تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821150936




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي لاريجاني: اقتصاد، سياست و فرهنگ ما براساس اصول قرآني نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: علي لاريجاني: اقتصاد، سياست و فرهنگ ما براساس اصول قرآني نيست
اكثر آثار حكماي ما عدالت را متن مدينه فاضله مي داند، واقعيت اين است كه قرائت هاي مختلفي از عدالت وجود دارد بايد در اين زمينه هم به حقايق و معارف اهل بيت كه كليد فهم معارف قرآني است رجوع كنيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: با الگوهاي چپ و راست نمي توان مدينه فاضله ساخت، اگر به دنبال ايجاد مدينه فاضله قرآني هستيم بايد آن را از متن قرآن بيابيم و براي اين كار بايد از عقل كمك بگيريم‌.

به گزارش ايلنا، علي لاريجاني امروز شنبه در ششمين مراسم تكريم چهره هاي قرآني با تبريك ايام دهه فجر اظهار داشت: در تاريخ ايران نهضت‌هاي متعددي رخ داده است بعضي از اين نهضت ها در مسير خود موفق نبودند، نهضت مشروطه اگرچه نهضت مهم و عظيمي بود اما به دليل اينكه عده اي اهداف مقدس بانيان نهضت مشروطه را به مسير ديگري سوق دادند به نتيجه مطلوب نرسيد.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي افزود: امام خميني(ره) اين فكر اصيل را به نهضت ايران داد كه با به كار گيري اصول قرآني مي توانيم به سمت معنويت، اسلام و پيشرفت بشريت حركت كنيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر امروز مقام معظم رهبري نهضت هايي كه در منطقه در حال وقوع است را به بطن انقلاب ها يعني اسلام و توجه به حقيقت آن سوق مي دهند دقيقاً به همين منظور است، گاهي اوقات برخي افراد سطحي به اين ملاحظه دقيق توجهي ندارند و اعلام مي كنند كه در نهضت هاي منطقه ليبرال ها هم وجود دارند.

وي با بيان اينكه عده اي نام نهضت هاي منطقه را انساني مي نامند، ادامه داد: اگر چه اين نامگذاري ها از وجهي غلط نيست اما به معناي واقعي گرايشي ايجاد نكرده و جهتي به نهضت ها نمي دهد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: ادعاي انساني بودن انقلاب هاي منطقه به دو معنا است اول به معناي مورد نظر اومانيست ها و دوم انساني بودن به معناي فطرت انساني كه اگر به معناي فطرت انساني باشد همان چيزي است كه اسلام بر آن تأكيد كرده است اما اگر انساني به معناي متعارف مد نظر اومانيست ها باشد هيچ ربطي به نهضت هاي منطقه ندارد.

لاريجاني با تأكيد بر اينكه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري نهضت ها را به بطن واقعي يعني توجه به اسلام و قرآن سوق مي دهند، تصريح كرد: علت اين موضوع آن است كه هدايت اصلي به دست قرآن است و همه حركت هاي انقلابي و نهضت ها يك مقدمه و ابزار براي رسيدن به متن قرآن است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه توجه به قرآن براي يك نهضت و انقلاب منزلت ايجاد مي كند، گفت: مقام معظم رهبري در سخنراني روز گذشته خود موضوعات مختلفي را در باب انقلاب اسلامي و انقلاب هاي منطقه و نقش و مسئوليت جمهوري اسلامي ايران بيان كردند.

لاريجاني با اشاره به بررسي نقاط قوت و ضعف انقلاب در فرمايشات رهبري در نمازجمعه گفت: بايد در اداره كشور توجه تام به حقايق قرآني داشته باشيم اگر مي خواهيم در اداره كشور همه چيزمان كامل و مطمئن باشد بايد توجه به متن قرآن داشته باشيم و تئوري هايمان از اصول قرآني بجوشد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اقتصاد، سياست و فرهنگ ما براساس اصول قرآني نيست ادامه داد: ما در ادوار مختلف فراز و فرودهاي مختلفي داشتيم گاهي اوقات تفكرات ليبرالي در حوزه اقتصاد سمبل كار ما مي شد و گاهي اوقات فرهنگ حاشيه نشين بود البته نمي شود گفت كه الان متن نشين است اما هميشه اين مشكل وجود دارد كه اثرهاي فرهنگي و هنري آنقدر با اهميت براي ما نيست كه در متن قرار داشته باشد و اين يك اشكال است.

لاريجاني اظهار داشت: اكثر آثار حكماي ما عدالت را متن مدينه فاضله مي داند، واقعيت اين است كه قرائت هاي مختلفي از عدالت وجود دارد بايد در اين زمينه هم به حقايق و معارف اهل بيت كه كليد فهم معارف قرآني است رجوع كنيم.

وي با اشاره به اينكه يكي از كارهاي موفقي كه از ديد دشمنان انجام شد ترور برخي از شخصيت هاي ديني برجسته كشورمان بود كه حلقه واسط حكومت و جريان روشنفكري و حوزه بودند، گفت: اينها افرادي بودند كه سال هاي سال در قم معارف اسلامي را درك كرده و در حكومت نقش محوري داشتند و دقيقاً افرادي بودند كه مي توانستند اين امورات را سامان دهند كه ما با ترور آنها دچار ريزش شديم به اين معني كه توجهمان به امور قرآني كاسته شد.

نماينده مردم قم اظهار داشت: يكي از دلايلي كه ملت ايران در برابر اين توطئه ها و دسايس دشمنان در طول سي و چند سال انقلاب ايستادگي كرد به خاطر توجه رهبري، ملت و متن مردم به حقايق اصيل اسلام و قرآن بود.

لاريجاني تأكيد كرد: با الگوهاي چپ و راست نمي توان مدينه فاضله ساخت، اگر به دنبال ايجاد مدينه فاضله قرآني هستيم بايد آن را از متن قرآن بيابيم وبراي اين كار بايد از عقل كمك بگيريم البته نه عقل محدود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در نقد سيستم هاي اقتصادي ليبرالي تصريح كرد: سيستم هاي اقتصادي ليبرالي در دوره اي فكر مي كرد مي تواند آزادي به وجود آورده و رقابت ايجاد كند، اگرچه اين سيستم توفيقاتي داشت ولي اشكالات و مسائلي هم در كشور به وجود آورد، عده اي تصور مي كردند ما اگر مدل ليبرالي در حوزه اقتصاد داريم مي توانيم يك مدل ليبرالي هم در حوزه سياست داشته باشيم كه اين حرف از اساس اشكال داشت و در دوره دوم خرداد شاهد چالش هاي زيادي در اين زمينه بوديم.

وي با بيان اينكه تجربه ثابت كرده در حوزه اقتصاد و سياست نمي توان با نگاه ليبرالي از نظر پيشرفت فربه شد، گفت: امروز تئوري هاي مختلف سياسي و اقتصادي رنگ باخته است، چه ماركسيست كه جمود را در زمينه آزادي عمل و حوزه عدالت به وجود مي آورد و انسان را ابزار قرار مي دهد و چه ليبرال دموكراسي كه تنها روي بخشي از ارزش ها تمركز مي كند نتوانست زمينه توسعه و پيشرفت انسان ها را فراهم كند.

لاريجاني تاكيد كرد: در شرايط امروز آزمون هاي مختلفي را چه در داخل و چه خارج از كشور از سر گذرانده ايم، با وجود چنين تجربياتي بايد به همان اصول قرآني بازگرديم البته نه با نگاه تحجرآميز و يا با برداشت هاي مدرن كه حقايق قرآني را قلب مي كنند.

وي با اشاره به حركت هاي بزرگ قرآني در دهه مباركه فجر، گفت: اگر امروز ضعف و اشكالاتي در اين زمينه وجود دارد فرصت مغتنمي است كه مكتب هاي مختلف وارد عمل شده و جايگاه خود را نشان دهند.

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن