تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805200696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اردوغان با دست پر از تهران به استانبول بازگشت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ فروردين ۱۳۹۴ (۱۱:۳۱ق.ظ)
اردوغان با دست پر از تهران به استانبول بازگشت موج - گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، سفر يک روزه رئيس جمهور ترکيه به ايران در هفته گذشته با هدف رايزني‌ها براي قوت بخشيدن به روابط اقتصادي دو کشور و افزايش بهره‌برداري از فرصت‌هاي تجاري در حالي اتفاق افتاد که گسترش هرچه بيشتر روابط تجاري و اقتصادي از ژانويه 2014 يکي از محورهاي هدف‌گذاري دو کشور بود.
اين سفر با انعقاد تفاهم‌نامه‌اي بين ايران و ترکيه همراه بوده است درهمين راستا رئيس شوراي مشترک بازرگاني ايران و ترکيه گفته است: از اين به بعد قرار است ترکيه معاملات تجاري خود را از طريق سه خط ترانزيتي در ايران انجام دهد.
سفر اردوغان که در کسوت رياست جمهوري نخستين سفر وي به ايران به شمار مي رود، به نظر مي رسد به طور عمده با اهداف اقتصادي صورت پذيرفت. به نظر مي رسد پس از اين سفر مي توان انتظار داشت هيات هاي بزرگ اقتصادي ترکيه به سمت ايران حرکت کنند.
ترکيه در دهه هاي اخير به لطف تدابير و انعطاف دولتمردان خود در حوزه هاي سياسي و اقتصادي، به سرعت مسيرهاي ترقي را طي کرد. اين کشور با همنوايي شرکاي غربي خود توانست در کمتر از دو دهه جايگاه مناسبي را در منطقه و حتي عرصه جهاني براي خود کسب کند.
بديهي است سفر اردوغان به کشورمان فرصت مناسبي بود تا دو همسايه مهم، ارزشمند و البته بزرگ منطقه يعني ايران و ترکيه، تلاش خود را براي رفع برخي اختلافات جزيي در مسايل منطقه اي و به ويژه مسايل مربوط به سوريه و يمن کنار گذاشته و به مسايل مهم دوجانبه بيشتر بپردازند.
بهبود روابط ايران با کشورهاي غربي و کاهش تحريم هاي اعمال شده عليه کشورمان نيز بستر مناسبي را براي گسترش بيشتر روابط تهران و آنکارا فراهم خواهد کرد که سفر رييس جمهور ترکيه مي تواند زمينه ساز اين مهم بيش از گذشته باشد.
از ديد بسياري کارشناسان اعتقاد بر اين است که هر دو طرف به رغم داشتن برخي ديدگاه هاي ناهمگن، قابليت فراواني را به لحاظ اعتقادي و هويتي براي تقويت مناسبات و حتي برقراري نوعي اتحاد دوجانبه دارند که دشمنان نيز به خوبي بر اين امر واقفند و شايد به همين علت همواره موانعي را بر سر راه اين اتحاد ايجاد کرده و يا مي کنند.
بدون ترديد با رفع موانع تحريم حجم تجارت دوطرف به 30 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت و همين امر منافع دو دولت و ملت را نيز فراهم خواهد کرد که به نظر مي رسد اگر مانع جدي وجود نداشته باشد خيلي زود مي توان شاهد اين حجم از تجارت ميان دو طرف بود.
بنابراين حضور رجب طيب اردوغان به عنوان رييس جمهور ترکيه در ايران مي تواند زمينه ساز ارتقاي سطح مبادلات تجاري، تسهيل در صدور انرژي از ايران به ترکيه و بسياري از موارد اين دست باشد که بايد به عنوان يک فرصت مغتنم به آن نگاه شود.
منوچهر آساري، کارشناس ترک زبان امور اقتصادي مي گويد: به نظر مي رسد که ترکيه قصد دارد تا همانند دوره گذشته و در دوره جديد ، بيشتر پيگير مناسبات اقتصادي ميان دو کشور باشد تا رفع چالش هاي منطقه اي ميان خود و جمهوري اسلامي ايران
آساري ادامه داد : اختلافات سياسي و امنيتي بين دو کشور در ماه ها و سال هاي اخير به قدري افزايش يافته که به نظر نمي رسد آشتي کاملي ميان دولت اردوغان و تهران بوجود بيايد .
اين کارشناس اقتصادي همچنين گفت : در شرايط فعلي اما ترکيه همواره نشان داده که باوجود اختلافات بسيار با تهران در موضوعات مهم منطقه اي همچون عراق ، لبنان ، يمن و سوريه اما در بحث تحريم هاي اقتصادي عليه تهران ، چندان هم همسو با برخي از دولت هاي غربي نبوده است .
از سوي ديگر، رييس جمهور ترکيه پس از بازگشت از ايران به ترکيه در جمع خبرنگاران گفت: مبادلات تجاري دو کشور دو برابر خواهد شد و ايران براي گاز صادراتي تخفيف خواهد داد.
اردوغان گفته است که قيمت منصفانه براي گاز طبيعي وارداتي از ايران نخستين اولويت ما بود، هرکسي مي‌داند که گاز صادراتي ايران براي ترکيه گرانترين است، ما 85 درصد گاز صادراتي ايران را خريداري مي‌کنيم.
رييس جمهور ترکيه افزود: ما به ايراني‌ها گفتيم که ما بازار خوبي براي آنها هستيم، صادرات ترکيه حدود ۴ ميليارد دلار است در حاليکه ايران سالانه 10 ميليارد دلار به ترکيه صادرات دارد. لازم است که توازن تجاري ايجاد کنيم، اين موضوعات اکنون در دستور کار وزراي مربوطه دو کشور است و آنها بايد آن را عملي کنند. آنها در اين باره صحبت مي‌کنند و اميدوارم که به توافق برسند و يقين دارم که اين بحث‌ها مفيد بود.
محمد زاهد غول، کارشناس سياسي از استانبول درباره سفر رجب طيب اردوغان به ايران گفت: سفر اردوغان به تهران بيش از آن که اهداف سياسي داشته باشد اهداف اقتصادي دارد و انتظار نمي رود در مواضع ايران يا ترکيه تغييرات مهمي روي دهد. اما مطمئناً طرفين به نوعي گفتگو و آشتي نياز دارندکه به نوعي تفاهم منجر شود. تفاهم درخصوص اوضاع يمن و عراق شايد بتواند نقطه شروعي براي تفاهمات بعدي در خصوص سوريه باشد.
همچنين عبدالباري عطوان، کارشناس مسال سياسي در مطلبي با اشاره به سفر رجب طيب اردوغان به ايران آورده است: اردوغان به عنوان يک اقتصاد دان به ايران رفته است زيرا به خوبي مي داند که ايران پس از رفع تحريم اقتصادي آمريکا و غرب در ماه ژوئن به دنبال توافق اخير به کشور منطقه اي بزرگي و بازار بزرگ و کشور صادر کننده نفت و گاز بدون هيچ محدوديتي روبرو خواهد شد واين فرصت مناسب براي شرکت هاي ترکيه اي فراهم مي آورد و افزايش حجم مبادلات تجاري را که در حال حاضر 30 ميليارد دلار سالانه است را به دنبال خواهد داشت و آن را دو برابر خواهد کرد.
اشکالي ندارد اگر اردوغان نقش يک تاجر را داشته باشد و بازارهايي براي شرکت هاي خود باز کند و اين پراگماتيسم سبب انتخاب وي و حزبش براي سه بار شد و ترکيه را به عنوان قدرت هفدهم اقتصادي جهان قرار داد.به ويژه که همراه وي هيئت اقتصادي متشکل از بازرگانان که تعداد آنها بيش از صد نفر است ، حضور دارند.
وي تاکيد کرد: رييس جمهوري ترکيه به خوبي مي داند که نزديک شدن ايران و آمريکا به زيان ترکيه و اقتصاد آن است و همچنين مي داند آمريکا همپيمان قابل اعتماد نيست و از همين رو از سياست انگليس که مي گويد اگر نمي تواني آنها را شکست دهي به آنها بپيوند، پيروي مي کند.به اين دليل اردوغان به ايران رفته است و چرا نرود به ويژه که آمريکايي‌ها پس از 36 سال از دشمني و نواخته شدن طبل جنگ به ايران رفته اند؟

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن