تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826846845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگی لب طاقچه عادت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: زندگی لب طاقچه عادت سینماي ما- سحر عصرآزاد: محسن عبدالوهاب پس از تجربه‌های فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی مشترک با رخشان بنی‌اعتماد در فیلم‌های «گیلانه»، «خون‌بازی» و ... اولین فیلم مستقل‌اش را با قصه‌ای به قلم خودش ساخته است. «لطفاً مزاحم نشوید» نه قصه پر اوج و فرود و متفاوتی دارد نه ستاره‌های مخاطب‌پسند که هر دو از ویژگی‌های فیلم هستند، چراکه آنچه اهمیت دارد عمق دادن به داستان سه زندگی در طول یک روز است که از نظر ساختاری به گونه‌ای سست و کمرنگ به هم گره می‌خورند، اما پیوند تماتیک آنها انکارناشدنی است. فیلم در سه اپیزود داستان سه زندگی را به گونه‌ای خطی روایت می‌کند که می‌توانست این تعداد بیشتر یا کمتر باشد. در واقع محدودیت زمانی یک فیلمنامه و فیلم سینمایی، سلیقه فیلمساز در کمیتی که به هر یک از قصه‌ها اختصاص داده و مهمتر از آن بودجه محدود ساخت یک اثر مستقل، مهمترین عواملی هستند که تعیین‌کننده تعداد این اپیزودها هستند. عبدالوهاب با توجه به اینکه فیلمنامه‌نویس کار هم بوده به خوبی توانسته کارگردانی در خدمت قصه و متن داشته باشد و این مهم را می‌توان از حسی که در عمق لایه‌های فیلم به مخاطب منتقل می‌شود دریافت کرد. حسی از تلخی، بی‌فرجامی و تکرار محض که در دور تسلسلی به نام زندگی روزمره وجود دارد و تم اصلی سه اپیزود و برآیند سرانجام هر یک از قصه‌ها در پایان فیلم است. همانطور که اشاره شد این سه اپیزود از وجه ساختاری ارتباطی سهل‌الوصول و سست با هم دارند که بخصوص در کهنه بودن ساختار روایی دایره‌ای خودنمایی می‌کند. کافی است نگاهی به قدمت این ساختار در سینما و تلویزیون خودمان داشته باشیم و بپذیریم هر وجه مدرن و جسورانه وقتی وارد تلویزیون شد، دیگر اهمیت و کارکرد مدرن و جسورانه خود را از دست داده است. به نظر می‌آید عبدالوهاب تاریخ مصرف گذشته بودن ساختار روایی فیلمش را با این ریسک پذیرفته که زندگی‌هایی که قرار است در بخش میانی هر یک از این اپیزودها روایت شود، جذابیت درگیر کردن مخاطب و کمرنگ کردن این کهنگی را دارد و ... تشخیص درستی هم داده است. شاید به همین دلیل هم باشد که تلاش نکرده برای گذر از یک قصه و ورود به اپیزود دیگر از تمهیدی محکم‌تر از عبور شخصیت‌های اپیزودها از کنار هم استفاده کند و باز هم به کلیشه‌های این ساختار روایی بسنده کند تا با بسط دادن این روابط به زندگی‌ها عمق ببخشد. اما در جنس و حال و هوای قصه‌های این سه اپیزود هم شدت و ضعفی وجود دارد که تنها می‌تواند با قرار گرفتن در یک باکس، تبدیل به ترکیبی تا حدی متناسب شود. به عنوان مثال اپیزود اول هم به جهت شخصیت‌پردازی، موقعیت و نوع کنش و واکنش‌های بین کاراکترها از رئالیسم جاری در دو اپیزود دیگر فاصله دارد و البته می‌تواند شروعی به جهت بیرونی پر سر و صدا و شلوغ برای درگیر کردن مخاطب باشد. این نسبت در اپیزود دوم به یک تعادل می‌رسد و چند ساعت از زندگی یک روحانی که دفتر ثبت طلاق و ازدواج دارد با تکیه بر شخصیت‌پردازی و طنزی هوشمندانه می‌تواند جذابیت پیدا کرده و مخاطب را درگیر کند. به همین ترتیب، اپیزود سوم که زندگی یک پیرمرد و پیرزن با مسائل و مشکلاتی روزمره و عام است با اینکه ساکن و درونی‌تر از قصه اپیزود اول است، اما به جهت همان عمق بخشیدن به شخصیت‌ها و بسط دادن زندگی این زوج در روابطی روزمره و ساده همچون آمدن تعمیرکار تلویزیون و ... می‌تواند تأثیری عمیق بر مخاطب بگذارد. نخستین تجربه محسن عبدالوهاب را می‌توان فیلمی مستقل با کارگردانی هوشمندانه دانست که نیاز فیلمنامه را به خوبی تشخیص داده و در خدمت آن قرار گرفته، اما نکاتی که در بخش فیلمنامه مطرح است همچنان متوجه وجه فیلمنامه‌نویس این کارگردان است. منبع : خبر آنلاين




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن