تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821265764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با صدور بيانيه‌اي/انجمن نويسندگان كودك و نوجوان بر لزوم تقويت هويت صنفي نويسندگان تاكيد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با صدور بيانيه‌اي/انجمن نويسندگان كودك و نوجوان بر لزوم تقويت هويت صنفي نويسندگان تاكيد كرد
انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در بيانيه‌‌اي تحليلي به مناسبت آغاز دومين دهه‌ فعاليت خود بر لزوم تقويت هويت صنفي نويسندگان تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، بيانيه‌ تحليلي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان با اين پرسش كه "نويسندگي چه نسبتي با فعاليتهاي جمعي و انجمني دارد؟" آغاز مي‌شود و در ادامه آمده است: اگر چه انگيزه‌هاي ديگر در مقاطعي ايفاي نقش كرده‌اند اما انجمن به اين انديشه پايبند مانده كه هر نويسنده‌اي كه قدم به خانه‌ انجمن بگذارد صرف‌نظر از كيفيت يا گرايشهاي خاصي كه در آثار او به چشم مي‌خورد از هويتي صنفي و حرفه‌اي نيز برخوردار است كه در واقع پشتوانه‌ ارتباط او با ديگر اعضاي انجمن و نويسندگان غير عضو به شمار مي‌رود.

اين بيانيه مي‌افزايد: اما پايبندي انجمن به اين باور پايان مشكلات نيست زيرا در ابعادي كلا‌ن‌تر اهالي قلم هنوز به عنوان يك صنف شناسايي نشده‌اند و به همين دليل هنگامي كه نام نويسنده به ميان مي‌آيد جماعتي به ذهن متبادر مي‌شود كه كارش خيالبافي، گپ‌زدن و چشم دوختن به مناسبات قدرت است.

بيانيه‌ انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در ادامه به ذكر شواهدي حقوقي درباره شيوه برخورد با انجمنهاي صنفي پرداخته آورده است: در آيين‌نامه‌هاي صنفي وزارت بازرگاني، كار فكري زير مجموعه‌ كارهاي خدماتي محسوب شده ‌است با اين همه اين قانون كلي موجب نشده كه حدود صنفي اهالي قلم به عنوان يكي از زير گروههاي كارفكري به رسميت شناخته شود. شايد گفته شود كه چون درآمد اصلي اهل قلم از راه نوشتن تامين نمي‌شود، بنابراين اطلاق صنف به آنان موضوعيت ندارد در حالي كه همين وضعيت در باره‌ صنوف كم درآمد نيز صادق است.

اين بيانيه مي‌افزايد: تلاشهايي كه انجمن و ساير تشكلهاي مربوط به اهل قلم در طول دهه‌ گذشته صورت داده‌اند گرچه در مواردي با التزام و همراهي نهادهاي دولتي مواجه شده است اما به غير از رخداد مثبتي همچون بيمه‌ نويسندگان، صندوق حمايت از هنرمندان و اهل قلم، اعطاي مدرك معادل هنري و معافيت مالياتي نويسندگان اين حركتها هنوز در سياستهاي كلان فرهنگي به چشم‌انداز روشني منتهي نگشته‌اند.

بيانيه مذكور در ادامه آورده است: فقدان دادگاههاي ويژه‌ و مجزا براي احقاق حقوق اهل قلم، نبود مرجعي كه از طريق ثبت آثار نويسندگان با سرقت آثار آنان مقابله كند، دخالت ندادن ارزش حرفه‌اي نويسندگان در تعيين پايه و گروه اداري، فقدان سهميه‌ ويژه براي نويسندگاني كه مايل به ادامه‌ تحصيل در مقاطع مختلف دانشگاهي هستند و بي توجهي به آراي نويسندگان در سياستگذاريهاي حوزه‌ نشر و دهها كاستي ديگر نشان مي‌دهند كه هنوز راه دشواري پيش روي ماست.

در بيانيه‌ تحليلي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان آمده است: اين انجمن اكنون در آغاز دومين دهه‌ فعاليت خود با داشتن بيش از 300 عضو بر اين اصل پاي مي‌فشارد كه تنوع آرا و عقايد و سلايق نبايد بهانه‌اي براي ناديده گرفتن منافع صنفي آحاد نويسندگان شود. نبايد ارزشگذاريهايي كه به طور طبيعي از سوي مخاطبان و منتقدان نسبت به آثار صورت مي‌گيرد قانونگذار و مجري را از اداي حقوق صنفي و اجتماعي نويسندگان غافل سازد.

بيانيه‌ مذكور اينگونه خاتمه مي‌يابد: انجمن نويسندگان كودك و نوجوان احترام و التزام به جايگاه نويسنده مترادف با امنيت اجتماعي اين قشر است و از اين گذشته موجب مي‌شود كه كودكان و نوجوانان و نسل جديد حرفه‌ نويسندگي را نوعي زندگي سراسر رنج و محنت تلقي نكنند بلكه به عنوان زيستني توام با احترام و عزّت و با برخورداري از حقوق قانوني بنگرند. در اين صورت است كه شاهد تحولّي شگرف در اين نسل و نسلهاي آينده خواهيم بود.
 شنبه 5 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن