واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ظهور ملکوت اعمال
قسمت اول را اینجا ببینیدحج نیز ظاهری دارد که مردم با جسمهایشان بدان میرسند و باطنی نیز که خواص بندگان با قلبهای خویش بدان نایل میشوند و هنگام ظهور ملکوت، جلوه آن را میبینند. چنانکه ابوبصیر از یکی از صادقَین(علیهما السلام) روایت کرده است که فرمود: «چون بنده مؤمنی بمیرد، همراه او شش صورت داخل قبرش میشود. یکی از این صورتها زیباتر، نورانیتر، خوشبوتر و پاکسیماتر از دیگران است. آنگاه صورتی در سمت راست و صورتی در سمت چپ و صورتی دیگر روبهرو و صورتی دیگر در پشتسر او و یکی دیگر در کنار پایش و آنکه زیباتر از همه است بالای سرش قرار میگیرند. پس اگر(عذاب یا هر امر ناگوار دیگری) بخواهد از سمت راست آن مؤمن درآید صورتی که در سمت راست قرار دارد او را مانع میشود و همین طور از سایر جهات درمیآید. سپس(آن مؤمن) میپرسد: خدا به شما پاداش نیکو دهد شما کیستید؟ صورتی که در سمت راست بنده قرار دارد میگوید: من نمازم و آنکه در سمت چپ است گوید: من زکاتم و آنکه روبهروی بنده است گوید: من روزهام و آنکه پشتِسر اوست گوید: من حج و عمره هستم و آنکه در کنار پاهای اوست گوید: من نیکیای هستم که به برادرانت رساندی. آنگاه همه این صورتها خطاب به آن صورت زیباتر کرده، میگویند: تو کیستی که از همه ما خوشسیماتر و خوشبوتر و نورانیتر هستی؟ آن صورت پاسخ میدهد: من ولایت و دوستی آل محمّد(صلوات الله علیه وعلیهم) هستم»[1] .این روایت نشان میدهد که حج صورتی باطنی دارد که در روزی که چشمها خیره شود و ماه تیره گردد[2] و ساقها درهم پیچد و همه به پیشگاه خداوند رانده شوند[3] و هنگامی که همه از عالم مُلک به جهان ملکوت کوچ کنند و دنیا به آخرت مبدل گردد، در قالب آن صورت جلوهگر میشود.نمایی از باطن حج در پرتو بیان اسرارامام صادق(علیه السلام) در بیان برخی اسرار حج که ترسیمکننده چهره باطنی حج است فرمود: «چون اراده حج کردی، پیش از عزم بر سفر، دل خود را از هر کار و از هر حجابی خالی کن و همه کارهایت را به آفرینندهات واگذار و در همه حرکات و سکونهایت بر او توکّل کن و تسلیم قضا و فرمان و تقدیر او شو و دنیا و رفاه و آسایش و نیز مردم را وداع گو و حقوقی که از مردم بر گردن داری ادا کن و بر زاد و راحله و یاران و قوّت و جوانی و مال خود تکیه مکن. چهبسا همینها دشمن و وبال تو گردد؛ زیرا هر که به گمان خویش خواهان خشنودی خداوند باشد اما بر چیزی جز او اعتماد ورزد دشمن و وبال او گردد، تا بداند که او را نیرویی نیست. پس تو را و نیز هر کس دیگر را چاره و گریزی جز در پرتو عصمت و نگهبانی خداوند و توفیق او نیست. آنگاه خود را مهیا کن چونان کسی که امید به بازگشت ندارد. خوشمعاشرت باش و اوقات فرایض خدا و سنن پیامبرشصلی الله علیه و آله و سلم و آنچه از ادب و تحمل و صبر و شکر و شفقت و سخا و ایثار زاد که بر تو واجب است، در همه اوقات رعایت کن.سپس با آب توبه خالصانه، گناهانت را بشوی و جامه صدق و صفا و خشوع دربرکن و از هر آنچه که تو را از یاد خداوند مانع میشود و از اطاعت او بازمیدارد، دوری کن؛ و لبیک گو، بدین معنا که خدا را پاسخی بیآلایش و پاک دادی، چنانکه به ریسمان استوارش چنگ زدی و به قلب خویش با کروبیان به گرد عرش طواف کن، همچون طواف خویشتن با مسلمانان بر گرد کعبه؛ و به قصد فرار از هوا و تبرّی از همه نیرو و توان خویش، هَرْوَله کن.آنگاه از غفلت و لغزشهایت با رفتن به منا، برون آی و آنچه را بر تو روا و حلال نیست و سزاوار آن نیستی تمنّی مکن؛ و در عرفات به خطاهایت اعتراف کن. در مزدلفه پیمان خویش را بر وحدانیت خداوند تجدید کن و به او تقرّب جو و از او پروا بدار؛ و با صعود به «جبلالرحمة»[4] ، با روح خویش به ملأ اَعلی فراز آی و به هنگامقربان کردن، گلوی هوا و آز را بِبُر؛ و به هنگام سنگزدن بهجمرات، شهوات و خساست و دنائت و زشتی را رمی کن و با تراشیدن مویت عیبهای آشکار و نهان را ببر.سپس با ورود به حرم، از پیروی خواست خویش در امان خداوند و حمایت و نگاهداشت و حفظ او گامنِه؛ و کعبه را زیارت کن در حالی که صاحب آن را بزرگ میداری و به جلال و قدرت او آگاهی؛ و حجرالأسود را به نشان اینکه به قسمت او خشنودی و در برابر عزّت او سرافکندهای استلام کن و با طواف وداع، با هر آنچه جز اوست بِدْرود گوی و با وقوف خویش بر کوه صفا روح خود را برای دیدار خداوند در روزی که دیدارش خواهی کرد پالوده ساز و در کوه مروه با پیراستگی از گناهان، نسبت به خداوند صاحب مروّت باش.بدان که خداوند حج را واجب نفرمود و از بین همه طاعات آن را با اضافه کردن به نام خویش ویژه نساخت: ﴿وَللهِ عَلَی النّاسِ حِجُّ البَیْتِ﴾[5] ، و در خلال مناسک، سنتی از برای پیغمبرش تشریع نکرد، مگر برای آمادگی و اشاره به مرگ و قبر و بعث و قیامت که این همه از آغاز تا انجام اشارتی است برای عاقلان و خردمندان»[6]لینک های صوتی مرتبط را اینجا ببینید لینک فیلم های مرتبط را اینجا ببینید(سیاحت غرب و...)لینک فیلم های مرتبط حج را اینجا ببینیدتنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه1ـ کافی، ج ۲، ص ۸۳/2 ـ بحار، ج ۶، ص ۲۳۴/3ـ سوره قیامت، آیات ۸ ـ ۷/4ـ سوره قیامت، آیات ۳۰ ـ ۲۹/5 ـ در این باره توضیحی در پانوشت شماره ۲ صفحه ۴۱۸ (مبحث «اسرار وقوف») آمده است.6 ـ سوره آل عمران، آیه ۹۷/7 ـ بحار، ج ۹۶، ص ۱۲۴/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]