تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819122445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محيط زيست مانع توسعه پايدار نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ فروردين ۱۳۹۴ (۹:۲۶ق.ظ)
محيط زيست مانع توسعه پايدار نيست موج -نشست مشترک نمايندگان لرستان با معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص مسائل محيط زيستي اين استان دوشنبه شب در محل سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج،ابتکار در اين ديدار با اشاره به بحران ها و چالش هاي متعدد محيط زيست در سطح ملي که آثار و عوارض آن به خوبي در استان ها مشهود است، گفت: برخورد با اين بحران ها نيازمند نگاه ملي و فرابخشي، واکنش سريع، برخورد علمي و منطقي است.
معاون رئيس جمهور ضمن يادآوري تاکيد رهبري براي اولويت بخشي و نگاه غيرسياسي و جناحي به محيط زيست، خاطرنشان ساخت: يکي از مهم ترين چالش هاي محيط زيست، تغيير برنامه ها و نگاه ها و روندها با تغيير دولت ها و مجلس بود که همين موضوع منجر به آسيب فراوان به اين حوزه شد.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تاکيد کرد: محيط زيست و منابع پايه زيربناي اقتصاد کشور است و از اين رو حفاظت از سرمايه هاي طبيعي ايران از گزند آسيب هاي مختلف از ضروريات است.
وي با ابراز تاسف از سرعت تخريب و تحليل منابع طبيعي و پايه در ايران، اظهار کرد: الگوي غلط مصرف و تخريب اين منابع مهم از جمله آب، خاک، مرتع، انرژي در کشور و ميزان مصرف و اتلاف بسيار بالاي اين منابع در ايران نسبت به ميانگين جهاني، منجر به ايجاد بحران هاي متعدد در کشور شده است.
ضرورت برنامه ريزي ايران براي کاهش انتشار گازهاي گلخانه اي
ابتکار ضمن يادآوري رتبه تک رقمي ايران در توليد گازهاي گلخانه اي جهان، گفت: در پايان سال جديد، تعهد جديد و بسيار سخت گيرانه اي در زمينه انتشار گازهاي گلخانه اي بعد از تعهد کيوتو خواهيم داشت و اين به معناي ضرورت برنامه ريزي دقيق در اين حوزه است.
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه گرم شدن زمين و تغييرات اقليمي آثار منفي در سراسر جهان به همراه داشته به گونه اي که بسياري از محققان و متخصصان با ابراز نگراني از افزايش دو درجه اي دما در آينده خواستار تلاش دولت ها براي مقابله با اين پديده هستند، اظهار کرد: در حال حاضر ايران، افزايش 1.5 درجه اي دما را تجربه مي کند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اين درحالي است که افزايش 17 درصدي مصرف آب در کشاورزي در مقابل هر يک درجه افزايش دما تنها يکي از آثار سوء اين پديده است.
وي ادامه داد: مطابق آمار اعلام شده از سوي سازمان هواشناسي، ايران 23 است که با کاهش ميزان نزولات جوي و افزايش پديده خشکسالي مواجه است و همين امر نشان مي دهد که ديگر زماني براي از دست دادن وجود ندارد.
برنامه ششم توسعه بر پايه شرايط محيط زيستي کشور تدوين شود
ابتکار تاکيد کرد: در حال حاضر و در آستانه تدوين برنامه ششم،بهترين زمان براي انعکاس تمامي اين نگراني ها و نگاه ها در برنامه توسعه کشور و تنظيم اين برنامه بر اساس شرايط محيط زيستي کشور است.
معاون رئيس جمهور از نمايندگان حاضر در جلسه خواست تا با همراهي خود به تدوين و تعيين الگوهاي درست و حفاظت او ارزش گذاري اقتصادي محيط زيست در برنامه ششم توسعه کمک کنند.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با ابراز تاسف از همخواني ساختار و اعتبارات سازمان متبوعش با ماموريت هاي محوله، گفت: نمايندگان مي تواند در رفع اين نواقص به سازمان حفاظت محيط زيست کمک کنند.
وي ضمن يادآوري نگاه سنتي به محيط زيست که همواره محيط زيست را مانع و سدي در برابر توسعه مي دانست، اظهار کرد: همين نگاه منجر به تلاش هاي بسيار براي کاهش قدرت سازمان حفاظت محيط زيست و تقليل جايگاه آن شد که خوشبختانه دولت کنوني و شخص رئيس جمهور با نگاهي منطقي به محيط زيست در حال تغيير آن هستند و همراهي نمايندگان مجلس نيز مي تواند در اين زمينه اثربخشي مثبتي داشته باشد.
ابتکار تصريح کرد:سازمان حفاظت محيط زيست هرگز مانع توسعه در کشور نبوده و نخواهد بود اما معتقديم توسعه بايد بر مبناي توسعه پايدار که حافظ منافع بلند مدت کشور است، بنا شود.
سيدمحمد مجابي معاون توسعه مديريت،حقوق و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به صحبت هاي رهبري در خصوص جرم انگاري تخريب محيط زيست در کشور، از نمايندگان حاضر خواست با همراهي خود مانع خروج موارد تخريبي محيط زيست از جرم انگاري در لايحه قضا زدايي مطروحه شوند.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست افزود: بسياري از کارشناسان معتقدند که تصويب «لايحه جرم‌زدايي و قضازدايي از برخي عناوين مجرمانه» مي‌تواند در حوزه محيط زيست به افزايش جرايم و تشديد تخلفات محيط زيستي و در نهايت پيشروي بحران‌هاي کنوني و بروز معضل‌هاي جديد منجر شود.
وي همچنين از تلاش و همراهي نمايندگان استان لرستان در تصويب بودجه سازمان حفاظت محيط زيست و نگاه ملي نمايندگان اين استان به موضوع محيط زيست تقدير کرد و از آن ها خواست تا همکاري خود را براي درخواست فوريت طرح لايحه هاي هواي پاک و ارزيابي محيط زيستي در صحن علني مجلس و همچنين انتخاب نماينده ناظر براي حضور در شوراي عالي محيط زيست ادامه دهند.
مجابي همچنين از نمايندگان حاضر خواست تا براي پيگيري مباحث ديپلماسي محيط زيست و امنيت و محيط زيست طبق بيانات رهبري و همچنين بهداشت و محيط زيست از طريق مجلس با سازمان حفاظت محيط زيست همکاري کنند.
رشد 28 درصدي سمن هاي محيط زيستي در لرستان
بنابراين گزارش، مهرداد فتحي بيرانوند مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان نيز در اين جلسه با تاکيد بر همراهي و نگاه مثبت نمايندگان استان به موضوع محيط زيست و اشراف آن ها بر مسائل و چالش هاي محيط زيستي استان، تصريح کرد: خوشبختانه نمايندگان استان هرگز درخواستي که منجر به آسيب به محيط زيست استان باشد را مطرح و پيگيري نکرده اند و اين قابل تقدير است.
وي با بيان اينکه استان لرستان برخوردار از 25 درصد تنوع زيستي کل کشور است، گفت: سمندر لرستاني يکي از گونه هاي با اهميت و نادر محيط زيست ايران است که خوشبختانه با همکاري دستگاه قضايي و امنيتي استان و مشارکت خوب مردم، امسال براي نخستين بار در کشور حتي يک مورد از ثبت قاچاق اين گونه ارزشمند گزارش نشد.
فتحي افزود: در حال حاضر در حال پيگيري ايجاد مجمع خيرين محيط زيست کشور در لرستان براي نخستين بار در کشور هستيم.
مديرکل حفاظت محيط زيست لرستان با اعلام رشد 28 درصدي سمن هاي محيط زيستي استان، اظهار کرد: اين ارقام نشان دهنده تاثير مثبت آموزش هاي محيط زيستي براي مردم و افزايش علاقه و مشارکت آن ها در حفظ محيط زيست است که مي تواند متصمن موفقيت هاي بزرگتري در آينده باشد.
درخواست براي توسعه گردشگري پايدار در لرستان
گفتني است از جمله درخواست نمايندگان لرستان که در اين جلسه به دعوت رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و براي تبادل آراء و هم انديشي در خصوص مباحث زيست محيطي استان حضور پيدا کرده بودند، برنامه ريزي علمي و درست کوتاه، ميان و بلند مدت براي حفظ و احياي جنگل هاي زاگرس به عنوان ريه تنفسي و يکي از مهم ترين منابع توليد آب شيرين کشور با همراهي و همکاري سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري، تلاش و تخصيص اعتبارات براي رفع معضل گرد و غبار در استان، تدوين برنامه هاي حفاظتي براي آبشارهاي لرستان بود.
تلاش و برنامه ريزي براي احياي تالاب هاي استان، بهبود شرايط معيشتي و جايگاه قانوني و قضايي محيط بانان، حفظ سفره هاي آب زيرزميني استان، کنترل آلودگي هاي زيست محيطي مختلف در استان به ويژه آلودگي هاي ناشي از فرسودگي خطوط انتقال نفت و گاز يا واژگوني قطار و خودروهاي حامل سوخت، افزايش مناطق حفاظت شده استان از ديگر موارد تاکيد شده توسط نمايندگان لرستان بود.
استفاده از ظرفيت گردشگري پايدار استان (گردشگري سبز)، جلوگيري از چراي بي رويه دام در مراتع و جنگل هاي استان، حل معضل پسماند در لرستان بخشي ديگر از درخواست هاي مطروحه توسط نمايندگان استان در اين جلسه بود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن