تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821013709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب انديشه - برابري مرد و زن


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: كتاب انديشه - برابري مرد و زن
كتاب انديشه - برابري مرد و زن

بي‌نظير بوتو / ترجمه‌: آرش عزيزي:قرآن بر منشا مشترك مرد و زن تاكيد مي‌كند و آنها را نزد خداي واحد برابر مي‌داند. مرد و زن از وجودي واحد (نفس) آمده‌اند. قرآن: «اي مردم، بترسيد از پروردگار خود، آن خدايي كه همه شما را از يك تن بيافريد و هم از آن، جفت او را خلق كرد و از آن دو تن خلقي بسيار در اطراف عالم از مرد و زن پراكند، و بترسيد از آن خدايي كه به نام او از يكديگر مسئلت و درخواست مي‌كنيد و درباره ارحام كوتاهي نكنيد، كه خدا مراقب اعمال شماست. » (سوره نساء، آيه 1). از آنجا كه مرد و زن از وجودي واحد آمده‌اند هيچ يك بر ديگري برتري ندارد. هر دو برابرند. تمام كودكان آدم (نياي مشترك تمام انسان‌ها) هر جنسيتي كه داشته باشند، متفخرند. قرآن مي‌گويد: «و محققا ما آدم را بسيار گرامي داشتيم» (سوره اسرا،‌ آيه 70). از آنجا كه هر دو به يكسان مفتخرند،‌ بايد نزد خدا و در عمل اسلام هم برابر باشند. و اما در رابطه با حقوق شوهران و همسران در اسلام:‌ مولانا آزاد، دانشور و رهبر سياسي شهير در آسياي جنوبي، معتقد است كه شوهران و همسران حقوقي برابر دارند. قرآن: «و زنان را بر شوهران حق مشروعي است چنانچه شوهران را بر زنان» (سوره بقره، آيه 228). متاسفانه اين آرمان به زحمت در جوامع مسلمان جهان امروز عملي شده است. بعضي‌ها مصرند همچنان زنان را برده بدانند و آنها را سركوب كنند چنانكه تكثرگرايي را به نفع جزم‌انديشي روزيونيستي و سنت‌گرا سركوب مي‌كنند كه بيشتر سياسي است تا مذهبي. يك نمونه اخير مربوط به والامقام‌ترين روحاني مسلمان در استراليا مي‌شود، شيخ تاج‌الدين هلالي. او در سال 2006 در نماز جمعه‌اي تكان‌دهنده در ميان ناباوري همگان زنان بي‌حجاب را به گوشتي تشبيه كرد كه باقي مانده تا گربه آن را بخورد: «اگر گوشت بي‌حفاظ را بيرون بگذاريد... و گربه‌ها بيايند و آن‌را بخورند... تقصير كيست، گربه‌ها يا گوشت بي‌حفاظ؟» چنانكه ديديم، ديدگاه هلالي هيچ پايه‌اي در قرآن ندارد. هلالي متعقد است زنان بي‌حجابي كه مورد تجاوز جنسي قرار مي‌گيرند، خود مسوول حمله به خود هستند. اين استدلال جنجال‌برانگيز هيچ ربطي به اسلام ندارد. قرآن به زنان حقوق مساوي و احترام اعطا مي‌كند. اما همان افراطيوني كه مدارس دخترانه را تعطيل مي‌كنند و اعمال مغاير با قرآن خود را توجيه مي‌كنند، در ضمن خشونت و تروريسم عليه شهروندان بي‌گناه را توجيه مي‌كنند كه اين هم به روشني مغاير با نص صريح قرآن است. و اتفاقي نيست كه همين افراطيون «دموكراسي» ‌را وارداتي خارجي و مغاير با اسلام مي‌دانند. اما در واقع اين تبعيض جنسيتي، تروريسم و ديكتاتوري است كه مغاير با آموزه‌هاي رسول‌الله و كلام‌الله است.

آنچه خوانديد بخشي از آخرين كتاب بي‌نظير بوتو، سياستمدار فقيد پاكستاني با عنوان «آشتي: اسلام، دموكراسي و غرب» است كه در روزهاي زوج هفته در صفحه كتاب انديشه كارگزاران منتشر مي‌شود. ترجمه‌هاي قرآن اين بخش از الهي قمشه‌اي است.
 چهارشنبه 6 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن