تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798196212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن‏ها و اشياء وقفي گنجينه کاخ چهلستون


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
قرآن‏ها و اشياء وقفي گنجينه کاخ چهلستون
قرآن‏ها و اشياء وقفي گنجينه کاخ چهلستون نويسنده: سيد علي ‏اصغر ميرخلف يکي از گنجينه‏هاي (= موزه‏هاي) تاريخي کشورمان که در محل کاخ و بناي چهل‏ستون (1) اصفهان قرار دارد، دربردارنده مجموعه‏اي ارزشمند از آثار تاريخي و هنري ايران اسلامي است. هر کدام از اين آثار و اشيا سند گويايي از فرهنگ و تمدن غني و پوياي اسلامي و ايراني است و قرآن و اشياي وقفي، بخشي از آثار قابل توجهي است که در اين گنجينه نگهداري مي‏شود.روزانه صدها تن از جهانگردان، هموطنان و هنردوستان علاقه‏مند ضمن بازديد از بناي چهل‏ستون، از اين گنجينه نيز ديدن مي‏کنند. در اين نوشته کوشيده‏ايم به‏گونه اجمالي اين اشيا را معرفي کنيم:1. قسمتي از قرآن کريم روي پوست آهو به خط کوفي، به شيوه اعراب‏گذاري ابوالاسود دوئلي و خليل بن احمد فراهيدي(2) روي پوست آهو به خط ضحّاک بن عجلان (3) با مُهر الحاقي، منسوب به امام حسن بن علي بن ابي طالب(ع) مشتمل بر 575 ورق به طول 42 سانتي‏متر و عرض 35 سانتي‏متر (به شماره ثبت 99) [تصوير شماره 1] در ذيل دو صفحه مربوط به سوره ماعون دست‏نوشته‏هايي به خط شکسته تحريري به اين شرح نوشته شده است که نشان مي‏دهد به اين قرآن و زيارت آن در دورانهاي پيش عنايت ويژه‏اي بذل مي‏شده است.در حاشيه زير صفحه انتهاي سوره ماعون نوشته شده است:«به تاريخ شهر شوال‏المکرم 1334 که من در سن پنجاه و هشت‏ساله بودم و به حکومت فارس متشرفم در چهل‏ستون توي تالار به زيارت اين قرآن مجيد مشرف شدم و در همين سال حکومت اصفهان با حضرت مستطاب والا عين‏السلطنة و براي يادگار با حضور آقاي يمين‏السلطنة، پسر حضرت اقدس والا، ظل‏السلطان، و اخوان کرام ايشان اين تاريخ نوشته شده است که باقي بماند. عبدالحسين فرمان‏آرا»و در زير صفحه مقابل (صفحه سرلوح سوره ماعون) ظاهرا با همان خط آمده است:«بعد از چهار سال و چند ماه ايالت(4) فارس که از شيراز به اصفهان مراجعه و بحمداللّه‏ آن مملکت آشفته و بهم‏ريخته را در مدت ايالت خود منظم و اهالي را از مجاعه و قحطي خلاصي و موفقيت‏هاي کاملي حاصل نمودم، در محرم سنه 1339 به واسطه خستگي استعفا دادم، در تاريخ 29 صفر 1339 در زمان حکومت جناب مستطاب اجل اکرم آقاي نصيرخان، سردار جنگ بختياري، که در باغ نو منزل داشتم، به اتفاق حضرت اشرف والا شاهزاده‏اسمعيل ميرزا معتمدالدوله دوباره به زيارت اين قرآن مجيد نائل شده و در خدمت حضرت حکمران و حضرت والا، شاهزاده معتمدالدوله اين مختصر را براي يادگاري در مقابل يادگار اجل نوشتم.» براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ن‏ک: رفيعي مهرآبادي، ابوالقاسم، آثار ملي اصفهان، انتشارات انجمن آثار ملي، شماره پي‏درپي 101، ص357. ضمنا به گفته دکتر هنرفر اين مجموعه در يک صندوقچه، احتمالاً تا اوايل دوره پهلوي در دريچه‏اي که بالاي محراب مسجد شاه [امام کنوني] اصفهان قرار دارد نگهداري مي‏شده است.و در حاشيه‏اي ديگر:«اين بنده فعلاً که 4 رجب 1337 است از شيراز به واسطه بي‏مهري حضرت والا فرمانفرما احضار به تهران شده و براي زيارت بزرگ‏ترين کتاب آسماني در عمارت چهل‏ستون آمده و براي يادگار نوشته شد. ثقة‏الاسلام شيرازي»2. قرآن کريم به خط کوفي با نقطه‏گذاري و اعراب ابوالاسود دوئلي به خط ابوالبرکات محمد، متعلق به سده چهارم هجري، که آخر آن به خط نسخ به اين جمله مزين شده است: «کتبه علي ابن الحسين امام زين‏العابدين، عليه‏السلام» اين قرآن مشتمل است بر 288 ورق و 17 سطر در هر صفحه، با جلد تيماج به طول 36 و عرض 5/ 27 سانتي‏متر (شماره ثبت 100) [تصوير شماره 2]بنا بر اسناد موجود اين دو قرآن به اضافه رونوشت فرماني از حضرت علي بن ابي‏طالب(ع) در «دير حزقيل» به طول 6 متر و 87 سانتي‏متر و عرض 5/ 35 سانتي‏متر که به خط کوفي روي پوست آهو نقش بسته و در مورد آزادي اديان و بويژه در مورد نصاري است (5) و نيز خرقه‏اي متعلق به شيخ صفي که آن نيز هم‏اکنون متعلق به اين گنجينه است و در محفظه‏اي کوچک، روي سردر ورودي کاخ نگهداري مي‏شده است. در 1306هـ.ش يکي از هنرمندان بزرگ اصفهاني صندوقچه‏اي را به منظور حفظ و نگهداري اشياي يادشده ساخته است (6)3. کلام‏اللّه‏ مجيد به خط نسخ حسن خوانساري و تذهيب عمل محمد مذهّب‏باشي مربوط به سده 13هـ.ق اين قرآن با ترجمه و تذهيب سرلوح و تذهيب سر سوره‏ها و سيزده سطر در هر صفحه و مجدول بر کاغذ خانبالغ و با جلد لاکي، زرافشان با طول 27 سانتي‏متر و عرض 5/ 17 سانتي‏متر در 496 برگ متعلق در اين گنجينه نگهداري مي‏شود. اين قرآن وقف است واقف آن آغاعنبر و وقف‏نامه آن بر صفحه مستقلي به خط نسخ بسيار زيبا قبل از آغاز سوره حمد به اين شرح آمده است: «بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم، الحمداللّه‏ الواقف علي الضماير المطلع علي السرائر والصلوة والسلام علي/ محمد و آله اصحاب المناقب والمفاخر و بعد وقف مخلّد شرعي و حبس/ مؤبّد ملّي شد حسب الفرموده عاليجاه رفيع جايگاه عزت و سعادت/ پناه تقوي و توفيق انتباه تشرع و تورع اکتناه تقدس و تدين/ دستگاه مقرب الخاقاني محرم حريم حرم محترم سلطاني الموفق بتوفيقات/ اللّه‏ الاحد الاکبر، آغاعنبر، اين جلد کلام‏اللّه‏ را بر شيعه اثناعشريه/ و توليت آن را مفوض نمود بسرکار شريعت‏مدار جناب مستطاب حقايق و دقايق/ نصاب فضايل و خصايل اياب، قدوة‏المحققين اسوة‏المدققين عمدة/ المجتهدين عون‏الاسلام والمسلمين احکم‏الاساطين و اعظم‏البراهين/ مروّج‏الدين الحاج محمدجعفر، و بعد از حيات متولّي معظم‏اليه باتقي اولاد/ ذکور و بعد از آن باتقي از ذکور اولاد ذکور و هکذا نسلاً بعد نسل و چنانچه/ العياذ باللّه‏ اولاد ذکور منقرض شوند يا آنکه موصوف بصفة تقوي نباشند/ توليت آن مفوض است بمجتهد جامع‏الشرائط. (شماره ثبت 496) [تصوير شماره 3]4. قرآن کريم به خط نسخ محمدتقي بن محمد دزفولي مربوط به سده يازدهم هجري با کاغذ خانبالغ به طول 5/ 25 و عرض 5/ 17 سانتي‏متر در 884 ورق با تذهيب سرلوح و تذهيب سر سوره‏ها مجدول و ده سطر در هر صفحه، وقف‏نامه اين قرآن که در 20 شهر ذي‏قعدة‏الحرام 1136 نوشته شده و قبل از آغاز قرآن نوشته شده است، ناقص و بخش عمده‏اي از آن از بين رفته است. بر سطر پاياني اين وقف‏نامه آمده است: «بجهة وقف نامجه قلمي شد في 20 شهر ذي‏قعدة‏الحرام من شهور سنة ست و ثلثين... [بعد مأة و] الف 1136 من الهجرة النبوية.»هرچند مهر پاياني وقف‏نامه و نيز نام واقف از بين رفته، اما نام متولي «آقاثريا غلام خاصه شريعه» باقي‏مانده است [تصوير شماره 4]5. قرآن کريم کوچک با جلد گل و مرغ ـ لاکي با تذهيب سر سوره‏ها و سرلوح تمام تذهيب، مجدول، به خط نسخ در 212 برگ به تاريخ کتابت 1236 هجري به طول حدود 18 سانتي‏متر و عرض تقريبي 5/ 11 سانتي‏متر [تصوير شماره 5]6. سه جفت در بسيار ارزشمند موقوفه آستانه شيخ صفي‏الدين اردبيلي، جدّ شاهان صفوي، که سالها پيش به کاخ چهل‏ستون منتقل شده است. يکي از آنها به خاتم بسيار ظريف مربوط به دوران صفوي با طرحهاي هندسي آراسته شده و بر دو لنگه آن در چهار قاب لوزي 5/ 2ضربدر5/ 2 سانتي‏متر مربع به صورت بسيار ظريف و زيبايي دعاي «يا من هو بمن رجاه کريم (7)» به خط بنّايي (= معقلي) سياه در زمينه سفيد عاج خاتم‏کاري شده است طول اين در 180 و عرض آن 110 سانتي‏متر و شماره ثبت آن در موزه 75 مي‏باشد. دومين و سومين در نيز که از مجموعه موقوفات آستانه شيخ صفي است به صنعت ماهرانه منبت آراسته شده است. طول و عرض در بزرگتر 90ضربدر184 سانتي‏متر مربع و ديگري 94ضربدر152سانتي‏متر مربع مي‏باشد که به شماره‏هاي 70 و 71 به ثبت رسيده است.بر بالاي لنگه راست در بزرگتر در يک قاب مستطيل‏شکل بيت:گشاده باد بدولت هميشه اين درگاهبحق اشهدان لا اله الا اللّهو بر بالاي لنگه سمت چپ آن اين بيت:ديده روشن از سجود خاک اين در شد مراشکرها کردم که اين دولت ميسر شد مرابه خط نسخ به طرز زيبايي کنده‏کاري شده و ديگر قسمت‏هاي اين در به نقش‏هاي کنده‏کاري‏شده بسيار چشم‏نوازي آراسته شده است.بر روي دو لنگه در ديگر اين چهار عبارت، در چهار قاب مستطيل به طول و عرض 21 و 7 /12سانتي‏متربه خط ثلث کنده‏کاري شده است:اللّه‏ مفتح‏الابواب/ واليه المرجع والماب [بالاي لنگه راست و چپ] و عمل علي ابن لباساني صوفي تجا [؟]/ تحريرا في خمس عشر و تسعمائه [پايين لنگه راست و چپ]و بر دماغه عمودي وسط در، اين عبارت به خط نسخ به صورت عمودي نوشته و کنده‏کاري شده که بيانگر نام اهداکننده آن بوده و قسمتهايي از آن بر اثر اصطکاک از بين رفته و ريخته است: «صاحب خير استاد محمود... استاد... آهنگر دماوندي عاقبت بخير باد».7. يک عدد قفل فولادي بزرگ به طول 5/ 27 سانتي‏متر و عرض 15 سانتي‏متر مربوط به سده سيزدهم هجري که بر آن با اين عبارت به وقفي بودن آن اشاره شده است: «وقف امامزاده اسمعيل نمود. طمع‏کننده به لعنت خدا و نفرين رسول گرفتار شود. سنه 1249 (شماره ثبت: 129) [تصوير شماره 6]8. دو عدد گلدان بسيار زيبا با لعاب و زمينه سفيدرنگ مربوط به دوران صفوي به شماره‏هاي ثبت 5 و 34 که روي بدنه آن «وقف مسجد جامع عباسي دارالسلطنه اصفهان» نقش بسته است و زير آن پنج‏بار کلمه «وقف» دور هر گلدان تکرار شده است.در اين گنجينه سه وقف‏نامه سنگي وجود دارد که در مرمت و تعمير بافت معماري و آثار باستاني شهر اصفهان به دست آمده و اکنون به گنجينه چهل‏ستون انتقال يافته است. يکي از سه وقف‏نامه متعلق به مسجدي است موسوم به «درب طوقچي» و «مزار سلطان‏اسد» که در آن موقوفاتي که بر مسجد مزبور وقف شده ذکر گرديده است. کتيبه لوح مزبور که به خط نستعليق برجسته بر سنگ پارسي نوشته شده از بالا به پايين تدريجا ترکيبي فشرده‏تر مي‏گيرد؛ تا جايي که در لوحي سنگي به طول 20/ 1 متر و عرض 90 سانتي‏متر و قطر 10 سانتي‏متر متن وقف‏نامه‏اي طولاني را دربرمي‏گيرد. به نوشته دکتر هنرفر اين کتيبه در زمان نگارش کتاب نفيس ايشان در محل اداره فرهنگ اصفهان واقع در تالار اشرف نصب بوده و سال‏ها پيش از آن از محل اصلي خود در طوقچي و مجاورت مقبره سلطان‏اسد به منظور محافظت، به محل يادشده منتقل شده بوده است. اين لوح در حال حاضر در اختيار گنجينه چهل‏ستون است و چنان‏که از متن کتيبه به دست مي‏آيد، در دوره شاه‏صفي (1052ـ 1038هـ.ق) شخصي به نام حاجي ياربيک صباغ، مسجدي ساخته و دکان‏هايي بر آن وقف کرده که درآمد حاصله از آنها را به ده قسمت تقسيم کنند و سه قسمت آن را صرف تعمير و روشنايي مزار سلطان‏اسد، واقع در محله طوقچي اصفهان، کنند و بقيه را صرف تعمير و روشنايي و مصارف ديگر مسجد بنمايند. کتيبه لوح مزبور بنا به نقل کتاب گنجينه آثار تاريخي اصفهان به شرح زير است (رسم‏الخط کتيبه به همان‏گونه که هست حفظ شده است): «غرض نقشي است کز ما باز ماند (1044) که هستي را نمي‏بينم بقايي/مگر صاحبدلي روزي برحمت (من شهور) کند در کار درويشان دعايي/در زمان دولت خاقان جمشيدراي سکندرصولت و سلطان فريدون‏فرّ داراحشمت/ ابوالمظفر معزالدوله و عز نصرة سلطان شاه‏صفي الحسيني الموسوي الصفوي بهادرخان، خلداللّه‏ ملکه ابدا، توفيق رفيق/ حال و قرين آمال کهف‏الحاج والمعتمدين و زاير رسول‏الثقلين حاجي ياربيک صباغ گشته، احداث مسجدي قويم‏البنيان/ سليم‏الارکان که نموده بود، باتمام رسانيد، واقع در جنب شارع درب طوقچي و بضلع شرقي و خالصا مخلصا لوجه‏اللّه‏ وقف نمود بر مسجد مزبور/ همگي و تمامي چهار باب دکان که يکي بقّاليست و همه بدان مربوط است که احداث کرده واقف مشاراليه درست مقابل مسجد مزبور بضلع غربي که در/ وقف‏نامه ثبت است و همگي و جملگي يکباب خانه معيّنه واقعه در جنب مسجد مزبور و همگي تمامي يکدر خانه واقعه در سکه باب التبريزيه/ مشهور بخانه فتح‏اللّه‏ نساج بحدودي که در وقف‏نامه مسطور است و همگي و تمامي اعيان و عمارت دو در دکان معينه يکي صبّاغي و يکي علاّفي که واقف/ مزبور، خود احداث نموده در عرصه معينه که وقف است بر مزار، کثيرالانوار سلطان‏اسد بن جنيد متصل بيکديگر واقع در محله طوقچي مزبور بحدي که در وقف‏نامه/ مذکور است، اثاث آلات و ادوات و خم صباغي و غيره که وقف نموده بر مسجد مزبور و مزار مذکور و در وقف‏نامه شرط نموده که آنچه بعلة نفع و اجاره عرصه مزبور و اعيان و اشياء مذکور/ بهمرسد منقسم بده قسمت نموده سه قسمت آنرا صرف تعمير و روشنايي مزار سلطان‏اسد مزبور نموده تتمه را صرف تعمير و روشنايي و غيره مسجد مزبور نمايند بشروط واقف/.»دنباله اين کتيبه با خط نستعليق به صورتي بسيار ريزتر و فشرده‏تر در دو حاشيه طرفين لوح سنگي به شرح زير حجّاري شده است:«چون توليت موقوفات مزبور مادام‏الحيات متعلق بواقف مشاراليه و بعد از آن اولاد او و از ديوان‏الصداره و ناظران و متصديان اوقاف اجاره نودساله نموده بود، خانه باب‏التبريزيه را بجهة سکناي اولاد خود مشروط بآنکه بعد از اخراجات تعمير خانه مزبور آنچه از/ وجه اجاره باقي ماند صرف تعمير فرش و روشنايي مسجد مزبور نمايد باز بهمين دستور توليت خانه مزبور متعلق است باولاد واقف مشاراليه که بعد از تعمير خانه مزبوره آنچه زائد باشد بشرط واقف صرف تعمير فرش و روشنايي مسجد مزبور نمايند تغيير دهند بلعنت خدا و نفرين رسول گرفتار باد./»(8) وقف‏نامه دوم متعلق به مدرسه‏اي است موسوم به آقاکافور که در زمان شاه‏عباس دوم (1077ـ1052هـ.ق) ساخته شده و در حال حاضر بجز اين کتيبه سنگي مربوط به سردر مدرسه، اثري از آن بر جاي نيست. دکتر هنرفر در کتاب گنجينه آثار تاريخي اصفهان به نقل از سفرنامه شاردن، سياح فرانسوي، مي‏نويسد: «رو به سمت شمال به مدرسه موسوم به مدرسه آقاکافور مي‏رسيم. اين شخص يکي از خواجگان دربار و محافظ خزاين و جواهرات سلطنتي بود.»شاردن شخصا با او ملاقاتها و برخوردهايي داشته است. اين کتيبه نفيس به خط خوش نستعليق مرحوم محمدرضا امامي مي‏باشد که بر سنگ مرمر به صورت برجسته حجّاري شده است.متن اين کتيبه قوسي (محرابي) شکل که ارتفاع قاعده آن تا رأس 197 و طول قوس آن 110 و قاعده آن 88 سانتي‏متر مي‏باشد به اين شرح است: «در زمان دولت نواب کامياب سپهر/ رکاب اشرف اقدس ارفع همايون‏شاهي، مروج مذهب بحقّ حضرات ائمه معصومين، صلوات‏اللّه‏ عليهم اجمعين، السلطان بن السلطان/ بن السلطان والخاقان بن الخاقان بن الخاقان السلطان شاه‏عباس الثاني الصفوي الموسوي بهادرخان، خلّداللّه‏ ملکه و سلطانه/ و افاض علي العالمين برّه و احسانه، کمترين اين آستان حاجي کافور صاحبجمع خزاين عامره خالصا للّه‏ و مخلصا لوجهه بناي اين مدرسه عاليه کرد و وقف بر طلبه علوم/ دينيه اثناعشريه نمود که طلبه علوم دينيه اثني‏عشريه در محل مزبور سکني نموده بافاده و استفاده علوم دينيه و معارف يقينيه مشغول شوند، باشد که ثواب آن بروح پرفتوح حضرات/ ائمه معصومين، صلوات‏اللّه‏ عليهم اجمعين، و بروزگار فرخنده آثار صاحبقران ثاني عايد گردد. بحقّ‏النبي و آله. في شهر ربيع‏الثاني سنة تسع و تسعين و الف کتبه محمدرضا الامامي./»بنا به نوشته دکتر هنرفر اين کتيبه در زمان نگارش کتاب ايشان در يکي از ايوان‏هاي کوچک مسجد خان در محله دارالبطيخ (احمدآباد فعلي) به‏طور موقت نصب بوده است (9).و سرانجام وقف‏نامه سوم بر سنگي مرمرين مرغوب به طول 125 و عرض 82 و قطر 9 سانتي‏متر در هشت سطر به خط ثلث استوار و زيباي محمدمؤمن الحسيني الکربلائي (10) به صورتي بسيار انبوه نوشته و حجّاري شده است. اين لوح، وقف‏نامه رباطي است در منطقه‏اي موسوم به «امن‏آباد» مشهور به «جلوگير» که از پيشينه آن و همچنين اين لوح اطلاعي در دسترس نداريم. متن کتيبه اين لوح که «بسم‏اللّه‏» آن در زمينه‏اي قوسي‏شکل نوشته شده به شرح زير است: «بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم/ الحمدللّه‏ الواقف علي الضمائر والمطلع علي السرائر والصلوة علي محمد و آله المعصومين/ من دنس الذنوب والعيوب، و اما بعد وقف في سبيل‏اللّه‏ نمود رباط خجسته مباني امن‏آباد مشهور بجلوگير/ را بحضرت خاتم‏الانبياء محمد، صلي‏اللّه‏ عليه و آله، و حضرت اميرالمؤمنين و بامجاد اولاد آنحضرت نواب مستطاب/ فلکجناب معلّي‏القاب قمررکاب خورشيداحتجاب، ناموس‏العالمين، عصمة الدنيا والدين والده ماجده نواب طوبي آشيان اقدس/ مکان، نوّراللّه‏ مضجعه، که زوّار و مترددين و قوافل و نزل سکني نمايند و ثواب آنرا به روح مطهر حضرات عرش درجات/ چهارده معصوم، صلوات‏اللّه‏ عليهم، و خديجه کبري، عليه‏الرحمة، هبه نمود و اين معني خيرُزاده «يوم لاينفعُ مالٌ/ ولا بنون» ساخت و بتاريخ چهاردهم شهر صفر، ختم بالخير والظفر، و سنه يکهزار و يکصد و هفت باتمام رسيد.»در کنار سمت راست سطر آخر لوح مزبور به خط ثلث ريزتر به نام کاتب اشاره شده: «کتبه محمدمؤمن الحسيني الکربلايي» و در کنار سمت چپ همان سطر به نام سنگ‏تراش اشاره شده است: «عمل کمترين عبداللّه‏».پي نوشت : 1-موزه چهل‏ستون در سال 1367 در همين محل راه‏اندازي شده است.براي تحقيق پيرامون کاخ چهل‏ستون ن‏ک: هنرفر، لطف‏اللّه‏، گنجينه آثار تاريخي اصفهان، چاپ اول، شهريور 44، اصفهان کتاب‏فروشي ثقفي، ص557 ـ574.2-خط کوفي در حدود سال 65هجري به وسيله ابوالاسود دوئلي (متوفاي. 67هـ.ق) داراي نقطه شده و در حدود سال 130هـ.ق داراي حرکت و در حدود سال 170هـ.ق به وسيله خليل بن احمد فراهيدي بصري (متوفاي 169هـ.ق) داراي همزه و تشديد و مقارن سده چهارم هجري داراي مدّ و وصل و ادغام گرديده است.3-ضحاک بن عجلان، خوش‏نويس سوري، در نخستين دهه‏هاي حکومت عباسي (123ـ 656هـ.ق) و در دوره خلافت سفاح مي‏زيسته است. شهرت او و معاصر ديگرش، اسحاق بن حماد، بيش‏تر به سبب خلاقيت‏هاي هنري برجسته‏شان است. (ن‏ک: مقاله «خوش‏نويسي در جهان اسلام» نوشته ياسين حميد سفدي، ترجمه مهدي حسيني، در فصلنامه هنر، شماره 31، تابستان و پاييز 75. مرکز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي. 31ـ 68؛ عبادة عبدالفتاح، انتشار الخط العربي في العالم الشرقي والعالم الغربي، مکتبة الکليات الازهرية، الطبعة الثانية، ص13).4-فرمانروايي کردن، حکومت.5-متن اين فرمان را يکي از ارامنه اصفهان ترجمه کرده و به صورت جزوه‏اي منتشر شده است.6-صندوقچه يادشده از چوب گردو است و با خط نستعليق و منبت‏کاري بسيار زيبا و قطعات قلم‏زني‏شده فلزي و برنجي آراسته شده است و داراي دستگيره فولادي تزيين‏شده مي‏باشد. در عبارتي با اشاره به نام اين اشيا به ضبط آنها در اين صندوقچه به تاريخ صفر 1346 برابر با مردادماه 1306 اشاره شده است.7-عبارتي از بخش هجدهم دعاي جوشن کبير.8-ن‏ک: هنرفر لطف‏اللّه‏، پيشين، ص541 ـ543.9-ن‏ک: همان، ص605 ـ 608.10- شادروان دکتر مهدي بياني در فهرست نام نسخ، ثلث و رقاع‏نويسان، نام چهار خوشنويس را با عنوان «محمد مؤمن» آورده است، که يکي از آنان محمدمؤمن حسيني اصفهاني است، اما با توجه به تاريخ يکي از آثار وي که 1190هجري است و مقايسه آن با تاريخ مذکور در اين کتيبه و نيز تفاوت در پسوند اصفهاني و کربلايي بسيار بعيد است نگارنده کتيبه مزبور هم او باشد. هر چند تاريخ مذکور در کتيبه، تاريخ ساخت بناست و نه تاريخ تحرير خط. از اين‏رو محتمل است اين شخص يا همان محمد مؤمن تبريزي باشد که کتيبه ثلث سردر «مسجد اسحاق» تبريز را به سال 1106هـ.ق نوشته و يا خوشنويس ديگري که نامش در فهرست مرحوم بياني نيامده است. ن‏ک: بياني مهدي، احوال و آثار خوشنويسان، ج3 و 4، چاپ دوم، انتشارات علمي، ص1198ـ 1199.منبع: ميراث جاويدانمعرفي سايت مرتبط با اين مقاله تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن