تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829187818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آرام: تنها فهم درست از دين فهم روشمند علماست


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: آرام: تنها فهم درست از دين فهم روشمند علماست خبرگزاري فارس: استاديار دانشگاه آزاد گفت: منظور از فهم دين، فهم علما از دين است كه همان فهم روشمند و ضابطه‌مند از دين بوده است. به گزارش خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا» محمدرضا آرام، استاديار دانشگاه آزاد در نشست تخصصي «راهكارهاي افزايش و تقويت معرفت ديني در جامعه» كه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: بهترين مبلغ معرفت ديني قرآن است و در اصطلاح ديني مجموعه‌اي از حقايق از طريق وحي و به وسيله كتاب و سنت به دست بشر مي‌رسد كه آن مجموع حقايق شامل احكام و اعتقادات مي‌شود و منظور از فهم دين، فهم علما از دين است كه همان فهم روشمند و ضابطه‌مند از دين بوده است. استاديار دانشگاه آزاد با طرح اين پرسش كه آيا معرفت ديني، خود دين بوده يا متمايز از دين است، يادآور شد: فهم دين غير از دين بوده، و دين امري ثابت و تعريف‌ناپذير و متمايز از فهم دين محسوب شده، شناخت و فهم ديني ما زماني كامل مي‌شود كه به حقيقت دين و فهم پيامبر و ائمه از دين نزديك شويم . آرام گفت: فهم حضرت رسول و ائمه از دين عين حقيقت ديني است، اعتبار ما از فهم دين به فهم معصومين از دين برمي‌گرد زماني كه ائمه معصومين در قيد حيات نيستند و حضرت وليعصر در غيبت به سر مي‌برند معرفت ديني ما مانند معرفت ساير علوم است. وي ادامه داد: استاد شهيد مرتضي مطهري، علامه جوادي آملي و عبدالكريم سروش به موضوعات تحولات ديني پرداخته‌اند. استاد مطهري و علامه جوادي آملي مبناي معرفت ديني را عقلي مي‌داند عقلي كه آزاد از مسائل نفساني و مطابق اصول ثابت فطري است. آرام ادامه داد: مطهري و علامه جوادي آملي استفاده از عقل را شرط لازم براي فهم دين مي‌دانند و عبدالكريم سروش غير از عقل، حب و بغض و شرايط بيروني جامعه را در معرفت ديني تاثيرگذار مي‌داند. وي با طرح اين پرسش كه موانع دستيابي به حقيقت دين چيست، خاطرنشان كرد: فهم دين و معرفت ديني جزو معرفت بشري است و محدوديت فهم بشري و خطاپذيري انسان،‌ حديث و آيات متشابه و فهم متفاوت عالمان ديني و عوامل اجتماعي، سياسي، تاريخي از موانع فهم دين به شمار مي‌آيند. آرام در ادامه گفت: سه ديدگاه نسبت به معرفت ديني وجود دارد؛ نخستين ديدگاه كلاسيك و قرون‌وسطايي است كه به اين معنا كه فهم دين و معرفت ديني امر ثابت، ضروري،‌ فراعصري و فرامرزي است و اين ديدگاه در قرون وسطي، از اوايل قرن 15 تا قرن 18 ديدگاه مسلط بوده است. وي گفت: دومين ديدگاه نسبت به معرفت ديني ديدگاه عصريت است كه معرفت ديني و فهم دين را زاييده شرايط عصري دانسته است كه ثبات ندارد و كاملا به شرايط عصربستگي دارد؛‌ سومين ديدگاه، ديدگاه رئاليستي در معرفت ديني است در اين ديدگاه نه با قطعيت نه با ثبوت نظر اول موافق است،‌ نه با نظر دوم كه تابع شرايط كتاب و سنت نيست. البته نظر سوم متمايل به عصريت است و تا حدودي قرائت‌پذيري دين را مي‌پذيرد و به امور ثابت و تعبيرناپذير دين نيز معتقد است. استاديار دانشگاه آزاد تهران، گفت: بنابراين فهمي كه از دين تعريف شده فهم نارسايي است و اگر قرائت مختلف از دين بپذيريم با مشكل برمي‌خوريم فهم و شناخت متفاوت از دين آفريده ديدگاه عصري است كه از اروپا آغاز شده است. آرام با بيان اينكه راهكار معرفت تقويت ديني به وسيله سه نهاد تاثيرگذار در جامعه مانند خانواده، آموزش و پرورش و رسانه تحقق پيدا مي‌كند، خاطرنشان كرد: اگر فرهنگ و آموزه‌هاي قرآني كه در مكتب حضرت رسول آموزش داده مي‌شد و به همان صورت وارد حوزه خانواده كنيم هيچ مشكلي نخواهيم داشت. وي گفت: استفاده از شيوه نوين نبايد ما را از روش چهره به چهره غافل كند كه همان سنت حضرت رسول است و رسانه ملي بيشترين تاثير در ارتقاء معرفت ديني دارد؛ آموزش و پرورش به يك معنا مهم‌تر از خانواده است و مبناي آموزش و پرورش را بايد بر مبناي عقلانيت و گرايش‌هاي فطري قرار دهيم . آرام در پايان خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش موثرترين نهاد در ارتقاي معرفت ديني است و معرفت ديني در آموزش و پرورش نيازمند بازنگري در روش‌ها است و در اين بازنگري بايد به سطح فكري دانش‌آموزان در سه مقطع تحصيلي نگاه جدي شود. انتهاي پيام/ك/11




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 324]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن