تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803235549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمريکا پروتکل الحاقي را به نفع خود تفسير مي کند/ بعد فني از ابعاد سياسي و حقوقي روشن تر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ فروردين ۱۳۹۴ (۱۲:۲۶ب.ظ)
صالحي: آمريکا پروتکل الحاقي را به نفع خود تفسير مي کند/ بعد فني از ابعاد سياسي و حقوقي روشن تر است موج - رييس سازمان انرژي اتمي گفت: آمريکا از پروتکل الحاقي به نفع خود استنباط و استخراج مي کنند که ما با آن موافق نيستيم.
به گزارش خبرگزاري موج، علي‌اکبر صالحي در رابطه با بيانيه لوزان گفت: ما تا به امروز هيچ توافقي نکرده ايم، هرآنچه تا به امروز انجام گرفته، فهم مشترک روي موضوعات مختلف بوده، بين فهم مشترک و توافق فاصله قابل توجهي هست، از يک جهت، فهم مشترک براي رسيدن به توافق کمک مي کند. وي افزود: اگر فهم مشترکي روي موضوعات مهم نمي‌داشتيم، يقيناً اگر مي خواستيم به يک توافقي برسيم، خيلي مشکل مي شد، پس الان مي توان گفت که زمينه براي رسيدن به توافق هموار شده، البته جزئيات و مسائلي هست که بعداً بايد به آن رسيدگي کرد و اين دو سه ماهي که پيش رو داريم، براي همين کار است.

عقب نشيني در مواضع غرب
وي خاطرنشان کرد: اگر به گفتار و موضع گيري‌هاي سابق مسئولان آمريکايي و اروپايي توجه کنيد، مثلا در سال هاي گذشته ، متوجه خواهيد شد که آن ها گفته بودند که مثلا ً ايران نبايد غني سازي داشته باشد، ايران حق داشتن راکتور آب سنگين را ندارد و غيره، يعني ايران را در مسيري مي خواستند ببينند ، مانند همان سرانجامي که براي ليبي انجام شد، خب مي بينيم که اين اتفاق نيفتاد، ما غني سازي را داريم، آب سنگين را داريم که مي شود گفت دو فعاليت مهم است.

بعد فني از ابعاد سياسي و حقوقي روشن تر است
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره ابعاد مختلف مذاکرات هسته‌اي تاکيد کرد: اين مذاکرات سه لايه اساسي دارد، لايه اول و اصلي آن، فني است، اگر مسائل فني حل نشود، ساير مسائل قابل حل نخواهد بود، هرچند آن‌ها موضوع را سياسي کردند، اما يک موضوع فني را سياسي کردند و صبغه سياسي به آن دادند، پس لايه اول فني است که به لطف الهي توانستيم تا حدود قابل توجهي در نقاط مورد اختلاف به فهم مشترک برسيم. در امور فني نقطه اي نيست که تا به امروز ما فهم مشترک نداشته باشيم.
صالحي گفت: لايه بعدي حقوقي است مسائلي مانند نظارت ها و دسترسي و لايه سوم ، سياسي است که نهايتاً بايد اراده سياسي در هر دو طرف باشد.
صالحي گفت: در بعد فني به فهم مشترک رسيديم، مسائل فني از مسائل حقوقي و سياسي روشن‌تر است مسائل فني مسائلي است که علي الارض است. واقعتيهايي است که روي زمين و کاملا روشن است. اقدام هاي لازم را انجام داده ايم و آمادگي لازم هست چنانچه ورود پيدا کنيم به جزئيات، مي توانيم پيشنهاد خود را عرضه کنيم البته دوستان در حال کارکردن بر روي جزئيات بيشتر هستند و از آن جهت مشکلي نيست.
وي يادآور شد: در مسائل حقوقي و سياسي جاي تفسير مسائل بيشتر است زيرا مسائل بيشتر مقرراتي، قانوني و حقوقي است خيلي بايد دقت لازم شود و عزيزان ما در وزارت خارجه به شدت در حال کار کردن روي موضوع هستند و قرار است ازمجموعه اي از حقوقدانان که در اين زمينه ها ورود دارند بهره لازم برده شود و به هر حال بايد دقت کافي و لازم داشته باشيم که هيچ جايي براي تفسيرهاي نادرست نگذاريم که پس از توافق ،آنها با تفسيرهاي نادرست پيمان‌شکني کنند.

آمريکا پروتکل الحاقي را به نفع خود تفسير مي کند
وي با اشاره به اينکه در صورتي که همه چيز درست پيش برود و مورد موافقت قرار بگيرد، يکي از اقدام هايي که جمهوري اسلامي پذيرفته است انجام بدهد؛ عمل کردن به پروتکل الحاقي است افزود: در بخشي از پروتکل الحاقي آمده است اگر خواستند دسترسي پيدا کنند به يک سايتي سايت غير هسته اي است چون تکليف سايت غير هسته‌اي مشخص است در آرتيکل 5 پاراگراف 30 اين‌طور مي‌گويد مثلا در صورت بازديد از يک سايت، جمهوري اسلامي ايران بنا به تشخيص خودش اجازه بازديد از ان سايت را نمي‌دهد اما مي تواند اجازه دهد که از اطراف سايت بدون اينکه به سايت ورود پيدا کنند با نظارت جمهوري اسلامي ايران نمونه برداري‌کنند.
وي تصريح کرد: ممکن است آنها بخواهند پروتکل الحاقي را جور ديگري تفسير کنند مثلا روايت خودشان را آنجا بيان کنند به گونه اي که اين تصور در اذهان ايجاد شود که مي توانند وارد سايت هايت هاي غير هسته اي بشوند که از نظر جمهوري اسلامي ايران منع براي آن وجود دارد.
وي تاکيد کرد: درمذاکرات آينده بايد روشن بيان شود که اگر ما قرار است پروتکل الحاقي را امضا کنيم، مقيد هستيم به اجراي کليه بندهاي آن پروتکل الحاقي که به اندازه کافي روشن و گويا هست و نيازي به تفسير ندارد.

دوره اعتماد سازي همان 10سال است
معاون رئيس‌جمهور تاکيد کرد: وقتي که مذاکرات شروع شد آمريکايي‌ها بحث 25 سال را پيش کشيده بودند ايران نيز بحث دو سال را بالاخره در طول مذاکرات اينقدر اين بحث ادامه يافت تا دو طرف نهايتا بر 10 توافق کردند. پس دوره اعتماد سازي همان 10سال است اما تفاهم شد که برخي امور موردي نه اساس و کليت کار مواردي که خيلي براي ما محدوديت ايجاد نمي کند مثلا بازفراوري پلوتونيوم، درافق 15 ساله که ضرورتي براي بازفراوري نمي بينيم گفتيم اشکال ندارد. اگر آنها گفتند بازفراوري پلوتونيوم وجود نداشته باشد زيرا براي ما اهميتي ندارد يا معدنها که بر اساس پروتکل عمل خواهد شد و خارج ازپروتکل اقدامي نخواهيم داشت.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: ما سنگ اورانيوم را استخراج مي کنيم و بعدا تغليظ مي کنيم و آنها مي خواهند تفاهمي صورت گيرد که حجم مقدار کيک زرد که ما توليد کرده ايم، در مبدا مشخص شود که چقدر است. مثلا ما مي‌گوييم 50 تن است در مقصد هم که بايد به اصفهان حمل شود نيز مشخص شود. ما از مبدا که همان معادنمان است و هر جا سنگ اورانيوم استخراج کنيم و بعد تغليظ کنيم و به کيک زرد تبديل کنيم، اينها را بايد به ‌اصفهان ببريم و به يو اف 6 تبديل کنيم و جاي ديگري اين کار را انجام نمي دهيم. مثلا ما براي مدت 15 يا 20 سال پذيرفته ايم که اين اطلاع اضافي را به آنها بدهيم؛ يعني آنجايي که تبديل به کيک زرد مي شود با آژانس تفاهم مي کنيم که چند تن است و در اصفهان نيز که تحويل مي‌گيرند پلمپ شده است.

اظهارات تيم مذاکره کننده فکت شيت است
وي درباره اينکه آيا ايران ممکن است «برگه شرح ماجرا» (فکت شيت) درباره تفاهم نامه لوزان منتشر کند گفت: ‌همين سخناني که بنده و آقاي ظريف و عراقچي ايراد کرده ايم همه اينها فکت شيت( شرح ماجرا) است. اکنون نه اينکه ما فکت شيتي نداشته باشيم، داريم، اما مسؤوليت اين امر برعهده مذاکره کننده ارشد جمهوري اسلامي ايران است که دکتر ظريف است و مي تواند با دکتر روحاني اگر صلاح دانستند منتشر کنند.
وي ياد آور شد: آمريکايي ها هم فکت شيتشان همين صحبت هايي است که ما کرديم، ولي مواردي را نادرست، مبهم و سوال برانگيز بيان مي کنند. اما اساسش همان هايي بوده که بحث شده و درباره نطنز، فردو، اراک، تحريم ها و دسترسي ها و بازرسي ها بوده است. اساسش همين است. به عنوان مثال که من همين جوري مي گويم و نمي دانم که در فکت شيتشان هست يا نه آنها بگويند که مي‌توانند از تاسيسات نظامي ما هم بازديد کنند، در حالي که چنين چيزي وجود نداشته است بلکه ما پروتکل الحاقي را عمل خواهيم کرد. اگر آنها بخواهند فکت به معناي واقعيت باشد، بايد آن را مي نوشتند. اما آنها از پروتکل الحاقي به نفع خود استنباط و استخراج مي کنند که ما با آن موافق نيستيم.

درباره تاسيسات نظامي تکليف کاملا مشخص است
صالحي درباره اينکه آيا اگر آنها درباره تاسيسات نظامي ايران شک و ترديد کنند آيا به آنها اجازه بازديد از اين تاسيسات داده مي شود يا خير گفت: خير. درباره تاسيسات نظامي تکليف کاملا مشخص است. جمهوري اسلامي ايران اجازه نمي‌دهد که از تاسيسات نظامي و تاسيسات غير هسته اي بازديد شود و در اين خصوص تکليف روشن است. اما طبق پروتکل الحاقي ما عمل خواهيم کرد. در آنجا پيش بيني هايي کرده است و ما مي آييم مي گوييم که بروند اطراف آن منطقه را نمونه برداري کنند.

چگونگي رفع تحريم به لحاظ همزماني يک مسئله است
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره لغو تحريم ها و اختلاف ها در خصوص اينکه آيا تحريم ها يکجا برداشته خواهد شد يا به تدريج تاکيد کرد: اين مسئله روشن است. زماني که توافق حاصل شد و اين را اعلام کرده اند اولا قطعنامه هاي شوراي امنيت لغو مي شود و اين اصلا در گفت‌وگوهاست بعد وارد مرحله اجرايي مي شويم.
وي افزود: پس ابتدا توافقي حاصل خواهد شد و توافقنامه‌اي از سوي دو طرف که الزام آور است امضا مي شود و همان روز قطعنامه ها لغو مي شود و بعد وارد مرحله اجرايي مي شود که در آن يک سري اقداماتي وجود دارد که ما بايد انجام دهيم و اقداماتي نيز هست که آنها بايد انجام دهيم.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي يادآور شد: اشکالي که پيش مي آيد اقدامات ما واقعي و عيني است به اين معنا که برخي لوله و ماشين آلات را بايد برداريم و اقدامات آنها روي ورقه و يکي سري قوانين و مقررات است. ما بايد جانب احتياط را به گونه‌اي حفظ کنيم که همزماني و توازن بين اين دو برقرار شود زيرا با يک قلم مي توان يک جمله را حذف و اضافه کرد، اما وقتي که يک لوله بريده شود، نمي توان آن را به راحتي در همان لحظه به حال اول برگرداند.
وي بيان کرد: چگونگي رفع تحريم به لحاظ همزماني يک مطلب است و مطلب ديگر اين است که آنها گفته اند که برخي تحريم ها ممکن است به گونه اي ديگر بماند، نه تحريم هاي اقتصادي بلکه مثلا تحريم هاي تسليحاتي. آنها گفته اند که ممکن است نه در چارچوب قطعنامه بلکه در چارچوب ديگري مثل يک پيوستي بنويسند که براي مدتي تحريم تسليحاتي پابرجاست که اکنون در خصوص اين مسائل همچنان گفت‌وگو ادامه دارد تا تمامي ابعاد آنها مشخص شود.
رئيس سازمان انرژي اتمي درباره اينکه چه مقدار زمان مي برد که طرف ايراني به تعهداتش عمل کند و طرف ديگر نيز تحريم ها را رفع کند گفت: ما تلاش مي کنيم به ماه نرسد، اما ممکن است برخي به ماه برسد. مدتي طول مي کشد و ما تلاش مي کنيم اين مدت را کاهش دهيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن