محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846614613
نگاه حکیمانه
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نگاه حکیمانه (اهمیت و ویژگیهای انتخابات ریاست جمهوری از منظر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)) انتخابات ریاست جمهوری از افتخارات اسلام ... انتخابات نماد حركت اسلامى در كشور ماست. انتخابات، هديهى اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حكومت اسلامى به روش انتخاباتى را به ما ياد داد. حكومت اسلامى در ذهنها و خاطرهها به شكل خلافتهاى موروثى به يادگار مانده بود؛ خيال مىكردند حكومت اسلامى يعنى مثل خلافت بنىاميه و بنىعباس يا خلافت تركان عثمانى؛ يك نفر با نام و شكل ظاهرى خليفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم كه از دنيا مىرود، يك نفر را به جاى خود معين كند. در ذهن مردم دنيا، حكومت اسلامى به اين شكل تصوير مىشد؛ كه بزرگترين اهانت به اسلام و حكومت اسلامى بود. امام، حكومت اسلامىِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعيين منتخب مردم را - كه لبّ اسلام است - بار ديگر براى مردم ما معنا كرد و در جامعهى ما تحقق بخشيد. امروز در كشور ما مسئولانِ سطوح مختلف بهوسيلهى مردم انتخاب شدهاند؛ يا مستقيم يا غيرمستقيم. مسئول انتصابى، مسئوليت موروثى، مسئوليت به خاطر پول و چيزهاى مادى و دنيوى، در نظام جمهورى اسلامى نداريم. انتخابات رياست جمهورى، انتخابات مجلس شوراى اسلامى، انتخابات خبرگان تعيين رهبرى، و انتخابات شوراى شهر جزو افتخارات ملت ايران، جزو افتخارات اسلام، و جزو افتخارات شخص امام است. قانون اساسى ما با تعيين موارد اين انتخابهاى حساس و سرنوشتسازِ مقطعى توانسته است در دنياى اسلام، ذهنها و فكرهاى مؤمن و روشن و تحولخواه را به خود جذب كند. مبناى مردمسالارى دينى با مبناى دمكراسى غربى متفاوت است. مردمسالارى دينى - كه مبناى انتخابات ماست و برخاستهى از حق و تكليف الهىِ انسان است - صرفاً يك قرارداد نيست. همهى انسانها حق انتخاب و حق تعيين سرنوشت دارند؛ اين است كه انتخابات را در كشور و نظام جمهورى اسلامى معنا مىكند. اين، بسيار پيشرفتهتر و معنادارتر و ريشهدارتر از چيزى است كه امروز در ليبرال دمكراسى غربى وجود دارد؛ اين از افتخارات ماست؛ اين را بايد حفظ كرد. (1)حضور در انتخابات هم حق مردم وهم تکلیفی بر دوش آن هاتكيه نظام به آراء مردم، يكى از ميدانهايى است كه مردم در آن نقش دارند. حضور مردم و اعتقاد به آنها بايد در اينجا خود را نشان دهد. در قانون اساسى ما و در تعاليم و راهنماييهاى امام، هميشه بر اين نكته تأكيد شده است كه نظام بدون حمايت و رأى و خواست مردم، در حقيقت هيچ است. بايد با اتّكاء به رأى مردم، كسى بر سر كار بيايد. بايد با اتّكاء به اراده مردم، نظام حركت كند. انتخابات رياست جمهورى، انتخابات خبرگان، انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات ديگر، مظاهر حضور رأى و اراده و خواست مردم است. اين يكى از عرصههاست. لذا امام بزرگوار، هم در دوران حيات خود بهشدّت به اين عنصر در اين عرصه پايبند باقى ماند و هم در وصيّتنامه خود آن را منعكس و به مردم و مسئولان توصيه كرد. در حقيقت انتخابات و حضور مردم در صحنه انتخابِ رئيس جمهور، نمايندگان مجلس و يا ساير انتخابهايى كه مىكنند، هم حقّ مردم است، هم تكليفى بر دوش آنهاست. در نظام اسلامى، مردم تعيينكنندهاند. اين هم از اسلام سرچشمه مىگيرد.(2) جمهوری اسلامی مردم سالاری تمام عیارامروز نظام جمهورى اسلامى - كه يك نظام دينى است و قواعد و اصول و پايههاى ارزشى آن از دين سرچشمه مىگيرد - يك نظام مردمسالار به تمام معناست و در هيچيك از كشورهاى اسلامى، مردمسالارى به شكل وسيعى كه در جمهورى اسلامى هست، وجود ندارد. البته اين حقيقت براى جبهه دشمنان تلخ است. آنها حاضر نيستند ببينند در مقابل چشمشان پرچم دين و دمكراسى روى يك عَلَم برافراشته مىشود. سعى آنها اين است كه بين مردمسالارى و دين فاصله ايجاد كنند؛ لذا واقعيت نظام جمهورى اسلامى رنجشان مىدهد. براى اينكه بتوانند افكار عمومى دنيا را از اين حقيقت درخشان منحرف كنند، با وسايل تبليغاتى و ابزارها و عمّال تبليغاتىِ خود، ملّت ايران را به دمكراسى دعوت مىكنند! اين يكى از طنزهاى بزرگِ امروز ما و اين نقطه تاريخ است.همان كسانىكه نظام طاغوتى شاه، نظام استبدادى دوران پهلوى، كودتاهاى نظامى و نظامهاى هيچ از دمكراسى نفهميده و نشناخته را مورد قبول و تصديق قرار مىدهند، نظام جمهورى اسلامى را كه در طول بيستوچهار سال عمرش، بيست و چند انتخابات در آن برگزار شده و از رهبرى تا رياست جمهورى تا نمايندگان مجلس و اركان نظام آن، با واسطه و بىواسطه، به انتخاب مردم سرِ كار مىآيند و مردم آنها را مىشناسند و مىپسندند و انتخاب مىكنند، به دمكراسى و مردم سالارى دعوت مىكنند! اين در حالى است كه مردمسالارى و ميل مردم به شركت در انتخاب مسئولان، مثل كشور ما، در خود امريكا - كه دشمنان ما و قدرتهاى گزافهگوى امريكايى، از پشت بلندگوهاى خود، ملت ما و ما را مخاطب قرار مىدهند - وجود ندارد. رئيسجمهورِ امروز امريكا برخلاف قواعد مردمسالارىِ كشورش سرِ كار آمده است؛ اين را همه مىدانند. آنها با نظامهاى استبدادى كنار مىآيند، چون تسليم هستند؛ با نظامهايى كه بر اثر كودتا بهوجود آمدهاند، كنار مىآيند، چون مطيع هستند؛ اما نظام اسلامى را چون معتقد به استقلال و متّكى بر ارزشهاى خود است و حاضر نيست سلطه آنها را بپذيرد، مورد انتقاد قرار مىدهند و به آن، تهمت استبداد و ديكتاتورى مىزنند، كه مناسب خودشان است.امروز همه تلاش جبهه دشمنان اسلام بر اين متمركز است كه نهضت بيدارى اسلامى را در دنيا از بين ببرند. از همهجا هم بيشتر روى ملت و كشور ايران تكيه مىكنند و متمركزند؛ چون ملت ايران به دنيا الگو داد و با افكار خود و مفاهيم جديدى كه در دنيا براى مسلمانان مطرح نمود و با جهاد جانانهاى كه كرد و با شجاعتى كه مرد و زن و جوان و پير ايرانى در دوران بيست و چهار ساله عمر انقلاب از خود نشان دادند، توانست ملتهاى مسلمان را به خود متوجّه كند و موج بيدارى اسلامى را در كشورهاى اسلامى بهوجود آورد. از اينروست كه لذا با اين كانون مركزىِ بيدارى اسلام از همهجا و از هميشه دشمنترند. اين دشمنى را با غرضورزيها، با اِعمال خباثت، با تبليغات دروغين و با تندخوييهاى خشمگينانه نشان مىدهند؛ هدف هم اين است كه ملت ايران و مسئولان را مرعوب كنند و همه را بترسانند؛ از تجربههاى ناموفّق خودشان كه موجب غرور آنها شده است، استفاده كنند براى اينكه يك ملت به اين عظمت و يك انقلاب و نظام به اين استحكام را در مقابل خودشان وادار به عقبنشينى كنند.(3)نظام جمهوری اسلامی، نظامی مستحکم و مردمیدر كشور ما، انقلاب از روز اول، همهی نقشها در همهی امور را به مردم دادهاست. يعنی مجلس را ـ كه محل قانونگذاری است ـ مردم تشكيل میدهند و نمايندگان مردم به آن جا میروند و هيچكس هم حق ندارد نمايندهای را به مردم تحميل كند. يك نفر نماينده هم از اين دويست و هفتاد نفر، بدون آرای مردم به مجلس نمیآيد. رئيس جمهور را ـ كه مجری امور و مدير و رئيس ادارهی كشور است ـ مردم با آرای خودشان انتخاب میكنند. هر كسی را كه دلشان خواست، انتخاب میكنند. اختيار با مردم است.اين وضعی كه انتخابات رياست جمهوری در ايران دارد، حتی در كشورهای دموكراتيك غرب هم اين وضعيت نيست; چون در آن كشورها، احزاب در مقابل هم صفآرايی میكنند و هر حزبی، اسم كسی را به عنوان كانديدا ذكر میكند. مردمی كه به آن كس رأی میدهند، در حقيقت به آن حزب رأی میدهند و خيليها آن كس را اصلا نمیشناسند. به هر جهتی طرفدار اين حزبند و انگيزههای گوناگون اقتصادی و سياسی و غيرسياسی موجب میشود كه طرفدار فلان حزب باشند و به خاطر طرفداری آن حزب، به كانديدای آن تشكيلات رأی میدهند و خود آن كانديدا را هم اصلا نمیشناسند.در ايران، اينگونه نيست. در ايران، يكايك كسانی كه كاغذ رأی را در صندوق میاندازند، آن شخص را میشناسند و به عنوان رئيس جمهور به او رأی میدهند...نتيجه اين است كه نظام، نظام مستحكمی است; زيرا كه مردمی میباشد. آنچيزی كه بهوسيلهی ابرقدرتها قابل از بين رفتن است، عبارت از حكومتی است كه به مردم متكی نيست. آن چيزی كه به وسيلهی عوامل سازمان جاسوسی امريكا، در يك كشور قابل برداشتن و گذاشتن است، حكومت يا دولتی است كه با مردم رابطهای نداشته باشد و پشتوانهی عظيم قوی مردمی، پشت سرش نباشد. حكومتی كه دشمن خارجی میتواند چهار نفر را عليه آن به كودتا وادار و تحريك بكند، حكومتی است كه روی تخت حكومت نشسته، اما مردم به او وصل نيستند. مردم برای خودشان میروند و او برای خودش حركت میكند.نظامی كه در آن حاكم ـ چه رهبر، چه رياست جمهوری، چه رياست قوهی قضاييه، چه مجلس شورای اسلامی ـ متكی و متصل به مردم و مورد علاقه و پشتيبانی و حمايت آنهاست، نظام جمهوری اسلامی است كه نه امريكا و متحدانش و نه شرق و غرب ـ آن روزی كه دو قدرت بزرگ در دنيا وجود داشت ـ و نه هيچ قدرتی قادر نيست اين نظام و حكومت را متلاشی و بلكه متزلزل كند.(4)انتخابات ، یک وظیفه ملی کشور ما متكى به آراء مردم است. علت اينكه دشمنان ملت و طمعورزان به اين آب و خاك نتوانستهاند در طول بيستوشش سال گذشته گزندى وارد كنند، حضور و اراده و مشاركت مردم در صحنههاى مختلف بوده است. راهپيمايىهاى شما در بيستودوم بهمن يا در روز قدس و شركت شما در انتخاباتهاى گوناگونِ سالهاى گذشته، اين كشور را بيمه كرده است. مشاركت در سرنوشت كشور علاوه بر اينكه در اداره و تعيين مديريت كشور نقش دارد، در خنثى كردن دشمنىِ دشمنان هم بزرگترين نقش را ايفا مىكند.نكتهى بعد اين است كه انتخابات، هم حق ملت است، هم يك وظيفهى ملى است. نظام جمهورى اسلامى نظامهاى انتصابىِ قدرتها را نسخ كرد و انتخاب مردم را در مديريت كشور داراى نقش كرد. اين حق آحاد ملت است كه بتوانند انتخاب كنند و در تعيين مدير كشور داراى نقش باشند. از سوى ديگر وظيفه هم هست؛ به اين خاطر كه اين شركت مىتواند روح نشاط و احساس مسئوليت را هميشه در جامعه زنده نگه دارد و حضور مردم در صحنه را به رخ دشمنان اين ملت بكشد. انتخابات فقط يك وظيفه نيست، فقط يك حق هم نيست؛ هم حق شماست، هم وظيفهى عمومى است.(5)صحنه انتخابات یکی از جدی ترین و پر شورترین صحنه های مشارکت عمومی مردم انتخابات مىتواند براى كشور و ملت ما يك وسيلهى مصونيت و يك نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرايى كشور را در مقابلهى با چالشهاى گوناگون جهانى، از گذشته مستحكمتر كند. انتخابات مىتواند نظام جمهورى اسلامى را جوانتر از آنچه هست، بكند. انتخابات پُرشور از سوى مردم مىتواند روز نويى را براى آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنهى خارجى و در مقابل چشم بيگانگان، هم در صحنهى داخلى، و هم براى پيشرفت كشور، يكى از مهمترين و اساسىترين رويدادهاست. دشمن مىخواهد انتخابات نباشد. اگر مىتوانستند روى مردم و يا گروههاى سياسى اثر بگذارند، كارى مىكردند كه اصلاً انتخابات برگزار نشود؛ كارى كه در انتخابات مجلس هفتم مىخواستند انجام دهند و مايل بودند اساساً انتخابات برگزار نشود.اينكه يك نظام اسلامى - نظامى زير پرچم توحيد و دين - مىتواند مردم سالارى را به شكل آشكار و واضح و با زبان گويا در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد، درست عكس تبليغات استكبارىِ دنياى ليبرال دمكراسى است. آنها مىخواهند بگويند مردم سالارى منحصر در ماست. نمىتوانند اين را تحمل كنند كه يك نظام اسلامى و دينى، با ارزشهاى والاى ايمانىِ خود بتواند مردم سالارى را اينطور نهادينه كند. ...انتخابات دارد نزديك مىشود. مردم بايد آگاهانه پاى صندوقهاى رأى بروند و انتخاب كنند. همانطور كه عرض كرديم، انتخابات جلوهى بسيار زيبا و جذاب مشاركت عمومى است؛ مؤثرترين وسيله براى اين است كه هر فردى بتواند آرمانها و خواستها و مطلوبِ خود را در قالب اجرايى قرار دهد و آن را به تحقق نزديك كند. اگر كسى را طبق آرمانها و آرزوهاى خودتان انتخاب كرديد، اين امكان كه آن آرزوها تحقق پيدا كند، به واقعيت نزديك مىشود. كسى كه فكر مىكنيد براى تحقق خواستها و آرزوها و گشودن گرههاى مهمى كه براى شما در زندگى مطرح است، مناسب و شايسته است، وقتى او را انتخاب كرديد، در واقع بلندترين قدم را برداشتهايد؛ براى اينكه اين مشكلات از بين برود. هر خواستهای - چه مادى و چه معنوى - در اين انتخاب و در تعيين مسئول قوهى اجرايى مىتواند تحقق پيدا كند.(6)مشارکت عمومی – همبستگی ملیاصل حضور مردم در صحنهى انتخابات مهم است؛ زيرا مشاركت عمومى نشاندهندهى همبستگى ملى است و همبستگى ملى مىتواند در مقابل توطئههاى دشمنان به كشور مصونيت ببخشد. دشمن از اختلافات سود مىبرد و از تشتت آراء مردم سوء استفاده مىكند. دشمن از دودستگىها و فتنهگرىها و جنگافروزىهاى داخل كشور استفاده مىكند. وقتى يك ملت يكپارچه و يكدست باشد و مسئولان كشور همه با يكديگر همدل و همراه باشند، شمشير دشمن كُند مىشود و جرأت نمىكند به چنين كشور و ملتى نظر بد بيندازد و با او به چشم توطئه نگاه كند. مشاركت مردم در امر انتخابات مىتواند اين همبستگى ملى را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حيلهگر به نمايش بگذارد و به ملت و كشور ما مصونيت ببخشد. لذا من بارها گفتهام كه اصل حضور مردم در انتخابات، حتّى از انتخاب اصلح هم مهمتر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسيار اهميت دارد.(7)مشارکت حد اکثریالان مسئلهى انتخابات رياست جمهورى هم مطرح است؛ اين خودش ميدان عظيم و خيلى خوبى است. مسألهى اول، مشاركت است. در زمينهى مشاركت مردم، هر طور كه مىتوانيد، روى خانوادهها و دوستانتان كار كنيد. مشاركت، يكى از اساسىترين مسائل است. حضور مردم براى پيشرفت و صيانت كشور لازم است. نه اينكه اگر عدهى زيادى شركت نكردند، اينها به نظام «نه» گفتهاند؛ بههيچوجه اينطورى نيست. آنهايى كه بهخاطر «نه» گفتنِ به نظام نمىآيند، درصد خيلى كمىاند. يكعده بهخاطر بىحالى نمىآيند؛ يكعده بهخاطر بىحوصلگى نمىآيند؛ يكعده روز جمعه كار ديگرى دارند و نمىآيند؛ اينها را شما راه بيندازيد. والّا كسانىكه معتقد به نظام و قانون اساسى نيستند و دلشان براى بيگانگان و نفوذ آنها پر مىزند و منتظر آمدن بيگانگان هستند، درصد بسيار كمىاند. خيلىها ممكن است پاى صندوقها نيايند؛ بهخاطر اينكه حوصلهاش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهميت قضيه را نمىدانند، متوجه تأثير رأى خودشان نيستند يا به كسى كه به او اطمينان و اعتماد كنند، نرسيدهاند؛ يا كسى را هم كه شناختهاند، نپسنديدهاند؛ لذا نمىآيند. تلاش شما بايد اين باشد كه مشاركت را به معناى حقيقى كلمه حداكثرى كنيد... نگاه كنيد ببينيد با معيارهاى جمهورى اسلامى، در ميان نامزدهاى انتخاباتى چه كسى كفايت و نشاط و توانايى لازم را دارد و مىتواند وارد اين ميدان شود و با چالشهاى گوناگون دست و پنجه نرم كند و تحت تأثير دشمن نيست و دشمن از آمدن او خوشحال نمىشود. (8)انتخابات عرصهی یک امتحان الهی نكتهى اول اين است كه آنچه امروز در سطح كشور در زمينهى انتخابات جريان دارد، همان چيزى است كه براى ملت ايران و براى سرنوشت اين كشور، امرى لازم و ضرورى و مطلوب است. شور و شوق انتخابات، همهجا را فرا گرفته است و همه احساس مىكنند كه در اين امر بزرگ، سهيم و شريكند. ملت احساس مىكند كه آيندهى امور اجرايى كشور در دستان اوست؛ زيرا يك نفر را در رأس قوهى مجريه مىفرستد. آيندهى سازندگى كشور، ادارهى كشور، روابط كشور، فرهنگ كشور، اقتصاد كشور، مسايل اجتماعى، مسايل انسانى، همه و همه از همينجا آغاز مىشود. يك دورهى ديگر به دنبال دورههاى گذشته - كه بحمداللَّه با موفقيت همراه بوده است - در پيش است. مردم احساس مىكنند كه در اين قضايا سهيمند. اين، درست همان چيزى است كه ما آن را از خداى متعال مىخواستيم و دشمن مايل نبود و در دل از آن ناراحت بود و مىخواست اينگونه نباشد. دشمن مىخواست كه انتخابات در ايران با استقبال عمومى مواجه نشود؛ اما امروز عكس آنچه كه دشمن مىخواهد، در صحنه مشهود است. همه منتظرند كه بتوانند به آن كسى كه مورد علاقهشان است و به تشخيص آنها اصلح است، رأى بدهند. اين، چيز خيلى خوب و برجستهای است. من از همهى ملت ايران مىخواهم كه به اميد خدا و با توكل به پروردگار، همين احساس مسئوليت را تا هنگام رفتن به پاى صندوقهاى رأى و انداختن رأيشان در داخل صندوق حفظ كنند. انشاءاللَّه عدد بالايى از مردم در اين امتحان الهى شركت بكنند و دين خودشان را به كشور و انقلاب ادا كنند و سهم خويش را در آيندهى كشور ايفا نمايند. اين، آن چيزى است كه دشمن را بشدت زخم خورده خواهد كرد. در واقع، رفتن مردم با تعداد زياد آرا پاى صندوقهاى رأى و جمع شدن آراى زياد براى مجموعهى نامزدها، دشمن را مأيوس خواهد كرد. جمع شدن آراى زياد در اصل انتخابات، مهم است. اين، در واقع رأى به استقلال كشور و رأى به تبعيت از نظام و همراهى با رهبرى است. مردم با اين كار، دشمن را مأيوس كنند و در واقع به دهان او مشت بكوبند. نكتهى دوم اين است كه سعى كنيد اين حركت زيبا و اين حركت عظيم مردمى را - كه حقيقتاً يك آزمايش بزرگ مردمى و ملى و اسلامى است - با همان نزاهت و طهارت و پاكيزگىيى كه مطلوب اسلام است، پيش ببريد. البته متن و عموم مردم عزيز كشور ما، همينطورند. سعى كنيد كدورت ايجاد نشود. مسابقهى انتخاباتى، ضمن اينكه يكى از جديترين كارهاى يك ملت است و به هيچوجه جنبهى شوخى و بازى در آن نيست و بسيار جدى است؛ اما شبيه مسابقات ورزشى است. در مسابقات ورزشى همه تلاش مىكنند؛ اما كسانى كه اهل اخلاق و اهل فهمند، اين تلاش را با كارهاى زشت و نامناسب همراه نمىكنند. (9)کمرنگ کردن و بی رونق کردن انتخابات امروز تبليغات دشمنان سوگندخوردهى اين ملت متوجه اين است كه اين انتخابات را كمرنگ و بىرونق كند. معناى كار آنها چيست؟ از انتخابات شما ضرر مىبينند. انتخابات شما جمهورى اسلامى را در دنياى اسلام و در افكار عمومى عالم بدرستى معنى مىكند؛ آنها از اين ناراحتند؛ لذا با انتخابات مخالفند. اگر به تبليغات دشمنان نگاه كنيد، مىبينيد همه بر ضد انتخابات است. گاهى بهطور صورى ممكن است از يك نامزد انتخابات حمايت كنند - با تفسيرى كه خودشان دارند - اما حقيقت اين است كه از اصل انتخابات ناراحتند و نمىخواهند انتخابات پُرشورى در اين كشور اتفاق بيفتد. البته من اميدوارم و به خداى متعال توكل و اعتماد دارم و مىدانم كه ملت عزيز ما در اين آزمايش هم در مقابل دشمن، سربلند بيرون خواهد آمد. (10)تلاش دشمن مبنی بر سست کردن پایه های ایمان و عمل مردم آنچه كه بدخواهان و دشمنان اين ملت در پى آن هستند، سلب اين انگيزه و ايمان از مردم است. همه بايد در مقابل آن اقدام كنند. تلاش دشمن اين است كه مردم را از نظام اسلامى دلسرد كند؛ اما تلاش مسئولان نظام اسلامى بايد اين باشد كه با عمل خود - نه فقط با زبان خود - مردم را نسبت به خويش دلگرم و اميدوار كنند. تلاش دشمن اين است كه پايههاى ايمان و عقيده و عمل دينى را در مردم سست كند؛ اما مسئولان بايد بعكس، خود را موظّف و متعهّد بدانند كه پايههاى ايمان دينى را در دلها محكم كنند. در كشور ما با اين جمعيت عظيم جوانان، يكى از اولويّتهاى اساسى اين است: همه مسئولان - در درجه اوّل، مسئولان دولتى و همچنين ديگران - بايد همّتشان بر اين باشد كه دلهاى پاك اين جوانان را با نور اسلام منوّر كنند؛ پايههاى ايمان را در دل آنها مستحكم نمايند و نگذارند بر اثر سوء رفتار، سوء تشخيص، سوء تبليغ، بد فهميدن حقايق، بد ادا كردن حقيقتهاى روشن و ميدان دادن به افكار مخرّب، دلهاى اين جوانان از جاده حقيقت منحرف شود. اين مسئوليت بزرگى بر دوش ماست.(11)دانایی و تصمیم گیری یک ملت دلیل عصبانیت آمریکاو مستکبران عالم آنچه امروز براى استكبار جهانى يك خطر تلقى مىشود، اين است كه ملتهاى مسلمان هويت و شخصيت و اصالت و استقلال خود را جدى بگيرند. همانطور كه عرض كرديم، آنها دلشان مىخواهد كشورهاى منطقهى اسلامى، كشورهاى شرق، كشورهايى كه به دلايل گوناگون از كاروان پيشرفت علم عقب ماندهاند، هميشه در حضيض نادانى و ناتوانى بمانند. آنها با هر پيشرفتى در هر كشور عقبافتاده مخالفند. آنها وقتى مىبينند كشور عقبافتادهى دوران رژيم طاغوت، امروز تبديل به كشورى شده است كه در زمينههاى علمى و صنعتى داراى شجاعت است و در ميدانهايى وارد كار صنعتى و فناورىهاى پيچيده شده كه احساس مىكنند سالهاى متمادى پيش رفته است، احساس خطر مىكنند.آنچه امريكا و ديگر مستكبران عالم را عصبانى مىكند، اين است كه يك ملت خودش بخواهد بداند و تصميم بگيرد. امريكا به كشور ما و مردم ما و بسيارى از ملتهاى ديگر مىگويد شما تصميم نگيريد تا من براى شما تصميم بگيرم؛ شما انتخاب نكنيد تا من برايتان انتخاب كنم؛ شما از منابع خود بهرهبردارى نكنيد تا من بتوانم از آن بهرهبردارى كنم. حرف امريكا اين است كه سلطه و دخالت و حضور و پنجهافكندنِ ما بر كشور و منابع خودتان را قبول كنيد؛ اگر قبول نكنيد، شما را به حمايت از تروريسم و ضديت با حقوق بشر و چيزهاى ديگر متهم مىكنيم.ملت ما نشان داده است كه در مقابل چنين زورگويى و تهديدى، و در مقابل چهرهى وقيح زمامداران امريكا مشتهاى خودش را گره مىكند؛ مىگويد ما با هر كس كه استقلال و هويت و منافع ملى و حيثيت ما را تهديد كند، مقابله مىكنيم و بر دهان او مشت مىكوبيم.(12)اولین خواسته دشمنان برگزارنشدن انتخابات ریاست جمهوریآنچه عرض مىكنم، از ديدگاه چالشهاى دشمنان با انتخابات است. دشمنان ما مىخواهند اصلاً انتخابات برگزار نشود. چرا؟ براى اينكه بتوانند شاهدى بياورند كه در ايران مردمسالارى و دمكراسى نيست. وقتى ما انتخابات برگزار مىكنيم، حربهى آنها گم مىشود. بنابراين اولين خواستههاى آنها برگزار نشدن انتخابات است؛ كما اينكه زمان برگزارى انتخابات مجلس هفتم هم تلاش كردند انتخابات را تعطيل كنند؛ اما خدا نگذاشت. آنها خيلى تلاش كردند؛ انواع و اقسام راهها را پيمودند و بعضى از عناصر غافل داخلى را هم به كار گرفتند؛ اما «انهم يكيدون كيدا و اكيد كيدا»؛ خداى متعال مكر آنها را پاسخ داد و جلويش را گرفت و بحمداللَّه انتخابات خوب برگزار شد. در اين انتخابات هم اولين هدف آنها اين است كه انتخابات برگزار نشود.گام دوم اين است كه اگر نتوانستند، انتخابات را متهم كنند. خواهند گفت در انتخابات تقلب شده؛ خواهند گفت انتخابات تبعيضآميز است؛ خواهند گفت چرا فلانى رد صلاحيت شد؛ چرا فلانى نيامد؛ چرا فلانى آمد. در هر صورت اين حرفها را مىزنند. اگر ما به جاى سالى يكبار، هفتهای يك انتخابات هم داشته باشيم، باز اين حرفها را خواهند زد. آنجايى هم كه رد صلاحيت نيست، باز همين حرفها را مىگويند. بههرحال اينها انتخابات را زير سؤال مىبرند. دشمن با يك انتخابات موفق، سراسرى و پُرشور مخالف است.(13)رسالتهای اصلی و وظایف رئیسجمهورمردم ولی نعمت مسئولان حقّاً ملت عظيمالشّأن ما بعد از گذشت سالهاى متلاطمِ ابتداى انقلاب تا امروز، توانسته است آگاهى و هوشيارى خود را در زمينههاى مختلفِ مورد علاقه يك ملت ارتقاء بخشد. خداى متعال را بسيار سپاسگزاريم كه اين توفيق را به ملت ما داده است. هرچه در طول سالهاى متمادى، بدخواهانِ اين ملت و اين كشور خواستهاند كه مردم را از حضور در صحنههاى عمومى كشور دور كنند، موفّق نشدهاند و علىرغم آنها، مردم شركت گسترده و افتخارآفرينى در تعيين سرنوشت كشور داشتهاند و اين موجب تحسين هر بينندهاى است. اميدواريم كه خداى متعال اين ملت بزرگ و فهيم و هوشيار و مؤمن و نجيب را مشمول تفضّلات ويژه خود قرار دهد.همانگونه كه بارها عرض كردهايم، اين ملت در حدّ توان خود، براى تحكيم نظام اسلامى و موفّقيت مسئولان تلاش كرده است. مسئولان هم بايد متقابلاً نسبت به اين ملت، با همين ديد و با همين احساس دِين وارد صحنههاى كار شوند. همه كسانى كه مسئوليتى در اين نظام بر عهده گرفتهاند، بايد قدر اين ملت را بدانند و تلاش كنند وظايفى را كه در قبال اين ملت مؤمن و شجاع و آگاه بر دوش آنهاست، با همه كوشش و وسعِ خود به انجام رسانند. ... همه كسانى كه در دولت جديد حضور پيدا خواهند كرد، بايد خود را در مقابل مردم، مسئول و خدمتگزار بدانند و آنها را ولىنعمت خود محسوب كنند. همينطور هم هست؛ مردم ولىنعمت مسئولان هستند. اين حضور و اراده مردم است كه اين نظام را اقتدار بخشيده است. مردم نشان دادهاند كه آگاهانه و هوشيارانه در صحنههاى گوناگون حضور خواهند داشت. (14)راسخ کردن پایه های دینی در اذهان مردم عمق بخشیدن به ایمان مردم و هدایت قلبی و معنوی انسان ها در یک جامعه اولین وظیفه مسئولان امر است. «انّا ارسلناك شاهدا و مبشّرا و نذيرا و داعيا الى اللَّه بأذنه و سراجا منيرا»؛ اين وظيفه پيغمبر است؛ همين پيغمبرى كه امروز روز ولادت اوست. ما مىخواهيم همان راه را برويم. «هو الّذى بعث فى الأميّين رسولا منهم يتلوا عليهم اياته و يزكّيهم و يعلّمهم الكتاب و الحكمة»؛ تزكيه و تعليم، جزو وظايف اصلى پيغمبر است. در جوامع اسلامى، مسئولان بايد همان راه را بروند؛ بايد تعليم دهند و تربيت كنند؛ بايد ايمان دينى را در ذهنها تقويت و راسخ كنند. اين جزو وظايف ماست؛ اين سپاسگزارى ما در مقابل اين ملت است؛ اين شكرانه ما در مقابل خداى متعال است كه اين نعمتهاى بزرگ - اين حضور مردمى - را به ما داده است. اين دلها دست خداست. توجّه و اقبال و حضور و عزم و اراده و شوق مردم، نعمتهاى بزرگ الهى است كه ارزانى ما كرده است. بايد اينها را شكر بگوييم. شكرانه اين نعمت به اين است: در راه اصلاح امور زندگى و تقويت ايمان دينى مردم بايد همه تلاش خودمان را بكنيم.(15)سرلوحه کار مسئولانمن مىخواهم اين نكته را هم عرض كنم كه دولتمردان جمهورى اسلامى بايد قدر اين فداكارى مردم و حضور آنها در صحنه را بدانند. مبادا مسئولينِ بخشهاى مختلف كشور، در تحليل اشتباه كنند و خيال كنند كه شركتِ وسيعِ مردم در انتخابات، معنايش اين است كه آنها از يكايك كارهاى مسئولين خشنودند. اين طور نيست. مردم، انقلاب را دوست دارند، امام را دوست دارند، دولت جمهورى اسلامى را دوست دارند، نظام را دوست دارند. اما معنايش اين نيست كه مردم، روى يكايك كارهاى مسئولين بخشهاى مختلف، صحّه مىگذارند.مسئولين بايد حواسشان راجمع كنند. بايد به خودمان برگرديم. همه ما بايد ببينيم كارهايمان چقدر براى اين مردمِ فداكار و عزيزو هوشمند و با گذشت، شايسته است. اگر ديديم كه بخشى از كارهاى ما شايسته نيست و اين را فهميديم، مردانه همّت كنيم و به اصلاح كارمان بپردازيم. مردم اين را از مامىخواهند. مردم اين را از مسئولين مىخواهند. مسئولين بايد دو چيز را در سرلوحه كارهايشان قرار دهند: يكى گزينشِ خوب. يعنى انسانهاى پاك، امين، دلسوز، صميمى و مردم دوست را انتخاب كنند. براى اين كار بزرگ، يار گرفتن كار مهمّى است. اين طور نباشد كه به هركس و ناكسى اعتماد كنيم و مردم را با كسى مواجه كنيم كه براى آنها، يا براى كار آنها ارزشى قائل نباشد و به فكر خودش باشد. اين، يك نكته است كه مسئولين بايد رعايت كنند.دوم اينكه، اين خدمت و اين مسئوليت را براى بهره دنيايى خودشان نخواهند .(16)رسالت و وظایف رئیس جمهورما از كسى كه به عنوان رئيس جمهور انتخاب مىشود، انتظار داريم كه خود را خدمتگزار مردم بداند و آنچه را براى دين و دنياى اين مردم مورد نياز است، در محدوده اختيارات قانونى خود، با همه وجود انجام دهد. بديهى است كه اكثريت مردم، متديّن و انقلابى هستند و مايلند آنچه براى رفاه و سعادت دنيوى آنها انجام مىگيرد، در چهارچوب احكام و مقرّرات اسلامى باشد.(17)ویژ گی های رئیس جمهور اصلح ... فضا را سالم نگه داريد. شما از نامزدِ خودتان حمايت كنيد، ديگران هم از نامزدِ خودشان حمايت كنند و به او رأى دهند. در پيدا كردن نامزد مورد نظر دقت كنيد. به كسى گرايش پيدا كنيد كه به دين مردم، به انقلاب مردم، به دنياى مردم، به معيشت مردم، به آيندهى مردم و به عزت مردم اهميت مىدهد. بحمداللَّه ميدان براى آزمودن و ديدن و شناختن باز است؛ ملت ما هم هشيار است.(18)انتخابات يك حادثهى مهمروز به روز داريم به زمان برگزارى انتخابات نزديك مىشويم. انتخابات يك حادثهى مهم است؛ چون مردم اختيار كشور را براى مدت چهار سال به دست انسانى خواهند داد؛ و اوست كه مىتواند در اين مدت بودجه و درآمد و نيروى انسانى و سازمانهاى كشور را بهكار بگيرد؛ يا درست، يا خداى نكرده نادرست؛ يا كامل، يا خداى نكرده ناقص؛ يا همراه با صحت عمل، يا خداى نكرده دچار شائبههاى سوءعمل؛ يا با توجه به نيازهاى مردم، متوجه به باز كردن گرههاى زندگى مردم، متوجه به رفع مشكلات انبوهى كه وجود دارد، يا خداى نكرده بىاعتنايى به اينها. پس انتخابات از اين جهت بسيار مهم است كه ملت ايران مىخواهد ادارهى كشور را براى چهار سال به دست انسانى بسپرد كه از لحاظ قانونى اختيارات بسيار وسيعى دارد، امكانات بىنظيرى در اختيار دارد و مىتواند ملت و كشور را چهار سال و يا حتّى بيش از چهار سال جلو ببرد؛ و می تواند متوقف نگه دارد یا خدای نکرده به عقب برگرداند.(19)احساس مسئولیت،تعهد برای انجام کار، حفظ طهارت و تقوابه اعتقاد بنده، سه بخش عمده در مسئول وجود دارد؛ سه آمادگى و احساس مسئوليت: اوّل اينكه، براى نفسِ كار و عمل آماده باشد. تنبلى و بىحالى و سهلانگارى و كار را به دست حوادث و قضا و قدر سپردن، اوّلين بلايى است كه ممكن است يك مدير را از صلاحيت كافى و لازم ساقط كند. جدّى بودن در كار، آرام نداشتن براى كار، احساس مسئوليت براى اصل اقدام و كار و وظيفهاى كه بر عهده گرفته، بسيار مهم است. به همين جهت هم هست كه اگر كسى واقعاً در بخشى از بخشهاى كشور احساس مىكند كه كفايت لازم براى اين كار را ندارد، معلوم نيست كه پذيرش آن كار، مشروع باشد. چون قبول اين كار، به معناى اين است كه تعهّد كند و بپذيرد كه اين كار را به انجام برساند. اين، بدون كفايت و لياقت، امكانپذير نيست. اين، آن نكته اوّل در باب مدير و مسئول است.دوم، مسئله آمادگى و استعداد و تعهّد براى انجام كار است؛ به همان نحوى كه سياستهاى كلّى و برنامههاى اساسى كشور آن را اقتضا مىكند. اگر كشور، سياست مشخّصى را در مقولهاى پذيرفته است، كسى كه اجراى بخشى از بخشهاى كشور را مىپذيرد، بايد آن را در همان جهت كار و به همان سمت و با همان هدف پيش ببرد و هدايت كند؛ ولو خود او، آن سياست را به طور كامل تثبيت نكرده باشد.اگر چه، در صورتى كه مجرى آن سياست را قبول نداشته باشد، معلوم نيست چقدر بتواند اين كار را به درستى انجام دهد. ولى به هر حال، آنكه لازم و اساسى است، اين است كه مدير، مسئول يا وزيرى كه اين مسئوليت را برعهده گرفته، كار را در جهت آن سياستهاى پذيرفته شده كه سياستگذاران در هر بخش انجام دادهاند، پيش ببرد. اين هم آن نكته يا ركن دوم از اركان يك مديريّت سالم.ركن سوم، حفظ طهارت و تقواست. حفظ پاكيزگى در عمل است. اجتناب از هرگونه - خداى ناكرده - اختلاط با اهداف غير مشروع يا اهداف غير مقبول و غيراخلاقى است. اين، شأن سوم است. مدير خوب، مديرى است كه هر كارى را به عهده مىگيرد، با رعايت اصول اخلاقى صحيح، انجام دهد. در نظام اسلامى، چيزى كه به شدّت با آن مقابله مىشود، رسوخ فساد است. در نظام اسلامى، با اعتقاد بد و نادرست، اينطور مقابله نمىشود كه با عمل غير صحيح و عمل غيراخلاقى و خداى ناكرده رسوخ فساد مبارزه مىشود. چيزى كه امروز، در دوران بازسازى، مسئولين كشور، همكاران دولت، مديران درجه دو و سه در دستگاههاى دولتى، تا پايينترين ردهها، بايد با دقّت مراقب باشند، اين است كه در اين دوران بدانند خطر رسوخ و نفوذ فساد، جدّى و فلج كننده است. واقعاً فلج كننده است! در اين كار، فساد كه نمىگويد «من فسادم»! فرد مفسدى كه ديگران را به وادى فساد مىكشاند - فساد مالى، فساد كارى، قرارهاى نامشروع و ناموجّه در زمينههاى مسائل كارى - كسى كه انسان را تشويق مىكند و مىلغزاند به اين سمت، از اول نمىگويد «من آمدم كه شما را فاسد كنم.» اوّل با يك عنوان موجّه؛ با يك چيز كوچك وارد ميدان مىشود. انسان است و آسيبپذيرىِ شديد. انسان، به شدت آسيبپذير است. لذا، خيلى بايد مراقب بود –(20)جايگاه بسيار والاى رئيسجمهوررئيسجمهور جايگاه بسيار والايى دارد؛ توانايى و اختيارات فراوانى از لحاظ قانونى متوجه رئيسجمهورى است؛ بودجهى كشور در اختيار رئيسجمهور است؛ مديران كشور در سطوح مختلف در اختيار رئيسجمهور هستند؛ بنابراين تعيين رئيسجمهور، يعنى تعيين مديرى كه بتواند ثروت عظيم مردم را كه در بودجه و امكانات و مديريتهاى كشور متبلور است، به نحوى در سرتاسر آفاق اين ملت گسترش دهد تا نيازهاى مردم با اين ثروت عظيم برآورده شود. ملت و كشور ما بر اثر تلاش دولتهاى چند سال گذشته، ثروت متراكمى از امكانات بهدست آورده است. مديريتهاى آينده بايد بتوانند اين ثروت را افزايش دهند و آن را در زندگى مردم بگسترانند و با فساد به معناى واقعى كلمه مبارزه كنند. اگر ما ملت ايران اين توفيق را پيدا كنيم كه رخنههاى فساد را در اين مجموعهى عظيم ببنديم، آن وقت معلوم خواهد شد كه دستاوردهاى انقلاب براى اين مردم چقدر شيرين و گواراست و چگونه مىتواند پاسخگوى نيازهاى مردم باشد. انتخابات آينده به اين دلايلى كه گفتم، بسيار مهم است.مردم بايستى هوشمندانه و آگاهانه انتخاب كنند و در ميان نامزدهاى گوناگون، كسى را كه احساس مىكنند به اين معيارها نزديك است، برگزينند؛ اين يك كار بزرگ است و كار شما مردم است. مردم بايد با چشم باز در اين صحنهى مهم حاضر شوند و انشاءاللَّه خداى متعال كمك كند و دلهاى مردم را هدايت كند تا فرد با كفايت، شجاع، با اخلاص، داراى روح مردمى، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدفها و ارزشهاى انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نيروى مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب كنند؛ اين مهمترين بخش مشاركت عمومى مردم در امسال است. در همه چيز مشاركت عمومى مهم است، و اين از جملهى كليدىترين است.(21)موثرترین عنصر دستگاه اجرایی برای حل مسائل کشوررئیس جمهور در کشور ما نقش بسیار مهمی دارد. تبلیغات بیگانه میخواهد عکس این را نشان دهد آنها دشمنانه حرف مىزنند. رئيس جمهور يكى از مؤثرترين، و در دستگاه اجرايى مؤثرترين عنصر براى حل مسائل كشور است. در ميان مسئولان كشور، هيچ مسئولى به قدر رئيس جمهور در قانون اساسى ما امكانات و توانايىها و عرصهى عظيم خدمتگزارى ندارد. بودجهى كشور و همهى مسئولان طراز اول اجرايى كشور در اختيار اوست؛ اوست كه مىتواند كشور را آباد كند و از لحاظ علمى و صنعتى و مسائل انسانى و يا از لحاظ امنيت، كشور را به پيش ببرد؛ كفايت و توانايىهاى اوست كه مىتواند زندگى را در كام مردم شيرين كند. آنچه مورد نياز ملت و كشور است، رئيسجمهورِ كارآمد و باكفايت است. مسئوليتهاى حساس و تاريخىِ امروز بر دوش رئيس قوهى مجريهى ماست. قانون همه چيز را در اختيار رئيس قوهى مجريه قرار داده است.انسانى كه داراى كارآمدى و كفايت باشد و به هدفها و استقلال اين ملت و لزوم پيشرفت اين كشور ايمان داشته باشد، مىتواند بسيارى از كارها را بكند؛ همچنانكه بحمداللَّه دولتهاى متعدد در طول سالهاى گذشته كارهاى بزرگى انجام دادند. محصول كارهاى آنها در اختيار مسئولان بعدى است كه بيايند و در راه خدمت به مردم و شيرين كردن كام آنها اين كارها را تكميل كنند.البته رهبرى در پشتيبانى از رئيسجمهور هيچگونه درنگى نمىكند. كسى را كه مردم انتخاب كنند و رئيسجمهور قانونى كشور شود، هميشه مورد احترام و تكريم و حمايت جامع رهبرى در همهى دولتها بوده؛ بعد از اين هم بايد باشد.اما آنچه در درجهى اول اهميت قرار دارد، اين است كه اهتمام همهى مردم، نخبگان مردم و مسئولان گوناگونِ بخشهاى مختلف اين باشد كه رئيسجمهورى انتخاب شود كه بتواند گرههاى زندگى مردم را در دوران كنونى باز كند؛ وظايف اين دوره را بشناسد و با قوت و اقتدار به آن عمل كند. انشاءاللَّه مردم كارى كنند كه خداى متعال رئيسجمهورى با اين توانايىها و با اين رويكردها براى اين كشور مقدر كند....البته بديهى است كه رهبرى از فرد خاصى حمايت نمىكند؛ از معيارها حمايت مىكند. ما دنبال اين هستيم كه اين معيارها تحقق پيدا كند. بنده دنبال اين هستم كه شخصى سر كار بيايد و قوهى مجريه را اداره كند كه خود را خدمتگزار مردم بداند و توانايى داشته باشد و به آرمانهاى امام و نظام اسلامى معتقد و پايبند باشد و حقيقتاً عدالت و مبارزهى با فساد براى او حائز اهميت باشد. دعا مىكنيم خدا دلهاى مردم را به اين سمت هدايت كند كه بتوانند چنين كسى را - كه امروز مورد نياز لحظهى تاريخىِ حساس ِ اين كشور است - انتخاب كنند.اگر خداى متعال توفيق دهد كه رئيسجمهورِ كارآمدِ باكفايتِ پُرنشاطِ شادابى كه علاقهى به مردم و علاقهى به عدالت و علاقهى به رفع فساد و تبعيض براى او در درجهى اولِ برنامهها قرار داشته باشد، سر كار بيايد، من به شما عرض بكنم كه بسيارى از مشكلات اساسى اين كشور - چه مسائل داخلى و چه مسائل خارجى - حل خواهد شد.(22)توانایی برآورده ساختن نیازهای جامعهمردم هم نگاه كنند و اصلح را انتخاب كنند. اصلح كسى است كه با نيازى كه شما براى جامعه مىفهميد، تطبيق كند و بتواند نيازهاى جامعه را برآورده سازد. بعضىها در شناخت اصلح دچار وسواس و دغدغهى زياد مىشوند. شما تلاش خود را بكنيد؛ مشورت خود را بكنيد؛ از كسانى كه فكر مىكنيد مىتوانند شما را راهنمايى كنند، راهنمايى بخواهيد؛ به هر نتيجهای كه رسيديد، عمل كنيد و رأى بدهيد؛ اجر شما را خداى متعال خواهد داد. ما مأموريم كه به آنچه مىفهميم و به آنچه تكليف الهى تشخيص مىدهيم، عمل كنيم؛ مطابق با واقع شد يا نشد، اجر ما محفوظ است. اجر كسى كه عامل به تكليف است، پيش خداى متعال محفوظ است.(23)ویژگی های فرد اصلح...اصلح يعنى چه كسى؟ يعنى كسى كه دردها را بداند و حس كند؛ يعنى كسى كه براى ريشهكنى فقر و فساد عزم جدى داشته باشد؛ یعنى كسى كه به حال قشرهاى محروم و مستضعف دل بسوزاند. اصلح كسى است كه هم به ترقى و پيشرفت كشور و توسعهى اقتصادى و غيراقتصادى بينديشد؛ هم زير توهمات مربوط به توسعه، آنچنان محو و مات نشود كه از ياد قشرهاى مظلوم و ضعيف غافل بماند. اصلح كسى است كه به فكر معيشت مردم، دين مردم، فرهنگ مردم و دنيا و آخرت مردم باشد. اصلح كسى است كه بتواند اين بارِ عظيم را بر دوش بگيرد؛ هر كسى نمىتواند اين بار را بر دوش بگيرد؛ نشاط و حوصله و همت و قدرتِ لازم و هوشمندى لازم دارد. البته هر كس صلاحيتش در مراكز قانونى تأييد شود، صالح است؛ اما بايد در بين صالحها گشت و صالحتر را پيدا و او را انتخاب كرد. اين، هنر شما مردم است.(24)به نتیجه رساندن کارهایی که در نیمه راه است من بار ديگر شما مردم عزيز و همهى مردم كشورمان را دعوت مىكنم كه در تجربهى انتخاباتى كه در پيش است، فعالانه شركت و حضور پيدا كنيد. شخصيتهاى صالحى كه به شما معرفى مىشوند، آنها را به تناسب اهداف والاى اين ملت و اين انقلاب و اين نظام انتخاب كنيد. با پشتوانهى آراء مردمى بايد دولتى سركار بيايد كه با قدرت گرهها را باز كند و كارهاى بزرگ را انجام دهد؛ كارهايى كه در نيمهى راه است و بايد با تلاش مضاعف و با جد و جهد به نتيجه برسد، آنها را به نتيجه برساند. كشور ما مىتواند خود را در سطح بالايى از پيشرفت و توسعه در ميان ملتهاى عالم قرار دهد؛ و همچنان كه در سند چشمانداز بيست ساله اعلام شده است، مىتواند از جهات مختلف رتبهى اول را در منطقه حائز شود. اينها توانايىهاى ملت ماست؛ اينها را ملت ما به بركت وحدت كلمه، به بركت پرچم برافراشتهى اسلام، و به بركت ايمان عميقى كه در دلهاى شماست، تا كنون بهدست آورده است و باز هم مىتواند پيش برود و به چشمانداز زيبا و شايستهى ملت ايران دست پيدا كند.(25)انتخاب اصلحانتخاب فرد اصلح و داراى تقوا و تدبير براى مقام مهم رياست جمهورى - كه در قانون اساسى جديد، داراى اختيارات وسيع در ادارهى كشور است - وظيفهای شرعى و عقلى و انقلابى است، و كوتاهى در اين امر يا در حضور در پاى صندوقهاى رأى، خسارتهاى جبرانناپذيرى به بار خواهد آورد. حضور شما، پايههاى انقلاب را محكم مىكند و به مديران آيندهى كشور، جرأت و قدرت كار مىبخشد و آينده را تضمين مىكند.(26)انتخاب اصلح یک تکلیف الهیالبته ملت بايد تلاش خود را بكنند، بايد زحمت بكشند و دنبال اصلح بگردند. من مكرّر عرض كردهام كه مسأله، مسألهى دين و خدا و اداى تكليف است. همچنان كه اصل انتخابات يك تكليف الهى است، انتخاب اصلح هم يك تكليف الهى است. قبلاً هم گفتيم كه تفاضل ولو كم باشد، در اين قضيه بسيار است. بايد بگرديد، بين خودتان و خدا حجت پيدا كنيد؛ يعنى بتوانيد از راهى برويد كه اگر خداى متعال پرسيد شما به چه دليل به اين فرد رأى داديد، بتوانيد بگوييد به اين دليل. بين خودتان و خدا، دليل و حجتى فراهم بكنيد، بعد با خيال راحت برويد رأى بدهيد. مردم بايد اين كار را بكنند و ما هم از خدا مىخواهيم و دعا و آرزو مىكنيم كه خداى متعال دلهاى مردم را به سمت نامزد اصلح - آن كه واقعاً صلاحيتش بيشتر است - هدايت كند. ... هر كسى كه برود رأى بدهد، چه رأى او صائب باشد و به اصلح رأى داده باشد و چه اشتباه كرده باشد و به غير اصلح رأى بدهد، همين اندازه كه از روى احساس تكليف نسبت به آينده پاى صندوق برود و رأى بدهد، اين رأى پيش خداى متعال مأجور و موجب ثواب است و اين شخص، علاقهمند به نظام و رهبرى مىباشد. آنچه كه مهم است، اين احساس تكليف است. همهى آحاد ملت، اين احساس تكليف را بايد بكنند. برويد تلاش و تفحص خودتان را بكنيد، اصلح را پيدا نماييد و آن كسى را كه فكر كرديد اصلح است و بين خودتان و خدا حجّت تمام شد، به او رأى بدهيد و خاطر جمع باشيد كه تكليفتان را انجام دادهايد. اين، آن چيزى است كه همه بايد به آن توجه بكنند. هر كس هم كه نتيجهى آرا متعلق به او شد، خداى متعال انشاءاللَّه كمك خواهد كرد، ما هم كمك خواهيم كرد، تا بتواند وظايف خود را انجام بدهد.(27)پي نوشت : 1. فرازی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم شانزدهمين سالگرد ارتحال امام خمينى (رحمت الله علیه) 14/3/13842. فرازی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع زائران مرقد مطهّر امام خمينى (رحمت الله علیه) 14/3/13803. فرازی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهاردهمين سالگرد رحلت بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران حضرت امام خمينى(رحمت الله علیه) 14/3/13824. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه 20/11/13685. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در صحن رضوی 1/1/13846. فرازی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم كرمان 11/2/13847. فرازی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در اجتماع بزرگ مردم جيرفت 17/2/13848. فرازی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار دانشجويان و اساتيد دانشگاههاى استان كرمان 19/2/13849. فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در ديدار با خانوادههاى معظم اسرا و مفقودان جنگ تحميلى 1/2/137610. فرازی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم شانزدهمين سالگرد ارتحال ام�
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]
صفحات پیشنهادی
نگاه حکیمانه(2)
نگاه حکیمانه(2) تهیه کننده: سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون این مقاله مشتمل بر دیدگاههای حکیمانه مقام معظم رهبری درباره زنان است که قسمت دوم آن ارائه می گردد.
نگاه حکیمانه(2) تهیه کننده: سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون این مقاله مشتمل بر دیدگاههای حکیمانه مقام معظم رهبری درباره زنان است که قسمت دوم آن ارائه می گردد.
نگاه حکیمانه
نگاه حکیمانه (اهمیت و ویژگیهای انتخابات ریاست جمهوری از منظر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)) انتخابات ریاست جمهوری از افتخارات اسلام ... انتخابات نماد حركت اسلامى ...
نگاه حکیمانه (اهمیت و ویژگیهای انتخابات ریاست جمهوری از منظر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)) انتخابات ریاست جمهوری از افتخارات اسلام ... انتخابات نماد حركت اسلامى ...
نگاه حکیمانه(1)
نگاه حکیمانه(1) تهیه کننده: سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون این مقاله مشتمل بر دیدگاه های حکیمانه مقام معظم رهبری درباره زنان است که در دو قسمت ارائه می گردد.
نگاه حکیمانه(1) تهیه کننده: سید امیرحسین کامرانی رادمنبع: راسخون این مقاله مشتمل بر دیدگاه های حکیمانه مقام معظم رهبری درباره زنان است که در دو قسمت ارائه می گردد.
اظهار نظر درباره مسائل سياسي فرهنگي حكيمانه باشد
اظهار نظر درباره مسائل سياسي فرهنگي حكيمانه باشد-حجت الا سلام محمد موسوي پور يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: افرادي كه در اين حوزه ها هستند با تسلط بر قوانين ...
اظهار نظر درباره مسائل سياسي فرهنگي حكيمانه باشد-حجت الا سلام محمد موسوي پور يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: افرادي كه در اين حوزه ها هستند با تسلط بر قوانين ...
شيوه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها حكيمانه است
ترديدي نيست، بلكه اين نگاه، حكيمانه و خداجويانه نيز هست ولي سخن اين است كه پذيرش و ملاقات با .... در آزمون تازه دولت پيرامون «كار آمدي» در باب اجراي قانون هدفمند كردن ...
ترديدي نيست، بلكه اين نگاه، حكيمانه و خداجويانه نيز هست ولي سخن اين است كه پذيرش و ملاقات با .... در آزمون تازه دولت پيرامون «كار آمدي» در باب اجراي قانون هدفمند كردن ...
مصلحت نظام در گرو تدبيري حكيمانه
مجلس شوراي اسلامي بنا به وظايف خود با نگاه به ضرورت ها، لوايح و طرح هايي را به ... امام با درايت و دورانديشي حكيمانه خود و به منظور ايجاد يك بازوي مشورتي ولايت امر با ...
مجلس شوراي اسلامي بنا به وظايف خود با نگاه به ضرورت ها، لوايح و طرح هايي را به ... امام با درايت و دورانديشي حكيمانه خود و به منظور ايجاد يك بازوي مشورتي ولايت امر با ...
آینده از نگاه بزرگان
آینده از نگاه بزرگان سخنان حکیمانه از روزنامه بين المللي اعتدال سخنان گرانقدر از بزرگان اهل قلم، وب سایت میکائیل ن... و آنگاه آموختم - از روزنامه راه نجات افغانستان ...
آینده از نگاه بزرگان سخنان حکیمانه از روزنامه بين المللي اعتدال سخنان گرانقدر از بزرگان اهل قلم، وب سایت میکائیل ن... و آنگاه آموختم - از روزنامه راه نجات افغانستان ...
پیامک های حكيمانه فردوسي خردمند
پیامک های حكيمانه فردوسي خردمند-پیامک های حكیمانه فردوسی خردمند دانایی ... به این زمین گرد كه بسرعت می گردد بنگر كه درمان ما در آن است و درد ما نیز ، نگاه كن و ببین ...
پیامک های حكيمانه فردوسي خردمند-پیامک های حكیمانه فردوسی خردمند دانایی ... به این زمین گرد كه بسرعت می گردد بنگر كه درمان ما در آن است و درد ما نیز ، نگاه كن و ببین ...
جملات حكيمانه اردبزرگ بخش سوم
جملات حكيمانه اردبزرگ بخش سوم-59. ... نمی توان امید داشت ، آدم های کوچک رازهای بزرگ را نگاه دارند. .... نگاه درون و برون ما ، از خویشتن خویش آغاز و بدان خواهد انجامید .
جملات حكيمانه اردبزرگ بخش سوم-59. ... نمی توان امید داشت ، آدم های کوچک رازهای بزرگ را نگاه دارند. .... نگاه درون و برون ما ، از خویشتن خویش آغاز و بدان خواهد انجامید .
يادداشت پايان بهانه با بيان حكيمانه
يادداشت پايان بهانه با بيان حكيمانه * حميد رسايى رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاى ... نكته مهم در مرور روايت هاى ذكر شده اين است كه از نگاه اهل بيت عصمت و طهارت، در اين ...
يادداشت پايان بهانه با بيان حكيمانه * حميد رسايى رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاى ... نكته مهم در مرور روايت هاى ذكر شده اين است كه از نگاه اهل بيت عصمت و طهارت، در اين ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها