واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نشست مشترك خانه موسيقي و وزارت خارجه خبرگزاري فارس:برخي از اعضاي شوراي عالي خانه موسيقي در نشستي با كاركنان رسته سياسي وزارت امور خارجه به بررسي فرهنگ ملي در حوزه موسيقي و نقش موسيقي ايراني در معرفي بهتر فرهنگ و هنر ايراني پرداختند. به گزارش خبرگزاري فارس، در اين ديدار محمد سرير مدير عامل خانه موسيقي گفت: مهمترين و برجستهترين شاخصهاي كه ميتواند به عنوان يك ظرفيت و اعتبار طي قرون متمادي ايرانيان در خارج از كشور مورد توجه قرار گيرد، زمينههاي فرهنگي در حوزههاي مختلف و به خصوص بخش هنر است. وي ادامه داد: در حال حاضر موسيقي بيشتر از ساير رشتههاي هنري در زندگي عموم مردم حضور دارد و تاثير گذار است. از طرفي اين هنر به عنوان بخشي از هويت فرهنگي ما به شمار ميآيد كه بايد به جهانيان معرفي شود. به خصوص نغمهها و آئينهاي مذهبي كه از دير باز تا امروز در ايران مورد استفاده قرار مي گرفته است. مدير عامل خانه موسيقي اضافه كرد: امروز تجهيز و آگاهي از زواياي مختلف فرهنگ ملي ايران كه بخش مهم هويت ايران اسلامي است براي كارگزاران فرهنگي و سياسي به ويژه در خارج از كشور الزامي و ضروري به نظر ميرسد. رييس هيئت مديره خانه در پايان با اشاره به برخي از ويژگيهاي موسيقي ايراني، به معرفي اين هنر پرداخت. در ادامه اين ديدار مجيد كياني ضمن بيان مقدماتي در باره ارتباط هنرهاي ملي و سنتي ايران از جمله ، خوشنويسي، نذهيب ، نگارگري و شعر و ادبيان با هنرموسيقي به ويژگيهاي موسيقي سنتي ايران پرداخت. وي در ادامه با ارائه نمونههاي صوتي ، هفت دستگاه و پنج آواز موسيقي رديف دستگاهي ايران را معرفي و ارتباط آنها را با حالتها و شرايط اجرايي به لحاظ محتوا و بيان احساسي خواننده و نوازنده تشريح كرد. بعد از كياني، فرهاد فخرالديني با اشاره به سابقه تشكيل اركسترهاي موسيقي در ايران و شكلگيري گروه نوازي در ايران گفت: از زمان ناصرالدين شاه خانوادهاي به نام خانواده فراهاني به موسيقي كه از قرن نهم به بعد به دست فراموشي سپرده شده بود موجوديت بخشيد. كم كم گروه نوازيها نيز به اجراي تك نوازيها با سازهاي سنتي و قديمي ايران اضافه شد تا اينكه نخستين اركستر در سال 1280 توسط انجمن اخوت ايران تشكيل شد. پس از آن در سال 1303 اركستر مدرسه موسيقي و بعدها اركستر سمفونيك تهران تشكيل شد. رهبر اركستر موسيقي ملي سپس به تشكيل اركسترها در راديو و اداره هنرهاي زيبا اشاره كرد و افزود: سال 1333 چهار اركستر در اداره كل هنرهاي زيبا تشكيل شد كه هر كدام 25 نوازنده داشت. اركسترهاي راديو نيز از سال 1340 فعاليت خود را آغاز كردند و اركسترهاي متعددي در راديو تشكيل شد تا اينكه در سال 1351 همه اركستر هاي راديو در هم ادغام شد و اركستر بزرگ راديو تشكيل شد. عضو شوراي عالي خانه موسيقي همچنين با ادامه فعاليت اركستر سمفونيك تهران بعد از انقلاب و تشكيل اركستر موسيقي ملي اشاره كرد و گفت: سال 1377 از من خواستند كه به كمك دوستان هنرمند اركستري براي اجراي موسيقي ملي كه بيانگر هويت ماست تشكيل دهيم. پس از جلسات اوليه و تدوين اساسنامه اين اركستر تشكيل شد و تا امروز به فعاليت خود ادامه ميدهد. وي ادامه داد: مبادلات فرهنگي و برگزاري برنامههاي مشترك كمك زيادي به معرفي فرهنگ و هنر ما به جهان ميكند. هنر هر جامعهاي معرف آن است و تنها با دنبال كردن برنامههاي خبري ديپلماتيك و سياسي نميتوان با جوامع ديگر ارتباط برقرار كرد. ما نيازمند به مبادلات فرهنگي هستيم. روشن روان نيز با اشاره به اينكه موسيقي ايراني هنوز در سطح جهان به درستي شناخته نشده است گفت: براي معرفي هنر و فرهنگ ايراني ميتوان روشهاي مختلفي را آزمود. فيلمهاي ايراني در جهان بيشتر از هنرهاي ديگر شناخته شده اند و از آنجايي كه موسيقي نيز بخشي از فيلم را تشكيل ميدهد، نمايش فيلمهاي ايراني ميتواند فرصت مناسبي براي معرفي و شناساندن موسيقي نيز باشد. دبير شوراي عالي خانه در ادامه گفت: متاسفانه موسيقيهايي كه براي فيلمها ساخته ميشود كمتر براي معرفي موسيقي ايراني مناسب هستند و بيشتر آهنگسازان فيلمهاي ما كساني هستند كه كمتر تجربه ساخت موسيقي فيلم دارند در حالي كه يك آهنگساز فيلم بايد در قدم اول موسيقيدان برجستهاي باشد. انتخاب و نمايش فيلم ها و يا برگزاري برنامههاي موسيقي در كشورهاي مختلف جهان ميتواند نقش مهمي در معرفي موسيقي ايراني داشته باشد. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]