تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846592563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به سریال «تا ثریا»


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نگاهی به سریال «تا ثریا»

شخصیت‌های داستان‌پرداز تا ثریا، از خیابان‌های تهران آغاز می‌شود. از محله‌هایی كه به بعضی‌هایشان بالای شهر می‌گوییم و به بعضی پایین شهر.  از خیابان‌هایی كه پر است از آدم‌هایی كه خیلی‌هایشان را می‌شناسیم و خیلی‌هایشان را نه. تاثریا قصد دارد قصه آدم‌هایی را برایمان بگوید كه در جای جای این شهر زندگی می‌كنند و اگر اطرافمان را با دقت نگاه كنیم تعدادی از آنها را هر روز می‌بینیم.اولین نكته‌ای كه پس از دیدن چند قسمت از مجموعه تلویزیونی تاثریا به ذهن می‌رسد نحوه شخصیت‌پردازی در این اثر است. خوشبختانه سریال جدید سیروس مقدم از آن سریال‌هایی است كه شخصیت‌هایی چند بعدی دارد و همین ویژگی، باورپذیری آنها را برای مخاطب آسان‌تر می‌كند. همان‌طور كه سید فیلد در كتاب «چگونه فیلمنامه بنویسیم» به آن اشاره می‌كند، شخصیت شالوده اساسی فیلمنامه و قلب، روح یا دستگاه عصبی داستان است. شخصیت‌های فیلم باید جنبه‌های درونی و بیرونی مشخصی داشته باشند و كشمكش میان آنهاست كه منجر به روایت فیلم خواهد شد. مجموعه تلویزیونی تا ثریا نیز در بطن خود شخصیت‌های متعددی دارد و این شخصیت‌ها از ابتدا آنقدر خوب به مخاطب معرفی می‌شوند كه براحتی می‌توان جایگاه و نقش آنها را در جریان داستان تحلیل كرد. همه این شخصیت‌ها به نحوی حول محور ثریا (شخصیت اصلی این فیلم) چیده شده‌اند و هركدام از آنها نیز به موازات ماجرایی كه به همراه ثریا دارند دچار ماجراهای دیگری نیز می‌شوند. این داستان‌های موازی پیرامون شخصیت‌های فرعی، هم به روشن‌تر شدن ابعاد دیگری از شخصیت این افراد منجر خواهد شد و هم جنبه‌های دراماتیك‌تر اثر را افزایش خواهد داد. در واقع فیلم‌ها هرچه پیچیده‌تر باشند بیشتر قادر خواهند بود سطوح مختلفی از حواس تماشاگر را به خود مشغول كنند. شاید تاثریا نیز تاكنون این دسته از پیچیدگی‌ها را در مواجهه شخصیت‌ها با یكدیگر داشته است و حالا مخاطبان این مجموعه علاوه بر این‌كه سرنوشت ثریا را به عنوان شخصیت اصلی این داستان دنبال می‌كنند، سرنوشت دیگر شخصیت‌ها نیز برایشان مهم شده است. به عنوان نمونه حمید به عنوان داماد بزرگ‌تر ثریا داستانی پیرامون خود دارد. ماجراهایی حول محور پویا، پسر كوچك خانواده نیز در حال رخ دادن است كه برای مخاطبان جذاب شده. مسعود، داماد كوچك ثریا كه پسر عمه بچه‌های او هم هست داستان‌هایی فرعی را به ماجرای اصلی اضافه می‌كند كه به نظر می‌رسد بر جذابیت‌های اثر افزوده است. در واقع هرچه شخصیت‌های بیشتری درگیر ماجرای اصلی می‌شوند میزان تعلیق داستان بالا می‌رود. در آثاری كه از سیروس مقدم خصوصا در آخرین آثار او دیده‌ایم این‌گونه شخصیت‌های فرعی و داستان‌پردازی پیرامون زندگی هر یك از آنها وجود داشته است.مجموعه تاثریا داستانی دارد كه می‌توان آن را میان داستان‌هایی با تم اجتماعی طبقه‌بندی كرد. نویسنده این اثر سراغ طبقه پایین جامعه رفته و مشكلات آنها را در چگونگی گذران زندگی به تصویر كشیده است. او زن میانسالی را به عنوان شخصیت اصلی در نظر گرفته كه همسر خود را سال‌ها پیش از دست داده و با تلاش خود به تنهایی توانسته فرزندان خود را بزرگ كند. شاید انتخاب یك زن میانسال تنها انتخاب هوشمندانه نویسنده این اثر باشد، چراكه هم می‌توان جنبه‌های دراماتیك تری را پیرامون او به تصویر كشید و هم تا به حال نمونه مشابهی از چنین شخصیتی را به عنوان یك شخصیت اصلی در آثار تلویزیونی ندیده‌ایم. اختلافات خانوادگی میان ثریا و خانواده همسر متوفایش نیز به عنوان یكی از موضوعات فرعی این اثر در كنار مشكلاتی كه ثریا برای تامین مخارج خود و فرزندانش دارد، هم حالتی معماگونه پیدا كرده و هم رفته رفته واقعیت‌های دیگری را درباره شخصیت‌های داستان روشن می‌كند.نحوه آشنایی ثریا و سرهنگ نیز یكی دیگر از ماجراهای فرعی است كه به واسطه این ماجرا ابعاد دیگری از مشكلات یك زن تنهای میانسال در جامعه مطرح خواهد شد.پرداختن به موضوع ربا نیز به عنوان یكی از معضلات اجتماعی این روزهای جامعه كه زیربنایی اقتصادی دارد از آن جهت كه موضوع جدید و بكری است و همچنین از آن جهت كه به عنوان واقعیتی انكار ناپذیر اقتصاد كشور را تهدید می‌كند و ابعاد اجتماعی وسیعی نیز دارد دارای اهمیت است.این موضوع خوشبختانه در مجموعه تلویزیونی تا ثریا با این‌كه موضوع محوری داستان محسوب می‌شود اما به هیچ وجه حالتی شعارگونه و نصیحت‌كننده به سریال نداده و با ظرافت در بطن ماجراهایی كه پیرامون این موضوع دراماتیزه شده به تصویر كشیده شده است. معمولا داستان‌هایی كه تم اجتماعی دارند اگر بر مبنای واقعیتی ملموس به تصویر كشیده شوند و به اصطلاح رئال باشند بیش از سایر گونه‌ها با مخاطب ارتباط برقرار خواهند كرد. به نظر می‌رسد سریال تا ثریا نیز به واسطه همین ویژگی‌ها یكی از آثار پرمخاطب این شب‌های تلویزیون شود.اما یكی دیگر از نكاتی كه در مجموعه تاثریا به چشم می‌خورد وسواس كارگردان در دكوپاژ صحنه و خصوصا تعیین زاویه دوربین است. در اغلب نماهای این سریال سلیقه بصری و سبك تصویری كارگردان بخوبی مشهود است. او سعی كرده از تصویربرداری هر صحنه براحتی نگذرد و دوربینش در هر نما زاویه جدیدی به خود می‌گیرد. هرچند در بعضی از این صحنه‌ها تا حدودی شاهد اغراق در نحوه تنظیم زاویه دوربین هستیم، اما همین تلاش برای مهم جلوه دادن هر صحنه می‌تواند بیانگر اهمیتی باشد كه او برای مخاطب قائل است. همچنین با دیدن چند قسمت محدود از مجموعه تاثریا می‌توان بخوبی متوجه شد برای هریك از نماها نیز از قبل طراحی خاصی صورت گرفته و ضرباهنگ متناسبی را با توجه به مضمون شاهد هستیم.و در نهایت این‌كه سیروس مقدم در یكی دو سال گذشته نشان داده با آن كه كارگردان پركاری است، اما در هر اثر سعی دارد تجربه جدیدی داشته باشد و مادامی كه برای تولید اثرش به او فرصت دهند برآیند كارش موفقیت‌آمیزتر خواهد بود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن