تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816543949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيشينه حوزه علميه


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پيشينه حوزه علميه
پيشينه حوزه علميه ،تاريخچه ،تبيان
صرفنظر از معناي اصطلاحي حوزه علميه که به مراکز تحصيل علوم ديني در شکل امروزي اطلاق مي شود توجه به مفهوم و معناي لغوي آن که به فراگيري تعاليم قرآن و سنت اشاره دارد مي تواند براي يافتن خاستگاه حوزه علميه راهگشا باشد .با اين نگاه سابقه حوزه علميه را تا صدر اسلام و نخستين روزهاي نزول وحي بر پيامبر مکرم اسلام به قبل باز مي گرداند.نخستين بذر فراگيري تعاليم قرآن در عهد نبوت پاشيده شد . مراجعه به متون اصيل اسلامي اين حقيقت را به خوبي آشکار مي‏سازد که همگام با نزول اولين آيات وحي الهي ، تعليم و تعلم در جامعه اسلامي مطرح و نسيم جان بخش علم آموزي وزيدن گرفته است. در قرآن کريم پيامبر معلم تعليم و تربيت ناميده شده و از مردم نيز براي فراگيري دانش دين دعوت شده است . پيامبر اکرم به حکم آيه «و انزلنا اليک الذکر لتبين للناس ما نزل اليهم و لعلهم يتفکرون.نحل 44» (ما قرآن را بر تو نازل کرديم تا براي مردم توضيح دهي اميد که آنها انديشه کنند.) مامور بود تا کلام خدا را به مردم ابلاغ کرده و مشکلات آن را براي ايشان حل نمايد و به همين دليل ابتدا از نزديکترين کسان خود که اولين آنها حضرت علي بن ابي‏طالب و حضرت خديجه بودند تعليمات قرآني را شروع نموده سپس در منزل و مسجد خود پيوسته در ميان پيروان خود حضور داشته و به تربيت انان و آموزش آحکام دين مي پرداخته است . تاريخ نشان مي دهد که اين حلقه‏هاي درس در خانه حضرت خديجه و شعب ابي‏طالب و بازار عکاظ و کعبه مکرمه و ادامه آن در خانه ارقم بن ابي‏الارقم مخزومي (م 55 ق)تشکيل مي‏گرديده است اين حوزه هاي علمي مربوط به دسته يا شعبه يا عقيده‏اي خاص نبوده و  تنها تلاشي در راستاي تبيين دستورات کلي اسلام بوده است  اما چون با دشمني شديد بزرگان قريش مانند ابوسفيان، ابولهب، ابوجهل، و امثال آنها مواجه بوده اند غالبا شرح و نشر احکام قرآني و اقامه واجبات الهي در حال اختفا انجام مي‏گرديده است اما پس از فتح مکه حوزه‏هاي تعاليم قرآني و پاسخ به سوالات و اشکالات مسلمانان در مسجدالحرام و در بعضي نقاط مکه تشکيل مي‏گرديده که تعليم دهندگان آن از نخستين شاگردان مکتب پيامبر و دانش آموختگان محضر فاضل ترين شاگرد رسول الله يعني علي عليه السلام بوده اند.  بنابراين مي‏توان خاستگاه حوزه‏هاي علميه و مهد اصلي پيدايش اولين مجامع علمي و جلسات درسي علوم اسلامي را شهر مکه و يا به عبارت ديگر خانه رسول اکرم(ص) دانست. ويژگ هاي نخستين حوزه علميه ويژگيهاي اصلي و مهم نخستين حوزه علميه چنين است : 1 - وجود معلم و سرپرستي همچون رسول گرامي خدا حضرت محمد(ص) که در واقع مؤسس و بنيانگذار حوزه‏هاي علميه بود که در سايه چنين استادي شاگردان عالي‏ترين مفاهيم الهي و انساني را در مکتبي که ارتباط مستقيم با وحي داشت توسط معلم اول که گفته‏هاي او به يقين از هرگونه خطا و اشتباه مصون بود دريافت مي‏کردند. 2 - وجود شاگردان روشن ضمير و بارزي همچون علي بن ابي طالب عليه السلام و حضرت خديجه و بسياري از اصحاب درجه اول آن حضرت که اجتماع آنان گرمابخش دلهاي آنان و روشني بخش ديار تاريک و ظلماني و سراسر جهل مکه بود. 3 - متون آموزشي غني و کامل که همان قرآن و سنت و فرمايشات پيامبر اکرم بود 4 - سادگي و وضوح مسائلي که مطرح مي‏شد و بيان دقيق‏ترين و عالي‏ترين مفاهيم و مسائل علمي با ساده‏ترين بيان و روشن‏ترين تعبير. 5 - همگاني بودن آموزش بر اساس تفکر اصيل اسلامي يعني همان تلازم علم و تکليف که اين قاعده همه مسلمانان را در بر مي‏گرفت.  مسجد پايگاه اصلي حوزه‏هاي علوم اسلامي  حوزه علميه در اصطلاح امروزي از مسجد شکل گرفت ابتدا نام حوزه علميه مطرح نبود بلکه مساجد نخستين فضاهاي تدريس و مقر تشکيل حوزه‏ها بود و با گسترش سطح فرهنگ و تمدن شيعه فعاليت آموزش در حوزه‏ها نيز رفته رفته گسترش يافت فراهم شدن امکانات بيشتر موجب به وجود آمدن مکانهاي مناسب براي تحصيل علوم ديني گرديد و حوزه‏ها و مدارس به تبعيت از مساجد به منظور پاسخ‏گويي به دو عملکرد عبادي و آموزشي مکمل يکديگر بودند. بنابراين مسجد خاستگاه آموزش گاههاي اسلامي است چون سنگ بناي فراگيري احکام اسلامي در مساجد نهاده شد. مسجد محل عرضه اولين تشکلهاي آموزشي عمومي و در حقيقت جايگاه گردهمايي عموم مردم فارغ از هر قيد و نژاد و مال و مقام بود. آموزش در مساجد بر محور خواندن و فهم قرآن نيز و تعليم نحوه انجام فرايض ديني استوار بود اين شکل آموزش در مسجد به عنوان يکي از ويژگيهاي نظام طلبگي تلقي شده و هنوز هم حلقه‏ها و جلسات علمي و درسي طلاب در مساجد داير است. ادامه دارد... 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن