واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در این دوره، رقابت در بخش سینمای ایران بسیار داغ بود. بهرام بیضایی با فیلم «مسافران» نظر همه را به خود جلب كرد. رخشان بنی اعتماد با «نرگس» حضور پیدا كرد و بلورین... در این شماره، بخش پایانی مرور 27 دوره جشنواره فیلم فجر را با هم میخوانیم:دوره دهمدر این دوره، رقابت در بخش سینمای ایران بسیار داغ بود. بهرام بیضایی با فیلم «مسافران» نظر همه را به خود جلب كرد. رخشان بنی اعتماد با «نرگس» حضور پیدا كرد و بلورین بهترین كارگردانی را به دست آورد. مخملباف با «ناصرالدین شاه آكتور سینما» به شدت مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. زنده یاد علی حاتمی با فیلم «دلشدگان» نشان داد كه به راستی شاعر سینمای ایران است. مهدی صباغ زاده با «خانه خلوت» بهترین فیلم كارنامه فیلم سازی اش را ارائه كرد كه برای استاد عزت ا... انتظامی بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به همراه داشت. علیرضا داوودنژاد با فیلم «نیاز» بلورین بهترین فیلم را از آن خود كرد. دوره یازدهمدر این دوره داریوش مهرجویی با «سارا» و «بانو»، مسعود كیمیایی با «رد پای گرگ»، سیروس الوند با «یك بار برای همیشه»، محمدرضا اعلامی با «افعی»، مخملباف با «هنرپیشه» و ابراهیم حاتمی با «از كرخه تا راین» شركت كردند. كیومرث پوراحمد نیز با فیلم «صبح روز بعد» و «شرم» حضور یافت كه توانست جایزه ویژه هیئت داوران را كسب كند. بلورین بهترین فیلم به «از كرخه تا راین» و به سیروس الوند و داریوش مهرجویی به ترتیب بلورین بهترین كارگردانی و فیلم نامه اهدا شد. دوره دوازدهماین دوره از سالهای بی رونق جشنواره محسوب میشود. در این دوره بزرگان حضور نداشتند و فیلمهای حادثه ای و كم مایه و ضعیف ارائه شد. محمد بزرگ نیا برای «جنگ نفت كشها» جایزه بهترین كارگردانی را دریافت كرد و «حماسه مجنون» جمال شورجه مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت. دوره سیزدهمدوره سیزدهم فیلمهای قابل ملاحظه ای هم چون پری (داریوش مهرجویی)، روز واقعه (شهرام اسدی)، سلام سینما (محسن مخملباف)، كیمیا (احمدرضا درویش) و روسری آبی (رخشان بنی اعتماد) ارائه شد. بلورین بهترین فیلم به «روز واقعه» رسید و داریوش مهرجویی جایزه بهترین كارگردانی را از آن خود كرد. حضور ایرج قادری با فیلم «میخواهم زنده بمانم» از نكات جالب توجه و بحث انگیز جشنواره بود. دوره چهاردهمدر این دوره فیلم «لیلی با من است» كمال تبریزی نگاهها را معطوف به خود كرد. ضیافت (مسعود كیمیایی)، خواهران غریب (كیومرث پوراحمد) و پدر (مجید مجیدی) هم در جشنواره حضور داشت. بوی پیراهن یوسف و برج مینو نتوانست جایزه ای را برای حاتمیكیا به ارمغان آورد. اما زنده یاد سیف ا... داد با فیلم «بازمانده» و زنده یاد رسول ملاقلی پور با دو فیلم «نجات یافتگان» و «سفر به چزابه» كیفیت جشنواره را رونق بخشیدند. هیئت داوران بلورین بهترین فیلم را به فیلم «پدر» اعطا كرد و كیومرث پوراحمد را به عنوان بهترین كارگردان برگزید. جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «بازمانده» رسید. دوره پانزدهماحمدرضا درویش با فیلم «سرزمین خورشید» در این دوره موفقیت «كیمیا» را تكرار نكرد. داریوش مهرجویی با فیلم «لیلا» یكی از بهترین آثار ملودرام تاریخ سینمای ایران را به نمایش گذاشت. در این دوره فیلم «بچههای آسمان» مجید مجیدی عنوان بهترین فیلم و بلورین بهترین كارگردانی جشنواره را به دست آورد. دوره شانزدهمدر این دوره بخش مسابقه بین الملل به جشنواره اضافه شد و فیلمهای «آژانس شیشه ای» ابراهیم حاتمیكیا، «بانوی اردیبهشت» رخشان بنی اعتماد و «درخت گلابی» داریوش مهرجویی، در جشنواره شركت كرد و بلورین بهترین كارگردان نصیب حاتمیكیا شد و آژانس شیشه ای بلورین بهترین فیلم را كسب كرد. دوره هفدهمدر بخش سینمای ایران دو فیلم «قرمز» فریدون جیرانی و «دو زن» تهمینه میلانی حضور پررنگی داشتند و محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی زوج فیلم «قرمز» ها را از آن خود کردند. در كنار این دو فیلم، مصائب شیرین (علیرضا داوودنژاد»، رنگ خدا (مجید مجیدی) و روبان قرمز (ابراهیم حاتمیكیا) از دیگر آثار مطرح بود كه عمده جوایز بخش بین الملل را به خود اختصاص دادند. اما در بخش سینمای ایران فیلم «هیوا» زنده یاد رسول ملاقلی پور بلورین بهترین فیلم و كارگردانی را از آن خود كرد. دوره هجدهمدر این سال بوی كافور عطر یاس «بهمن فرمان آرا»، بلوغ «مسعود جعفری جوزانی»، اعتراض «مسعود كیمیایی»، متولد ماه مهر «احمدرضا درویش» و مرد بارانی «ابوالحسن داوودی» در جشنواره حضور داشت و فیلم فرمان آرا بلورین بهترین فیلم و كارگردانی را از آن خود كرد. دوره نوزدهمدر این دوره فیلمهایی هم چون پارتی «سامان مقدم»، نیمه پنهان «تهمینه میلانی»، آبی «حمید لبخنده» و دختری به نام تندر «حمیدرضا آشتیانی پور» حضور داشت كه سگ كشی «بهرام بیضایی» پر سر و صداترین فیلم جشنواره بود و جایزه ویژه مخاطبان را به دست آورد. اما زیر نور ماه «سیدرضا میركریمی» جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود كرد و باران «مجید مجیدی» جایزه بهترین فیلم و كارگردانی را به دست آورد. بهرام بیضایی در بخش فیلم نامه گوی رقابت را از مجیدی ربود و مژده شمسایی توانست جایزه بهترین بازیگر را برای فیلم «سگ كشی» به ارمغان آورد. دوره بیستمحال دیگر ما جوانی برومند شده بود و دو دهه از زندگی خود را پشت سر میگذاشت. در این دوره ناصر تقوایی با فیلم «كاغذ بی خط» پا به عرصه رقابت گذاشت. ابراهیم حاتمیكیا با فیلم «ارتفاع پست» عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره را به دست آورد. مرحوم ملاقلی پور با «قارچ سمی» فیلمی متفاوت را ارائه داد. داریوش مهرجویی نیز با «بمانی» در جشنواره شركت كرد. بهمن فرمان آرا با فیلم «خانه ای روی آب» جنجالی به پا كرد و بلورین بهترین فیلم را به دست آورد اما رسول صدرعاملی با فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» توانست «ترانه علیدوستی» بازیگر پرانرژی و آینده دار را به سینمای ایران معرفی كند. دوره بیست و یكمدر این دوره چند فیلم خوب از كارگردانان تازه كار به نمایش گذاشته شد. نفس عمیق «پرویز شهبازی» پدیده جشنواره بود. مهدی نوربخش با فیلم متفاوت «رای بازی» توجه همگان را جلب كرد. اصغر فرهادی فیلم «رقص در غبار» را عرضه كرد و فرزاد موتمن فیلم «شبهای روشن» را ارائه داد. كمال تبریزی با دو فیلم «فرش باد» و «این جا چراغی روشن است» شركت كرد كه فرش باد بلورین بهترین فیلم تماشاگران را نصیب خود كرد. بلورین بهترین فیلم به فیلم «دیوانه ای از قفس پرید» احمدرضا معتمدی رسید. جایزه بهترین كارگردانی نیز به رضا میركریمی برای فیلم «این جا چراغی روشن است» اهدا شد. دوره بیست و دوماین دوره جشنواره به سبب فیلم جنجالی «مارمولك» كمال تبریزی و استقبال تماشاگران، صفهای طویل جشنواره را در دهه شصت به یاد آورد. مسعود كیمیایی با فیلم «سربازهای جمعه» خیلیها را ناامید كرد اما داریوش مهرجویی با فیلم «مهمان مامان» توانست بلورین بهترین فیلم را برباید.ك مال تبریزی با فیلم «مارمولك» غوغایی به پا كرد. بهروز افخمی با «گاو خونی»، رخشان بنی اعتماد با فیلم «گیلانه» و اصغر فرهادی هم با «شهر زیبا» در این دوره شركت كردند. احمدرضا درویش با «دوئل» بلورین بهترین فیلم را به دست آورد و حمید نعمت ا... با فیلم «بوتیك» مورد توجه قرار گرفت. دوره بیست و سومدر این دوره فیلمهایی هم چون «یك تكه نان» كمال تبریزی، «خیلی دور خیلی نزدیك» سیدرضا میركریمی، «بید مجنون» مجید مجیدی شركت كرد و میركریمی توانست بلورین بهترین فیلم را برای خود به ارمغان آورد. بهترین كارگردانی به مجید مجیدی رسید و جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «جایی برای زندگی» محمد بزرگ نیا اختصاص یافت. دوره بیست و چهارمفیلم مهم این سال اثر درخشان اصغر فرهادی «چهارشنبه سوری» بود. بلورین بهترین كارگردانی به فرهادی رسید و هدیه تهرانی به عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره انتخاب شد. ابراهیم حاتمیكیا با فیلم «به نام پدر» عنوان بهترین فیلم جشنواره را به دست آورد. جعفر پناهی با «آفساید» در جشنواره شركت كرد. «كافه ستاره» سامان مقدم و «تقاطع» ابوالحسن داوودی از دیگر فیلمهای مهم جشنواره بود. دوره بیست و پنجم بلورین بهترین فیلم و كارگردانی به فیلم «روز سوم» محمدحسین لطیفی رسید. بهرام رادان برای بازی در فیلم سنتوری داریوش مهرجویی بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. باران كوثری با فیلم «خون بازی» رخشان بنی اعتماد نیز بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را تصاحب كرد. جنجالیترین فیلم جشنواره هم اخراجیهای مسعود ده نمكی بود. دوره بیست و ششمدر این دوره بلورین ویژه تماشاگران را كمال تبریزی با فیلم «همیشه پای یك زن در میان است» تصاحب كرد. سیدرضا میركریمی نیز بلورین بهترین فیلم را برای «به همین سادگی» از آن خود كرد و «آواز گنجشكها»ی مجید مجیدی هم بلورین بهترین كارگردانی را گرفت. امین حیایی برای بازی در «شب» و هنگامه قاضیانی برای فیلم «به همین سادگی» عنوان بهترین بازیگران، مرد و زن را به دست آوردند. دوره بیستم و هفتمدر این دوره فیلمهای شاخص بزرگانی هم چون بهرام بیضایی «وقتی همه خوابیم»، اصغر فرهادی «درباره الی» واروژكریم مسیحی «تردید» و حمید نعمت ا... «بی پولی» حضور داشت. بهترین فیلم به «تردید» رسید. اصغر فرهادی بلورین بهترین كارگردانی را به دست آورد و شهاب حسینی برای بازی در فیلم «سوپراستار» بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود كرد و لیلا حاتمی نیز برای بازی در فیلم «بی پولی» بهترین بازیگر نقش اول زن را تصاحب كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 835]