تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820976825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛روزهاي سرد و جولان فيلم هاي زرد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛روزهاي سرد و جولان فيلم هاي زرد
بي دليل نيست كه دوره زماني دو ماه قبل از جشنواره فيلم فجر را «زمان مرده اكران» ناميده اند. زماني كه كارگردان ها درگير رساندن فيلم هايشان به جشنواره هستند و تهيه كنندگان فيلم هاي خوب سال گذشته نيز حاضر نيستند آثارشان را در روزهاي سرد اكران روانه پرده ها كنند. احتمالا به همين دليل است كه هر سال همين موقع سر و كله فيلم هاي بي خاصيتي مثل «كلاغ پر»، «توفيق اجباري» و ... پيدا مي شود. امسال نيز هم چون سال هاي گذشته در برهمان پاشنه مي چرخد و اوضاع سينما همان آش است و همان كاسه. منتها با اين تفاوت كه امسال فيلم هاي كمدي سطحي با قدرت بيشتري دست به دست هم داده و همه پرده ها را به تسخير خود درآورده اند. تا چندي پيش منتقدان در نوشته هايشان به كنايه مي نوشتند كه كارگردان فلان فيلم «نيم نگاهي» به گيشه دارد. و حالا چه مي توان گفت درباره فيلم هايي كه «تمام نگاهشان» معطوف به گيشه است؟ فيلم هايي كه برداشتشان از طنز و كمدي مترادف با لودگي و مسخره بازي است. مطلب حاضر نگاهي است به مولفه هاي فروش فيلم هاي روي پرده. فيلم هايي كه ماكت كوچكي از سينماي حال حاضر ايران است و مرور دوباره شان مي تواند حاوي نكات قابل توجهي باشد.

دلداده بازسازي عشق هاي آبكي فيلم فارسي هاي دهه ٤٠
قدرت ا... صلح ميرزايي اين بار در «دلداده» از همان فرمولي استفاده كرده است كه پيشتر در فيلم «شاخه گلي براي عروس» از آن بهره برده بود؛ استفاده از زوج مجيد صالحي و جواد رضويان و مزه پراني هاي اين دو به اضافه بازخواني ترانه هاي داخلي و لوس آنجلسي با صداي «جواد رضويان».

دلداده يك فيلم كمدي سطحي و پيش پاافتاده است كه بيشتر بر لودگي بازيگرانش متكي است تا يك داستان سرراست و حساب شده.

فيلم ساز براي نگه داشتن مخاطب تمام عناصر دم دستي را گردآوري كرده است كه مرورش مي تواند بيشتر از خود فيلم «خنده آور» باشد. كافي است تصور كنيد كه جواد رضويان در يك لحظه جوگير مي شود و سازش را برمي دارد و بدون هيچ گونه پيش زمينه اي وسط حياط يك آپارتمان مجلل آواز مي خواند.

آن گاه همسايه ها مجذوب صداي زيباي او مي شوند و از پنجره خانه هايشان او را تماشا مي كنند. در اين ميان دختري به نام «عسل» كه پولدار است و از فرنگ برگشته يك دل نه، صد دل عاشق خواننده ترانه مي شود و ... جالب است بدانيد اين دختر هماني است كه تا چند لحظه پيش به شدت از شخصيت «رضويان» متنفر بود.

از همه جالب تر اين كه ترانه اي كه «رضويان» مي خواند، ترانه «گل سر» محسن چاووشي است كه طرفداران زيادي دارد و به تمسخر گرفتنش در چنين فيلمي بسيار سوال برانگيز است. وقتي قرار باشد يك نفر به قواعد گيشه تن دهد، يكي از راه هايش همين است؛ اين كه تماشاگرانت را وسط فيلم به ديدن «كنسرت» دعوت كني و با سوءاستفاده از يك ترانه محبوب ثابت كني كه اين ترانه را مي شود با يك صداي گوش خراش و دورگه هم شنيد.

«دلداده» چند شخصيت تلويزيوني هم دارد كه انگار دقيقا از سريال هايشان به دنياي فيلم پرتاب شده اند؛ يكي شخصيت افغاني سريال چارخونه كه همان تكيه كلام ها را در اين جا تكرار مي كند و ديگري شخصيت «احمد پورمخبر» كه در اين جا هم قرار است مثل باقي فيلم ها و سريال هايش عاشق يك «پيرزن» هم سن و سال خودش بشود و جوان ها را نصيحت كند. بقيه شوخي ها هم در اين حد و اندازه است كه چند نفر داخل حوض آب بيفتند و دختري را كه نامش غزال است مسخره و يادآوري كنند كه نامش، نام يكي از حيوان هاست و يا اين كه دختري به نام «عسل» را با «مربا» مقايسه كنند! تكيه كلام بامزه «مجيد صالحي» هم كه مدام تكرار مي شود، اين است كه مثلا به «صد درصد» بگويد «سگ درصد»!

عشق هاي آبكي فيلم هم با منطق فيلم فارسي هاي دهه چهل و پنجاه طراحي شده است.

براي آن كه بيشتر به اين موضوع پي ببريد در ذهنتان مجسم كنيد كه «عسل» در عشق پرسوز و گداز جواد (جواد رضويان) به سر مي برد، اما در يك لحظه حاضر مي شود فداكاري كند و با دوست جواد يعني كريم (مجيد صالحي) ازدواج كند.

بعد كريم در لحظه خواندن خطبه عقد پشيمان مي شود و ازدواج به هم مي خورد. سپس كريم دوباره پشيمان مي شود و تصميم مي گيرد رضايت عسل را جلب كند و ...

و اين گونه است كه شخصيت ها مدام به يكديگر دل مي بندند؛ تا تعليق و هيجان داستان بيشتر شود.

دلداده با استفاده از همه عوامل ذكر شده تاكنون بيش از ٣٥٠ ميليون تومان فروخته و بعد از فيلم «چارچنگولي» در جايگاه دوم جدول فروش قرار گرفته است.

چارچنگولي منتقدان كاسه داغ تر از آش شدند
در بررسي واكنش هايي كه نسبت به فيلم «چارچنگولي» ارائه شده است به نكات جالبي برمي خوريم. منتقداني كه همواره اداره نظارت را به دليل سخت گيري و ايجاد محدوديت براي فيلم سازان زير سوال مي بردند اين بار كاسه داغ تر از آش شدند و به دليل مجوز دادن به فيلمي چون «چارچنگولي» معترض شدند. در اين ميان هفته نامه «همشهري جوان» گزارشي را به موضوع فيلم هاي مبتذل اختصاص داده و در اقدامي ابتكاري از تيتر (...) براي مطلب استفاده كرده است. نويسنده در توضيح اين تيتر نوشته است كه ديالوگ هاي فيلم به دليل ركيك بودن قابل چاپ نيست و برخلاف سالن سينما، روي كاغذ صفحات مجله نمي توان آن ها را نقل كرد.

همچنين يادداشت نويس روزنامه اعتماد نوشت: اگر براي محافظت از حداقل حريم هاي اخلاقي موجود و جاري در عرف جامعه، جايي بود كه مي شد به آن شكايت برد، بنده بابت مجوز دادن به فيلمي كه يك جوك وقيحانه را در لابه لاي ديالوگ هاي يك شخصيت درباره مادرش گنجانده است، از اداره نظارت شكايت مي كردم.

سهيلي پس از اين كه فيلم سازي در گونه هاي متنوع دفاع مقدس (مردي شبيه باران)، اجتماعي (سهراب) و پليسي (سنگ، كاغذ، قيچي) را تجربه كرد، اين بار به سراغ گونه كمدي رفته است تا بختش را در اين حوزه نيز بيازمايد. رويكردي كه چندان موفقيت آميز نبود و در نهايت منجر به ساخت يك فيلم كمدي ارزشمند و سالم نشد.سهيلي در رابطه با روآوردنش به سينماي كمدي گفته است: من علاقه مندم در همه گونه ها فيلم بسازم و خود را محدود به يك موضوع مشخص نكنم. به عبارتي ديگر من سعي مي كنم ذهنم را باز بگذارم كه به هر طرف كه مي خواهد و دوست دارد، برود.

چارچنگولي به لطف بهره گيري از زوج پرطرفدار «جواد رضويان» و «رضا شفيعي جم» و همچنين نزديك شدن به شوخي هاي خط قرمزي تاكنون گيشه پررونقي داشته و با فروش ٤٥٠ ميليون توماني در صدر فيلم هاي پرفروش در حال نمايش قرار گرفته است.

خواستگار محترم تقليد با چاشني شعار
اين يكي هم شبيه همان كمدي هاي قبلي است. يك تقليد ناشيانه از فيلم «خواستگاري» (مهدي فخيم زاده) با چاشني روابط عاشقانه دو زوج كهنسال كه يك طرفش گوهر خيرانديش قرار دارد و طرف ديگرش فرهاد آييش. اگرچه بازيگراني كه در اين فيلم حضور دارند، معتبرتر از ديگر فيلم هاي روي پرده هستند، اما حال و هواي كمدي فيلم چندان تفاوتي با آن فيلم ها ندارد. دلبستگي دو زوج كهنسال با چند تفاوت جزئي شبيه هماني است كه قبلا در فيلم «خواستگاري» ديده ايم. يكي از تفاوت ها اين است كه در اين فيلم پيرمرد دلداده پس از چهل سال از فرنگ برگشته و همين نكته بستر را براي الصاق شعارهايي به فيلم با مضمون «وطن دوستي» و «نكوهش مهاجرت» و ... فراهم مي كند.

دلشكسته پرداخت ناشيانه ايده فيلم مارمولك
از همان نگاه اول پيداست كه كارگردان فيلم «دلشكسته» دوست داشته است همان مسيري را در پيش بگيرد كه پيشتر فيلم هاي «مارمولك» و «ليلي با من است» آن را پيموده است. ايده قرار گرفتن يك «شخصيت بيگانه با مذهب» در «يك محيط معنوي» ايده جذابي است كه هر كارگرداني را براي داستان پردازي وسوسه مي كند. منتها در رابطه با «دلشكسته» پرداخت ناشيانه ايده مركزي، لحن شعارزده فيلم، تحول يك باره شخصيت ها و نداشتن منطق داستاني موجب شده است محصول نهايي كار فيلم دلچسبي نباشد. با اين حال «دلشكسته» به دليل جسارتي كه در شوخي هايش با موضوعات ممنوعه به خرج مي دهد، مي تواند فيلم بحث برانگيزي باشد. هرچند فيلم به دليل اخبار جنجالي كه اطرافش ايجاد شده نيز در معرض توجه قرار گرفته است. از بين اين اخبار مي توان به خبر مضروب شدن كارگردان، ممنوع شدن پخش تيزرهاي فيلم از تلويزيون، دزديده شدن پوسترهاي تبليغاتي فيلم و حذف برخي صداهاي فيلم به درخواست مديران موسسه شهيد آويني اشاره كرد. در روزهاي گذشته عوامل فيلم سعي كرده اند هرچه بيشتر به اين شايعات دامن بزنند تا شايد بتوانند نقشي در گرم كردن گيشه هاي فيلم داشته باشند. با اين كه خيلي ها پيش بيني مي كردند كه «دلشكسته» در رديف پرفروش ترين فيلم هاي سال قرار گيرد، فيلم تاكنون حدود ٣٠ ميليون تومان فروخته است كه بدون شك براي تهيه كننده فيلم رقم رضايت بخشي محسوب نمي شود. تنها امتياز فيلم حضور زنده ياد خسرو شكيبايي در فيلم است كه نقش «پدري با گرايش هاي كم رنگ ديني» را ايفا مي كند و «شهاب حسيني» كه در قالب نقش يك جوان مومن و مذهبي بازي قابل قبولي ارائه مي دهد.
 جمعه 6 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن