تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820902917




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/چهره زيباي گيلان در انبوه زباله ها گم مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/چهره زيباي گيلان در انبوه زباله ها گم مي شود
رشت - خبرگزاري مهر: چهره زيباي گيلان هر روز بيش از پيش در انبوه زباله ها گم مي شود و حتي درختان انبوه كوه هاي آن نيز ميوه مشماع و زباله پفك داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در رشت، در استان گيلان با دو ميليون و 400 هزار نفر جمعيت، روزانه افزون بر دو هزار و500 تن زباله توليد مي‌شود و سرانه توليد زباله شهري هر شهروند استان 750 گرم در روز و سرانه توليد زباله هر نفر روستايي 350 گرم در روز است.

به دليل نبود فرهنگسازي مناسب و كمبود بودجه براي ساماندهي زباله‌ها، طبيعت سرسبز گيلان با خطري جدي روبرو شده است به طوري كه اگر مسئولان تدبيري جدي براي آن نينديشند چهره گيلان زير انبوه زباله گم خواهد شد.

مديرموسسه بازيافت مواد و زباله استان گيلان در اين ارتباط مي گويد: مشكل ساماندهي انواع پسماندها و زباله‌هاي توليدي در بسياري از كشورهاي پيشرفته حدود 60سال است كه حل شده است.

محمد زالفي با اعلام اينكه بر اساس طرح ويژه‌اي در استان‌هاي شمالي كشور موسسه بازيافت زباله تشكيل شده است، افزود: با تشكيل اين موسسه‌ها برنامه‌ريزي، ساماندهي و مديريت پسماندها در اين استان‌ها برعهده اين ارگان‌ها قرار گرفت و اجراي طرح‌هاي تهيه شده و دفع بهداشتي زباله‌ها بر عهده دستگاه‌هاي توليد‌كننده گذاشته شده است.

زالفي بيان داشت: در طرح جامع مديريت پسماندها، تنوع و تقسيم جمعيتي، ميزان توليد زباله، كيفيت و كميت زباله‌ها، نوع زباله‌، ميزان قابل بازيافت زباله، زباله‌هاي بيمارستاني و چگونگي از بين بردن آنها از سوي موسسه‌هاي بازيافت صورت مي‌گيرد.

دولت اعتبارات خاصي براي ساماندهي زباله در سه استان شمالي منظور كرده است

وي، همچنين به ساخت كارخانه‌هاي كمپوست دراستان اشاره كرد و گفت: دولت به علت طبيعت شكننده استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان حمايت و اعتبارات خاصي براي اين سه استان شمالي در نظر گرفته است.

زالفي بيان داشت: فاز اول كارخانه كمپوست رشت با ظرفيت پذيرش و بازيافت ‪۲۵۰‬ تن در روز، پسماند ‪ ۱۱‬شهرستان استان را مي‌پذيرد كه فاز دوم كارخانه نيز با همين ظرفيت در هفته دولت امسال افتتاح مي‌شود.

شهردار بندرانزلي نيز در اين خصوص اظهارداشت: تاكنون بيش از۳۰‬ميليارد ريال اعتبار براي احداث و تجهيز فاز اول كارخانه كمپوست انزلي كه ظرفيت پذيرش ۱۷۰‬ تن زباله در روز را دارد، هزينه شده است.

سيد بدرالدين بدري گفت: اين كارخانه به صورت استاندارد ظرفيت پذيرش و بازيافت ۱۲۰‬تن زباله در روز را دارد، اما به‌ دليل حجم بالاي توليد زباله در انزلي، هم‌اكنون روزانه ‪ ۱۷۰‬تن زباله در اين كارخانه بازيافت مي‌شود.

بدري اعلام كرد: در صورت بهره‌ برداري از فاز دوم، اين كارخانه قادر به بازيافت ۲۵۰‬ تن زباله در روز خواهد بود.

شهردار انزلي با اشاره به اينكه روزانه بيش از‪ ۲۰۰‬ تن زباله در شهر انزلي توليد مي‌شود، افزود: هر شهروند انزلي ساليانه بين ۳۰۰‬تا ‪ ۴۰۰‬كيلوگرم زباله توليد مي‌كند كه هزينه بازيافت هر كيلوگرم آن ۲۰۰‬ريال محاسبه شده است.

معاون عمراني استاندارگيلان هم يادآورشد: احداث كارخانه‌هاي كمپوست براي تبديل زباله به كود آلي، قسمتي از عمليات مديريت پسماند است و اقدام مهم بعدي نيز طرح تفكيك زباله از مبداء است؛ به نحوي كه زباله در محل توليد به زباله هاي‌تر و خشك تفكيك شود و اين امر، باعث بازيافت مطلوبتر زباله خواهد بود.

محمد جعفرعليزاده از اجراي مطالعه طرح تفكيك از مبداء در سه شهر رشت، لاهيجان و انزلي خبر داد و عنوان كرد: مطالعه اين طرح به پايان رسيده و عمليات تفكيك از مبداء در قسمتي از شهر رشت توسط سازمان بازيافت شهرداري رشت در حال انجام است.

وي گفت: تفكيك زباله از مبداء به عنوان يك راه حل جانبي بار مشكلات مربوط به حمل ضايعات را كاهش مي دهد اما راهكار نهايي نيست.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري رشت نيز به طرح تفكيك زباله از مبداء در شهر رشت اشاره كرد و افزود: در حال حاضر طرح تفكيك زباله از مبدا فقط در شهر رشت و براي جمعيت حدود 24 هزار خانوار اجرا مي شود.

سيامك دوستار گفت: اگر چه قراراست اين رقم تا پايان امسال به 50 هزار خانوار افزايش يابد اما اين آمار در مقابل جمعيت بيش از500 هزار نفري رشت ناكافي است.

وي همچنين عنوان كرد: طرح تفكيك زباله از مبداء راهكاري مناسب براي افزايش بهره وري، كاهش آلودگي محيط زيست و گامي براي تحقق صرفه جويي است.

دوستار گفت: امروزه طرح جداسازي انواع زباله از مبداء زباله ساز و فراهم كردن امكان بازيافت انواع زباله ها و تبديل آنها به مواد قابل استفاده يكي از از مرسومترين شيوه هاي جمع آوري و امحاء اصولي زباله ها در دنيا است.

اين مقام مسئول در سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري رشت، افزود: با اين وجود اين طرح هنوز در كشور ما و به طبع در گيلان به صورت كامل جا نيفتاده و اجرا نمي شود.

دوستار خاطر نشان كرد: بي شك با توجه به شكننده بودن محيط زيست گيلان، اجراء سريعتر طرح تفكيك زباله از مبداء بايد مورد توجه بيشتر مسئولان قرار گيرد.

براي ساماندهي زباله همه مردم بايد مشاركت كنند

وي يادآورشد : دفع اصولي زباله مسئله فرا سازماني است و همه به ويژه مردم بايد در اجراء آن مشاركت كنند.

مديركل حفاظت محيط زيست استان گيلان نيز بيان داشت: راه اندازي كارخانه كمپوست، احداث زباله سوز عمومي، راه اندازي زباله سوز عفوني از جمله برنامه ها براي امحاء و دفع زباله است.

كامران زلفي نژاد بيان داشت: يكي از مرگبارترين عوارض توليد و دفع زباله، شيرابه آن است كه عامل مهمي براي آلودگي محيط زيست استان به شمار مي رود، شيرابه زباله عامل مهم آلودگي محيط زيست گيلان است.

وي خاطر نشان كرد: شيرابه حاصل از زباله ها مي تواند با در برگرفتن انواع ديگر آلودگي ها كه در جوار آن قرار دارد به كانون قابل ملاحظه اي از باكتريها وساير ميكروب هاي مضر تبديل شوند.

زلفي نژاد تصريح كرد: با مديريت زباله مي توان بيش از 40 درصد ميزان توليد شيرابه را كاهش داد و علاوه بر كم شدن جرم حجمي زباله از انتشار آلودگي ها در محل هاي دفع زباله جلوگيري كرد.

زلفي نژاد، انتشار مواد شيرابه از طريق مكان هاي دفع زباله به سطوح پائيني خاك و سفره هاي آب زيرزميني كه مورد شرب و توليد آبزيان است را بسيار خطرناك تر از انتقال آن به سيستم هاي تصفيه فاضلاب دانست.

جايگاه مديريت زباله در سه استان ساحلي با اولويت بندي مشخص شود

وي يادآور شد: دولت به عنوان متولي بهداشت و سلامت جامعه بايد جايگاه مديريت زباله در سه استان ساحلي گيلان، مازندران وگلستان را در اولويت بندي هاي موجود مشخص كند و توجه ويژه به اين امر داشته باشد.

زلفي نژاد همچنين با اعلام اينكه در گيلان به ازاي هر تن زباله تر 500 ليترشيرابه توليد مي شود، افزود: روزانه افزون بر900 تن زباله در سطح روستاهاي استان و يك هزارو 500 تن زباله در سطح شهرها توليد مي شود.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان گيلان نيز در ادامه از خريد سيستم امحاء زباله براي بيمارستانهاي گيلان خبر داد و گفت: براي ۱۲‬بيمارستان در استان گيلان سيستم امحاء زباله خريداري شده كه هم اكنون جايگاه اين دستگاهها در حال ساخت است.

دكتر حسن بهبودي اظهارداشت: هم اينك ساخت جايگاه براي نصب امحاء زباله در شش بيمارستان به مرحله نهايي رسيده‌است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان گيلان همچنين بيان داشت: استفاده از سيستم زباله سوز براي بيمارستانهاي خصوصي نيز اجباري شده‌است.

دكتر بهبودي ، فاضلاب‌هاي بيمارستاني را از مشكلات مهم در گيلان عنوان كرد و گفت: شش ميليارد ريال از مصوبات سفر رئيس جمهور به استان گيلان براي رفع اين مشكل اختصاص يافته است.

به هر روي با تمام سخنان گفته شده و اقدامات در دست انجام، نزديكترين راه براي نجات گيلان كه به نوعي عروس وطن و نور چشم همگان است بسيج عمومي و گسترش فرهنگ رعايت نظافت است كه به نظر مي رسد سريعتر و كم هزينه تر از تمام برنامه هاي ياد شده جواب دهد و اجازه ندهد چهره گيلان زيبا به كمترين پلشتي آلوده شود.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن