تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1853259858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه ابزاري ممنوع زن مسلمان شخصيت دارد مدل هايي كه حيا را نشانه مي روند


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: نگاه ابزاري ممنوع زن مسلمان شخصيت دارد مدل هايي كه حيا را نشانه مي روند
گاليا توانگرزن نگاه متعجبش را به ويترين مانتوهاي عجيب و غريب با رنگ هاي زرد و سبز تند مي دوزد و به همسرش آرام مي گويد: «اين مانتوها چه قدر شبيه كيمونوست!! من اين ها را كجا مي توانم بپوشم؟!»درست كمي آن طرف تر زن و مرد جواني از عرض خيابان عبور مي كنند. خانم سارافون كوتاه و تنگي پوشيده كه به او شمايل بچگانه داده است و به شدت وقارش را زير سؤال مي برد. چند ويترين جلوتر رديفي از مانتوهاي تنگ و چسبان به چشم مي خورد. يك دختر جوان دانشجو روبه دوستش مي گويد: «دراين گرما چه طور مي توانم اين مانتوهاي تنگ با جنس نايلون را بپوشم؟ از اين جنس و مدل خوشم نمي آيد.»يكي دو ويترين آن طرف تر مانتوهاي براق خودنمايي مي كنند كه بيشتر به لباس شب شباهت دارند. يك ويترين هم مانتوهاي كارشده با جنس كرپ را نمايش مي دهد كه اگرچه مدل مناسب تري دارد، ولي ويژه مجالس و سليقه هاي سنتي است و البته بايد براي خريد آن ها جيبي چاق داشت تا دست كم بالاي 100 هزار تومان هزينه كرد.زن همچنان ويترين ها را با چشم هاي متعجبش جستجو مي كند. پايين يكي از مانتوها آن چنان برش هاي هفت و هشتي خورده كه آدم را ياد شنل جادوگرها در فيلم هاي كارتوني مي اندازد!مرد آرام به شانه همسرش مي زند و مي گويد: «بهتر نيست برويم پارچه بگيريم و به خياط سفارش دهي؟»اگر به پوشاك تنها با ديد وسيله اي براي پوشش، خودنمايي و رفع يكي از نيازهاي بشر نگاه كنيم، لباس جايگاه كم ارزش و دم دستي پيدا كرده و بيشتر به موج مصرف گرايي دامن زده ايم.اما لباس در تاريخ به عنوان ابزار تمدن و فرهنگ مطرح مي شود و موردتوجه قرار مي گيرد. تمدن هاي بزرگ را با نوع پوشش آنها شناسايي مي كنيم.بشر اوليه پوشش را انتخاب كرد تاعلاوه بر در امان ماندن از بارش هاي تند و آفتاب هاي سوزان، حيا را وارد حريم هاي خود كند. حيا كه معنا گرفت، تمدن جوانه زد.هزاران سال پيش زنان ايراني و روم از سرپوش و رداهاي بلند استفاده مي كردند. به اين ترتيب بانوان متشخص و قابل احترام از ساير اقشار جامعه متمايز مي شدند. با اين ديدگاه لباس نه تنها وسيله اي براي پوشاندن، بلكه وسيله اي براي كسب احترام و رسيدن به جايگاه واقعي خويشتن مطرح مي شود.در طبيعت هم زيبايي ها پوشش دارند، مرواريد در دل صدف مي درخشد و ارزش مي يابد. خورشيد اسلام كه طلوع كرد، جايگاه زن را همرديف با مرواريد قرار داد. ارزش هاي پيشين زن ايراني را تقويت كرده و پوشيدگي را نه به عنوان يك مانع، بلكه به عنوان يك صدف براي او به ارمغان آورد.جنگ فرهنگي با سلاح مديك سؤال اساسي مطرح است و آن اين كه چرا پس از يك موج تاريخي پوشيدگي، دنياي امروز يكباره با موج برهنگي مواجه شده است؟هرچقدر تا ديروز وقار در پوشيدگي مطرح بود، امروز لباس هاي كوتاه قد و آستين كوتاه و حتي بي آستين، نگاه هاي خيره، جلب توجه و مصرف گرايي براساس تبعيت از مد افتخار محسوب مي شود. غرب ازطريق كانال هاي تلويزيوني و ماهواره اي ذهن ها را با انواع و اقسام مدل ها و طرح ها به نفع هدف هاي پشت پرده خود بمباران كرده و نهايتاً اين نكته را در ذهن بشر هميشگي مي كند كه بايد آن چه را كه ما مي گوييم بپوشيد تا قابل احترام شويد!مريم رضواني دانشجوي رشته طراحي لباس مي گويد: «يك مدل لباس شب دست كم سه بار در روز ازطريق يكي از كانالهاي ماهواره اي تبليغ مي شود كه چيزي برگرفته از اهداف ضدفرهنگي غرب و نيز اهداف اقتصادي آنها مبني بر رواج مصرف گرايي است. در يك فصل كيف هاي بزرگي نزديك به يك ساك مد مي شود و درست دو، سه ماه بعد كيف ها آن چنان كوچك مي شوند كه آدم هاي به اصطلاح مدگرا چاره اي جز خريد مجدد ندارند. آنها علاوه بر اين كه باورهاي فرهنگي و ارزش هاي ما را نشانه گرفته اند، وقت وسرمايه ما را مي بلعند.»ناهيد شيرازي يك شهروند كه سابقه زندگي در يكي از كشورهاي اروپايي را دارد، توضيح مي دهد: «در پاريس كه به اصطلاح مركز مد دنياست، شهروندان در سال يكي و دوبار بيشتر خريد نمي كنند. آن جا پول به سختي به دست مي آيد، به همين خاطر كسي حاضر نمي شود همه حقوقش را به مد اختصاص دهد. اكثر شهروندان از لباس هاي سبك مثل تي شرت با جنس هاي خوب استفاده مي كنند.»وي ادامه مي دهد: «در سفري كه امسال به تهران داشتم، يك بار به اتفاق خواهرم از سطح شهر ديدن مي كردم، چه قدر خانم هاي ايراني تأكيد دارند در هر موقعيتي روي مد لباس بپوشند. مثلاً برخي از آن ها براي خريد روزانه در بازار ميوه و تره بار لباسي مي پوشند كه پارچه اش مخصوص شب نشيني هاست!»شرقي ها هم از همين ولع خواستن سوءاستفاده كرده و قلب بازار را به خصوص در آسياي جنوب شرق و خاورميانه به دست گرفته اند.در سريال هاي خود زيركانه لباس هاي ملي خود را تبليغ كرده و در بازارهاي جهاني و منطقه اي پارچه ها و طرح هايشان را رواج مي دهند.كشورهايي كه نسبت به اين امواج بي توجه اند، و درضمن حركت قابل توجهي هم نداشته اند، برايشان فرقي نمي كند پذيرش مد از شرق باشد يا غرب؟به راحتي هر چيزي را كه مارك مد دارد و البته ارزان تر هم تهيه شده، مي پذيرند. اين گونه است كه چشم باز مي كنيم مي بينيم بازار پوشاك در انحصار كالاهاي چيني است!راهنمايي ام كنيد، چگونه بپوشم؟وارد اتوبوس مي شوم و سعي مي كنم براي خودم در دل جمعيت راه باز كنم. در آن شلوغي ناخودآگاه به كوله پشتي دختر جواني فشار مي آورم و او با نگاهي خشم آلود برمي گردد و پاسخم را مي دهد. نگاهم اين قدر متوجه پوشش عجيب و غريب اوست كه نمي دانم زير لب چه كلماتي را زمزمه كرده است؟ به شال قرمز رنگش خيره مي شوم. شال از جنس پارچه هاي براق است. دور تا دور شال نوار پهن براق چين داده اند و به انتهاي دو سر آن پاپيون دوخته اند. موهاي سيخ سيخ از زير شال بيرون زده و پاپيون ها در باد مي چرخند و ... مانتوي تنگ از جنس تور با آستري نايون به رنگ بنفش تند در آن گرما تنگ و خفقان آور به نظر مي رسد. در كل لباسي ناهمگون كه حتي رنگ آن با ويژگي هاي ظاهري دختر هماهنگي ندارد. رنگ تيره و تنگي مانتو او را به شدت لاغر نشان مي دهد. شال قرمز رنگش هم كه مخصوص مهماني و عروسي است. «ماندانا صحت» يكي از مزون داران شهر تهران مي گويد: «متاسفانه مشكل اساسي جوانان ما اين است كه اصلاً نمي دانند چگونه بپوشند. لباس كار با لباس مهماني با لباس دانشگاه بايد تفاوت داشته باشد. كمتر به شهروندان آموزش داده ايم كه چه رنگي و چه مدلي با وضعيت ظاهري آنها تناسب دارد. مثلاً افراد لاغر بايد از رنگ هاي روشن متعارف و افراد چاق از رنگ هاي تيره تر استفاده كنند. خطوط عمودي افراد را لاغرتر و خطوط افقي چاق تر نشان مي دهد. حتي آقايان بايد بدانند چه نوع و چه رنگ پيراهني با شلوار جين و يا شلوار پارچه اي هماهنگي دارد؟ اگر ناآگاهانه بپوشيم، خودمان متوجه نمي شويم، اما افراد مختلف با لبخند تمسخرآميز بدرقه مان مي كنند. و يا در اداره ما را به عنوان يك فرد جدي تلقي نمي كنند. خيلي از افراد هستند كه اصلاً مدگرا هم نيستند، افراد به اصطلاح بي توجه به ظاهر خود، آنها هم نياز به راهنمايي دارند.»سليقه جامعه را ترميم كنيم مهدي كاظمي يكي از دانش آموختگان حوزه علميه قم كه جوان آگاه به شرايط روز و پژوهشگر مسائل اجتماعي و فرهنگي است، در مورد مسئله پوشش در اسلام توضيح مي دهد: «پوشش تنها به معناي پوشاندن بدن نيست، بلكه حجم بدن را هم بايد بپوشاند. حضرت زهرا (س) در هنگام وفات تابوتي سفارش دادند كه حجم بدن ايشان هم پوشيده باشد. ايشان طوري در كوچه هاي شهر حركت مي كردند كه حتي كسي متوجه سايه شان هم نشود. اما بانوي نمونه اسلام وقتي لازم ديدند، با قاطعيت و شيوايي كلام خطبه اي كوبنده در مسجد خواندند كه پايه هاي ظلم به لرزه درآمد.»وي تاكيد مي كند:«اسلام زن را در پستوي خانه نمي پسندد و اگر حجاب را قرار داده اتفاقاً راه را براي فعاليت هاي اجتماعي زن هموار ساخته است. خلاف اين ، اسلام طالبانيسم است. آنها مي گويند زن حق تردد در شهر حتي براي رفتن به خريد را ندارد، ولي اسلام واقعي باحفظ شئون زن را به صحنه مي آورد. در قرآن مجيد آمده است كه دختر شعيب شغل چوپاني داشته و در سطح جامعه مكرراً رفت و آمد داشته است.»وي در پاسخ به اين سوال كه مسئله رنگ در احكام اسلامي براي پوشش زنان چگونه مطرح مي شود، مي گويد:«اسلام در پي تيرگي نيست اگر يك زمان اكثريت جامعه رنگ روشن بپوشند با حفظ دو فاكتور گشادي و بلندي لباس براي بانوان، دستمان براي انتخاب رنگ باز مي شود. يك سري پوشش ها را خودمان انتخاب كرده ايم. مثلاً شما وارد شهر اصفهان مي شويد، تعداد چادرهاي رنگي و گلدار خيلي زياد است،اما در شهرهاي ديگر تعجب برانگيز است. اين مسايل به عرف جامعه برمي گردد. رهبر معظم انقلاب در صحبت هاي چند سال پيش خود تاكيد كردند، كارشناسان بروند، پژوهش و بررسي كنند و چيزي را تصويب كنند كه از نظر رنگ و كاربرد جايگاه الگوي ملي شدن را داشته باشد.»كاظمي ادامه مي دهد:«رسانه هاي ملي نظير سيما نقش اساسي در تعيين سليقه جامعه دارند. وقتي وضع پوشش زنان در سيما و سينما آن چناني است، وقتي كلام و شيوه برخوردهاي زنان، بيگانه از فرهنگ اسلامي است، چطور مي توان انتظار داشت وضع بهتر شود؟ حالا شما هزار ساعت هم سخنراني درباره پوشش زن مسلمان بگذاريد، جواب نمي دهد.»حفظ عفت زكات زيبايي زن حجت الاسلام محمد كاظم شمس مسئول بوستان كتاب تبليغات اسلامي قم نيز با ذكر روايتي مي گويد:«يك روز پيامبر (ص) در كنار اصحابشان نشسته بودند. يكي از ميانشان سوال كرد: بهترين ارزش براي زن چيست؟حضرت علي (ع) نيز در اين جمع حاضر بودند، با شنيدن اين سوال به نزد حضرت زهرا (س) مي روند و همين سوال را مطرح مي كنند، حضرت زهرا (س) پاسخ مي دهند: بهترين چيز براي زن اين است كه هيچ مردي را نبيند و هيچ مردي هم او را نبيند.»حجت الاسلام محمد كاظم شمس در ادامه مي گويد:«اين روايت بر ضرورت و اهميت حجاب و پوشش زنان تاكيد دارد. به معناي دوري زن از اجتماع نيست. اگر ضرورت باشد، زن با حفظ حجاب مي تواند در صحنه هاي مختلف جامعه حاضر شود.» به هر جهت در وجود زن زيبايي گذاشته شده كه بنابه فرمايش حضرت امير (ع) زكات آن حفظ عفت است». وي پيرامون پرورش ذهن هاي جوان و آگاهي آنها نسبت به فلسفه حجاب توضيح مي دهد: «اكثريت جوانان ما افراد باسوادي هستند. اسلام هدفش كمال انسان است. ما به جوانان باسواد خود بايد فلسفه حجاب را با استدلال و منطق شرح دهيم. از زبان مستقيم گويي پرهيز شود. آگاهي دادن بايد با بياني لطيف و مستدل صورت گيرد. امر به معروف از طريق تدارك هديه اي باشد. طبيعتاً رنجش خاطر سبب فرار فرد خواهد شد». وي با اشاره به كتاب حجاب شهيد مطهري و زن در آيينه جلال و جمال اثر آيت الله جوادي آملي به عنوان منابع استدلالي درباره حجاب مي گويد:«به هر جهت اسلام براي كمال انسان حريم هايي قرار داده كه اگر با دقت بنگريم، خواهيم پذيرفت كه همگي به نفع ماست. تنها كافي است مقداري به فلسفه اين دستورات فكر كنيم، هيچ عقل سليمي رد نخواهد كرد.»
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 454]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن