واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها - آیت الله جوادی آملی گفت:گاهی میبینیم که یک روحانی تا زمانی که سمتی نداشت همه او را حجت الاسلام صدا میزدند و حالا که به جایی رسیده است به او آیت الله میگویند. به گزارش مهر در قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی، بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار شرکت کنندگان در مسابقات قرآن شوراهای حل اختلاف سراسر کشور گفت: اگر رشوه از دستگاه قضا حذف شود کشور آباد خواهد شد. اهم سخنان این استاد عالی حوزه علمیه در ادامه می آید: رشوه بزرگترین آفت دستگاه قضا است و در نگاه امام علی به مانند آب دهان افعی متعفن و زهرآلود است. عدل الهی مهمترین عامل حفظ نظام است چرا که هم مطابق فطت انسانها است و هم مطابق نظام جهان. اگر دستگاه قضایی عادلانه اداره شود همه مردم راحت خواهند بود و در غیر این صورت همه ما در عذاب خواهیم افتاد. رشوه تنها منحصر به مسائل مادی نمیشود. حتی کلامی که به منظور تطمیع و تحریک باشد نیز رشوه محسوب میشود. گاهی میبینیم که یک روحانی تا زمانی که سمتی نداشت همه او را حجت الاسلام صدا میزدند و حالا که به جایی رسیده است به او آیت الله میگویند. این برای آن است که با این تمجید او را تحریک به انجام میل خود کنند و این مصداق رشوه است. عمل قضاوت مانند راه رفتن روی شمشیر است و البته اگر به درستی انجام شود جایگاهی بس رفیع در جهان آخرت منتظر قاضی است. ائمه اطهار دو نوع دستور و موعظه دارند. دستهای از این مواعظ را زاهدانه، فقیهانه یا عابدانه میدانیم و دسته دیگر شامل توصیههایی عارفانه میشوند. در رابطه با دادن یا گرفتن رشوه دو داستان از حضرت علی نقل شده است که در یکی عارفانه حرف میزنند و در دیگری عابدانه. یکبار عقیل، برادر حضرت امیر به سراغ ایشان میآید و از او وام در خواست میکند که علی(ع) در جواب او می فرماید: نمیتوانم به تو وام دهم و دیگران را محروم کنم. وقتی امام اصرار عقیل را میبیند آهنی را گداخته کرده و به پای او نزدیک میکند که عقیل فریادش به آسمان بلند میشود. امام به عقیل میگوید تو این آتشی که یک انسان افروخته است را نمیتوانی تحمل کنی، من چگونه آتشی را که خداوند میافروزد را تحمل کنم. این نوع پندها که در آن تنها به نتیجه اعمال اشاره میشود پندهای زاهدانه هستند. یک مرتبه نیز اشعث ابن قیص که قرار بود در دادگاه محاکمه شود شب قبل از محاکمه برای حضرت مقداری حلوا و غذا تهیه کرده و خدمت حضرت میبرد به امید آنکه حضرت فردا در حکم او تخفیف قائل شود. اما به محض آن که وارد خانه امام میشود حضرت به او میگوید آن چیز متعفن چیست که در زیر عبا پنهان کردهای. در واقع امام با یک نگاه عارفانه پی به ماهیتها میبرد و این غیر از موعظههای عابدانه و زاهدانه است که تنها نتیجه اعمال بیان میشود. خداوند در قرآن میفرماید اگر علم داشته باشید جهنم را در همین دنیا میبینید و عارف نیز ماهیت متعفن رشوه را میبیند. امام علی(ع) میگوید این که تو آوردهای برای من به مانند آب دهان افعی یا بالا آورده او است. رشوه باعث ریختن آبرو میشود. با آبروی خود بازی نکنیم ما مگر تا چه زمانی میتوانیم این لجن متعفن رشوه را پنهان کنیم. مگر میشود رشوه خورده شود ولی آبروی انسان حفظ شود. با نگرفتن رشوه دنیا، آخرت و فرزندان خود را بیمه کنید و بدانید که اگر بیراهه بروید فرزند شما هم بیراهه میرود و آبروی شما خواهد رفت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]