تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834902329




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داستان‌هاي كودكانه را جدي‌تر بگيريم


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: انسان آغازين از آن چه در جهان پيرامون خويش مي‌ديد، پديده‌هاي دروني و ذهني و مايه‌هاي آفرينش اسطوره‌اي و خدايان خويش را مي‌ساخته است. همچنين انديشه‌ها و آزمون‌هاي رواني خويش را با پديده‌هاي جهان مي‌آميخته و از اين طريق، فرايند خلق را آغاز كرده است. به همين شكل در كودكان نيز مهم‌ترين شكل انديشه نمادين، تخيل است. شكل تخيلات ما در رؤيا يا بيداري تجلي مي‌يابد و وجود بازي‌تخيلي يا تجسمي كه نقش آن در انديشه كودك اساسي است نشان مي‌دهد كه انديشه نمادين، منحصر به ناخودآگاه نيست. اشخاص و حوادث قصه‌ها و اساطير علاوه بر نمايش ناخودآگاهي فرد، پديده‌هاي كهن را نشان مي‌دهند و به زبان رمز از وجوب و ضرورت پختگي و تجديد حيات دروني كه به يمن جذب ناخودآگاهي فردي و جمعي در شخصيت آدمي امكان‌پذير مي‌شود سخن مي‌گويند. افسانه‌‌ها با بخش خودآگاهي ذهن آدمي مرتبط مي‌شوند و اميال و خواسته‌هاي ضروري انسان را مطرح مي‌كنند و در عين حال بر اثر تداعي، مفاهيم نهفته در ضمير ناخودآگاه را به سطح آگاهي مي‌كشانند و باعث پيوند اين 2 مي‌شوند. اسطوره‌ها و افسانه‌ها با زبان اشارات و نمادها سخن مي‌گويند. پديده‌هاي رواني در محتواي افسانه‌ها به شكل نماد تجسم مي‌يابد و در نتيجه كارآيي ذهن افزايش مي‌يابد.كلي‌ترين نمادها در افسانه‌هاي عاميانه شكل مي‌گيرند. قصه‌هايي كه به طور خلاصه از نقشه‌اي فريبكارانه براي نابودي و از ميان برداشتن ديگري و تعقيب و گريز قهرمان‌ها به وجود مي‌آيند و از اين طريق، نكات پندآموز مورد نظر به كودك منتقل مي‌شود. به عنوان نمونه در قصه نمادين 3 خوك، خطري كه خوك‌ها را تهديد مي‌كند از دنياي واقعي نشأت مي‌گيرد و گرگ نماد آن است، اما رهايي از آن به تدبير و هوشمندي فرد بستگي دارد. 3 بچه خوك مي‌خواهند خانه بسازند و در آن زندگي كنند.كوچك‌ترين خوك خانه خويش را با بي دقتي و از ساقه علف خشك مي‌سازد. دومي تيرك به كار مي‌برد. هر 2 لانه‌هاي خود را سريع و با حداقل تلاش بنا مي‌كنند و در نتيجه باقي روز را به بازي مي‌گذرانند، اما خوك سوم و مسن‌ترين آنها خانه‌اي از آجر مي‌سازد. گرگ كه قصد خوردن خوك‌ها را دارد، خانه‌ 2 خوك را ويران مي‌كند و آن2 را مي‌خورد پس از آن نزد خوك سوم مي‌رود و سعي مي‌كند او را بفريبد و از خانه بيرون آورد، اما موفق نمي‌شود. پس سعي مي‌كند وارد خانه شود و بالاخره از دودكش به دورن آب جوش مي‌افتد و به غذاي پخته براي خوك تبديل مي‌شود. در اين داستان، خوك‌ها با كنش‌هايي كه انجام مي‌دهند (نوع خانه‌اي كه مي‌سازند و علاقه شديد به بازي) نمادين مي‌شوند و گرگ نماد خطري است كه خوك‌ها را تهديد مي‌كند، اما خوك سوم با تدبير و هوشمندي از اين خطر مي‌گريزد.افسانه‌هاي كهن با شگردهاي خاصي كه ويژه آنهاست مخاطب را از دنياي مادي فراتر مي‌برد و با جهان ناخودآگاه پيوند مي‌دهند. كليات و كلي‌گويي دنياي افسانه را از واقعيت ملموس دور مي‌سازد و عروج مي‌دهد. فضاي حاكم بر اين قصه‌ها (جادو، شانس و اقبال...) ذهن را با نيرويي فراتر مرتبط مي‌سازد و تخيل و واقعيت در هم مي‌آميزد.تمامي اين شگردها ساختاري را مي‌آفرينند كه با طرز فكر كودك و تجربه او از جهان منطبق است و مفاهيم انتزاعي و اساسي را به طور غير مستقيم و هماهنگ با ناخودآگاه مخاطب عرضه مي‌كند. افسانه‌ها و اساطير با خلاقيت كودك رابطه‌اي مستقيم دارد و او را براي زندگي آماده مي‌سازند. بنابراين،‌داستان‌هاي كودكانه، براي كودكان، چيزي فراتر از سرگيري يا حتي راهي براي تشويق به مطالعه‌اند. اين قصه‌ها با عميق‌ترين لايه‌هاي وجودي شخصيت كودك مرتبطند و انتخاب درست آن‌ها، امري ضروري و حساس است. همشهری آنلاین




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 549]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن