واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: .... اما اكثرا فكر میكنند او جنوبی است. آن هم به این دلیل كه در بیشتر كارهایش در نقش یك زن جنوبی ظاهر شده است. او علاوه بر بازی در سینما و تلویزیون... در انتظار نقشی كه زن جنوبی نباشدمتولد سقز كردستان است. اما اكثرا فكر میكنند او جنوبی است. آن هم به این دلیل كه در بیشتر كارهایش در نقش یك زن جنوبی ظاهر شده است. او علاوه بر بازی در سینما و تلویزیون تجربه حضور در صحنههای تئاتر را نیز دارد از جمله كارهایش در این عرصه میتوان به نمایشهای باغ آلبالو، مروارید و حسینبن منصور حلاج اشاره كرد. اما از كارهای تلویزیونی او میتوان به مجموعههای خانه در انتظار و این خانه دور است، اشاره كرد. او در سینما در فیلمهایی مانند به خاطر هانیه و زینت بازی كرده است. به بهانه حضورش در سریال قفسی برای پرواز با او به گفتوگو نشستیم. چرا اینقدر كم كار شدهاید. در صورتی كه در دهههای گذشته پركارتر بودید؟كار خوبی در این سالها به من پیشنهاد نشده است. بخصوص وقتی سن آدم بالا میرود نقشهایی كه پیشنهاد میشود هم محدودتر میشود. به هر حال سعی كردم در این سالها كمتر حضور داشته باشم تا این كه بخواهم نقشی را بازی كنم كه جایی برای كار نداشته باشد و همه جوره خنثی باشد. در این شرایط دلتنگ مخاطبتان نمیشوید؟به نظر من مخاطب هم قطعا دوست دارد كار خوب از من ببیند. اگر نقشی را بازی كنم كه او هم دوست نداشته باشد آزار میبیند. ضمن این كه به هر حال مخاطب توقعاتی از بازیگرش دارد كه دوست دارد آنها برآورده شود. با این همه سعی كردم سالی یك كار را انجام دهم چه در عرصه نمایش و تئاتر و چه در مورد كارهای تصویری. از نظر خودتان موفقترین نقشی كه بازی كردهاید، كدام نقش است؟واقعا نمیدانم، چون برای همه نقشهایم زحمت كشیدهام. حالا بعضیها كمتر و بعضیها بیشتر و كارهایی كه انجام دادهام را دوست دارم و همین انگیزه هم باعث شده است كه بخواهم آنها را تجربه كنم. معمولا برای انتخاب یك كار فیلمنامه خوب جزو انتخابهای اول یك بازیگر است. اما متاسفانه مدتی است كه فیلمنامهها كامل نیستند و حین تصویربرداری به دست بازیگران میرسند. با این پدیده نوظهور چطور كنار میآیید؟بله، متاسفانه این اتفاق افتاده است. بعضی از كارها كه اصلا فیلمنامه ندارند و تنها در حد یك طرح ساده هستند. من معمولا اینجور كارها را قبول نمیكنم. چراكه همكاری با یك اثر كه فیلمنامه كامل دارد به مراتب بهتر از یك داستان نیمهكاره است. البته ناگفته نماند كه بعضی از فیلمنامهها هم در حین كار تغییر میكنند و اصلا چیز دیگری میشود كه این مساله هم به نوعی آزاردهنده است. در این شرایط چه میكنید؟مجبورم كنار بیایم. چون سر قولی كه میدهم میمانم و برای همین تا آخر ادامه میدهم. به نظر شما نقش خوب چه ویژگیهایی دارد؟نقشی كه در سطح باقی نماند و جای كار داشته باشد. در كارهای اخیر نقش خوب وجود ندارد و یا حداقل كم است، اما میشود یك چیزهایی پیدا كرد. شخصیت زن را در قصههای امروز چطور ارزیابی میكنید؟ با توجه به این كه سالهاست در نقشهای مختلف ظاهر شدهاید؟ببینید نمیشود گفت كه نقش زنها در آثار نمایشی كمرنگ شده است. هنوز هم نقش خوب برای زنها وجود دارد، اما متاسفانه از سن چهل به بالا انگار دیگر این قشر از جامعه هیچ دغدغهای ندارند كه به تصویر كشیده نمیشود و به نوعی این زنان فراموش شدهاند و از یك جایی به بعد زنها فقط حضور دارند و كمتر به آنها و مسائلشان پرداخته میشود. در حال حاضر مسائل زنان میانسال ما دغدغه كمتر كارگردان یا تهیهكنندهای است و انگار فقط عشق و عاشقی جوانان مساله مهم است! فكر میكنم در دهههای گذشته به این قشر در آثار نمایشی بیشتر بها داده میشده است. درست است؟بله. مثلا من در سال 70 سریال این خانه دور است را كار كردم كه هنوز در ذهن مخاطب باقی مانده است و خیلیها از آن كار با من حرف میزنند. امضای خاص شما در بازیگری؟شاید نقش زن جنوبی. قرعه این نقش معمولا به من میافتد. از این مساله راضی هستید؟خیر. معمولا در كشور ما وقتی بازیگری در نقشی جا میافتد، دیگر تمام پیشنهادهای او در همان زمینه است. در صورتی كه بازیگر حق دارد در نقشهای مختلف خودش را محك بزند. در مورد من هم این اتفاق افتاده است. انگار كسی نمیتواند باور كند كه من نقشهای دیگری هم میتوانم بازی كنم. اصلا چه شد در این نقش ماندگار شدید؟برای اولین بار در سریال خانه در انتظار، به كارگردانی منوچهر عسگرینسب بازی كردم كه به نظرم كار فوقالعادهای هم بود. از آن به بعد این نقش روی من ماند و شدم بازیگر نقش زنان جنوبی. البته در فیلمهای زینت و به خاطر هانیه نقشهایم بار دیگر دیده شدند تا رسیدم به سریال «قفسی برای پرواز». خب چه شد كه بازی در این سریال را پذیرفتید؟قصه را خواندم و احساس كردم كه متفاوت است و جای كار دارد، البته قصه در حین كار تغییراتی كرد كه بیشتر در جهت بهبود كار بود و نه تضعیف آن، كار بسیار سنگین بود و طولانی هم شد، اما فكر میكنم نتیجه آن مقبول است. چراكه گروه زحمات بسیاری كشیدند. برای مثال خرمشهر را به طور كامل بازسازی كردند و برای همین فضاها بسیار طبیعی از كار درآمده است. شما چه كردید كه نقش زنهای جنوبی را متفاوت از یكدیگر بازی میكنید؟این مساله به نقش پیشنهاد شده برمیگردد. برای مثال نقشم در سریال قفسی برای پرواز با نقشی كه در فیلم به خاطر هانیه بازی كردم بسیار متفاوت است. با لهجه جنوبی چگونه آشنا شدید كه در كارهایتان از آن استفاده میكنید؟خودم كه اصالتا جنوبی نیستم. وقتی برای اولین بار میخواستم در سریال خانه در انتظار نقش یك زن جنوبی را بازی كنم آقای اصغر عبدالهی یك نوار ضبط شده از دیالوگهای آن سریال با لهجه جنوبی به من دادند كه آن را گوش كنم و كمكم این لهجه را از این طریق یاد گرفتم. البته در سریال قفسی برای پرواز نمیخواستم خیلی این لهجه را غلیظ صحبت كنم، چون مخاطب باید حرفهایم را متوجه میشد و تنها یك حس را از آن زبان گرفتم. حس خودتان از واژه قفسی برای پرواز چیست؟نمیدانم. این واژه مفاهیم زیادی را به دنبال دارد. میتواند یك تحول اساسی را در بر داشته باشد. انسان میتواند در این قفس به چیزهایی برسد كه در فكرش هم نبوده و همین مساله باعث رشد او شود. فكر میكنید این مجموعه بتواند تا آخر مخاطبش را با خود همراه كند؟در حال حاضر آنقدر رسانههای مختلف تنوع پیدا كردهاند كه حتی انتخاب هم برای مخاطب سخت شده است، اما فكر میكنم پرداخت این سریال آنقدر خوب هست كه مخاطب بخواهد آن را تا آخر ببیند. ضمن این كه اكثر بینندگان از دوران جنگ خاطره دارند و با قرار گرفتن در این فضا میتوانند خاطراتشان را مرور كنند. در كار بازیگری معتقد به حل شدن در نقش هستید یا سعی میكنید دورادور بر آن نظاره داشته باشید؟ما بازیگران ایرانی بیشتر حسی هستیم و كمتر از تكنیك استفاده میكنیم. اگر بازیگر با نقش، تكنیكی برخورد كند اعصاب و روانش هنگام بازی تحت فشار قرار نمیگیرد. اما در شرایط فعلی بیشتر بازیگران از شیوه به قول شما حل شدن در نقش استفاده میكنند. ما هنوز به آن درجه نرسیدهایم كه اگر یك پلان 10 بار تكرار شود بازیگر در 10 برداشت، حس خود را هر 10 بار حفظ كند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 431]