تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820920612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در مركز اس ام اس مخابرات چه ميگذرد ؟!


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری ورزش ایران: در مركز اس ام اس مخابرات چه ميگذرد ؟!
در مركز اس ام اس مخابرات چه ميگذرد ؟!

به اس ام اس مخابرات تكيه نكنيد!

نويسنده : آرش كريم بيگي

Manager @ ictna.ir

چيست ؟ SMS::

SMS يا سرويس پيام كوتاه (Short Message Service) خدمت ارزش افزوده ايست كه روي بستر شبكه GSM تلفن همراه ارائه ميشود و بوسيله آن مشتركين قادر خواهند بود به يك ديگر پيام هاي نوشتاري ارسال كنند.

سرويس SMS ابتدا در سال 1991 در اروپا و در شبكه بي‌سيم به كار گرفته شد. در سال 1998 در كنار سيستم PCS با تكميل فناوريهاي CDMA و TDMA، SMS در بين مشتركين محبوبيت غيرقابل پيشبيني اي يافت و در جايگاه واقعي خود قرار گرفت.اين سيستم با قابليت Point to point (از يك مشترك به مشترك ديگر) و Point to multipoint (از يك مشترك به چند مشترك) و روش ارسال پيام، به طور عمومي توانسته است از يك طرف جايگاه با ارزشي را به لحاظ اقتصادي براي اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات GSM و از طرف ديگر تسهيلاتي و سرويس هاي ارزش افزوده و كاربردي فراواني را براي مشتركان فراهم آورد.

:: SMS در ايران

تا ده سال بعد از ورود و راه اندازي تلفن همراه منوي SMS گوشي هاي تلفن مشتركين يك قابليت "اضافي" و "بدون كاربرد" بود چرا كه سرويس كوته پيام به مشتركين ارائه نميشود و آن دسته از مشتركيني كه ميخواستند از همه قابليت هاي گوشي هايشان استفاده كنند از اين منو بعنوان دفترچه ياداشت يا نوتپد استفاده ميكردند!

همانطور كه خود شبكه تلفن همراه ده سال ديرتر (آنهم دست و پا شكسته) وارد ايران شد سرويس كوته پيام هم تقريبا ده سال بعد از ورود تلفن همراه به ايران (وباز هم دست و پا شكسته) به مشتركين ارائه شد، تا جايي كه نگارنده به ياد ميآورد "كوته پيام" اولين بار در نمايشگاه تلكام 2002 در غرفه شركت مخابرات ايران زمزمه شد:

گروهي از دانشجويان مخابرات و كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف در قالب تيمي با عنوان "هدهد" به سرپرستي دكتر جليلي روي طراحي و راه اندازي SMS Center كار ميكردند.آنها روي دو آنتن BTS دانشگاه شريف و نمايشگاه بين المللي تهران تجهيزات خود را نصب كرده بودند و ارسال و دريافت پيام نوشتاري را از گوشي متصدي غرفه با گوشي دكتر در بخش ديگري از نمايشگاه را در مقابل چشمان حيرت زده بازديدكنندگان به نمايش گذاشته بودند! تيم هدهد اولين و تنها مركز SMS كشور را با قابليت پشتيباني از رسم الخط فارسي راه اندازي كرده بود. بعد از مدتي تيم هدهد تبديل به شركت تحقيقاتي امن افزار گستر شريف شد كه با حمايت و پشتيباني دانشگاه صنعتي شريف و اينبار هم با سرپرستي دكتر جليلي روي پروژه مركز SMS و سرويس هاي ارزش افزوده آن كار ميكرد كه در نهايت موفق به طراحي و توليد دو روايت SMS Center و سرويس ارزش افزوده پيك آسا شدند.

:: چشم بادامي ها وارد ميشوند!

فعاليت هاي تحقيقاتي تيم دانشگاه شريف ادامه داشت و اولين ورژن از پك SMS Center اين تيم آماده تجاري شدن بود تا آنكه شركت مخابرات ايران رسما تصميم به خريد و راه اندازي مركز SMS براي مشتركين تلفن همراه گرفت و در نهايت در زمستان 81 عليرغم وجود پتانسيل و محصول ايراني مشابه مناقصه خريد،نصب،تجهيز،راه اندازي و آموزش پرسنل را به شركت ZTE چين واگذار كرد!!!

:: بالاخره شروع شد

در بهمن 81 شركت مخابرات ايران نخستين سرويس ارزش افزوده مبتني بر بستر SMS را زير بار آزمون برد،اين سرويس پيجينگ بود كه در آن كليه مشتركين تلفن همراه و مشتركين تلفن ثابتي كه سوئيچ مركز تلفن محليشان مبتني بر تكنولوژي نامبرينگ C7 بود قادر بوند با شماره گيري پيوسته 09910+mobile number تقاضاي تماس با خود را در قالب فرم يك كوته پيام آماده ارسال كنند. البته اين سرويس ارزش افزوده (كه خود نيز با اختلالاتي همراه بود) چند روز بيشتر قابل استفاده نبود و غير فعال شد!

دو هفته بيشتر به نوروز 82 نمانده بود كه ارائه سرويس ارسال و دريافت SMS شروع شد و شركت مخابرات اعلام كرد مشتركيني كه مايل به استفاده از سرويس پيام كوتاه هستند ميتوانند با دردست داشتن آخرين قبض موبايل پرداخت شده ،خود به دفاتر امور مشتركين مراجعه و ثبت نام كنند. البته براي "جلوگيري از تقاضاهاي غير ضرور" مبلغ ناقابل 2100تومان بعنوان "هزينه فعال سازي" در صورت حساب دوره بعد مشترك منظور ميشد. بعد از تعطيلات نوروز 82 بود كه مديران خدوم شركت مخابرات اعلام كردند ديگر نيازي به مراجعه به دفاتر امور مشتركين و ارائه مدارك و پركردن فرم ثبت نام نيست و شهروندان ميتوانند به روابط عمومي شركت مخابرات تلفن بزنند تا سرويس SMSشان فعال شود!

:: اختلالات شروع شد

ظاهرا قسمت نيست شهروندان توفيق استفاده از يك خدمت ساده و بي دردسر را از شركت مخابرات و وزارت خانه عريض و طويل پست و تلگراف و تلفن كه حالا ديگر به وزارت "ارتباطات و فناوري اطلاعات" تغيير نام داده بود داشته باشند ! در زير به اختصار برخي از اين اختلالات را بررسي ميكنيم:

- پيجر بد

سرويس ارزش افزوده و كاربردي پيجينگ كه مشتركان تلفن ثابت و بي موبايل را قادر به ارسال SMS ميكرد چند روز بيشتر ارائه نشد (آنهم دست و پا شكسته) به اين صورت كه در بيش از نيمي از BTS ها و اكثر سوئيچ هاي PSTN محلي شماره 09910 تعريف نشده بود و سرويس ارائه نميشد!

- وجدان درد نمايشي؟

پس از راه‌اندازى سيستم ارسال پيام كوتاه ، تعدادى از مشتركان اين سرويس از تاخير چند ساعته و حتي چند روزه در رسيدن پيام خود به مقصد گلايه ميكردند كه مهندس “رستمي” مدير و مجري SMS Center شركت مخابرات در تاريخ 6 خرداد 82 طي گفت‌گو با خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا) اين اختلالات را اينگونه توجيح كرد كه:« وجود اين تاخير با حجم بالاى ترافيك شبكه طبيعى است؛ چرا كه به محض ذخيره‌ پيام در سوييچ، قسمت اعظم كار شروع مى‌شود و ايستگاه‌هاى راديويى اقدام به جستجوى شخص مى‌كنند و نهايتا پيام فرستاده مى‌شود، اما به دليل ترافيك در كانال‌هاى كنترلى، اين پيام با تاخير فرستاده مى‌شود.» كه اين توجيه گنگ و غير فني مدير فني SMS Center كشور با ادعاهاي قبلي خودش و مديران بالاترش كه در گفتگو با رسانه ها كه اعلام كرده بودند "شبكه SMS محدوديت ترافيك و پهناي باند ندارد" در تناقض بود.

وى بعدها درباره‌ى چگونگى برطرف شدن اين اختلالات توضيح داد :« بايد كانال‌ها گسترش پيدا كند و سايت‌هاى BTS توسعه يابند. با برطرف شدن ترافيك شبكه، SMS نيز تسريع و ضريب تاخير كمتر خواهد شد!» وىخاطرنشان كرد:« چون اين سيستم جديد است، به تدريج اشكالات خود را نشان مى‌دهد و به مرور پارامترهاى مربوط شناسايى و برطرف مى‌شود.» مديران مخابرات پيشتر علت خريد SMS Center از يك شركت چيني و كنار گذاشته شدن محصول تيم دانشگاه شريف را وجود اختلال در محصول ايراني به سبب زير بار نرفتن عنوان كرده بودند و گفته بودند "نميتوانند مشتركان را موش آزمايشي كنند" اين منطق و وجدان مديران مخابرات قابل تجليل است اما اين جمله مهندس رستمي كه « چون اين سيستم جديد است، به تدريج اشكالات خود را نشان مى‌دهد و به مرور پارامترهاى مربوط شناسايى و برطرف مى‌شود» در تناقض با وجدان دردهاي مديران خدوم مخابرات ميباشد!

اگر بنا بود محصول ZTE چين هم با سعي خطا و زير آزمون بردنش بوسيله مشتركان ديباگ و اصلاح شود و مشتركان "موش آزمايشي" شوند چرا مخابراتي هاي عزيز همان محصول تيم مربوط به دانشگاه شريف را انتخاب نكردند كه هم ارز بري و وابستگي به چيني ها را نداشت و هم در نهايت ايران را صاحب فناوري توليد SMSc ميكرد؟ (بماند كه گفته شد بجز دانشگاه شريف مركز تحقيقات مخابرات هم فعاليت هاي نسبتا خوبي در اين زمينه داشته و آنهم كنار زده شد)

-SMS نا امن است

بحث امنيت و غير قابل شنود بودن مكالمات در همه بسترهاي مخابراتي جزو اوليه ترين اصول طراحي و مهندسي شبكه مطرح است و بستر SMS با توجه با ايجاد شبكه مديريت بحران شهري،شبكه اطلاع رساني مديران امنيتي و انتظامي نيروي انتظامي و غيره با تكيه به شبكه كوته پيام اهميت امنيت اين بستر را دو چندان ميكند، زمستان سال گذشته بود كه اعلام شد مركز كوته پيام شركت مخابرات بعنوان سرويس ارزش افزوده اقدام به راه اندازي وبسايتي براي دريافت و ارسال SMS از طريق اينترنت و كامپيوتر كرده است تا اينجاي خبر همه چيز خوب است اما مشتركيني كه براي تست و استفاده از اين سرويس وارد اين سايت ميشدند با كمي دقت متوجه ميشدند كه بعد از Login كردن مشترك به سايت URL صفحه كنترل پنل ارسال و دريافت SMSشان همان نشاني وبسايت بعلاوه شماره موبايل خودشان است و آنها ميتوانند بسادگي و بدون نياز به دانش و تخصص خاصي در زمينه هك و نفوذ با تغيير عدد بالاي صفحه با شماره موبايل شخص ديگري وارد كنترل پنل او شده و قادر به خواندن پيام هاي دريافتي از طرف او و يا ارسال پيام با شماره قرباني هستند ! تصور كنيد به چه راحتي و تنها با اتصال به اينترنت قادر بوديد از شماره ديگران به هركس SMS بزنيد يا SMSهاي شخصي و گاه محرمانه افراد رابخوانيد!!!

اين بار هم مدير لايق و متخصص مركز كوته پيام مخابرات موضوع را از طريق خبرنگاران مطلع شد و بجاي اصلاح اين باگ صورت مسئله را پاك كرد و سايت را غيرفعال كرد!!!

- عيد شما مبارك!

مورد اختلالات فقط محدود به آغاز ارائه سرويس نيست و در عيد نوروز 83 به اوج خود رسيد به طوري كه در آغاز سال شبكه به معناي واقعي "مقلب القلوب" شده بود،همه مشتركان به زبان و نثر خود پيام تبريكي آماده كرده بوند كه در زمان تحويل سال نو به دوستان و اقوام و آشنايان خود ارسال كنند اما درست در زماني كه توپ تحويل سال در شد تلنگِ SMS Center چيني مخابرات هم در رفت و نه SMSاي ارسال ميشد و نه دريافت !!! اين در حالي بود كه مهندس رستميِ مسئول SMSC شركت مخابرات ايران در تاريخ ۲۷ اسفند ۸۲ (يعني ۳روز مانده به تحويل سال نو) در مصاحبه اي با خبرگزاري ايسنا اظهار كرده: در ايام تعطيلات، بحران خاصي براي ارسال و دريافت پيام كوتاه پيش بيني نمي‌شود و نياز به تمهيدات خاصي در اين زمينه وجود ندارد!!!

- زلزله SMS Center را هم لزراند!

ساعت 17:20 جمعه 8 خرداد 83 بود كه زلزله 5 ريشتري اي در حوالي چالوس در شمال تهران واقع شد و پس لرزه نسبتا قويش در تهران حس شد بلافاصله شبكه مخابراتي تلفن ثابت و همراه تهران فلج شد و امكان ارسال يك پيام نوشتاري كوتاه روي شبكه اي كه مديران لايق مخابراتي ادعا ميكردند "ترافيك و محدوديت پهناي باند ندارد" مقدور نبود !

جالب است بدانيد كه قبل و بعد از اين زلزله مديران امنيتي و امداد و نجات و استانداري تهران به زير ساخت SMS بعنوان يك بستر مناسب براي برقراري ارتباط و مديريت بحران نگاه ميكنند و حتي قرار است بزودي شبكه مديريت بحران استانداري تهران مبتني بر زير ساخت GSM و بستر SMSاش راه اندازي خواهد شد،بستر و زيرساختي كه قدرت اطمينان و ثباتش را در پس لرزه يك زلزله در چند صد كيلومتري تهران نشان داد!!!

بعد از اين جريان سيد احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ سوال خبرنگاري كه پرسيده بود چرا شبكه مخابراتي تهران بعد از زلزله مختل شد گفت "اين موضوع طبيعي است چرا كه در همه جاي دنيا شبكه هاي ارتباطي با يك ضريب تقاضايي طراحي ميشوند و طبق آن ضريب بنا نيست همه مشتركان بتوانند در آن واحد با يكديگر تماس داشته باشند" !!!

:: جمعه بدون SMS !

ظهر جمعه 14 دي ماه 83 افتخار ديگري نصيب مدير مركز SMS شركت مخابرات و SMS Center چند صد ميليون دلاري چيني اش شد : به ناگاه امكان ارسال و دريافت كوته پيام براي يك ميليون و چهارصد هزار مشترك SMS مختل شد،به همين سادگي!

پارادوكس:

ساعت ۱۴:۳۰ همان روز خبرگزاري دانشجويان ايران طي خبري در مصاحبه با مسئولان مربوطه (؟!) علت اصلي اختلال در ارسال و دريافت SMS را "پر شدن فايل لاگ هاي تقاضا" عنوان كرد و قول برطرف شدن مشكلات تا دو ساعت بعد را داد كه البته بجاي دو ساعت وعده داده شده 9 ساعت بعد تا حدودي برطرف شد و با وجود گذشت يك هفته از آن روز هنوز هم گاها اين اختلالات در بعضي مناطق و براي برخي مشتركين ايجاد ميشود.

پرشدن لاگ فايل تقاضاها و اختلال سرويس در سرورهاي رها شده و فاقد مديريت فني حرفه اي امري طبيعي و مرسوم شده است اما بايد ديد چرا بايد سرور كوته پيام يك كشور بدون نظارت و كنترل مدير فني آنقدر رها شود كه حجم فايل ثبت تقاضاهاي مشتركين به حدي برسد كه هارد سرور را پر كند تا كه عملكرد سيستم را مختل شود؟! مطمئنا مهندس رستمي بعنوان مدير و مجري مركز SMS كشور و كاركنانش بجز مصاحبه هاي وقت و بي وقت و گلايه از بي فرهنگي مشتركان در بكارگيري SMS موبايل هاي يك ميليون توماني مشتركانش، ارسال وقت و بي وقت پيام هاي تبليغاتي و Spam و كسب درآمد مضاعف از اين طريق و add كردن شماره مشتركيني كه 2100 تومان بابت جبران زحمت فعال سازي و اضافه شدن شماره موبايلشان در ليست كاربران كه يكي از اوليه ترين و عمومي ترين سرويس هاي است كه در همه جاي دنيا رايگان و به همه مشتركين عرضه ميشود موظف به رسيدگي و بازديد فني مرتب از سرور، Backup و Truncate مرتب Log file و اجراي آزمون مرتب و هميشگي سرويس هستند تا با تماس تلفني خبرنگاران تازه از اختلال در سرويسشان مطلع نشوند.

اما موضوع به اينجا ختم نميشود چرا كه در ساعت ۱۶:۴۰ ايسنا اقدام به انتشار مصاحبه مهندس رستمي مسئول SMS Center ايران ميكند و اينبار رستمي دليل اختلال را ناشي از "از اضافه بار و ترافيك بالاي شبكه" اعلام ميكند كه اين در تناقض با مصاحبه ۲ساعت قبل همكارانش و بديهيات تحليل شبكه است چرا كه تمامي مديران و كارشناسان و حتي دانشجوهاي رشته مخابرات ميدانند كه روز جمعه بعلت تعطيل بودن خلوت ترين و آرام ترين روز شبكه از نظر ترافيك شبكه و ميزان ترزنكشن هاست. مشتركين كمترين ميزان مكالمه را دارند و كمتر از هميشه SMS ارسال ميكنند ، دقيقا به همين دليل است كه هميشه تغييرات شبكه اعم از سخت افزاري و نرم افزاري روزهاي پنجشنبه و جمعه انجام ميشود !

ظهر جمعه هفته گذشته هم مثل اكثر جمعه هاي ديگر يك روز آرام و خلوت بود، نه عيد و جشن و خبري در كار بود و نه پيام زنجيره اي (Hoax)اي كه بخواهد به شبكه 3/5 ميليون كاربري كشور ترافيكي تحميل كند!

اعلام شد كه شركت مخابرات ايران بابت SMS هاي نا موفق و ارسال نشده روز جمعه 60 ميليون تومان سود از دست داده و به نوعي متحمل ضرر و زيان شده !

بابا هكر!

لايسنس خريداري شده ايران از ZTE چين براي يكميليون مشترك بود اما حالا يك ميليون و چهارصد هزار مشترك در ديتابيس SMS Center وجود دارند ! پيش از اين مهندس رستميِ قصه ما در لابلاي گفتگو و مصاحبه هايش با خبرنگاران با افتخار سرش را بالا ميگرفت و ميگفت كه "ما بجاي ارز بري و خريد مجدد لايسنس براي مشتركان جديد از ZTE چين به ديتا بيس سرور SMS Center نفوذ كرديم و با هك و كرك كردن نرم افزار رابط آن تعداد بيشتري از حق لايسنس و قراردادمان با چيني ها را بدون پرداخت يك دلار اضافه كرديم" فراموش نكنيم كه شركت مخابرات براي اضافه كردن مشترك به بانك اطلاعاتي بدون لايسنس و كرك شده اش اكماكان از مشتركان هزينه ثبت نام ميگيرد و از آن مهمتر از اخلاق و عرف معمول كرك كردن و استفاده از سرويس هاي لايسنس دار كه مهندس رستمي آن را "هك و كرك" ناميده دزدي و غير اخلاقي است و در شان شركت مخابرات دولتي يك كشور نيست !

بايد بررسي شود كه چرا مهندس رستمي به خود اجازه داده اعتبار و هويت شركت مخابرات دولتي كشور را با كرك كردن لايسنس SMS Center زير سوال ببرد و به مشتركيني كه بابت فعال سازي و استفاده از اين سرويس هزينه مضاعف پرداخت ميكنند سرويس مختل و بي كيفيت ارائه كند ؟

::سرويس هاي كه ارائه نشدند

- سرويس Automatic call distribution) ACD )جـــزو سرويس‌هاي ارزش افزوده است كه به مردم عادي اين امكان را مي‌دهد كه شماره موبايل مورد نظر خود را page (صدا) كنند. به اين معني كه مشترك PSTN يا تلفن ثابت با گرفتن شماره (09910) به مركز SMS وصل مي‌شود. در چنين حالتي، سيستم به طور اتوماتيك از تلفن كننده، شماره موبايل مقصد را درخـــــواست مي‌كند. پس از اعلام شماره از سوي گوينده، مركز SMS به صورت خودكار به شماره مقصد زنگ مي‌زند و از طريق پيام كوتاه به وي اطلاع مي‌دهد كه با شماره تلفن ثابت درخواست كننده تماس بگيرد.

- يكي از قابليت‌هاي ارزش افزوده سرويس ACD آن است كه مشتركان تلفن ثــــابت يا موبايل مي‌توانند با شماره گيري 09911 به اپراتور مركز SMS وصل شده و ارسال يك پيام خاصي را براي چندين مقصد درخواست كنند. البته لازم به يادآوري است كه درخواست paging و ارسال پيام به چند نفر بــــراي مشتركان موبايل هم امكان پذير است.

- يكــــي از سرويس‌هايي كه مركز SMS ميتواند در اختيـــار مشتركان قرار مي‌دهد، ارسال پيام كوتاه از طريق web است. يعني افراد از هر جاي دنيا ميتوانند با استفاده از پروتكل TCP/IP اقدام به ارسال و دريافت SMS كنند. اين سرويس براي سيستم ها و ادارات و شركتهايي كه نياز به مكانيزم اعلام خبر يا اخطار دارند بسيار مناسب است.

- كساني كه براي خود صندوق پستي الكترونيكي (e-mail) دارند مي‌‌توانند به كمك SMS از دريافت email خود آگاه شوند .

- سرويس ارزش افزوده اعلام اخبار و رويدا�

لينك ثابت || اضافه شده توسط آرش كريم بيگي|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلي || آرش كريم بيگي

| More

براي عضويت در خبرنامه روزانه ايستنا؛ نشاني پست الكترونيكي خود را در فرم زير وارد نماييد. پس از آن به صورت خودكار ايميلي به نشاني شما ارسال ميشود، براي تكميل عضويت خود و تاييد صحت نشاني پست الكترونيك وارد شده، مي بايست بر روي لينكي كه در اين ايميل برايتان ارسال شده كليك نماييد. پس از آن پيامي مبني بر تكميل عضويت شما در خبرنامه روزانه ايستنا نمايش داده ميشود.

ictna/BHwZen_US

ثبت نام

سه|ا|شنبه|ا|20|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری ورزش ایران]
[مشاهده در: www.peonews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 471]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن