تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821048577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقاله روزنامه آمريكايي درباره انتخاب پايتخت اسلامي توسط اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مقاله روزنامه آمريكايي درباره انتخاب پايتخت اسلامي توسط اوباما
تهران – روزنامه آمريكايي شيكاگو تريبيون در مقاله اي با اشاره به تصميم باراك اوباما رييس جمهور منتخب آمريكا داير بر ايراد سخنراني در يك پايتخت اسلامي مواردي را در رابطه با نحوه انتخاب اين شهر برشمرده است.


به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، "شيكاگو تريبيون" با بررسي آرا متفاوتي كه درباره نحوه گزينش و پايتخت مورد نظر اوباما وجود دارد، نوشت: هر چند هدف اوباما كه به گفته خودش ترميم چهره آمريكا در جهان اسلام است مشخص است، اما هنوز شهري كه اين سخنراني در آن انجام خواهد شد انتخاب نشده است، زيرا همين انتخاب كاري بسيار دشوار است كه زيركي خاصي مي طلبد.
شيكاگو تريبيون با اشاره به وسعت بسيار زياد جهان اسلام و وجود كشورهاي بسيار متعدد در حريم آن كه برخي از آنها به گفته اين روزنامه حكومتهاي ديكتاتوري و متكي به فرد حاكم است ،نوشت: اولين و مهمترين عامل در انتخاب پايتخت مورد نظر توجه به اين نكته است كه چنين شهري بايد از وزنه جهاني برخوردار بوده و در نزد مسلمانان نيز از اهميت خاصي برخوردار باشد . بنابراين پايتختهاي كشورهاي كوچكي مانند بوركينا فاسو و يا موروني كه در قلب جزيره كوموروس در اقيانوس هند قرار دارد نمي تواند گزينه باشد. در عين حال پايتخت انتخابي اوباما بايد امن هم باشد كه همين شهرهايي مانند بغداد، كابل و اسلام آباد را از فهرست خارج مي كند.
اين روزنامه در ادامه با ذكر اينكه هر يك از پايتختهاي اسلامي به نحوي داراي مشكل بوده و از نظر مشاوران و متخصصان تيم اوباما برخي اشكالات اساسي دارند نوشت: برخي قاهره را به عنوان شهري كه به طور سنتي پايتخت تاريخي جهان عرب تلقي مي شود پيشنهاد مي كنند، اما بسياري مخالفت كرده و مي گويند كه اين حركت ممكن است از نظر سياسي به معناي تاييد حسني مبارك رييس جمهور مادام العمر اين كشور و در نهايت تحكيم قدرت وي منجر شود.
به نوشته اين روزنامه، برخي نيز با رد پيشنهاداتي كه هر يك از پايتخت هاي عربي را مطرح مي كند استدلال مي كنند كه كل جهان عرب رو به ويراني است و بنابراين بايد شهري مانند آنكارا كه نمونه اي از پيشرفت و حركت رو به جلو در برابر جهان قرار مي دهد انتخاب شود. اين درحالي است كه مخالفان اين پيشنهاد، آنكارا را شهري بيش از حد اروپايي و جامعه و حكومت تركيه را بيش از آن نزديك به آمريكا مي دانند كه بتواند نماينده واقعي جامعه اسلامي باشد.
شيكاگو تريبيون همچنين نوشت كه بسياري نيز رياض پايتخت عربستان سعودي را به عنوان شهر انتخابي اوباما پيشنهاد كرده و اعتقاد دارند چون اين كشور ميزبان دو مكان مقدس اسلامي و همچنين " قيم به رسميت شناخته شده " جهان اسلام است ، بنابراين هر سخني كه در آن گفته شود پژواك جهاني خواهد داشت ، اما مخالفان مي گويند ( ادعا مي كنند ) عربستان سعودي نظام پادشاهي ديكتاتوري دارد كه بسياري از آمريكايي ها و همچنين مسلمانان سكولار با آن مشكل اساسي دارند.
به نوشته اين روزنامه آمريكايي، بسياري نيز جاكارتا را به عنوان پايتخت پرجميعت ترين كشور مسلمان جهان پيشنهاد داده اند، اما بسياري مي گويند كه اين شهر آنقدر از مركز تحولات جهان اسلام فاصله دارد و مسايل دولت آن نيز به قدري از دغذغه هاي اصلي بسياري از كشورهاي اسلامي به دور است كه اين شهر نمي تواند نماينده واقعي جهان اسلام باشد.
شيكاگو تريبيون در انتها با تاكيد بر اينكه محتواي سخنراني اوباما از محل سخنراني وي از اهميت بيشتري برخوردار است نوشت: اگر اوباما بتواند محتواي سخنراني خود را خوب تنظيم كند، يعني با استفاده از همان لحني كه در هنگام مبارزات انتخاباتي خود به كار مي برد به مسايل روز دنياي اسلام مانند مساله فلسطين بپردازد با واكنش مثبت جهان اسلام روبرو خواهد شد، زيرا همه فكرخواهند كرد تغييري كه او در سياستهاي هاي آمريكا وعده داده بود در راه است، اما اگر چنين مسايلي را ناديده بگيرد حتما با واكنش منفي روبرو خواهد شد.
صوير**1424**1609
 شنبه 23 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن