تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797128632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهميت نظريه‌پردازي حقوقي جان آستين


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اهميت نظريه‌پردازي حقوقي جان آستين
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: نظريه پردازي جان آستين در باب حقوق به چند جهت داراي تازگي بود. يكي از اين وجوه آن است كه او نخستين نويسنده‌اي محسوب مي‌شد كه به شكل تحليلي به نظريه حقوق مي‌پرداخت. قبل از اين، ساير رويكردهايي كه به حقوق وجود داشتند بيشتر داراي زمينه‌اي تاريخي و اجتماعي بودند و يا مباحثي بودند كه در حوزه اخلاق و سياست انجام مي‌شدند.

حقوق‌شناسي تحليلي بر تحليل مفاهيم اساسي همچون « حقوق »، « حق ( قانوني )»، « وظيفه ( قانوني ) » و « اعتبار قانوني » تأكيد دارد. هرچند كه حقوق‌شناسي تحليلي در سالهاي اخير توسط افراد زيادي به چالش كشيده شد ( افرادي همچون ليتر در سال 1998 ) اما همچنان يك رويكرد حاكم در بحث پيرامون ماهيت حقوق محسوب مي‌شود.

حقوق‌شناسي تحليلي كه رويكردي به نظريه‌پردازي در باب حقوق است گاهي با چيزي كه رئاليستهاي حقوقي امريكايي ( گروه ذي‌نفوذ از نظريه‌پردازان مطرح دهه آخر قرن بيستم )« فرماليسم حقوق » مي‌نامند اشتباه گرفته مي‌شود. رئاليستهاي حقوقي امريكايي به طور خاص آستين و به طور كلي حقوق‌شناسي تحليلي را با تلاشهاي اصلاح‌طلبانه و منتقدانه خود مخالف مي‌ديدند. رئاليستها در اين زمينه به‌سادگي دچار اشتباه بودند. البته اين اشتباهي است كه متأسفانه همچنان در بين برخي از مفسران حقوقي معاصر ديده مي‌شود. شواهدي وجود دارند كه نشان مي‌دهند ديدگاههاي متاخر آستين در زندگي‌اش از حقوق شناسي تحليلي به سوي مكتب حقوق شناسي تاريخي تغيير جهت پيدا كرده اند.

دومين دليل اهميت آستين اين بود كه او با تفكرعمومي حاكم بر انديشه اكثر قاضي‌ها و مفسران حقوقي امريكايي كه استدلالهاي حقوقي معمول را كامل، شفاف و برگرفته از حكمتي كهن مي‌دانستند، به مخالفت برخاست. اين نظريه‌ها در باب استدلال حقوقي به تفكري گسترده‌تر در اين زمينه ( كه ريشه‌هايش در تفكر قاره‌اي اروپايي است ) ارتباط پيدا مي‌كنند. تفكري كه معتقد است حقوق بايد انعكاسي از « روح » يا « رسم » حاكم بر جامعه باشد.

اگر يك نگاه كلي به نظريه‌پردازان پيش از آستين داشته باشيم درمي‌يابيم كه اكثر آنها رويكردي « جامعه – محور » داشته اند و بر اين باور بودند كه حقوق چيزي است كه از ارزشها و نيازهاي جامعه و يا اخلاق و عرف اجتماعي برمي‌خيزد. آستين بر خلاف آنها معتقد بود كه قانون « بر محور حاكميت مطلق » قرار دارد و در واقع قانون مجموعه‌اي از قوانين است كه از بالا، از منابع صاحب اختيار مشخصي بر مي‌خيزد.

سومين دليلي كه بر اهميت آستين وجود دارد اين است كه او در حقوق شناسي تحليلي نخستين شخصي بود كه به شكلي نظاممند به « پوزيتيويسم حقوقي » پرداخت. اكثر آثار نظري‌اي كه قبل از آستين به حقوق‌شناسي توجه داشتند چنين مي‌انديشيدند كه حقوق‌شناسي تنها يك شاخه از نظريه اخلاقي يا نظريه سياسي است. اينكه دولت چگونه بايد حكومت كند؟ دولت مشروعيت خود را از كجا به دست مي‌آورد؟ و يا اينكه تحت چه شرايطي شهروندان مجبورند از قانون تبعيت كنند؟ اما آستين و پوزيتيويسم حقوقي رويكردي كاملاً متفاوت به حقوق داشتند. به عقيده اين دسته از متفكران حقوق به مثابه يك ابژه علمي اعتبار خود را نه از عرف و نه از ارزشگذاري اخلاقي به دست نمي‌آورد. آستين سعي داشت اثبات كند كه حقوق مقبوليت خود را در اواخر قرن نوزدهم به دست آورد، زماني كه وكلاي انگليسي مي‌خواستند به طور جدي حرفه خود را در جامعه مطرح كنند.

پوزيتيويسم حقوقي ادعا مي‌كند كه وجود يك نظريه حقوقي اخلاقي بي‌طرف در عين اينكه كاملاً امكان‌پذير است ارزشمند نيز هست. رقيب اصلي و قدرتمند پوزيتيويسم حقوق در زمان آستين نظريه حقوقي بي‌طرف بود. پوزيتيويسم حقوقي اهميت نقد سياسي و اخلاقي سيستم حقوقي را انكار نمي‌كند، اما مي‌گويد كه رويكرد مفهومي و توصيفي به حقوق نيز ارزشمند است.

قبل از آستين ديدگاههايي وجود داشتند كه تا حدي مشابه پوزيتيويسم حقوقي بودند. در بين آنها مي‌توان به توماس هابز اشاره كرد كه رويكرد اخلاقي‌اش به حقوق از ديدگاه لوياتان سرچشمه مي‌گرفت. ديويد هيوم نيز ديگر انديشمندي بود كه به عنوان يك منتقد تند مدافع برخي از شكلهاي نظريه حقوقي بي‌طرف بود.

چهارمين دليل اهميت آستين نوع نگاه او به پوزيتيويسم حقوقي بود كه نفوذ بسياري نيز داشت. اين نظريه كه مي‌توان شباهتهاي بين آن و « نظريه استيلا » جورج بنتام پيدا كرد، نظريه‌اي مفصل است كه بايد در مبحثي مجزا به آن پرداخت.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2831]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن