واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: شاكري: در انتقاد پيشروتر از نوشتن هستيم خبرگزاري فارس: احمد شاكري معتقد است همواره مواضع انتقادي ما پيشروتر از مواضع مهارتي و نگارشي ما است. به گزارش خبرنگار فارس، نشست نقد و بررسي كتاب «پشت ديوار شهر» نوشته محمدرضا سرشار از سري نشستهاي صد كتاب صد نويسنده با حضور منتقدان فيروز زنوزي جلالي، احمد شاكري، كامران پارسينژاد و محمد رضا سرشار (نويسنده اثر) عصر ديروز در سراي اهل قلم برگزار شد. در اين نشست احمد شاكري نويسنده و منتقد گفت: دو نگاه در مورد اين كتاب وجود دارد؛ نگاه اول اينكه اين كتاب بر اساس زمان نگارش داستانها بايد مورد تحليل قرار گيرد. وي افزود: شايد بهتر بود كه تاريخ نوشتن يا بازنويسي اين داستانها در كتاب ذكر ميشد. البته به فرض قيد شدن تاريخ نگارش داستانها هم ميتوانيم با داستانها برخورد كنيم. شاكري ادامه داد: با اين فرض ميتوان داستانها با داستانهايي كه مدت زماني مشابه توليد شدهاند مقايسه كنيم و ارزشهاي اين داستانها را در مقابل داستان مشابه در يك مقطع مشخص بررسي كنيم. اين نويسنده تاكيد كرد: اين كار تحقيق ادبي است. تحقيق ادبي كه در شناسايي مقطعي از ادبيات كشورمان و تلاشهايي كه در ارتباط با موضوعهاي مختص و تازه صورت گرفته كه ارزشهاي خاص خود را دارد. وي اضافه كرد: رويكرد ديگر اينكه بدون توجه به تاريخ بازنويسي يا نگارش و چاپ صرفاً به بيان ارزشها بپردازيم كه اين به نظر بنده علمي نبوده و كاركردي نيز ندارد. شاكري تصريح كرد: تفاوت داستان با قالبهاي ديگر اين است كه داراي تاريخ مصرف نيستند و در هر عصري بايد خوانده شوند ولي واقعيت مطلب اين است كه داستان واكنش هنرمندانه نويسنده به تجربيات خود و واقعيات خارجي است. شاكري در ادامه افزود: وقايع خارجي ميتوانند تكرار شوند و از نو بودن بيافتند. تجربهها ميتوانند غني شده و از سطحي بودن فاصله بگيرند. اين منتقد تاكيد كرد: «پشت ديوار شب» كه نام و عنوان كتاب هم از آن گرفته شده جزء ابتدائيترين آثاري است كه در عرصه دفاع مقدس نگاشته شده است. وي افزود: هر نويسندهاي دو چهره دارد؛ چهره انتقادي كه تحت عنوان منتقد از او ياد ميشود و چهره نويسندگي. شاكري ادامه داد: همواره مواضع انتقادي ما پيشروتر از مواضع مهارتي و نگارشي ما است. هميشه در حوزه انتقاد افراد مواردي را ميدانند كه هرگاه بخواهند بنويسند پلههاي پائينتر از آن را مينويسند چرا كه تبديل تجربه نظري به عمل كار بسيار دشواري است. اين نويسنده تصريح كرد: لزوماً يك منتقد نويسنده نيست اما اگر بخواهد نويسنده باشد پلههاي نويسندگي او با پلههاي انتقاديش فاصله دارد. شاكري در مورد قالبها اضافه كرد؛ به لحاظ ارزش سنجي هم بايد روي مخاطب هم بر قالب دقت كرد. شاكري گفت: تعيين مخاطب نقد را هدفمند ميكند. اگر نقد كودك و نوجوان باشد و ما بزرگسالانه نقد كنيم جفا كرديم و بالعكس البته اين به اين معنا نيست كه نشانههايي براي تعيين گروه سني وجود ندارد. شاكري گفت: به نظر من مجموع اين داستانها در گروه سني نوجوان قرار ميگيرد و بايد رده مطالعاتي براي آثار قائل باشيم. وي با اشاره به اينكه بايد دانست داستان براي چه گروه و رده سني نگاشته ميشود گفت: البته بايد دانست كه داستان بايد براي چه كساني مفيد و جذاب است. شاكري افزود: سه رده را براي خواننده در نظر ميگيريم؛ گروهي خواننده كاملاً حرفهاي و منتقد ادبيات هستند. اين گروه از هر كار و اثري لذت نميبرند چرا كه سير مطالعاتي اين گروه لذتها را عميقتر كرده است. اين منتقد بيان كرد: گروهي ديگر خوانندگاني كه آثار فراواني را مطالعه ميكنند و به داستان علاقهمند هستند. اما رده ديگري وجود دارد كه عده اساساً خوانندگاني هستند كه به دنبال لذت از داستان هستند. شاكري اظهار داشت: اين گروه نه تجربه داستانخواني غني را دارند يعني داستان ديده نيستند و نه غرضشان نقد داستان است و فقط قصد لذت است. اغلب اين داستانها مورد توجه درجه اول و گروه اول هستند. وي ادامه داد: بايد پرسيد در شرايط فعلي چه گروهي و افرادي لذت ميبرند؟ كسانيكه تجربه داستانخواني آنان را به لحاظ ذائقه مشكلپسند نكرده باشد. شاكري ادامه داد: دوم آنكه خواننده در پي سرگرمي است. ولي اين سرگرم شدن غرضي است براي كار، وجه سوم اينكه در پي مضامين نو و عالي نيست يعني در سطح مضمون و تجربه ساده است. انتهاي پيام/م
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 386]