن روزه و پرداخت صدقه به دست نیاوردند. عرض کردند: ای رسول خدا! پس به چه چیز به این مقام رسیدند؟ پیامبر فرمود: «به وسیله جود و بخشش و خیرخواهی برای مسلمانان.» 18همچنین در مورد جایگاه و مرتبه ابدال گفتهاند:«ابدال از نظر مراقبه، در مرتبهای پایینتر از اوتاد قرار دارند و گاه از آنان غفلت سر میزند، ولی با یاد کردن [از خدا] آن را جبران میکنند. و عمداً از آنها گناهی سر نمیزند.»19گفتنی است در مورد تعداد ابدال روایات متفاوتی نقل شده است. حداقل تعداد نقل شده در روایات سی نفر و حداکثر آنها هشتاد نفر است.20 ج) نجبانجبا جمع «نجیب» در لغت به معنای مردمان نجیب و اصیل و بزرگزاده و گرامی گوهر است و در اصطلاح صوفیه بر چهل مرد که مأمور اصلاح احوال مردم و حمل اثقال آنها و متصرف در حقوق خلق هستند، اطلاق میشود.21در «فرهنگ معارف اسلامی»22 و «دایرة المعارف معارف و معاریف»23 نیز بر همین معنا تاکید شده است.نجبا از نظر جایگاه و مرتبه معنوی در درجهای پایینتر از ابدال قرار دارند.24«گفته شده است: هرگاه یکی از اوتاد چهارگانه کم شود، یک نفر از گروه چهل نفره(ابدال) جانشین او میشود. و هنگامی که یک نفر از گروه چهل نفره کاسته شود، فرد دیگری از گروه هفتاد نفره(نجبا) به جای او قرار میگیرد. و اگر یکی از گروه هفتاد نفره از دست برود، به جای او کسی از گروه سیصد و شصت نفره (صالحان) گذاشته میشود. و در صورتی که یکی از این گروه سیصد و شصت نفره کم شود، شخصی از سایر مرد جایگزین او میشود.»د) صلحا (صالحان)صلحا، جمع «صلیح»، به معنای صالح است. 25 این واژه در بر گیرنده عموم انسانهای شایستهای است که به وظایف و تکالیف شرعی خود عمل و از گناهان پرهیز میکنند.شیخ کفعمی درباره این گروه مینویسد:«صالحان، مردمان پرهیزکاری هستند که به صفت عدالت آراسته شدهاند. گاه از آنان گناه سرمیزند، ولی با طلب آمرزش و پشیمانی آن را جبران میکنند. خدای تعالی میفرماید: «در حقیقت، کسانی که [از خدا] پروا دارند، چون وسوسهای از جانب شیطان بدیشان برسد [خدا را] به یاد آورند و بناگاه بینا شوند.»26 و 27گفتنی است، شیخ کفعمی(ره) پس از بیان مراتب چهارگانه یاد شده، اضافه میکند:
«گفته شده است: هرگاه یکی از اوتاد چهارگانه کم شود، یک نفر از گروه چهل نفره(ابدال) جانشین او میشود. و هنگامی که یک نفر از گروه چهل نفره کاسته شود، فرد دیگری از گروه هفتاد نفره(نجبا) به جای او قرار میگیرد. و اگر یکی از گروه هفتاد نفره از دست برود، به جای او کسی از گروه سیصد و شصت نفره (صالحان) گذاشته میشود. و در صورتی که یکی از این گروه سیصد و شصت نفره کم شود، شخصی از سایر مرد جایگزین او میشود.»28افزون بر گروههای چهارگانه یاد شده، در كلمات برخی بزرگان به عناوین دیگری برای گروههای مختلف یاران امام زمان(علیهالسلام) اشاره شده است كه به نظر میرسد با گروههای قبلی همپوشانی داشته باشد. عناوین این گروهها به قرار زیر است: ه) نقبا (نقیبان)نقبا، از نظر لغوی، جمع «نقیب» به معنای سالار، پیشوا، رئیس، سرپرست گروه، سردسته، بزرگتر و کسی است که معرفت به احوال مردم داشته باشد.29در «لغتنامه دهخدا» در بیان معنای اصطلاحی نقبا چنین آمده است:«نقبا، در اصطلاح صوفیه، کسانی هستند که بر خفایای باطن مردم اشراف دارند و خفایای ضمایر مردم بر ایشان آشکار است، چه پردهها از برابر چشم باطن ایشان برداشته شده است و ایشان سیصد تن هستند. [آنها] از اصناف اولیا و رجال الغیب باشند که مأمور دستگیری بندگان خدایند.»30 و) رجال الغیببرخی علمای لغت، رجال الغیب را این گونه معنا کردهاند:«گروهی از مردان خدا که از نظر مردم دنیا پوشیدهاند و جهان به وجود ایشان قوام دارد.»31نویسنده کتاب «معارف و معاریف» نیز در تعریف این واژه مینویسد:«رجال الغیب یا نجبا هفت تناند که در عالم پراکنده و از دید همگان پنهاناند.»32با توجه به مطالب یاد شده شاید بتوان گفت که رجال الغیب همان ابدال یا نجبا هستند. ابراهیم شفیعی سروستانیهدهدی، گروه دین و اندیشه تبیان1. محمد بن یعقوب الکافی، ج1، ص 340، شیخ طوسی، کتاب الغیبه، ص 102؛ محمدباقر مجلسی، بحارالأنوار، ج 52، ص 153، ح 6.2. بحارالأنوار، ج 52، ص 334، ح 64.3. در بخشی از این دعای شریف كه از امام صادق(علیهالسلام) نقل شده و از اعمال روز نیمة رجب به شمار میآید، چنین آمده است: «اللّهمّ صلّ علی الأبدال و الأوتاد و السیّاح و العبّاد و المخلصین و الزّهاد و أهل الجدّ و الإجتهاد و... ؛ خدایا بر ابدال، اوتاد، روزهداران، عبادتكنندگان، مخلصان، زاهدان و اهل كوشش و تلاش [در راه اطاعت خدا] درود فرست و... » (شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال نیمة رجب و دعای امَ داوود).4. ابراهیم بن علی كفعمی، المصباح، قم، الرضی و زاهدی، 1405 ق، ص 534.5. میرزا حسن نوری، جنـة المأوی، مندرج در: بحارالأنوار، ج 53، ص 301.6. شیخ عباس قمی، سفینـة البحار، چاپ اوّل، دارالاسوة، 1414 ق، ج 7، ص 327.7. آب حیات: مجموعه سخنرانیهای حضرت آیت الله ناصری در مورد امام زمان(علیهالسلام)، گردآوری: مجید هادی زاده، چاپ چهارم: قم، خُلُق، 1386،ص359.8. دائرة المعارف بزرگ اسلامی، چاپ اوّل: تهران، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، 1380، ج10، ص410، همچنین ر.ک: لغتنامه (دهخدا)، ج3، ص3620، ماده اوتاد؛ سید مصطفی حسینی دشتی، معارف و معاریف: دایرة المعارف جامع اسلامی، چاپ سوم: تهران مؤسسه فرهنگی آرایه، 1379،ج 2 ص 637.9. ر.ک: محمد مرتضی الزبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، چاپ اوّل: بیروت،دار الفکر، 1414 ق، ماده «وتد» ؛ فخرالدین الطریحی، مجمع البحرین، تهران، المكتبـة المرتضویه، 1386 ق، ج 3، صص 153 و 154.10. شیخ حر عاملی، الجواهر السنیـة فی الأحادیث القدسیـة، قم، مكتبـة المفید، ص 200.11. نهج البلاغه، ترجمه: محمَدمهدی فولاوند، چاپ سوم، تهران، صاائب، 1384، صص 98 و 99.12. المصباح، ص 534؛ همچنین ر.ك: بحارالأنوار، ج 53، ص 301.13. ر.ک: ابن منظور، لسان العرب، ج ، ص ، تاج العروس من جواهر القاموس، ج ، ص.14. مجمع البحرین، ج 1، ص 319.15. دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج 2، ص 384، همچنین ر.ک: لغتنامه (دهخدا)، ج 1، ص 289، ماده ابدال.16. غلامحسین مصاحب، دایرة المعارف فارسی، چاپ دوم: تهران، امیرکبیر، کتابهای جیبی، ج1، ص5، ماده ابدال.17. ر.ک: فردوس الاخبار، ج 2،ص 84؛ حلیة الاولیاء، ج 5، ص 8؛ المعجم الکبیر، ج 10، ص 224؛ به نقل از محمد جواد مروجی طبی، «ابدال یا پیشکاران امام زمان(علیهالسلام)»، موعود، سال دوازدهم، شمارة 86، فروردین 1387.18. المعجم الکبیر، ج 10، ص 224؛ به نقل از همان.19. ر.ک: بحارالأنوار، ج 53، ص 103.20. ر.ك: «ابدال یا پیشكاران امام زمان(علیهالسلام).21. لغت نامه (دهخدا)، ج 14، ص 22345.22. سیّد جعفر سجّادی، فرهنگ معارف اسلامی، چاپ سوم: تهران، کومش، 1373، ج3، ص 1990.23. معارف و معاریف، ج 10، ص 78.24. ر.ک: بحارالأنوار، ج 53، ص 301.25. لغت نامه (دهخدا)، ج10، ص 15026.26. سوره اعراف (27)، آیه 201.27. المصباح، ص 535؛ همچنین ر.ک: بحارالأنوار، ج 53، ص 301.28. همان.29. لغتنامه (دهخدا)، ج 14، ص 22681 ماده نقیب؛ همچنین ر.ک: معارف و معاریف.ج10، صص 196و197.30. لغت نامه (دهخدا)، ص 22654، ماده نقباء.31. محمد معین، فرهنگ فارسی، چاپ هشتم، تهران، امیرکبیر، 1371، ج 2، ص 1639.32. معارف و معاریف، ج 5، ص 628، همچنین ر.ک:. لغت نامه (دهخدا)، ج 8، ص 11928، مادهی رجال الغیب؛ فرهنگ معارف اسلامی، ج 2، صص903و 904.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]
صفحات پیشنهادی
امام زمان(عج) یار و همراه دارد؟
امام زمان(عج) یار و همراه دارد؟-امام زمان(عج) یار و همراه دارد؟یکی از پرسشهای مطرح درباره امام مهدی(عج) این است که آیا آن حضرت در دوران غیبت یاران و همراهانی دارد یا خیر؟ در پاسخ ...
امام زمان(عج) یار و همراه دارد؟-امام زمان(عج) یار و همراه دارد؟یکی از پرسشهای مطرح درباره امام مهدی(عج) این است که آیا آن حضرت در دوران غیبت یاران و همراهانی دارد یا خیر؟ در پاسخ ...
قرآن و امام زمان عج الله تعالی فرجه(پاسخ به سوالات)
قرآن و امام زمان عج الله تعالی فرجه(پاسخ به سوالات)-قرآن و امام زمان عج الله تعالی فرجه(پاسخ به ... مودت نياز به معرفت دارد و مودت يعني محبت همراه با اطاعت. ... الف- دانش و بينش: يار امام زمان عليه السلام بايد دانش و بينش الهي داشته باشد تا در تصميم گيري ...
قرآن و امام زمان عج الله تعالی فرجه(پاسخ به سوالات)-قرآن و امام زمان عج الله تعالی فرجه(پاسخ به ... مودت نياز به معرفت دارد و مودت يعني محبت همراه با اطاعت. ... الف- دانش و بينش: يار امام زمان عليه السلام بايد دانش و بينش الهي داشته باشد تا در تصميم گيري ...
مصاحبه با قرآن درباره امام زمان(عج)
مصاحبه با قرآن درباره امام زمان(عج)-مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلامسؤال اول: دلیل و آیه ای ... مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. ... پاسخ قرآن کریم:الف- دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد ...
مصاحبه با قرآن درباره امام زمان(عج)-مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلامسؤال اول: دلیل و آیه ای ... مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. ... پاسخ قرآن کریم:الف- دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد ...
سلاح امام زمان(عج)
سلاح امام زمان(عج)-سلاح امام زمانظهور منجی و برقراری حکومتی واحد در سراسر گیتی ... غلبه و برتری، در برتری نظامی منحصر نیست، بلکه دو عنصر اساسی و کلی دارد: الف .... سلاح اصلی و حقیقی امام زمان است:امام صادق علیه السلام: همراه 313 یار خاص امام زمان ...
سلاح امام زمان(عج)-سلاح امام زمانظهور منجی و برقراری حکومتی واحد در سراسر گیتی ... غلبه و برتری، در برتری نظامی منحصر نیست، بلکه دو عنصر اساسی و کلی دارد: الف .... سلاح اصلی و حقیقی امام زمان است:امام صادق علیه السلام: همراه 313 یار خاص امام زمان ...
چرا عدهاي مثلث برمودا را به امام زمان(عج) نسبت ميدهند؟
چرا عدهاي مثلث برمودا را به امام زمان(عج) نسبت ميدهند؟ ... ادعيه و زيارات امام زمان عليه السلام(همراه با فايل صوتي)، منظومه احساس، در انتظار يار، نواي ... براي بيعت با امام زمان(ع)» نوشته شدهاست: «در مكتب تشيع دو مقوله دعا و زيارات وجود دارد كه در ديگر مكاتب ...
چرا عدهاي مثلث برمودا را به امام زمان(عج) نسبت ميدهند؟ ... ادعيه و زيارات امام زمان عليه السلام(همراه با فايل صوتي)، منظومه احساس، در انتظار يار، نواي ... براي بيعت با امام زمان(ع)» نوشته شدهاست: «در مكتب تشيع دو مقوله دعا و زيارات وجود دارد كه در ديگر مكاتب ...
زان يار دلنوازم/ بيان مفهوم انتظار امام زمان (عج) در مقالهاي از ...
15 آگوست 2008 – زان يار دلنوازم/ بيان مفهوم انتظار امام زمان (عج) در مقالهاي از «فرامرز حقشناس»-زان ... امور برتري دارد و اينكه ميان ولي زمان و مردمان همواره مشكل ارتباطي وجود دارد. .... بينات و حجتهاي دين حق منجر خواهد شد و براي اين عصر، همراه حافظ زمزمه كنيم، ...
15 آگوست 2008 – زان يار دلنوازم/ بيان مفهوم انتظار امام زمان (عج) در مقالهاي از «فرامرز حقشناس»-زان ... امور برتري دارد و اينكه ميان ولي زمان و مردمان همواره مشكل ارتباطي وجود دارد. .... بينات و حجتهاي دين حق منجر خواهد شد و براي اين عصر، همراه حافظ زمزمه كنيم، ...
ابوحمزه ثمالی همراه با نجوای امام سجاد (ع)
ابوحمزه ثمالی همراه با نجوای امام سجاد (ع) حضرت امام سجاد علیه السلام در طول زمان سی و چهار ساله ... (علی محدث زاده، اصحاب امام صادق علیه السلام، ص ۴۶( ابوحمزه یار و همراه چهار تن از امامان ... اما آن موقعيّت و منزلتي كه او در نزد خداوند و پيش ما دارد، برايش بهتر است.
ابوحمزه ثمالی همراه با نجوای امام سجاد (ع) حضرت امام سجاد علیه السلام در طول زمان سی و چهار ساله ... (علی محدث زاده، اصحاب امام صادق علیه السلام، ص ۴۶( ابوحمزه یار و همراه چهار تن از امامان ... اما آن موقعيّت و منزلتي كه او در نزد خداوند و پيش ما دارد، برايش بهتر است.
اسب و شمشیر امام زمان
اسب و شمشیر امام زمان ابوالحسن مادرائى مىگوید: وقتى «اذكوتكین» با یزید بن ... سلاح امام زمان(عج)-سلاح امام زمانظهور منجی و برقراری حکومتی واحد در سراسر گیتی ... و حقیقی امام زمان است:امام صادق علیه السلام: همراه 313 یار خاص امام زمان شمشیر هایی است . ... او گنجهايى دارد كه از جنس طلا و نقره نيست؛ بلكه آنها اسبهايى نيرومند و مردانى .
اسب و شمشیر امام زمان ابوالحسن مادرائى مىگوید: وقتى «اذكوتكین» با یزید بن ... سلاح امام زمان(عج)-سلاح امام زمانظهور منجی و برقراری حکومتی واحد در سراسر گیتی ... و حقیقی امام زمان است:امام صادق علیه السلام: همراه 313 یار خاص امام زمان شمشیر هایی است . ... او گنجهايى دارد كه از جنس طلا و نقره نيست؛ بلكه آنها اسبهايى نيرومند و مردانى .
الهام: نمي گذاريم غربت زمان امام علي(ع) در زمان حاضر نيز اتفاق ...
الهام: نمي گذاريم غربت زمان امام علي(ع) در زمان حاضر نيز اتفاق بيفتد-الهام: نمي ... چنان در اعماق وجودي نسل سوم تابيده است که هميشه يار و همراه مقام عظماي ولايت خواهند بود و ... برزخي مواضع اشخاص و سران فتنه است و ريشه در تحولات تاريخي و اجتماعي دارد.
الهام: نمي گذاريم غربت زمان امام علي(ع) در زمان حاضر نيز اتفاق بيفتد-الهام: نمي ... چنان در اعماق وجودي نسل سوم تابيده است که هميشه يار و همراه مقام عظماي ولايت خواهند بود و ... برزخي مواضع اشخاص و سران فتنه است و ريشه در تحولات تاريخي و اجتماعي دارد.
ضرورت شناخت حضرت امام زمان (عج) از ديدگاه آيتالله شيرازي
ضرورت شناخت حضرت امام زمان (عج) از ديدگاه آيتالله شيرازي-ضرورت شناخت حضرت امام ... اين ذهنيت ريشه در رواياتي دارد كه در اين خصوص موجود است و در كتابها نوشته ..... در مقابل، من نيز پيمان مي بندم كه از غير شما يار نگيرم، جز به مانند لباس و غذاي شما نپوشم و نخورم، بر مركبي همانند مركب شما سوار شوم، در سفر و حضر همراه شما باشم، به ...
ضرورت شناخت حضرت امام زمان (عج) از ديدگاه آيتالله شيرازي-ضرورت شناخت حضرت امام ... اين ذهنيت ريشه در رواياتي دارد كه در اين خصوص موجود است و در كتابها نوشته ..... در مقابل، من نيز پيمان مي بندم كه از غير شما يار نگيرم، جز به مانند لباس و غذاي شما نپوشم و نخورم، بر مركبي همانند مركب شما سوار شوم، در سفر و حضر همراه شما باشم، به ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها