واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هنر نزد ایرانیان است و...
گزارشی از توجه جهانی به هنر پراعتبار هنرمندان ركوردزنی هنر معاصر ایران این روزها سرخط اخبار هنری دنیاست. هنر معاصری كه در بیان دیگران، همواره با صفت انزوای هنرمندانش در ایران همراه میشود. یك سال گذشته توجه سه حراجی مهم و معتبر بینالمللی به ماركتی دستنخورده جلب شد و موسسههای بزرگ فروش آثار هنری برای فرو آوردن چكش بر میز مزایده با هم رقابت كردند. از یكسال پیش، كسانی توجه كریستی را به هنر معاصر ایران معطوف كردند و در مزایدهای كه بر اساس سنت، یك تا یكونیم ساعت به فرجام میرسید، با صرف حدود چهار ساعت، برای بهدست آوردن مجسمهها و نقاشیهای ایرانی، چانه زدند؛ تا نخستین حضور رسمی هنرمندان ایرانزمین در ماركتهای جهانی در تاریخ دنیا ماندگار شود. قیمتها 10 برابر رقمهای برآوردشده، هیجانی را به حاضران و برگزاركنندگان وارد كرد كه سالها بود تجربه نشده بود. هر چند رقمهای برآوردشده تنها كمی بیش از آن چیزی بود كه در داخل كشور ارایه میشدند، اما رقابت برای مالكیت آثار، سرمایهای برای برگزاركنندگان مزایده در منطقه به ارمغان آورد و اعتباری را هم برای نامهای ایرانی. در پی دو دوره برگزاری مزایده كریستی، موسسه ساتبی هم دست بهكار شد؛ تا از رقابت هنر معاصر، بكر و دستبهدست نشدهی ایرانیها بیبهره نماند و این چنین هنر ایران در قلب اروپا با رقمهای باور نكردنی چكش خورد و سیدمحمد احصایی سر خط حراج ساتبی شد. در پی آن كریستی برای سومینبار به میدان آمد، حالا میگویند نگاه منصفانهای به هنر مدرن و معاصر ایران خیره شده است و جایگاهی تعریف شده دارد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رونق هنر رو به رشد و رونق ایران تنها در دایره حراجیها محدود نمانده و همچون برخی سنوات گذشته، در رویدادهای رقابتی معتبر دنیا نیز هر از چند گاهی سری بالاتر دیگر سرها برافراشته است. رضا عابدینی گرافیستی كه این سالها حضور جهانیاش بیش از آن چیزی است كه در داخل كشور به او پرداخته میشود، جایزه یكصد هزار دلاری پرنس كلاووس را از دست ملكه هلند دریافت كرد. او برای ارایهی تصویری متفاوت از ایران، بههمراه خوانندهی جوان و نوآور - محسن نامجو - به روتردام فراخوانده شد. خبر رسید كه میخواهند "غرور اژدهایی" جمشید مرادیان - مجسمهساز - را هم در 10 شهر چین بگردنند. آثار این مجسمهساز ایرانی از سوی كمیتهی بینالمللی المپیك 2007 منتخب شده بود، در فستیوال چین عرضه شد و در پی آن فرانسه، سوئد و تركیه میزبانی او را برای اجرای كارهایش خواستند. وی با ابزار كارش به فستیوال مجسمههای چوبی كامیل كلوده هم رفت و برگزاركنندگان برایش كارگاه آموزش برپا كردند و پس از آن با 20 هنرمند جهانی به سوییس دعوت شد. رضا درخشانی - هنرمند نقاش و نوازنده - هم با نقشهای انارش به آمریكا و فرانسه رفت و با نوازندگی سهتار هنرش را به رخ كشید. اما آمریكاییها بیكار نماندند؛ گروهی از هنرمندان جوان و مدرسان دانشگاههای ایران را دعوت كردند تا هنر روزشان را با همان نگاه شرقی در كشورشان كه صاحب نخستین موزهی هنر مدرن دنیاست، عرضه كنند. در جریان این سفر، احمد نادعلیان، سرنوشت سرخ پوستان آمریكا را با حجاریهایش در گوشه گوشه این سرزمین حك كرد و به خاك سپرد. از سوی دیگر، آیدین آغداشلو مجموعهی تازه خلق شدهاش را پس از حدود 30 سال كه هیچ نمایشگاهی در داخل و خارج برپا نكرده بود، در ونكوور برپا كرد و 100 درصد آثارش فروخته شد و به مجموعههای شخصی در سراسر دنیا رفت. حالا آمریكاییها هم میخواهند میزبان دومین نمایش "شفاعت فرشتگان" او باشند. به گزارش ایسنا، ایتالیاییها میخواستند موسیقی سنتی ایران را بشنوند، پس گروه حنانه را دعوت كردند. آنها با دیوان، تنبور، نی، سهتار و دف نغمههای محلی را در ایتالیا نواختند. اما بهروز دارش بهخاطر مجسمهی آهنی كه روایتی از "استحاله" و "شدن" داشت، جایزهی 500 هزار ینی نهمین بیینال مجسمهسازی ژاپن را از میان 700 هنرمند نامی بینالمللی از آن خود كرد. موزهی هنرهای معاصر شهر رم پایتخت ایتالیا 73 اثر خوشنویسی 18 هنرمند شیرازی را در شاخههای تذهیب، مینیاتور، خوشنویسی عرضه كرد. دو كاریكاتور ایرانی هم جوایز برتر مسابقه بینالمللی طنز و كاریكاتور چین را بردند؛ محمدعلی خلجی در حالی جایزه اول را برد كه ولادمیر كارانفسكی - كاریكاتوریست شهیر روس - برنده دوم شده بود. جابر اسدی در همین شرایط برندهی جایزه ویژه شد. از سوی دیگر، از میان صدها شركت كننده نامدار جهان، جواد علیزاده، تنها جایزه بزرگ كاریكاتور تركیه را برد؛ كار او روایتی طنزگونه، اما تراژیك، از جدایی پدر و مادرها داشت. و اما، عكاسان ایران برای نمایش عكسهایشان در مركز فرهنگی چاندیانی در شهر مزتره به ایتالیا فرا خوانده شدند؛ نمایشگاهی كه ایتالیاییها قول دادهاند در شهرهایشان بچرخانند. اینها همهی افتخارهایی نبودند كه ایرانیها در جهان ثبت كردند؛ بلكه از میان 900 حریف حرفهیی دنیا، گوزن طلایی فستیوال جهانی عكاسی زیر آب در فرانسه به كاظم بایرمبخش رسید، مجموعهی آثار نفیس محمود فرشچیان در دنیا منتشر شدند، فرانسویها نخستینبار بالاترین نشان فرهنگی دولتیشان را به سینهی آوازخوان ایرانی - شهرام ناظری- چسباندند، اسپانیاییها هم حاصل یك عمر فعالیت حرفهای بهمن جلالی را یكجا عرضه كردند؛ عكسهایی از انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی تا روایت این روزهای عكاس با سابقهی ایرانی و... . حالا موزهی لوور میخواهد همه آثاری را كه از ایران در گنجینهاش دارد، رو كرده و منتشر كند و... هنر نزد ایرانیان است و بس! منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]