تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817102679




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تازه ترين گزارش ها از زلزله در خراسان رضويوحشت از زلزله و اقامت شبانه مردم نيشابور در خيابان ها و مساجد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: تازه ترين گزارش ها از زلزله در خراسان رضويوحشت از زلزله و اقامت شبانه مردم نيشابور در خيابان ها و مساجد
دست كم 4 زمين لرزه تاريخي با7 M > در كمتر از 200 سال (1405- 1209 ميلادي) نزديك نيشابور در شمال خاوري ايران اتفاق افتاده است. گسل هاي فشاري پر انرژي ترند، دوره بازگشت زمين لرزه ها در راستاي آن ها به نسبت طولاني و شتاب گرانشي افقي در درازاي آن ها بيشتر است و مي توانند زمين لرزه هاي بزرگ و ويرانگري را به وجود آورند. در اطراف نيشابور ۳ گسل فعال موجود است كه حدود 100 كيلومتر در امتداد سمت جنوبي كوه هاي بينالود گسترده شده است: گسل هاي بينالود و شمال نيشابور در ناحيه جنوبي كوه هاي بينالود، در شمال نيشابور قرار دارد در حالي كه گسل نيشابور در ناحيه جنوبي كوه هاي البرز- بينالود، در باختر نيشابور است. ثبت هاي تاريخي نشان مي دهد زمين لرزه هاي 1270 و 1405 ميلادي باعث شد تا خاك در دشت نيشابور به سوي باختر در هوا پراكنده شود در حالي كه ۲ زلزله ديگر 1209 ميلادي و 1389 ميلادي به گسل بينالود نسبت داده شده است.

آخرين زمين لرزه هاي ثبت شده در بانك "داده برخط" موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران تا ساعت 15 ديروز

كانون بزرگي عمق زمان وقوع به وقت محلي روز وقوع

نيشابور 2.5 ۱۰ ۱۱:۴۳:۱۹.۷ 1390.10.30

نيشابور 2.6 ۱۵ ۰۲:۳۷:۲۷.۵ 1390.10.30

نيشابور 3.9 ۷ ۲۲:۴۷:۱۶.۱ 1390.10.29

نيشابور 2.7 ۸ ۲۱:۳۸:۴۷.۰ 1390.10.29

نيشابور 2.8 ۲ ۲۱:۲۴:۵۰.۰ 1390.10.29

نيشابور 2.7 ۲۳ ۲۱:۱۷:۲۹.۲ 1390.10.29

نيشابور 2.8 ۱۲ ۲۱:۱۶:۴۱.۸ 1390.10.29

نيشابور 3.8 ۱۰ ۲۱:۱۲:۲۶.۵ 1390.10.29

نيشابور 3.0 ۱۳ ۱۸:۵۷:۵۲.۵ 1390.10.29

نيشابور 2.5 ۱۲ ۱۶:۲۹:۱۸.۶ 1390.10.29

نيشابور 3.1 ۶ ۱۶:۱۶:۵۸.۸ 1390.10.29

نيشابور 5.5 ۸ ۱۶:۰۵:۵۱.۳ 1390.10.29

زمين لرزه هاي تاريخي در گستره استان خراسان رضوي

زمين لرزه 763 ميلادي- خراسان

زمين لرزه 22 دسامبر 856 ميلادي - قومس

زمين لرزه اوت 943 ميلادي- اترك- نسا

زمين لرزه 2 ژوئن 1052 ميلادي- بيهق

زمين لرزه مه 1066 ميلادي- قهستان

زمين لرزه 1145 ميلادي- نيشابور

زمين لرزه 1209 ميلادي- نيشابور

زمين لرزه 1238 ميلادي- گناباد

زمين لرزه 1251 ميلادي- نيشابور

زمين لرزه 7 اكتبر 1270 ميلادي- نيشابور

زمين لرزه 21 اكتبر 1336 ميلادي- خواف

زمين لرزه فوريه 1389 ميلادي- نيشابور

زمين لرزه 23 نوامبر 1405 ميلادي- نيشابور

زمين لرزه مه 1619 ميلادي- دوغ آباد

زمين لرزه 30 ژوئيه 1673 ميلادي- مشهد

زمين لرزه 1678 ميلادي - گناباد

زمين لرزه آوريل 1687ميلادي- مشهد

زمين لرزه 11 مه 1695 ميلادي– اسفراين

زمين لرزه 1804 ميلادي- مهر

زمين لرزه 1833 ميلادي- قوچان

زمين لرزه ژوئن 1851 ميلادي- قوچان معدن

زمين لرزه 23 دسامبر 1871 ميلادي- شمال قوچان

زمين لرزه 17 نوامبر 1893 ميلادي- جنوب قوچان

زمين لرزه 17 ژانويه 1895ميلادي- قوچان

آن طور كه مركز لرزه نگاري كشوري وابسته به موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران گزارش داده است زنجيره زلزله هاي استان كه ساعت 16:۰۵ پنج شنبه گذشته به اوج خود رسيد از 14:48 همان روز آغاز شده بود، آن هم با زلزله اي به قدرت 7/2 ريشتر درسبزوار. يك ساعت و 17 دقيقه پس از اين پيش لرزه، مركز زمين لرزه از سبزوار به سمت نيشابور تغيير كرد و شدت آزاد شدن انرژي دروني زمين نيز افزايش يافت به گونه اي كه در ساعت 16:05:51 زلزله اي كه مركز لرزه نگاري كشور شدت آن را 5/5 ريشتر گزارش كرده است در عمق 10 كيلومتري زمين در منطقه باغرود به مدت 5 تا 7 ثانيه به وقوع پيوست. شدت اين زلزله كه خوشبختانه تلفات جاني در پي نداشته است را البته مركز ملي زمين شناسي آمريكا 1/5 ريشتر اعلام كرده است.اين زمين لرزه كه به جز نيشابور در شهر مشهد و نيز شهرستان هاي چناران، طرقبه-شانديز، قوچان و برخي روستاهاي كاشمر نيز احساس شد موجي از نگراني را به ميان اهالي اين مناطق آورد به گونه اي كه براساس گزارش هاي خبرنگاران خراسان، تعدادي از اهالي در برخي از بخش ها و روستاهايي كه زلزله را احساس كرده بودند، پنج شنبه شب را بيرون از منازل و يا در حسينيه ها و مساجد و نيز داخل اتومبيل هاي خود گذراندند. از جمله اين مناطق مي توان به چناران، خرو، نيشابور و برخي نقاط مشهد و نيز روستاهاي دامنه رشته كوه بينالود اشاره كرد.

تخليه يك بيمارستان در نيشابور

همچنين آن طور كه صادقي، خبرنگار خراسان از نيشابور گزارش داده است به دنبال وقوع اين زلزله، محمد كاهاني عضو هيئت امناي تكيه ابوالفضلي و بيمارستان خيريه قمر بني هاشم(ع) نيشابور از تخليه اين بيمارستان از بيماران بستري در آن خبر داد و افزود: به دنبال زلزله نيشابور و پس لرزه هاي آن، شكستگي هايي در ديوار و سقف بخش هايي از بافت قديمي بيمارستان چون زايشگاه و راه پله ها مشاهده شد.براساس اين گزارش در شهر نيشابور در خيابان هاي ابراهيمي و واعظي ريزش آوار بالكن اتفاق افتاده و 5 مورد ريزش آوار بخشي از منازل در خيابان هاي ابراهيمي، 17 شهريور، شهيد فهميده، اسدآبادي (ارگ) و واعظي گزارش و مشاهده شده است.

اختلال جدي در خطوط مخابراتي

همچنين از شروع حادثه شبكه مخابرات شامل تلفن هاي همراه و ثابت دچار اختلال جدي و از دسترس مردم خارج شد تا جايي كه خبرنگار خراسان با مصطفي مقيمي رئيس اين اداره تماس گرفت اما در دسترس نبود.

اعتراض مردم زلزله زده نيشابور به مخابرات

بر اساس اين گزارش جمعي از مردم نيشابور به دليل بروز اين اتفاق از شركت مخابرات استان به شدت انتقاد كردند. سيدابوالفضل طالبيان كارشناس امور رايانه اي ساكن در بلوار بعثت نيشابور به خراسان گفت: در اولين ساعات وقوع زلزله نتوانستم با بستگان و دوستانم، ارتباط تلفني چه از طريق ثابت و چه از طريق همراه برقرار كنم. وي افزود: اين موضوع بسيار آزار دهنده بود كه نتوانستم در اين موقع بحراني از خدمات مخابرات با اين همه امكانات استفاده كنم.

اختصاص 4 ورزشگاه براي اقامت شبانه مردم

در همين حال سيدجلال هاشمي معاون استاندار و فرماندار نيشابور نيز در گفت و گويي با خراسان با بيان اين كه 4 ورزشگاه با هدف پيش گيري از حوادث احتمالي زلزله براي اسكان شهروندان نيشابوري اختصاص يافته است افزود: علاوه بر ورزشگاه ها، همچنين چند آموزشگاه براي اسكان شهروندان در نظر گرفته شده است. پنج شنبه شب نيز خبرنگار خراسان گزارش داد كه جمعي از مردم نيشابور به دليل نگراني از وقوع زمين لرزه، در حال گذراندن شب در خارج از منازل خود بودند. براساس اين گزارش به دنبال پس لرزه هاي شديد، جمعي از مردم به بوستان هاي عمومي مراجعه كردند و براي رهايي از سوز سرما آتش افروختند و برخي ديگر در داخل خودروهاي خود و گروهي هم تصميم داشتند در حياط منازل شب را به صبح برسانند.

وضعيت شهر خرو

همچنين به گزارش مرشدلو، خبرنگار خراسان مستقر در «خرو»، سومين زلزله اين شهر در طول ماه گذشته شهر خرو را لرزاند و باعث رعب و وحشت ساكنان خرو شد و خواب را از آن ها گرفت.وقوع اين زلزله باعث ترك خوردن تعدادي از خانه ها و ريزش تعداد ديگري از منازل مسكوني كه از مقاومت چنداني برخوردار نبود شد. بر اساس اين گزارش اين اتفاق باعث شد عده زيادي از ساكنان در مدارس و مساجد شب را به صبح برسانند.شايان ذكر است كه بلافاصله پس از وقوع زمين لرزه در همان دقايق اوليه فرماندار نيشابور و بخشدار زبرخان و گروه هاي امدادي هلال احمر، اورژانس، بسيج، نيروي انتظامي، آتش نشاني خرو، آموزش و پرورش و ساير ادارات خدمات رسان در منطقه حاضر و به ساكنان هشدارهاي لازم را ارائه كردند.

روستاهاي شهرستان فيروزه

شيخ زاده، خبرنگار خراسان مستقر در شهرستان فيروزه نيز گزارش داده است كه:بخشدار مركزي شهرستان فيروزه طي تماس تلفني با خراسان از آسيب هاي زلزله در خانه هاي روستاييان اين شهرستان خبر داد. «فروزان مهر» گفت: طبق گزارش ها بين ۵ تا ۱۰ درصد خانه هاي روستايي در شهرستان فيروزه دچار آسيب و ترك خوردگي و شكستگي ديوار شده است كه پس از به دست آمدن اطلاعات دقيق تر به اطلاع مردم و مسئولان مي رسد.وي درباره اقدامات انجام شده گفت: پس از وقوع زلزله كميته بحران شهرستان فعال شده است.همچنين بخشدار طاغنكوه نيز در گفت و گويي با خراسان خواستار توجه سازمان هاي بيمه و مسئولان استان به خسارت هاي منازل مسكوني اين بخش از شهرستان فيروزه شده است.

شرايط شهرستان چناران

باقري، خبرنگار خراسان از چناران نيز گزارش داد كه فرماندار اين شهرستان با اشاره به وقوع زلزله گفته است: ترك خوردن سقف و ديوارها در برخي منازل به ويژه در مناطق كوهپايه هاي جنوبي كه مجاورت مكاني بيشتري با مركزيت داشتند هراس مردم را در پي داشت. سيد علي حسيني افزود : خوشبختانه باوجود ترك خوردگي در ديوار منازل برخي روستاها نظير اسجيل، دولت آباد و حتي مركز شهرستان هيچ گونه گزارشي از جراحت و خسارت هاي جاني نشده است.

بازديد استاندار از مناطق زلزله زده

روز گذشته همچنين استاندار خراسان رضوي از بافت فرسوده شهر زلزله زده خرو بازديد كرد. به گزارش روابط عمومي استانداري خراسان رضوي، محمود صلاحي در اين بازديد ضمن ديدار و گفت وگو با مردم اين شهر در جمع گروه كثيري از مردم شهر خرو براي بازسازي مناطق حادثه ديده قول مساعد داد. صلاحي در سخنانش گفت: با توجه به بيمه شدن تمام بافت منطقه در سال گذشته، از صبح امروز نمايندگان بيمه در اين شهر مستقر شده اند و به منازل آسيب ديده تا سقف 2 ميليون تومان خسارت پرداخت مي كنند. وي همچنين از آمادگي براي اعطاي وام هاي نوسازي منازل تا سقف 25 ميليون تومان خبر داد و گفت: اين تسهيلات به صورت وام هاي قرض الحسنه با كارمزد 4 درصد به مردم اعطا مي شود. استاندار خراسان رضوي همچنين از تشكيل كميته ويژه اي با مسئوليت معاون امور عمراني استانداري براي بررسي روند بازسازي بافت فرسوده شهر خرو خبر داد. وي همچنين از مصدومان زلزله زده بستري شده در بيمارستان 22 بهمن نيشابور عيادت كرد.

آمادگي كامل ستاد مديريت بحران استان

همچنين «شايان فر» مديركل مديريت بحران استان خراسان رضوي ظهر ديروز در گفت وگو با خراسان با بيان اين كه ستاد مديريت بحران در آمادگي كامل است گفت: ساعت 7:30 صبح جمعه ۷۵ پس لرزه شهرستان نيشابور و چناران را لرزانده كه بر اين اساس اميدواريم زلزله پنج شنبه زلزله اصلي بوده و انرژي گسل آزاد شده باشد.وي در ادامه با بيان اين كه ۳۹۲ نفر به بيمارستان هاي نيشابور مراجعه كرده و ۲۸ نفر آن ها بستري و بقيه ترخيص شده اند افزود: اكنون يك بالگرد و ۶ گروه كارشناس مسكن براي ارزيابي خسارات وارده اعزام شده اند و ارزيابان اداره بيمه نيز در محل حضور دارند اين در حالي است كه خبرگزاري فارس اعلام كرد تا ساعت 14 ديروز 85 پس لرزه در منطقه رخ داده است.

گزارش اورژانس مشهد

طاهرزاده مسئول اتاق هدايت بحران دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز كه در نيشابور حضور دارد درباره مصدومان زلزله گفت: پس از وقوع زلزله ۱۱۹ نفر به بيمارستان حكيم نيشابور مراجعه كرده اند كه ۱۳ نفر بستري و بقيه سرپايي مداوا و ترخيص شده اند.وي افزود: تعداد ۷۳ مصدوم نيز به بيمارستان ۲۲ بهمن نيشابور مراجعه كرده اند كه ۱۵ نفر بستري شده و بقيه ترخيص شده اند.

افزايش ۱۰۰ درصدي ماموريت هاي اورژانس

طاهرزاده از افزايش ۱۰۰ درصدي ماموريت هاي اورژانس (۱۱۵) در مشهد بعد از وقوع زلزله خبر داد و گفت: بين ساعت ۱۶ تا ۱۷ عصر روز پنج شنبه تعداد ماموريت هاي اورژانس در مقايسه با مدت مشابه هفته قبل حدود ۲ برابر افزايش يافته و از ۲۷ مورد به ۵۸ مورد رسيده است.وي افزود: تعداد ۱۸ ماموريت مربوط به زلزله بوده است كه ۱۲ مورد با مشاوره پزشكان مستقر در مركز اورژانس مشكل برطرف شد و كسي به بيمارستان منتقل نشده است.

تكذيب انفجار در لوله گاز طبرسي

مسئول روابط عمومي شركت گاز استان با تكذيب خبر انفجار در خط انتقال گاز در بولوار طبرسي مشهد كه از طريق اخبار سيما اعلام شده بود گفت: انفجار و آتش سوزي نبوده بلكه حادثه اي براي لوله انتقال گاز خط ۲ و ۴ اينچي به وجود آمده است.«محمد حسين» درباره علت حادثه در خطوط انتقال گاز و قطع گاز تعدادي از شهروندان مشهدي كه خبرگزاري ايرنا تعداد آنان را ۱۰ هزار نفر اعلام كرده بود اظهار داشت: شهرداري براي پروژه اي در بولوار دوم طبرسي مشهد خاك برداري انجام داده بود.با وقوع زلزله و رانش زمين ضربه اي به خط ۲و۴ اينچ وارد و حادثه اي ايجاد شد.وي افزود: با تلاش نيروهاي واحد امداد شركت گاز خط ۴ اينچي تا ساعت 1.5 بامداد روز جمعه و خط ۲ اينچي نيز تا ساعت ۱۱ روز جمعه وارد مدار شد.

شرايط عادي شد

در همين حال حسن زاده مدير عامل جمعيت هلال احمر استان كه در نيشابور حضور دارد گفت: امدادگران هلال احمر در مناطق زلزله زده هستند ولي مشكل خاصي نداريم و شرايط عادي است.وي افزود: ۴۰۰ نفر از امدادگران كه خدمت رساني به زائران پياده را انجام مي دادند پس از وقوع زلزله وارد منطقه شدند و شب جمعه ۶۲۰ خانوار در اماكن عمومي و سالن هاي ورزشي به صورت اضطراري اسكان داده شدند.

نگراني در مشهد

اما يكي از مهم ترين شهرهايي كه در آن زلزله احساس شد، مشهد بود. اين زلزله اگرچه بنابراعلام مراجع رسمي، 5/5 ريشتر قدرت داشت اما باعث بروز نگراني در بين شهروندان شد به گونه اي كه دربرخي از مناطق شهر مردم تا ساعتي پس از زلزله را در خيابان ها گذراندند. همچنين حدود يك تا 2 ساعت پس از وقوع زلزله در خطوط ارتباطي موبايل مشهد اختلال ايجاد شد به گونه اي كه امكان هيچ گونه تماس تلفني وجود نداشت و پيامك ها نيز با تاخير ارسال مي شد. مسئول اتاق مديريت بحران دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز با اشاره به اختلال در شبكه مخابراتي مشهد و استان گفت: متاسفانه در دقايق اوليه پس از زلزله ارتباط تلفني نداشتيم. طاهرزاده افزود: روند اطلاع رساني در نيشابور به مدت 3 تا 4 ساعت دچار اختلال شده بود.

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن