تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829212321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلسفه و سکون زمین


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فلسفه و سکون زمینبراهین ارسطو برای مرکزیت و سکون زمین (2)درمقاله ی قبلی، بعضی از استدلالات فلسفی ارسطو را برای سکون زمین خواندیم. و اینک ادامه بحث:
زمین در مرکز
3- ارسطو یک استدلال استقرایی نیز برای رد حرکت زمین دارد. وی می گوید:مشاهده ی واقعیت نشان می دهد که هر چه متحرک به حرکت مستدیر است، بجز فلک اول، در حرکت خود عقب می ماند و به جای یک حرکت، چند حرکت دارد. پس ضروری است که زمین نیز چه گرد مرکز حرکت کند و چه در خود مرکز باشد، دو حرکت مکانی داشته باشد... اما از مشاهده ی واقعیت چنین چیزی بر نمی آید، بلکه همواره ستارگان معینی از جاهای معینی از زمین طلوع و غروب می کنند.
حرکت رجعی
افلاک سیارات، حرکات متغیری را برای سیارات ایجاد می کنند. مثلاً فلک خورشید دارای حرکتی نایکنواخت است، که باعث می شود طول بهار و تابستان بیشتر از طول پاییز و زمستان باشد. افلاک سیارات پنجگانه نه تنها سرعت نایکنواخت برای سیارات ایجاد می کنند، بلکه گاهی اوقات آنها را به سمت جلو و عقب می برند و حرکت رجعی را باعث می شوند.ارسطو از روی استقرا به این نتیجه می رسد که اگر زمین واقعاً حرکت شبانه روزی به دور مرکز عالم داشته باشد (آنچنان که فیثاغوریان ادعا می کردند)، این حرکت باید مثل بقیه ی سیارات نایکنواخت باشد. در حالی که مشاهده ی مستقیم و متوالی آسمان هیچ نایکنواختی در طلوع و غروب شبانروزی ستارگان در آسمان نشان نمی دهد. آنچه در این دو استدلال ارسطو جالب توجه است، ارجاع و پایبندی به مشاهده ی مستقیم طبیعت است. البته نباید فراموش کنیم که وی بعضی مفاهیم غیرمشاهدتی را نیز، مورد ارجاع قرار می دهد.مثلاً سقوط اجسام به سمت مرکز زمین یک مشاهده ی مستقیم است، ولی در این باره که این یک حرکت طبیعی است یا قسری، مشاهده چیزی نمی گوید.با توجه به استدلال دوم می توان انتقادی را بر استدلال اول روا داشت: اگر عامل چرخش زمین بدور مرکز عالم، فلک زمین باشد، دیگر نمی توان این حرکت را حرکتِ طبیعی زمین دانست. از آنجا که جنس افلاک از خاک و سنگ و اجسام زمینی نیست، بلکه از جنس اثیر یا اتر است، می توان تصور نمود که حرکت زمین بدور مرکز عالم، یک حرکت قسری باشد که توسط حرکت طبیعی فلکِ زمین، روی می دهد. در واقع این فلکِ زمین است که دارای حرکت طبیعی مستدیر می باشد و در عین حال حرکت طبیعی اجزای زمین به سمت مرکز زمین باشد.ارسطو احتمالاً این اشکال را دریافته و در ادامه ی بحث بدان پاسخ می دهد.  4- اگر زمین در مرکز عالم قرار داشته باشد، آیا حرکت طبیعی اجسام به سوی مرکز است، چون مرکز، مرکز جهان است، یا چون مرکز زمین است؟ یعنی علت غاییِ حرکتِ طبیعیِ اجسام زمینی، مرکز زمین است یا مرکز عالم؟ پاسخ ارسطو به این پرسش، پاسخی به ایراد بالا نیز هست. وی معتقد است که این حرکت ضرورتاً باید روبه مرکز عالم باشد، زیرا اگر اجسام سبک مثل آتش که ضد خاک هستند، روبه محیط عالم حرکت می کنند، می توانیم نتیجه بگیریم خاک که ضد آتش است، باید به سمت مرکز عالم حرکت کند. در نتیجه تمام اجسام خاکی و آبی دارای حرکت طبیعی به سمت مرکز عالم هستند، و چون مرکز زمین و مرکز عالم بر هم منطبق شده است، همه ی اجسام رو به مرکز زمین مایل اند.
عناسر چهارگانه: زمین، آتش، آب و هوا
بنابراین نمی توان گفت که اجسام زمینی روبه مرکز زمین مایل هستند و در عین حال فلکی اثیری، زمین را قسراً به گرد مرکز عالم می گرداند. چرا که مشاهده ی مستقیم، تمایلِ اجسام زمینی را  به سمت مرکز زمین نشان می دهد، و همچنین نشان می دهد که آتش که بنا بر فرضی مابعدالطبیعی ضد خاک تصور می شود، رو به محیط عالم حرکت می کند. ارسطو ادعا می کند که مشاهده ی مستقیم نشان می دهد که آتش دارای چنین حرکتی است، ولی آیا واقعاً این طور است؟     استدلال بعدی ارسطو، همان استدلال معروفی است که در تاریخ علم، آنرا به مخالفین گالیله نسبت می دهند. در مقاله ی بعدی بدان می پردازیم. تألیف:ا.م.گمینیمنبع:ارسطو، در آسمان، ترجمه: اسماعیل سعادت، نشر هرمس





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن