تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815563139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبرنگاران بدانند: براي گزارش‌هاي خود عكس تهيه كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: خبرنگاران بدانند: براي گزارش‌هاي خود عكس تهيه كنيد
"اين دوربين نيست كه تصاوير بدي ثبت مي‌كند بلكه مقصر كسي‌است كه از آن استفاده مي كند!"
نفيسه مطلق- سردبيران بيش از ۴۰ درصد مطالبي را كه براي آنها فرستاده مي‌شود؛‌ حتي بدون خواندن كنار مي‌گذارندو علت آن فقدان تصوير مناسب براي اين مطالب است. چراكه بسياري از نشريات به دنبال مطالبي هستند كه تصاويري مناسب كلمات را همراهي كند. اگر به نوشتن علاقمند هستيد دانستن فنون اوليه عكاسي براي شما يك ضرورت است.
البته نمي‌توان قول داد كه يك شبه عكاس بسيار معروف و خلاقي شويد اما به عنوان كسي كه براي يادگيري همه چيز هميشه دنبال راه‌هاي ميان‌بر بوده‌است، اين نكات را براي شروع توصيه مي‌كنم:
۱. "اين دوربين نيست كه تصاوير بدي ثبت مي‌كند بلكه مقصر كسي‌است كه از آن استفاده مي كند!"
اين اولين نكته‌اي بود كه در يك كارگاه آموزش عكاسي به من ياد داده شد. آن زمان تازه اولين عكس‌هايم را براي يك روزنامه فرستاده بودم.
هدف از اين گفته ضرورت داشتن آشنايي و فهميدن سخت‌افزار دوربين براي تهيه يك عكس درست و صحيح است. در نتيجه كتابچه راهنماي دوربين را مطالعه كنيد و سعي كنيد با آزمون و خطا با دوربين و چگونگي كاركردن با تنظيمات آن آشنا شويد.
۲. بعد از تسلط پيدا كردن بر تنظيمات دوربين زمان فراگرفتن كادربندي يك تصوير است. براي مثال "قانون سه‌تايي" به عنوان يكي از قوانين پايه‌اي كادربندي به شما مي‌آموزد كه سوژه را در يك سوم كادر – چه افقي و چه عمودي- قرار دهيد.
تقسيم‌بندي اوليه در كادربندي
سعي كنيد سوژه را در يكي از اين دايره‌هاي مشخص شده قرار دهيد.
كادربندي صحيح
كادربندي غلط
۳. سعي كنيد از چهره‌ها در حالت‌هاي عادي و طبيعي عكس بگيريد و اگر سوژه شما خجالتي بود و در مقابل دوربين احساس راحتي نمي‌كرد با مطرح كردن يك شوخي يا داستان خنده‌دار، او را در وضعيت راحت‌تري قرار دهيد.
از شخص مورد نظر با سوژه‌اي كه به آن مربوط مي‌شود و در گزارش ذكر شده‌است، عكس بگيريد.
۴. عكاسي منظره بستگي زياد به نور محيط دارد. در ظهر آفتاب تيز و سايه‌ها بسيار تند و با كنتراست هستند در حالي كه هنگام طلوع يا غروب آفتاب، رنگ‌ها بسيار شكوهند ثبت مي‌شوند و سايه‌ها به سوژه عمق و بُعد مي‌بخشند. پس سعي كنيد تا جاي ممكن اين ساعات را براي عكاسي از منظره انتخاب كنيد.
هنگام ظهر رنگ‌ها تخت هستند و سوژه‌ها بُعد ندارند
نور در هنگام غروب به سوژه عمق مي‌بخشد و رنگ‌ها گرم‌تر به نظر مي‌رسند هر چقدرهم منظره مورد نظر دل‌انگيز و زيبا باشد، باز هم اين شما هستيد كه بايد عكس را به نحو درست كادربندي كنيد تا توجه بيننده جلب و نگاهش به تصوير خيره شود.
براي مثال اختصاص دادن يك سوم كادر به جاده‌اي كه در آن يك دوچرخه سوار به سمت كوهپايه در حال حركت است مي‌تواند بهترين روش براي راهنمايي چشم بيننده به سوژه اصلي ما كه همان كوه است باشد.
۵. شفافيت و صراحت پيام يك عكس گواه مهارت و شايستگي عكاس آن است. براي رسيدن به اين مقصود بايد به كار با دوربين خود مسلط شويد و تا مي‌توانيد تمرين كنيد.
البته من راه زيادي براي حرفه شدن در زمينه عكاسي در پيش دارم و به عنوان يكي از بهترين ميان راه‌ها، كپي كردن كارهاي عكاسان بزرگ را به شما پيشنهاد مي‌كنم. شما براي شروع و تمرين عكاسي مجاز هستيد تا از كادربندي هاي آنها سرمشق بگيريد.
۶. از عكس‌هاي حرفه‌اي كه در حوزه گزارش‌هاي شما در روزنامه‌ها به چاپ رسيده‌اند، يك آرشيو درست كنيد. در نظر داشته باشيد عكس‌هاي شما در صورتي براي استفاده و فروش در مطبوعات انتخاب مي‌شوند كه از استاندارد عكس‌هاي حرفه‌اي برخوردار باشند.
۷. كادربندي اين عكس‌ها را با دقت مطالعه كنيد اما سعي كنيد هنگام عكاسي از خلاقيت خودتان نيز بهره بگيريد. تصاوير زيادي روزانه در مطبوعات به چاپ مي‌رسند. دقت كنيد كه چطور عكس‌ها به موضوعاتي كه هميشه براي مخاطب جذاب بوده‌است مي‌پردازند.
گاهي پس‌زمينه اين تصاوير مات به نظر مي‌رسند تا نگاه بيننده را به سوژه مورد نظر جلب كند. اگر لنز تله در اختيار نداريد براي تهيه چنين عكسي مي‌توانيد ديافراگم لنز دوربين را بر روي اعداد پايين تنظيم كنيد. توجه داشته باشيد كه براي تهيه يك عكس خوب آشنايي با دوربين و سيستم‌هاي تنظيم‌كننده آن بسيار ضروري‌است.
عكس با لنز استاندارد و ديافراگم باز، پس‌زمينه را تار و سوژه را برجسته مي‌كند ۸. اكثر آدم ها براي گرفتن عكس از يك سوژه بسيار عجله مي‌كنند و به پس زمينه آن توجه كافي ندارند. توصيه مي‌كنم كه ابتدا محله عكس‌برداري را مشخص كنيد. از پشت زمينه‌هاي ساده استفاده كنيد و مواظب باشيد مثلاً شاخه درخت بالاي سر سوژه شما سبز نشود!!
هميشه به پشت زمينه سوژه دقت كنيد
۹. اگر مجبور شديد يك عكس دسته جمعي تهيه كنيد، سعي كنيد آنها را در يك وضعيت سه بعدي قرار دهيد. براي مثال از چند نفر بخواهيد جلو تر از بقيه قرار بگيرند.
۱۰. واقع‌گرا باشيد. به خاطر بياوريد كه اين عكاس است كه ممكن است عكس بدي تهيه كند و نه دوربين. همان طور كه يك عكاس ممكن است با تنظيم درست دوربين يك تصوير خلاقانه و زيبا بيافريند.
البته مطمئنا يك دوربين معمولي و ابتدايي نمي‌تواند عكس‌هايي كه عموماً در مطبوعات به فروش مي‌رسد را تهيه كند. پس اگر براي ادامه اين مسير مصمم هستيد، بايد براي خريد يك دوربين خوب و ابزار مناسبش سرمايه‌گذاري كنيد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن