واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دغدغههاي اجتماعي در آثار خالق "خواب زمستاني"
شايقي فارغالتحصيل رشته کارگرداني از مدرسه عالي تلويزيون و سينماست. او فعاليت سينمايي را در سمت کارگردان فني در تلويزيون آغاز کرد و سابقه فعاليت مطبوعاتي هم دارد. اين فيلمساز پس از دستيار کارگرداني در چند پروژه سينمايي اولين فيلم مستقل خود را سال 66 با عنوان "جهيزيه براي رباب" ساخت. در کارنامه 10 فيلمي شايقي کمتر ميتوان به مولفه مشترک يا تفکر مرکزي اشاره کرد جز اينکه گرايشهاي اجتماعي در مقاطع مختلف نمودي متفاوت در آثارش داشته است.گرايشي که در تنها مجموعه تلويزيوني کارنامه شايقي نمودي بارز داشت و در لايههاي مختلف کار خودنمايي ميکرد. "سياه، سپيد، خاکستري" مجموعهاي اپيزوديک با محوريت جوانان بود که از ترکيب شدن با موتيفهايي چون همسرايي و ... به معضلات و مشکلات اجتماعي طبقههاي مختلف ميپرداخت. "جهيزيه براي رباب" با فيلمنامهاي از اصغر عبدللهي اولين ساخته شايقي و محصول سال 66 است. فيلم با توجه به سال ساخت و سوژههاي رايج در آن مقطع به سنتهاي قومي منطقه جنوب کشور پرداخته و تلاش ميکند در قالب قصهاي دراماتيک به آسيب شناسي شرايط موجود توجه داشته باشد. فيلم داستان مصائب خانواده يک صياد مرواريد براي فراهم کردن جهيزيه دخترشان رباب است. بيماري پدر و شرايط موجود موجب ميشود پسر نوجوان خانواده نيز براي صيد مرواريد به دريا برود. فيلم از جهت پرداختن به مناسبات قومي خاص اهميتي ويژه دارد و ميتواند بدون سياهنمايي تصويري ملموس از شرايط موجود ارائه دهد. مرواريدي که در پايان رباب از بردارش هديه ميگيرد و در آن يک مرواريد است، وجهي از ديد متعادل و روشن نويسنده و فيلمساز است که فيلم را از نگاه يک وجهي نجات ميدهد. حضور فاطمه معتمدآريا در يکي از اولين نقشآفرينيهاي سينمايي يکي از نقاط عطف فيلم است که در کنار پروانه معصومي و مرحوم هادي اسلامي ترکيبي حرفهاي از بازيگران را ثبت ميکند."ستاره و الماس" با فيلمنامهاي از داود مسلمي محصول سال 67 است. فيلمي مهجور با حضور نعمتالله گرجي، حميد جبلي، ثريا قاسمي و فاطمه معتمدآريا که به حاشيههاي جنگ و جنگزدگان ميپردازد و چندان تأثيرگذاري در روند فيلمسازي شايقي ندارد. "رنو تهران 29" با فيلمنامهاي از خسرو دهقان محصول سال 69 است. فيلم با اقتباسي آزاد از فيلم "دزد دوچرخه" ويتوريو دسيکا تلاش ميکند به تصويري ايراني از روابط يک خانواده بپردازد که گم شدن خودرو محبوب مرد شرايط آنها را دگرگون ميکند. مرحوم حسين سرشار، فرزانه کابلي و مهدي فخيمزاده از بازيگران اين فيلم هستند که رگههاي طنز و اجتماعي پررنگ دارد."راه و بيراه" با فيلمنامهاي از قاسم هاشمينژاد محصول سال 70 است. فيلم با محور قرار دادن چهار جوان که روابطي تو در تو دارند، قرار گرفتن جوانان در بحران اقتصادي و اقدام به سرقت را در قالبي خاص روايت ميکند. مشکل هم از جايي ايجاد ميشود که موضع فيلمساز و لحن فيلم مشخص نيست. در واقع فيلم بين يک اثر اجتماعي، طنز، درام و ... سرگردان است و کارگرداني شايقي هم نتوانسته شاخصهاي به آن بدهد. به اين ترتيب همراهي مخاطب با سرنوشت خاص اين چهار جوان به همين دليل ناتمام ميماند. "راه و بيراه" از جهت انتخاب بازيگر رويکردي خاص دارد و از ترکيبي ناآشنا که در ساير تخصصها حضور داشتند استفاده کرد. بازيگراني چون علي سرتيپي، فتانه يعقوبي، ژرژ هاشمزاده و سعيد ذهني.در کارنامه سيامک شايقي که فيلم سينمايي "خواب زمستاني" را بر اکران دارد، کمتر ميتوان به مولفه مشترک اشاره کرد. جز اينکه گرايش اجتماعي او در مقاطع مختلف نمودي متفاوت داشته است."در کمال خونسردي" با فيلمنامهاي مشترک از اصغر عبدالهي، فريدون جيراني و شايقي در سال 73 ساخته شد. فيلمي که از حضور ابوالفضل پورعرب به عنوان ستاره آن سالها، آتنه فقيهنصيري و آتيلا پسياني در قالب قصهاي معمايي- پليسي بهره ميبرد.فيلم داستان يک وکيل دعاوي است که بعد از دست دادن همسرش درگير پرونده پيچيده دوستش ميشود. در واقع قرار گرفتن قهرمان فيلم ميان درگيريهاي کاري و وظيفه، عشق و عاطفه از موقعيتهاي نمايشي آشناست که در قالب قصهاي پليسي- معمايي که در جامعه ما چندان ملموس نيست، فيلم را به نسخهاي از آثار خارجي تبديل کرد."مادرم گيسو" با فيلمنامهاي از شايقي محصول سال 74 ساخته شد. فيلمي که به درگيريهاي يک دختر نوجوان ميپردازد که پدرش قصد دارد پس از مرگ مادر ازدواج کند. رضا کيانيان، ياسمن ملکنصر و کتايون رياحي از بازيگران اين فيلم هستند که بيش از هر چيز بر محوري قابل پيشبيني از اتفاقها و کنش و واکنشهاي شخصيتها حرکت ميکند. "شراره" با فيلمنامهاي از شايقي و بهروز توراني محصول سال 78 است. هر چند فيلم و روند ماجرا دچار پيچيدگيهاي خاص است اما از وجه حضور بازيگران جوان که آن زمان چهره نبودند اهميتي خاص دارد. بهناز نازي، سروش صحت، شاهرخ فروتنيان، شبنم طلوعي، کوروش تهامي و لاله اسکندري از جمله اين بازيگران هستند. بخصوص که "شراره" سکوي پرتاب اسکندري به سينما و تلويزيون شد. "باغ فردوس پنج بعد از ظهر" با فيلمنامهاي از شايقي محصول سال 84 است. فيلمساز در اين کار به پختگي و تمرکزي خاص بر موضوع محوري رسيده و توانسته مشکل نبود تمرکز را در چند فيلمش اخيرش حل کند. پرداختن به مشکل بيماران روحي رواني از جمله مواردي است که توانسته در بافت دراماتيک فيلم وارد شود و علاوه بر آن از حضور بازيگراني چون رضا کيانيان، حامد بهداد، آزيتا حاجيان و لادن مستوفي بهرهاي مناسب در خدمت فيلم ببرد. اين بار او يک خطي جذابي را دستمايه کار قرار داده که به نوعي احياء مثلثي عشقي است: دو ضلع مثلث يک مادر و دختر هستند و ضلع سوم مردي که عشق دوران جواني مادر بوده و حالا از پس گذر سالها تبديل به عشق دختر او شده است. مشکل اصلي نبود لحني مشخص در مقاطعي از فيلم است که تکليف مخاطب را نامعلوم ميگذارد."ارتفاع 45/6" با نام قبلي "آينه" بر اساس فيلمنامهاي از شايقي محصول سال 85 است. فيلم با مضموني پليسي و اجتماعي داستان يک روز از زندگي افسر مجرب اداره آگاهي را بيان ميکند که همسرش به عنوان مدير مدرسه مشغول به کار است و اين زوج درگير پرونده سرقت عتيقه از يک خانواده ميشوند. دانيال حکيمي، فريبا کامران، روناک يونسي، کاوه کاويان، آتش تقيپور و سعيد ابراهيميفر در اين فيلم بازي ميکنند که به سفارش سيمافيلم ساخته شده است. "خواب زمستاني" با فيلمنامهاي از اصغر عبداللهي و شايقي محصول سال 86 است. اين فيلم داستان زندگي مشترک سه خواهر و درگيري آنها با مشکلات روزمره و شخصي است. فاطمه معتمدآريا، آزيتا حاجيان، لادن مستوفي، پگاه آهنگراني، شاهرخ فروتنيان، کوروش تهامي، فرشيد منافي و عمار تفتي بازيگران اين فيلم هستند. شايقي نام اين فيلم را از شعر نيما يوشيج انتخاب کرده و آن را برداشتي آزاد از اين شعر ميداند. فيلم داستان سه خواهر از سه نسل مختلف است که با هم زندگي مي کنند و درگير مشکلاتي مي شوند. اين فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران بيست و ششمين جشنواره فجر به نمايش درآمد. "خواب زمستاني" از چهارشنبه اول آبانماه در گروه سينمايي فرهنگي به اکران سينماهاي تهران و شهرستانها درآمده است. منبع : مهر
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 424]