تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834845871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روان‏شناسی برخورد با جوان و نوجوان-قسمت اول


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
روان‏شناسی برخورد با جوان و نوجوان
روان‏شناسی برخورد با جوان و نوجوان-قسمت اول نويسنده:محمد فولادی منبع:ديدار آشنا اشاره پایان دوران كودكی، آغاز دوره جدیدی است كه هر انسانی باید آن را سپری كند. به اعتقاد كارشناسان و روان‏شناسان، این دوره كه موسوم به دوران نوجوانی است، حادترین، حساس‏ترین و بحرانی‏ترین دوران زندگی هر انسانی است كه لاجرم باید از این گردباد شدید عبور كند. این گردباد چنان همه وجود نوجوان را دست‏خوش تغییر می‏كند كه او را دچار بحران هویت، تحیر و سرگشتگی می‏كند. چنین فردی با ورود به این مرحله هرگز آرام ندارد، همواره در حال جنب‏وجوش و التهاب است. بر موجی سوار است كه هر لحظه انتظار رسیدن به ساحل نجات را دارد. بی‏قرار است و به هر سو می‏زند تا خود را به ساحل برساند. در واقع، نوجوان همان كودك 10 یا 11 ساله دیروزی و آرامی است كه بی‏چون و چرا، دستورات و اوامر بزرگ‏تر از خود را در خانه می‏پذیرفت. اما با ورود به این دوره و تنها به فاصله مدت زمان كوتاهی، به یك باره تغییر مشی داد، و برخلاف انتظار به همه كس و همه چیز نه می‏گوید، نه تنها همان كودك سر به راه دیروز نیست، بلكه كاملا فردی ماجراجو و پرخاشگر است. چهره او به ناگاه عوض می‏شود، لحن گفتارش تغییر می‏كند، رنگ پوست و لهجه، رفتار و مشی او به گونه‏ای دیگر می‏شود و این همان چیزی است كه والدین را شدیدا نگران كرده و موجبات تشویق خاطر آنان را فراهم می‏آورد. بنابراین، آشنایی با مسائل و مشكلات نوجوانان و جوانان و بیش از هرچیز آشنایی با شیوه برخورد با آنان، ابتدایی‏ترین و ضروری‏ترین نیاز و ابزار برای كسانی است كه به نحوی با نوجوانان برخورد می‏كنند. زیرا هرگونه ناآشنایی و غفلت از این گونه مسائل بیش از بیش موجبات تشدید مشكلات آنان را فراهم می‏آورد. اما بیش از هر چیز توجه به چند نكته ضروری است: 1. اصولا فصل نوجوانی و جوانی، فصل معماوار، پیچیده و كوران دگرگون شونده و دگرگون‏ساز و تغییر و تحول است. در این مرحله، گویا آدمی (كودك) می‏میرد و انسان دیگر (نوجوان و جوان) زنده می‏شود. اساسا، نوجوان، كودك دیروز و یا كودك بزرگ‏شده امروز و جوان نیز همان نوجوان دیروزی نیست، بلكه انسانی از نوع دیگر است. لذاست، كه در برخورد با چنین انسانی، باید شیوه برخورد نیز نسبت‏به، مقطع كودكی و... تغییر یابد. 2. سر معماوارگی و ابهام و پیچیدگی دوره نوجوانی و جوانی تنوع و گونه‏گونی مؤلفه‏های شناسا و ناشناسا، شناخته شده و ناشناخته‏ای است كه هویت نوجوان و جوان را شكل می‏دهد. هویت نوجوان و جوان امروزی، تحت تاثیر بسیاری از عوامل شناخته و ناشناخته درونی و بیرونی از جمله محیط، جامعه، خانواده، وراثت، ملیت، نژاد، طبقه اجتماعی ،زیست‏بوم، فرهنگ ملی و محلی و جهانی، میزان و تحصیلات، نوع تخصص، شغل، نوع گرایش سیاسی و... است. از این‏رو، در شناخت هویت و مقتضیات و مسائل و مشكلات یك نوجوان و جوان و پاسخ بدان و اساسا در برخورد با آنان باید شیوه‏ای متفاوت برگزید. یعنی نوع برخورد با یك كودك، نوجوان و جوان باید ماهیتا متفاوت باشد و نمی‏توان در هر سه مقطع به یك شیوه با آنان برخورد كرد، در واقع برخورد با هر مقطع روان‏شناسی خاص خود را می‏طلبد. 3. برای شناخت نسل نو و تنظیم روابط و مناسبات سازنده با نوجوان و جوان، باید از چهار بعد و در چهار گرایش مقتضیات و مختصات یك نوجوان و جوان مطالعه شود: از بعد زیست‏شناختی، روان‏شناختی، جامعه‏شناختی و مردم شناختی. درواقع، برای برخورد شایسته با یك نوجوان و جوان، باید جوان از لحاظ زیستی، روانی، اجتماعی و مردم‏شناختی مورد مطالعه دقیق و موشكافانه قرار گیرد. برای مثال، از لحاظ روان‏شناختی، برای برخورد مناسب و سازنده با یك نوجوان و جوان، باید مربی و كسی كه با وی برخورد می‏كند، سه اصل مهم جلب اعتماد، فاصله‏زدایی و ذهنیت‏شناسی را وجه همت‏خویش قرار دهد و آن را به عنوان اصلی‏ترین و كارآمدترین ابزار مناسبات میان خود و جوان و نوجوان در نظر بگیرد. الف. اعتمادسازی و جلب اعتماد از ابتدایی‏ترین ابزار یك مربی و یك مبلغ و یك پدر و مادر فهیم و فرهیخته‏ای است كه برای درك فرزند نوجوان و جوان خویش به كار می‏گیرند. در واقع، جلب اعتماد، پذیرش و مقبولیت فرد توسط مخاطب است. جوان و نوجوان باید ما را بپذیرند و تا زمانی كه ما را به دیده قبول ننگرند و احساس نكنند كه ما آن‏ها را درك می‏كنیم، چیزی از ما نمی‏پذیرند. ب. فاصله‏زدایی و تفاوت‏زدایی، از دیگر مكانیسم‏های روان‏شناختی برخورد با نوجوانان و جوانان است. فاصله‏زدایی به معنی زدودن و كاستن فاصله‏ها و احساس همدلی و هم احساس شدن با مخاطب و القای قرابت و شباهت‏خود با مخاطب است. در حقیقت‏با این كار، جوان و نوجوان احساس می‏كند نه تنها بین او، طرف مقابل هیچ فاصله و شكاف طبقاتی وجود ندارد كه رابطه‏ای كاملا صمیمی و همدلانه وجود دارد. ج. ذهنیت‏شناسی مخاطب نیز از دیگر مكانیسم‏های روان‏شناختی برخورد با كودكان و نوجوانان است. ذهنیت‏شناسی به این معناست كه بدانیم مخاطب چگونه می‏اندیشد، به چه می‏اندیشد و مشكل اصلی او چیست و درباره ما چگونه می‏اندیشد. ذهنیت‏شناسی، در واقع داشتن هنر مخاطب‏شناسی است و این‏كه در ذهن مخاطب نوجوان و جوان چه می‏گذرد. 1. ساختار این متن از سخنرانی جناب حجة‏الاسلام علی‏اكبر رشاد، در نشریه مسجد 52، ص 20، مهر و ابان 79 اخذ شده، سپس بازنویسی و بازآفرینی شده است.
#اجتماعی#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن