تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825920101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پیام های دینی در تبلیغات شهری


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زائری، محمدرضا  - دکتر محمدرضا زائری - در دنیای جدید و به تناسب اقتضائات زندگی شهری، مفاهیم و قواعد تازه ای برای ارتباطات و تبلیغات شکل گرفته و تجربه شده است. معیارها و اصول تأثیرگذاری بر مخاطب که بیشتر از دیدگاه اقتصادی و با هدف جذب مشتری به‎عنوان اصول تبلیغات بازرگانی تدوین شده است، تا حدی در حوزه های دیگر از جمله حوزه های فرهنگی و دینی نیز کارآمدی روایی دارند.از جهاتی نیز اصول و قواعد تبلیغات دینی و عرضه پیام های دینی در تبلیغات شهری دارای تفاوت ها و اقتضائات مختلفی است که با توجه به شرایط و ضرورت های زندگی نوین شهری باید آن ها را آموخت و به کار گرفت و مورد توجه قرار داد. شرایط جامعه ما به‎عنوان جامعه ای دینی از یک‎سو و تعدد مراکز و نهادهای مختلف متولی تبلیغات دینی از سوی دیگر، اهمیت این موضوع را در محیط ما افزایش می دهد و فرارسیدن ماه مبارک رمضان فرصتی است تا با نگاهی گذرا این عرصه بسیار مهم تبلیغات و ارتباط با مخاطب را بررسی کنیم و برای دستیابی به شرایط آرمانی، تولید و عرضه مفاهیم تبلیغی دینی در زندگی شهری را مورد تأمل قرار دهیم. سرعت تحولات اجتماعی و به تبع آن، تغییرات رفتاری مردم و دگرگون شدن سبک زندگی آنان اقتضا می کند تا متولیان تبلیغات دینی بکوشند که با خلاقیت در پی ایده های جدید در بستر باورهای کهن و ثابت و اصیل مخاطبان باشند و در میان روش ها و قالب های گوناگون تبلیغی از تبلیغات محیطی به‎شکل خاص بهره گیرند. چند دلیل مهم باعث می شوند که تبلیغات محیطی در قالب تابلوها و بیلبوردهای گوناگون، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل و... به‎عنوان عرصه ای مهم مورد توجه قرار گیرد. برخی از این عوامل عبارتند از: هزینه کمتر نسبت به سایر عرصه ها مانند تبلیغات تلویزیونی، پراکندگی گسترده جغرافیایی در مناطق مختلف شهری، امکان هدایت مستقیم مخاطب به‎سوی هدف (مثلا در فاصله ای اندک با مسجد یا صندوق صدقات یا مرکز جمع آوری زکات فطریه ). علاوه بر اصول و قواعد کلی و مشترک در تبلیغات از قبیل ضرورت های دقیق و حساس مخاطب‎شناسی و توجه به روان‎شناسی مخاطب، بومی بودن تبلیغات و لحاظ تفاوت های محلی و منطقه ای نسبت به تبلیغات عمومی و بین‎المللی، استفاده از پیام های غیرمستقیم برای تأثیر‎گذاری بیشتر، غیر‎منتظره بودن و تأثیرگذاری سریع و... در تبلیغات محیطی، مسائل مهم دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند. یکی از این مسائل این است که تبلیغات محیطی باید به‎عنوان جزیی از یک مجموعه کلی و همگون دیده شوند زیرا آن‎ها درواقع مکمل تبلیغات رسانه ای هستند و در ترکیب با سایر عرصه ها عمل می کنند و کامل می شوند (مثلا هشدار اساسی نسبت به یک موضوع در بیلبورد داده شده و خبر رادیویی و آگهی روزنامه زمان و مکان مراسم و بروشور تبلیغی جزییات برنامه را، اعلام می کند). نکته دیگر، محاسبه پراکندگی جغرافیایی مخاطب است. همان‎طور که می دانیم در مناطق مختلف شهری افراد و طبقات متفاوت اجتماعی سکونت دارند یا تردد می کنند. شهروندانی که در محدوده بازار در حرکتند و یک تابلو را می بینند، با شهروندانی که در حوالی پردیس دانشگاه تهران حضور می یابند از نظر علایق، اشتغال، دغدغه ها و حتی گروه سنی و میزان تحصیلات متفاوت هستند. (1) همچنین گاهی ملاحظه هم‎مکانی این نوع از تبلیغات محیطی با موقعیت ها و مراکز هدف بسیار مهم است (مثلا هم‎مکانی تبلیغات محیطی دینی با مراکز مذهبی، چنان که هم‎زمانی تبلیغات دینی با مناسبت های مذهبی اهمیت ویژه دارد)، زیرا به‎طور طبیعی در صورت تأثیر‎پذیری مخاطب از پیام باید امکان دسترسی سریع نیز برایش فراهم باشد. از آن جا که این‎گونه تبلیغات در خارج از خانه مشاهده می شوند و مردم در حال جابه‎جایی پیام را مشاهده و دریافت می کنند، لازم است کوتاهی و سرعت انتقال پیام مورد مطالعه دقیق قرار گیرد؛ زیرا مثلا راننده ای که در بزرگراه به‎سرعت در حرکت است یا کسی که پیام را روی بدنه اتوبوس می بیند، فرصتی بیش از چند ثانیه برای برقراری ارتباط ندارد. (2)یکی از تکنیک های بسیار مؤثر برای استفاده از این فرصت کوتاه و سرعت‎بخشی به انتقال پیام، ایجاد سئوال در ذهن مخاطب است. بدین ترتیب، علاوه‎بر استفاده از زمان اضافه در حیطه ارائه پیام، تأثیر آن نیز چندین برابر خواهد بود. به همین ترتیب، استفاده از فضای ذهنی مخاطب در موقعیت های خاص می تواند به تأمین این هدف کمک کند؛ زیرا از ظرفیت های بیرونی نیز در خدمت انتقال پیام تبلیغاتی استفاده شده است. لذا شاید در تابلوی موجود در استادیوم ورزشی از مفهوم «وقت اضافه» بشود استفاده ای کرد که در تابلوی بازار ممکن نیست. مثلا می توان از این ایده بهره برد که: سال‎های گذشته عمر قابل بازگشت نیست، وقت اضافه روزها و ماه‎های آینده را قدر بدانید! در تبلیغات محیطی شهری پیام های دینی متعددی عرضه می شوند. برخی از این پیام ها به تناسب مطالعه و کار تخصصی انجام شده، بسیار هوشمندانه و جذاب و مؤثر هستند و برخی نیز ممکن است با عجله و در فرآیندی شعارگونه و غیرحرفه ای بدون بهره‎مندی از خلاقیت به نمایش در آیند. یکی از مهم‎ترین آفت ها در این‎گونه تبلیغات دولتی‎شدن آن‎هاست. اگر به‎مرور زمان و به شکل ناخواسته (چنان‎که اکنون متأسفانه تا حدی چنین شده) مخاطبان احساس کنند شعارهای دینی که همیشه به شکل خودجوش و مردمی توسط توده ها و گاه کاملا در تضاد با ارزش‎های نظام حاکم (در زمان طاغوت) ترویج می شد، شکل رسمی و اداری به خود گرفته و در نیمه شعبان یا محرم که ادارات دولتی به جای مردم مشغول چراغانی کردن کوچه و خیابان یا نصب پرچم های عزاداری هستند، به‎طور طبیعی قضاوت و برداشت مشخصی خواهند داشت. در هفته های گذشته، پیام‎هایی چون «حجاب تلألؤ شبنم بر چهره زن است» یا مجموعه تابلوهای مربوط به نیمه شعبان با تصویر شهدا و درگذشتگان نامدار ایرانی و شعار «خوبان عمری در انتظار تو ماندند و نیامدی» در سطح شهر تهران جلب توجه می کرد. به‎نظر می رسید این‎گونه پیام ها جدا از فرم و شکل نامناسب دارای مشکل و اختلال معنایی نیز هستند و ارتباط حجاب با تلألؤ شبنم بر چهره زن یا مثلا ویژگی برخی از تصاویر ارائه شده برای موضوع انتظار در نیمه شعبان قابل توجیه نیست.(3) به‎نظر می رسد در ارائه پیام های دینی در تبلیغات محیطی شهری رعایت نکاتی چند بسیار ضروری است.پیام دینی در تبلیغات محیطی شهری باید: - هم در محتوا و هم در فرم و شکل، مدرن و نو باشد. نباید به‎خاطر کهن بودن مضامین و ارزش‎ها از ادبیات و ظاهر کهنه بهره برد. - مصداقی و عینی و مشخص و واضح باشد. نباید مفاهیم گنگ و مبهم که قابل درک و فهم سریع نیستند را به کار گرفت.- عام و فراگیر باشد و همه گروه‎های مخاطبان را پوشش دهد. باید بتواند هر کسی را با هر سطح فرهنگی و اجتماعی پوشش دهد. - مثبت، سرشار از انرژی و شوق‎انگیز باشد و به رحمت و مغفرت الهی امیدوار سازد و جنبه های ایجابی معارف دینی را عرضه کند.- هم در مضمون و هم در قالب شاد و سرشار از زیبایی باشد. الگوی تزئینات شهری در کشورهای عربی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان از این جهت بسیار قابل مطالعه است.(4)- از عناصر آشنا استفاده کند. در سرعت حرکت مخاطب باید برای تأثیر‎گذاری بیشتر از عناصر، نشانه ها و مفاهیمی استفاده کرد که مخاطب با آن‎ها آشنا و مأنوس است. مثلا تکیه بر مفهومی مانند «دیدن» و عنصر «چشم» در ماه مبارک رمضان ممکن است راهگشا باشد. مضمونی چون این‎که: چشم‎هایت را باز کن، نگاه کن، ببین، 11 ماه فقط در آینه نگاه کردی و خودت را دیدی، یک ماه در پنجره نگاه کن و دیگران را ببین، همسرت را، پدر و مادرت را، فرزندانت را، همسایه ها و همشهری‎هایت را، زندگی زیباست، زیبایی ها را ببین، چشم بگشا که جلوه دلدار به تجلی‎ست از در و دیوار... حس و حال کسی که بعد از عمل جراحی چشم در بیمارستان منتظر باز کردن چشم خویش است و حالت پزشک جراح که پانسمان روی چشم را آرام باز می کند و... برای همه قابل فهم و در عین حال مثبت و جذاب است. مخاطبی که انتظار دارد پیام دینی از او بخواهد که چشم ببندد و نگاه نکند (در مورد نظر به نامحرم) اکنون غافلگیر شده و با پیامی متفاوت روبه‎رو می شود. این نمونه به‎عنوان مثال ذکر شد تا اصول ذکر شده را در قالب تطبیق مصداقی مشخص عرضه کند و از این دست مثال ها فراوان می توان زد. با رعایت این اصول که معمولا در همه انواع تبلیغات مشترک هستند، می توان نه فقط در ایام ماه مبارک رمضان بلکه در همه روزهای سال فضایی شادتر و جذاب‎تر برای مخاطب عام به‎وجود آورد تا پیام های دینی را با اثرگذاری بیشتری دریافت کند (1) تجربه ما در نشریات منطقه ای «همشهری محله» نشان داد که مناطق مختلف شهری تهران از نظر بافت اجتماعی و سطح زندگی بسیار بیش از تصور اولیه دارای اختلاف های قابل توجه هستند. در یک منطقه به دلایل مختلف زوج های جوان سکونت بیشتری دارند و در یک منطقه مشکلات اجتماعی و حتی بیماری های جسمی مشخصی رایج است.(2) گاه برخی از پیام ها از نظر الفاظ و عبارات کوتاه هستند، اما از جهت مضمون و محتوا کار جدی برای کوتاه‎سازی پیام مورد نظر صورت نگرفته است. از این‎رو توجه به تولید پیام کوتاه چه در لفظ و چه در محتوا به‎صورت تخصصی بسیار اهمیت دارد.(3) این تصاویر مجموعه ای از عرفای بزرگ مانند مرحوم آقا سیدعلی قاضی و برخی شهدا مانند شهید رجایی و برخی شعرا مانند مرحوم قیصر امین‎پور و برخی از نویسندگان و مترجمان را در بر می گیرد. (4) البته در این نمونه ها به‎طور طبیعی نقش اقتصادی بازار بسیار برجسته است که از الگوی تزئینات آغاز سال نو میلادی پیروی می کند، اما به هر صورت تجربه ای قابل توجه و قابل استفاده است. (این مطلب در هفته نامه پنجره منتشر شده است.)




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 686]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن