واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سينما عليه سينما
اين روزها و در پي نمايش فيلم «صداها» بهصورت تك سکانس كه اعتراض گسترده سازندگانش را در پي داشت، دوباره بحث مافياي اكران پيش كشيده شد.مافيايي كه اينبار برخي از سينماگران به جاي كليگويي، آدرس مستقيمي از آن ميدهند. در اينكه شرايط اكران فيلمهاي فرهنگي، مطلوب نيست ترديدي وجود ندارد ولي اينكه مافيايي با مشخصاتي كه معترضان به آن اشاره دارند، يك تنه مقابل نمايش اين فيلمها ايستاده، خيلي منطقي بهنظر نميرسد. وقتي سينماي متعلق به وزارت ارشاد و سالنهاي پرتعداد حوزه هنري به سختي زيربار نمايش فيلمهاي هنري ميروند و در نهايت هم بهصورت تك سئانس اين فيلمها را نمايش ميدهند، گفتن اينكه همه چيز زير سر يك دفتر فيلمسازي بخش خصوصي است، بيشتر غرض ورزانه بهنظر ميرسد تا واقع بينانه.جداي از اينها اما نميتوان انكار كرد كه طرح« نگاهي ديگر» اجراي خوبي نداشته؛ طرحي كه قرار بود براساس آن 4فيلم «صداها» «خانه روشن»، «حيران» و «استشهادي براي خدا» با كف حداقل 70 سئانس به نمايش درآيند كه در نهايت سازندگان «حيران» و استشهادي...» عطاي اكران فيلمشان را به لقايش بخشيدند و 70سئانس نمايش هم براي «صداها» و «خانهروشن» امكانپذير نشد؛ شايد به اين دليل كه به گفته مهدي كرمپور، رئيس شوراي صنفي نمايش اين طرح قدم اول را برداشته و طبيعي است كه نارساييهايي هم داشته باشد. هرچه هست اين روزها بحث مافيا با اكران فيلمهاي فرهنگي گره خورده و از سوي ديگر زمزمههايي مبني بر دخالت دولت در اين زمينه به گوش ميرسد كه البته مقررات فعلي، چنين اجازهاي را به معاونت سينمايي نميدهد.مافيايي كه اينبار برخي از سينماگران به جاي كليگويي، آدرس مستقيمي از آن ميدهند. در اينكه شرايط اكران فيلمهاي فرهنگي، مطلوب نيست ترديدي وجود ندارد ولي اينكه مافيايي با مشخصاتي كه معترضان به آن اشاره دارند، يك تنه مقابل نمايش اين فيلمها ايستاده، خيلي منطقي بهنظر نميرسد.عليرضا سرتيپي، وجود مافياي اكران در سينماي ايران را رد ميكند و معتقد است صنعت سينما آنقدر پردرآمد نيست كه بخواهيم آن را به تشكيلات مافيايي شبيه كنيم. او ميگويد: چنين ادعايي مسخره بهنظر ميرسد. صنعتي كه كل درآمد آن به 20ميليارد تومان هم نميرسد و كل سرمايه در گردش آن به اندازه يك مغازه در بازار هم نيست چطور اين لفظ در موردش صحت پيدا ميكند؟ ما اسم چه كساني را مافيا ميگذاريم درحاليكه بعضي از همين افراد كه اين انگ به آنها ميخورد، شايد 2سال است كه فيلمشان را اكران نكردهاند. مافيا نداريم اما در اين سينما قطعا زد و بند وجود دارد. در سينما هم مثل هر كار ديگري بعضي ارتباطات باعث پيش رفتن كار ميشود. مقوله سينماي فرهنگي در مديريتهاي قبلي هم به اجرا در آمده بود، ما از همان موقع طرحهايي را براي اين نوع اكران داشتيم اما هميشه پيشنهادهاي شورايعالي تهيهكنندگان ناديده گرفته ميشد.تصميم عجولانه در اين زمينه گرفته شده و اين ناهماهنگيها باعث كاركرد منفي شده است. شوراي صنفي نمايش با سينماداران هماهنگ نيست. بهعنوان مثال بعضي سينماها مثل پرديس ملت، سينما آزادي و... از قبل براي نمايش فيلم برنامهريزي كرده بودند و زماني كه بدون هماهنگي به آنها گفته ميشود بايد يك سالن را به فيلمهاي فرهنگي اختصاص بدهيد اين مسئله باعث مقاومت آنها ميشود. تا به امروز هر راهكاري كه ارائه كرديم با بيتفاوتي اعضاي شوراي صنفي مواجه شده است. هر سينمادار و سينماگري ميخواهد از منافع خود دفاع كند و با بيبرنامگي، هر دو طرف متضرر ميشوند. مافيايي وجود ندارد، هر آنچه هست ناهماهنگي و تصميمگيري غيركارشناسي است.اين تهيهكننده تصميم اخير مديركل اداره نظارت و ارزشيابي، مبني بر اعلام زمان اكران فيلم، در هنگام صدور پروانه ساخت را طرح كارشناسي نشدهاي ميداند و معتقد است با اين كار رابطه آزادي كه بين سينمادار، تهيهكننده و پخشكننده وجود دارد دچار مشكل ميشود. او ميگويد: ما نميتوانيم از قبل جدول بندي كنيم چون مشخص نيست هر فيلم، چه زماني آماده نمايش ميشود. نميتوانيم از همان ابتدا فيلم تجاري و بهاصطلاح پرفروش را از فيلم فرهنگي تفكيك كنيم و براساس آن سالن به آنها اختصاص دهيم. رابطه سينمادار و صاحب فيلم، در طول اين سالها شكل گرفته و نبايد آن را مخدوش كرد.چنين ادعايي مسخره بهنظر ميرسد. صنعتي كه كل درآمد آن به 20ميليارد تومان هم نميرسد و كل سرمايه در گردش آن به اندازه يك مغازه در بازار هم نيست چطور اين لفظ در موردش صحت پيدا ميكند؟ ما اسم چه كساني را مافيا ميگذاريم درحاليكه بعضي از همين افراد كه اين انگ به آنها ميخورد، شايد 2سال است كه فيلمشان را اكران نكردهاند. درباره مافيا نبايد آدرس غلط دادمهدي كرمپور، رئيس شوراي صنفي نمايش نيز در اين رابطه اعتقاد دارد: وقتي بحث مافياي اكران را مطرح ميكنيم بايد بدانيم درباره چه افرادي صحبت ميكنيم. كسي با بخش خصوصي خردهپا در هيچ جاي دنيا مبارزه نميكند. بايد تلاش شود دولت براي نمايش اينگونه آثار در سينماها يارانه بدهد كه شورا هم اين موضوع را پيگيري ميكند. شوراي صنفي نمايش و مديرعامل خانه سينما از مؤسسه سينماشهر، شهرداري و اداره نظارت و ارزشيابي درخواست كرد از طرح اكران اين فيلمها حمايت مالي كند. اميدوارم در آينده نزديك اين موضوع محقق شود.رئيس شوراي صنفي نمايش با اشاره به اين نكته كه درباره مافيا نبايد آدرس غلط داد، ميگويد: چطور ميتوان دفتر فيلمسازياي را مافيا دانست كه در يكسال و نيم گذشته فقط يك فيلم ساخته و آن را اكران كرده است؟ اگر اين مافيا است كهشأن سينماي ايران چقدر حقير ميشود. چطور ميتوان كل سينماداران را دشمن تلقي كرد در حالي كه همين سينماداران بودند كه در گذشته آثاري از كيميايي، مهرجويي، بيضايي، بنياعتماد، درويش، حاتميكيا و... را اكران كردند.ما نبايد بگذاريم با نشان دادن آدرس غلط، منافع عدهاي خاص تامين شود. ما در شوراي صنفي نمايش براي جلوگيري از انحصار، تمامي اتفاقها را رصد ميكنيم و اگر مافيا در جريان باشد با آن برخورد خواهيم كرد. ما براي توزيع عادلانه تمام تلاش خود را انجام ميدهيم.نظارت دولت به جاي دخالتعلي واجد سميعي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وجود مافياي اكران در سينماي ايران را تاييد ميكنيد، با اشاره به اينكه تقسيم بندي فيلمها به 2 دسته فرهنگي و تجاري اشتباه است، وجود مافياي اكران در سينماي ايران را رد ميكند. او ميگويد: همه فيلمها به هر حال تاثيرات فرهنگي دارند. در مورد مافياي اكران اين اصطلاح به اشتباه شكل گرفته است چون مافيا به يك سيستم مخوف انحصاري گفته ميشود كه معاملات كلاني را در دست دارند و معمولا شبكه قدرتمندي هستند كه حتي در ساير مراكز قدرت نيز ريشه دارند.در سينماي ما، چنين جرياني وجود ندارد. ميتوانيم بگوييم برخي نفوذ بيشتر و بعضي نفوذ كمتري در اين سينما دارند و متناسب با تواناييهايشان براي فيلمشان اكران بهتر يا بدتري ميگيرند، اما مشكل اصلي ما از بيقانوني سينماست. سينماي ما سر و سامان خوبي ندارد و در اين ايام، جابهجايي مديريت نيز مزيد بر علت شده است. معمولا در شرايطي كه مديريت در حال تغيير است، سرپرستي ضعيف است و كساني كه نفوذ بيشتري در اين سيستم دارند از موقعيتها بهترين بهره را ميبرند.اين تهيهكننده، دخالت دولت در مسئله اكران فيلمها را عملي ولي بسيار دشوار دانسته و ميگويد: من با آقاي سجادپور در اين زمينه صحبت كردم. تعيين ميزان اكران فيلمها توسط آنها به معناي دخالت دولتي نيست اما در نهايت پياده كردن چنين نظمي در سيستم بينظم ما، بسيار مشكل است. هر برنامه و طرحي كه اجرا شود، محاسن و معايبي دارد. هيچ طرحي نيست كه مطلقا عاري از نقصان باشد. قطعا هر طرحي منظمتر باشد محاسن آن بيشتر است. اگر ما بتوانيم طوري برنامهريزي كنيم كه زماني كه فيلم پروانه نمايش ميگيرد بتواند وارد سيستم توزيع بشود، اين كار عملي و راهگشاست. طرح اكران فيلمهاي فرهنگي اخير، طرح موفقي نبود چون در عمل ديديم كه در همين آغاز راه دچار مشكل شد. هر طرح غيركارشناسياي، محكوم به شكست است. قطعا سينماگران اميدوارند در مديريت جديد، طرح جامعي با كمك اهالي صنوف و نظارت دولت نه دخالت آن، شكل بگيرد و انحصار در اين سينما از بين برود.تجارت با عنوان فيلم فرهنگياما حسين فرحبخش كه اين روزها «آقاي هفت رنگ» را روي پرده دارد، بهطور مشخص مورد حمله برخي از معترضان شيوه اكران فيلمهاي فرهنگي قرار گرفته بود.فرحبخش ميگويد: پويا فيلم سالي 2فيلم توليد ميكند درحاليكه در سينماي ايران هر سال50 فيلم اكران ميشود، طبيعي است كه 2فيلم نميتواند مشكلي در اكران بهوجود بياورد و مانع نمايش فيلمهاي دوستاني شود كه به نمايش آثارشان در شرايط نامناسب اعتراض دارند. سينماي فرهنگي سينمايي است كه در كنار جذب مخاطب خاص براي مخاطب عام هم جذاب باشد اما سينماي فرهنگي از نظر اين افراد سينمايي است كه نه ميتواند مخاطب خاص را جذب كند نه قادر است مردم را به سالنهاي سينما بياورد، اين افراد با پول دولت فيلم ميسازند، دولت را فريب ميدهند و گناه استقبال نكردن مردم از فيلمهايشان را به گردن ديگران مياندازند.به اعتقاد اين تهيهكننده فيلمسازاني كه آثارشان هيچ بازدهي ندارد، توقع دارند سينمادارها فيلمهايشان را به شكل گسترده اكران كنند.احتمال دخالت معاونت سينماييوضعيت نابسامان اكران فيلمهاي فرهنگي باعث شد تا مديران تازه منصوب شده سينما نيز در اين رابطه به اظهارنظر بپردازند؛ صحبتهايي كه از آنها بوي دخالت معاونت سينمايي در مناسبات اكران به مشام ميرسد، هر چند آنها هم ترجيح ميدهند اين مسائل درون خانواده سينما حل شود.معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درخصوص سرانجام طرح اكران فيلمهاي مخاطب خاص (اكران فرهنگي) ميگويد: ساز و كاري كه در اين زمينه برنامهريزي شده، اين است كه خود صنوف برنامهريزيهاي لازم را انجام دهند، ما هم منتظريم خود صنوف مشكلشان را حل كنند.در گام اول بايد سينماداران و تهيهكنندگان در اين موضوع با يكديگر توافق كنند و ما هم در حاشيه، اگر لازم باشد در زمينه اصلاح موارد وارد ميشويم. ما تلاش ميكنيم در گام اول از مرحله پروانه ساخت، پيشاپيش مشكل اكران فيلمها را حل كنيم. به هر حال يك فيلم ضمن اينكه داراي ارزشهاي هنري و تكنيكي است، بايد مخاطب خودش را هم جذب كند همچنين در گام دوم هم سعي ميكنيم براي نمايشهاي خاص برنامهريزيهايي انجام بدهيم.مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي نيز معتقد است بايد با ارائه طرحي تكليف نمايش فيلمها پس از دريافت پروانه ساخت روشن شود. او ميگويد: اين طرح هيچ ارتباطي به دفترچه سينمايي ارشاد در دهه 60 و 70 ندارد.سيدعليرضا سجادپور مشكلاتي كه در راه نمايش «صداها » در گروه فرهنگي بهوجود آمده را دليل اقدام مسئولان در جهت رفع اين معضل دانسته و ميگويد: اين مشكل مسئولان را بر آن داشت تا با ارائه طرحي بهدنبال حل قطعي معضل اكران باشند.براساس صحبتهايي كه شده، به اين نتيجه رسيدهايم كه زمان صدور پروانه ساخت براي نمايش فيلمها و تعيين زمان و مكان نمايش آنها برنامهريزي كنيم تا از اين طريق ديگر شاهد چنين مشكلاتي نباشيم.منبع : همشهري تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 509]