تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806912791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پنتاگون پنج متهم حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر را محاكمه مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: پنتاگون پنج متهم حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر را محاكمه مي‌كند
سياسي
تهران - وزارت دفاع آمريكا پنتاگون زير نظر سازمان جاسوسي سيا، پنج متهم حادثه ‪ ۱۱‬سپتامبر را بعد از شش سال اسارت در زندان‌هاي مخوف سيا از جمله در گوانتانامو، برخلاف حكم ديوان عالي آمريكا،پنجم ژوئن در يك دادگاه نظامي در گوانتانامو محاكمه مي‌كند.

به گزارش گروه اخبار صوتي - تصويري ايرنا، پايگاه اينترنتي روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي افزود: اين پنج متهم به نامهاي خالد شيخ محمد، رمزي بن الشيبه، علي عبدالعزيز علي، وليد بن عطش و مصطفي الحاسوي در سالهاي ‪ ۲۰۰۲‬و ‪ ۲۰۰۳‬توسط ماموران سازمان جاسوسي آمريكا سيا بازداشت و طي اين سالها در سلولهاي انفرادي زندانهاي تحت اداره سيا نگهداري شده اند.

متهمان در سال ‪ ۲۰۰۶‬به زندان گوانتانامو منتقل شدند.

بنابر اين گزارش، دادگاه پنجم ژوئن جلسه استماع كيفرخواست متهمان است كه به شيوه معمول محاكمات قضائي مدني برگزار مي‌شود.

به نوشته نيويورك تايمز، رئيس دادگاه، سرهنگ رالف كولمان سرهنگ نيروي دريايي كيفرخواست را قرائت خواهد كرد. وي حكم دادگاه در مورد تائيد يا رد اتهام متهمان را نيز قرائت خواهد كرد.

بر پايه اين گزارش، دادگاه نظامي جرم متهمان را توطئه، قتل، سوء قصد، ضرب و جرح شديد بدني، تخريب اموال، تروريزم و حمايت مادي از فعاليتهاي تروريستي برشمرده است .

پيش بيني مي‌شود، اين متهمان به مجازات مرگ محكوم شوند.

نيويورك تايمز افزود: اين، اولين محاكمه علني اين متهمان بويژه خالد شيخ محمد است كه آمريكا وي را به عنوان مغز متفكر حادثه يازده سپتامبر مي شناسد.

براساس گزارش، وي، بيش از ساير متهمان تحت انواع بازجويي‌هاي همراه با شكنجه سيا قرار داشته است . اگرچه دولت آمريكا در ادعايي اعمال شكنجه عليه اين متهمان را انكار مي‌كند.

نيويورك تايمز تصريح كرد: به علت اينكه متهمان در اختيار سيا بودند، دولت آمريكا تا چند سال پيش حتي خبر دستگيري آنها را هم مخفي نگاه داشته بود و آن را جزو اسرار دولتي مي‌دانست . به همين علت متهمان از حق اختيار كردن وكيل محروم بودند.

سرانجام دولت آمريكا زير بار فشار گروههاي دفاع از حقوق بشر و حقوقدانان، بعد از تفهيم اتهام مقرر كرد كه پنج متهم وكيل نظامي اختيار كنند. چندين وكيل مدني نيز به طور داوطلبانه وكالت آنها را برعهده گرفتند.

نيويورك تايمز در حال اذعان كرد: همه اين مراحل صوري است و منع قانوني بسياري پيش روي اين وكلا قرار داده شده است . وكلاي نظامي امكان تماس با موكلانشان را نداشتند و حتي برخي از وكلاي مدني هنوز مجوز قانوني براي ارتباط داشتن با وكلاي نظامي براي تبادل نظر در مورد پرونده را نيافته اند گزارش حاكي است، دادگاه نظامي در سالني در محوطه زندان گوانتانامو تشكيل مي شود تا مردم عادي حق حضور در جلسات دادگاه را نداشته باشند و همه ادعاهاي حقوقي مطرح شده در دادگاه محرمانه باقي بماند.

گفته مي‌شود، پنتاگون براي ‪ ۶۰‬خبرنگار مجوز حضور در جلسه دادگاه را صادر كرده است .

در گزارش نيويورك تايمز آمده است: تاسيس زندان مخوف گوانتانامو در خليج كوبا كه زندانيان آن تحت بدترين شرايط غيرانساني نگهداري مي‌شوند و محدوديتهاي بسياري در آن اعمال مي‌شود، از نمونه ابتكارات غير انساني جورج بوش رئيس جمهوري آمريكاست كه نفس وجود آن بسيار مورد اعتراض سازمانها و گروههاي دفاع از حقوق بشر قرار دارد.

انتظار مي‌رود، سه نامزد رياست جمهوري آينده آمريكا اعم از جان مك كين، هيلاري كلينتون و باراك اوباما در صورت پيروزي در انتخابات اين زندان مخوف را تعطيل كنند.

ديوان عالي آمريكا در سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي، تشكيل دادگاه نظامي در گوانتانامو را غيرقانوني اعلام كرد و خواستار برچيده شدن آن شد. كنگره هم آن را تصويب كرد، اما دولت بوش به رغم همه اين مخالفتها سياست خود را در قبال اين زندان مخوف اعمال مي‌كند.

به علت مخالفت ديوان عالي آمريكا با وجود اين دادگاه نظامي، اولين محاكمه دادگاه نظامي كه قرار بود تابستان گذشته برگزار شود، تشكيل نشد.

ديوان عالي آمريكا قرار است، ظرف هفته‌هاي آتي مجددا موضوع قانوني بودن اين دادگاه نظامي را به بحث بگذارد.
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن