تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850320793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلسفه وجوی شیطان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فلسفه وجودی شیطان
شیطان
شیطان، شریرترین موجود هستی و نابکارترین خصم روزگار است. بر پایه آموزه های تعالی بخش قرآن،این موجود پلید، دشمن پیدای آدمیان و رهزن ناپیدای ایمان ایشان است. دشمن کیننه توزی که تمام قدرت و حیلت خود را برای گمراهی بشریت به کار گرفته است. آتش حسادت در خرمن وجود او چنان شعله ور است که لحظه ای ایمان آدمی را بر نمی تابد. تا آنجا که بر تحقق بخشیدن به آرزوی دیرینه خود سوگند نیز یاد کرده است.مایه شگفتی است که کثیری از آدمیان برای مقابله با این دشمن سر سخت و پرفریب، هیچ استراتژی مشخصی ندارند و به راحتی، میدان مبارزه را به دست دشمن سپرده و خانه آخرت خویش را ویران می سازند.برای رویایویی با هر دشمنی، وجود استراتژی مبارزه شرطی ضروری است. و این استراتژی به نتیجه نمی رسد جز با شناخت شخصیت دشمن و آگاهی از سازمان، قدرت و دامنه توانمندی او.در نوشتار حاضر،بر آنیم تا شناختی عمیقتر نسبت به این دشمن اغواگر و شیوه های گمراهی او حاصل کنیم: تعریف شیطانشیطان در لغت از مادّه «شطن» و به معنای دور شدن است1 و شیطان به هر موجود سركش و متمرّد خواه انسان باشد یا غیر آن، گفته می‌شود2 از این رو بر ابلیس، شیطان اطلاق شده است.3 ویژگی‌های شیطان 4 1- شیطان از طایفه جنّ: «...فَسَجَدُوا إلّا إبلیسَ كانَ مِن الجِنّ...» (كهف / 50)«(فرشتگان) همگی سجده كردند جز ابلیس، كه از جنّ بود »  2- مخالفت فرمان الهی:«إنّ الشََّیطانَ كَانَ لِلرّحْمنِ عِصِیّاً» (مریم / 44)«شیطان نسبت به خداوند، عصیانگر بود »  3- رانده شده از رحمت الهی:«قَالَ فَاْخرُجْ مِنها فَإنّكَ رَجیمٌ* وَ إنَّ عَلیكَ اللَعْنَة اِلی یَومِ الدین» (حجر / 34 – 35)«فرمود: از صف آنها [فرشتگان] بیرون رو، كه رانده ‌شده‌ای از (درگاه ما!) و لعنت (و دوری از رحمت حق) تا روز قیامت بر تو خواهد بود!» 4- دارای ذرّیه و قبیله: «إنّهُ یَرَاكُم هُو و قَبیلُهُ مِن حَیثُ لاتَرَوْنَهُم...» (اعراف/ 27)«او و همكارانش شما را می‌بینند از جایی كه شما آنها را نمی‌بینید...»«خداوند فرمود: از صف آنها [فرشتگان] بیرون رو، كه رانده ‌شده‌ای از (درگاه ما!) و لعنت (و دوری از رحمت حق) تا روز قیامت بر تو خواهد بود!»
شیطان
فلسفه وجودی شیطان5یكی از مسائل جهان هستی، مسأله امتحان و آزمایش الهی است و اصولاً نظام سعادت و شقاوت و ثواب و عقاب بشر مبتنی بر اساس امتحان است و چون خداوند انسان را به سوی خیر دعوت می‌كند و در این میان اگر كسی نباشد كه او را به شرّ دعوت و تشویق كند امتحانی وجود نخواهد داشت.وجود شیطان برای پویندگان راه حق نه تنها زیانبخش نیست بلكه رمز تكامل نیز محسوب می‌شود، اصولاً تكاملها در میان تضادّها به وجود می‌آید و هیچ موجودی راه كمال را نمی‌پوید مگر اینكه در مقابل آن، ضدّ نیرومندی قرار گیرد.6 شیاطین انسیدر قرآن كریم به انسانهای شرور و مفسد نیز شیطان، اطلاق شده است. 7«وكَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبیٍّ عَدوّاً شَیاطین الإنس والجِنّ...»(انعام/112)«اینچنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم..» اطلاق حقیقی شیطان بر كافران و منافقان 8اطلاق شیطان بر منافقان و كافران به نحو حقیقت است نه از سر مجاز و مسامحه:«...واذا خَلَوْا إلی شَیاطینِهم قالُوا إنّا مَعَكُم...» (بقره/ 14)«هنگامی كه با شیطانهای خود خلوت می‌كنند، می‌گویند: ما با شمائیم..»آنان كه از هدایت رهبران الهی می‌رمند و در مقابل حق خضوع نمی‌كنند و از راههای مرموز و با وسوسه میل به باطل را در دلهای دیگران تزریق می‌كنند، از مصادیق شیطانند:«مِن شَرّ الوُسواسِ الخَنّاس الّذی یُوسوِسُ فی صُدورِ النّاسِ من الجِنّةِ والناس»(ناس/ 4 -6)«(پناه بر خدا) از شرّ وسوسه گر پنهان كار كه در درون سینه انسانها وسوسه می‌كند خواه از جنّ باشد یا از انسان » هدف شیطان و تهاجم همه جانبه او 9یکی از اهداف شیطان، بردن آبرو و بی حیثیّت كردن انسان است: «یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لَیُرِیَهُما سَوءاتِهِما...»(اعراف/ 27)«لباسشان را از تنشان بیرون ساخت تا عورتشان را به آنها نشان دهد..» شیطان برای این كار از راهی وارد می‌شود كه شخص او را نمی‌بیند: «انّه یراكم هو و قبیلُهُ من حیثُ لا تَرَونَهُم....»(اعراف/ 27)«او وهمكارانش شما را می‌بینند از جایی كه شما آنان را نمی‌بینید..» تسلّط و ولایت شیطان«انّما سُلطانُهُ علی الّذین یَتَولّوْنَهُ والّذین هُم بِه مُشرِكُون»(نحل/ 100)«تسلط او تنها بر كسانی است كه او را به سرپرستی خود برگزیده‌اند و آنها كه نسبت به او [خدا] شـرك می‌ورزند (و فرمان شیطان را به جای فرمان خدا، گردن می‌نهند»« ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعی بخت آزمائی] پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری كنید تا رستگار شوید»مراحل نفوذ شیطان در انسان 101- تزیین: «وإذ زَیَّنَ لَهُمُ الشَیْطانُ اَعمالَهُمْ...» (انفال/ 48)«و (به یاد آور) هنگامی را كه شیطان، اعمال آنها [مشركان] را در نظرشان جلوه داد» 2- افكندن آرزوهای باطل در دل:«وَ لِاُضِلََّنََّهُم و لَاُمَنِیّنَّهُم...» (نساء/119)«و آنها را گمراه می سازم و به آرزوها سرگرم می‌سازم...»
شیطان
3- وسوسه اكید: تا دنبال آرزو رود و آن را به دست آورد؛ «الّذی یُوسوسُ فی صُدورِ النّاسِ» (ناس/5)« در درون سینه انسانها وسوسه می‌كند»  4- تسویل: یعنی خوب را بد و بد را خوب جلوه می‌دهد؛«...الشَیْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وأمْلی لَهُم» (محمّد/ 25)«كسانی كه بعد از روشن شدن هدایت برای آنها، پشت به حق كردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشـان زینت داده و آنان را با  آرزوهای طولانی فریفته است!» شراب و قمار از اعمال شیطانی«یا ایها الّذینَ آمَنُوا إنّما الخَمْرُ ... رِجسٌ مِنْ عَمَلِ الشیطانِ »(مائده/ 90)«ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعی بخت آزمائی] پلید و از عمل شیطان است، از آنها دوری كنید تا رستگار شوید» شیطان مانع نماز و عامل فراموشی ذكر خداوند:«...و یَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ ...» (مائده/ 91) «شیطان می‌خواهد بوسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و كینه ایجاد كند و شما را از یاد خداوند و از نماز باز دارد»  كیفر اطاعت كنندگان از شیطان: «قالَ فَالحَقُّ وَالْحَقَّ اَقُولُ لَأمْلَأنَ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ اَجْمَعینَ» (ص/ 84 و 85)«فرمود: به حق سوگند و حق می‌گویم كه جهنّم را از تو و هر كدام از آنان كه از تو پیروی كنند، پر خواهم كرد». فرآوری: شکوریگروه دین تبیان[1] . المفردات فی غریب القرآن ماده «شطن»[2] . مجمع البحرین، طریحی، ج 6، ص 272، تهران، ناشر كتابفروشی مرتضوی، 1375 ش.[3] . عبدالله جوادی آملی، تسنیم، ج 2، ص 282، قم، مركز نشر اسراء، چاپ اول، 1378 ش.[4] . اكبر دهقان، یكصد و پنجاه موضوع از قرآن كریم و احادیث اهل بیت، ص 546، مركز فرهنگی درسهایی از قرآن، چاپ اول، پائیز 82، تهران.[5] . محمد حسین طباطبائی، المیزان، ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرّسین، 1374 ش، ج 12، ص 163.[6] . ناصر مكارم شیرازی و همكاران، نمونه، ج 6، ص 111، دارالكتب الاسلامیه، تهران، 1374 ش.[7] . همان، ج 1، ص 192[8] . جوادی آملی، عبدالله، تسنیم، ج 2، قم، مركز نشر اسراء، چاپ اول، 1378 ش.[9] . تسنیم، ج 8، ص 532، چاپ اول، 1385 ش، قم مركز نشر اسراء.[10] . تسنیم، ج 13، ص 323 و ص 324.* ترجمه آیات از آیت الله ناصر مكارم شیرازیبا استفاده از مقاله  کاظم احمدزاده 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 716]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن