تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):همانا نفرت انگیزترین مخلوق خدا بنده ای است که مردم از شرّ زبان او پرهیز می کنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821026427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/علوم انساني و چالش اشتغال/دكتر خليجي: نگاه جامعه به علوم انساني بايد تغيير كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: /علوم انساني و چالش اشتغال/دكتر خليجي: نگاه جامعه به علوم انساني بايد تغيير كند
عضو هيئت علمي دانكشده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در همايش علوم انساني و چالش اشتغال گفت: نگاه جامعه به علوم انساني بايد تغيير كند.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ عصر ديروز در همايش علوم انساني و چالش اشتغال، كه در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران برگزار شد، دكتر محسن خليجي،‌ عضو هيئت علمي گروه علوم سياسي دانشگاه تهران، در مورد «علوم انساني عامل اشتغال و محروم از شغل» سخنراني كرد.

دكتر خليجي در آغاز به اهميت علوم انساني اشاره كرد و گفت: اين علوم از حوزه هاي بنيادي براي پيشرفت علم در جامعه و تحقيق و توسعه پايدار است با اين كه داراي پيچيدگي ذاتي است.

وي در ادامه به كليت علوم پرداخت و گفت: علوم و معارف مهمترين و با ارزش ترين مساله جامعه بشري است كه يا از طبيعت به دست مي آيد و يا از تفكر. علوم از هر كدام از اين منابع كه به دست آمده باشد حاصل ويژگي هاي انساني شيوه زندگي،‌ نگرش به عالم‌، فرهنگ،‌باورها و ... مي باشد. اگرچه در برگشت همين علوم به نوبه خود بر ويژگي هاي انساني تاثير مي گذارد.

دكتر خليجي سپس به ارتباط ميان علوم اشاره كرد و گفت: علوم مجموعه اي از معارف و دانش هاي به هم پيوسته هستند كه همديگر را تكميل مي كنند و نيل به كمال علوم در لحاظ كردن مجموعي بودن علوم و تقلي پكيجي بودن آنهاست. چند شقه كردن علوم و ساقط كردن آن ها از تركيب مجموعي و مخصوصا نگاه ويژه به علوم مهندسي و تجربي موجب به همر ريختن روابط متقابل اجتماعي و به وجود آمدن قطب هاي مختلف خصومت و رو در رويي گروه هاي اجتماعي به طور گوناگون مي شود.

وي تاكيد كرد: نيروي عظيم جامعه در تلقي مجموعي بين معارف و دانشهاي گوناگون جامعه نهفته است. مشكلات و مسايل جامعه تنها به وسيله همين نيروي عظيم قابل حل است. وقتي اين نيرو به بردارهاي مختلف تجزيه مي شود و رابطه بين آن ها قطع مي‌گردد اميد حل و رفع مشكلات و موانع از ميان مي رود.

دكتر خليجي با تاكيد بر اهميت اين روابط ميان علوم ضمن اهميت نگاه تخصصي گفت: درست است كه تجزيه و تخصص لازم است، ولي تركيب و كل نگري هم ضروري است تا افراد رشته هاي مختلف از مهندسي،‌ تجربي،‌ انساني همديگر را قبول كنند و از فكر و علم يكديگر استقبال نمايند و روشن است كه همكاري و مشاركت درامور،‌ نتيجه اين روحيه همگرايي و مجموعي است.

دكتر خليجي درادامه به جايگاه علوم انساني پرداخت و گفت:‌علوم انساني هم از نظر هويت بخشي و فرهنگ سازي كه مهمترين نيروي حركتي افراد در جامعه است و هم از نظر سامان دهي و برنامه ريزي در امر تقسيم و تخصيص كار مهمترين ابزار ايجاد اشتغال به حساب مي آيند.

وي تاكيد كرد: بي شك علوم انساني سهمي بسيار بزرگ در اشتغال دارد حتي در شرايطي كه علوم انساني مورد بي توجهي قرار مي گيرد، باز علوم انساني اين نقش را كم و بيش ايفا مي كنند و به اين علت است كه مهندسان و پزشكان و قانون گذاران براي توجيه كارهاي خود همگي به علوم انساني پناه مي برند. ولي چون اين افراد تخصص لازم را ندارند،‌ همواره بهره برداري آنان از علوم انساني به يك توجيه نامعقول ختم مي شود و اشتباهات،‌ هزينه هاي گزافي را به جامعه تحميل مي كند.

دكتر خليجي گفت: اگر نگرش موجود علوم انساني ادامه يابد‌، مي توان مطمئن بود كه اگر بيكاري در جامعه افزايش نيابد،‌ قطعا كاهش نيز نخواهد يافت. مگر اين كه در نگاه خود به علوم انساني در سطح كلان و در سطح خرد تجديد نظر كنيم و گذشته را كم و بيش بازسازي كنيم.

وي در پايان با اشاره به اين دو سطح كلان و خرد گفت: در سطح كلان بايد نگاه به علوم انساني تغيير يابد و نقش آن در سطح علوم انساني و علوم اجتماعي مورد بازبيني قرار گرفته و اصلاح شود و در سطح خرد هم بايد در سوق دادن استعدادهاي اجتماعي به طرف علوم انساني در دبيرستان و دانشگاه برنامه ريزي دقيق و همه جانبه اي انجام گيرد.
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 581]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن