تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820833434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رايزني هسته‌اي با چين و روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رايزني هسته‌اي با چين و روسيه
دنياي اقتصاد- تحركات ديپلماتيك تهران و مسكو براي احياي مذاكرات هسته‌اي در روزهاي پاياني هفته گذشته شدت يافت. علي باقري، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي با سفر به روسيه، روز پنج‌شنبه ديدگاه‌هاي تهران درباره طرح هسته‌اي گام به گام را با مقامات اين كشور مطرح كرد. باقري، اما از مسكو مستقيم به پكن رفت تا نظر مقامات چين را نيز در اين رابطه و موضوع‌هايي ديگر از جمله تجارت نفت جويا شود. همزمان با اين رايزني‌ها، علي‌اكبر صالحي، وزير خارجه نيز در آنكارا با رييس‌جمهور، نخست‌وزير و وزير خارجه تركيه درباره مذاكرات هسته‌اي به گفت‌وگو نشست.
در آستانه برگزاري مذاكرات جديد ايران و 1+5، باقري با مقامات مسكو و پكن ديدار كرد
رايزني هسته‌اي با روسيه و چين
دنياي اقتصاد- همزمان با ديدارعلي اكبر صالحي، وزير خارجه با مقامات ارشد تركيه در آنكارا، علي باقري، دبير شوراي عالي امنيت ملي با مقامات روسيه و چين در مسكو و پكن ديدار و درباره طرح هسته‌اي گام به گام و موضوع‌هاي مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي رايزني كرد. سفرهاي صالحي و باقري در آستانه برگزاري دور تازه مذاكرات ايران و 1+5 صورت گرفته است.
آنچنان كه خبرگزاري فارس گزارش داده است، در جريان ديدار روز پنج‌شنبه معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه طرح گام به گام روسيه مورد بررسي قرار گرفت و دو طرف تاكيد كردند كه رايزني‌ها در خصوص طرح مذكور ادامه يابد.
در اين ديدار، باقري با اشاره به روند تصاعدي رايزني‌ها و مشورت‌هاي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در عرصه‌هاي مختلف تاكيد كرد: همكاري‌هاي ايران و روسيه تضمين‌كننده ثبات در منطقه خواهد بود.
تاكيد بر راهبرد گفت‌و‌گو - همكاري
وي همچنين با اشاره به نقش ايجابي روسيه در شكل گيري دور جديد گفت‌وگوها با 1+5، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران راهبرد دو مسيره گفت‌وگو - فشار را راهبردي ناكارآمد دانسته و راهبرد گفت‌وگو- همكاري را مسيري نتيجه بخش با پيامد برد- برد براي دو طرف تلقي مي‌كند.
معاون دبير شوراي امنيت ملي ايران با يادآوري طراحي‌ها، برنامه‌ريزي‌ها و اقدامات برخي قدرت‌ها براي بهره‌گيري از نفوذ خود در برخي كشورهاي منطقه جهت تسري ناامني در ديگر كشورها، تاكيد كرد: سازمان همكاري‌هاي شانگهاي مي‌تواند نقش موثري در تامين ثبات و امنيت در منطقه ايفا كند. باقري همچنين با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌اي ايران اظهار كرد: افكار عمومي جهان كساني را كه بارها اعلام كرده‌اند، براي متوقف كردن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران همه گزينه‌ها را روي ميز قرار داده‌اند، متهم اصلي اين حوادث تروريستي مي‌داند.لاوروف نيز در اين ديدار با تقدير از رويكرد جمهوري اسلامي ايران براي استمرار همكاري‌ها با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از رويكرد برخي قدرت‌ها در گسترش روند تقابلي با جمهوري اسلامي ايران، انتقاد كرد. وزير خارجه روسيه با تاكيد بر نقش موثر جمهوري اسلامي ايران در منطقه خواستار ارتقاي همكار‌ي‌هاي تهران- مسكو براي استقرار ثبات در منطقه شد و همچنين با اشاره به برگزاري دور جديد گفت‌وگوهاي ايران و 1+5، بر آمادگي مسكو براي كمك به موفقيت اين گفت‌وگوها تاكيد كرد.
رايزني‌ها درباره طرح گام به گام ادامه مي يابد
در جريان اين ملاقات همچنين طرفين ضمن بررسي جوانب و زواياي مختلف طرح گام به گام روسيه، تاكيد كردند كه رايزني‌ها دو كشور در خصوص طرح مذكور ادامه يابد. در همين رابطه، باقري با اشاره به ديدارش با مقامات روسيه گفت: مقامات مسكو در جريان ديدگاه‌هاي تفصيلي ايران درباره طرح «گام به گام» قرار گرفتند. به گزارش ايسنا، وي افزود: طبق روال قبلي در مقاطع قبل و بعد از گفت‌وگوها با مجموعه كشورهاي 1+5 با دوستان روس گفت‌وگوهايي داشتيم و يكي از دلايل اين سفر در اين چارچوب بوده است. معاون سعيدجليلي، دبير شوراي عالي امينت ملي گفت: در سفر آبان ماه به مسكو يكي از موضوع‌هاي مهم گفت‌وگوها با مقامات روسيه طرح موسوم به «گام به گام» بود و در آن زمان ملاحظات ايران درباره ابعاد محتوايي اين طرح براي طرف روسي تشريح شد.
باقري گفت: مقامات روسيه از هيات شوراي عالي امنيت ملي دوباره دعوت كردند تا ديدگاه‌هاي تفصيلي ايران را درباره اين طرح بشنوند.
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر، اظهاركرد: همچنين ايران و فدراسيون روسيه به عنوان دو كشور مهم در منطقه كه نقش موثري در روند تحولات بين‌المللي دارند، همواره رايزني‌هاي مستمر با يكديگر داشته‌اند. در اين مقطع درك مشترك دو كشور از ابعاد تحولات منطقه و نگاه به حضور بيگانگان در منطقه موجب شده تا رايزني‌هاي مشترك طرفين به لحاظ كمي افزايش و به لحاظ محتوايي توسعه يابد.
باقري افزود: رايزني درباره تعيين زمان و مكان مذاكرات با گروه 1+5 ادامه دارد. هنوز تصميمي در اين زمينه گرفته نشده است و دستور كار مذاكرات با گروه 1+5 بر اساس توافق طرف‌ها مشخص خواهد شد. وي با تاكيد بر اينكه در آستانه دور جديد گفت‌وگوها با گروه 1+5 قرار داريم، تصريح كرد: اين سفر به دعوت وزارت خارجه روسيه و با هدف ديدار با مقامات سياسي و امنيتي اين كشور براي گفت‌وگو درباره مسائل مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي انجام شده است.
بر اساس اين گزارش، باقري ديروز صبح نيز مسكو را به مقصد پكن ترك كرد.
اتحاديه اروپا تكذيب كرد
در اين ميان، اتحاديه اروپا هرگونه تماس با ايران براي انجام مذاكرات جديد درباره برنامه هسته‌اي تهران را تكذيب كرد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز به نقل از سخنگوي كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا، مذاكرات جديد با ايران براي ترتيب دادن نشستي با تهران درباره برنامه هسته‌اي را تكذيب كرد. وي در بروكسل گفت: هيچ‌گونه مذاكره‌اي درباره گفت‌وگوهاي جديد در حال انجام نيست. ما همچنان در انتظار پاسخ ايران به پيشنهادهاي اساسي هستيم كه كاترين اشتون در نامه‌اش در ماه اكتبر ارائه داده بود. در عين حال يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس نيز در اين‌باره مدعي شد: هيچ‌گونه تاريخ يا برنامه ملموسي وجود ندارد؛ زيرا ايران هنوز به وضوح نشان نداده است كه تمايل دارد به نامه اشتون پاسخ دهد و بدون پيش‌شرط، مذاكره كند. او افزود: تا زماني كه ايران چنين كاري را انجام ندهد جامعه بين‌المللي فقط فشار بر اين كشور را از طريق تحريم‌هاي مسالمت‌آميز و مشروع افزايش خواهد داد.
تمايل به از سرگيري مذاكرات
در اين ميان، برگزاري بيست و سومين نشست كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و تركيه در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه بهانه‌اي بود تا يك هفته پس از مذاكرات علي لاريجاني، رييس مجلس با مقامات ارشد تركيه، صالحي به عنوان رييس ايراني اين كميسيون مشترك به آنكارا سفر كند و در حاشيه اين نشست با رييس جمهور، نخست وزير و وزير خارجه تركيه ديدار و درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه و بين‌المللي و به ويژه درباره مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 رايزني كند. احمد داود اوغلو، وزير خارجه تركيه كه سه هفته پيش به عنوان ميانجي ميان ايران و كاترين اشتون، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا با سفر به تهران با مقامات ارشد كشورمان ديدار و گفت‌و‌گو كرده بود، روز پنج‌شنبه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با علي‌اكبر صالحي وزير خارجه گفت: ايران و 1+5 مايل به از سرگيري مذاكرات براي رفع بحران در موضوع برنامه هسته‌اي ايران هستند؛ اما مكان و زمان آن هنوز مشخص نشده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، داود اوغلو در نشست مطبوعاتي مشترك با وزير خارجه كشورمان اعلام كرد: لازم است بدانيم كه طرفين به از سرگيري مذاكرات راغب هستند.
صالحي: به زودي زمان مذاكرات را پيشنهاد مي‌دهيم
صالحي نيز در اين نشست خبري اعلام كرد كه ايران به زودي تاريخي را براي گفت‌وگو با كشورهاي عضو 1+5 درباره برنامه هسته‌اي ايران در استانبول پيشنهاد خواهد داد. به گزارش ايسنا، وزير خارجه افزود: سعيد جليلي مذاكره كننده هسته‌اي ارشد ايران زمان و تاريخ پيشنهادي براي گفت‌وگوها را به داود اوغلو پيشنهاد خواهد داد تا او آن را به كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا منتقل كند.

شنبه|ا|1|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن