تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803186585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمايت از احزاب راهگشاي توسعه سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ فروردين ۱۳۹۴ (۱۹:۴۱ب.ظ)
عملکرد وزارت کشور مورد تحسين است؛ حمايت از احزاب راهگشاي توسعه سياسي موج- اگر ارتباط بين احزاب با دولت و با مردم بيشتر شود نه تنها موجب افزايش سطح مشارکت سياسي و تقويت نهادهاي مدني خواهد شد بلکه، باعث افزايش سطح عقلانيت جامعه و تقويت روحيه همدلي و همزباني نيز مي شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بي شک بايد به اين گفته معتقد بود که براي توسعه اقتصادي، نوعي توسعه سياسي هم لازم است. آن هم در دنياي امروز که عرصه ارتباطات و تعاملات آن قدر زياد شده است که نمي توان به راحتي جلوي نشر خيلي از اخبار و اطلاعات را گرفت.
در واقع سطح آگاهي جامعه تا آنجايي بالا خواهد رفت که افراد خواهند توانست بين هر آنچه اتفاق مي افتد و يا در حال اتفاق است را تشخيص دهند. در اين ميان ممکن است چالش هايي هم رخ دهد. به هر حال اختلاق سليقه در همه عرصه ها وجود دارد. بايد بازويي وجود داشته باشد که تنش هاي بين افراد را کاهش دهد. احزاب در اين ميان نقش اصلي را بر عهده دارند اما آن چه تا به حال گفته شده و شنيده مي شود اين که در کشور ما آن چنان که بايد احزاب رشد فراگير نداشته اند. علت و عواملي هم براي آن گفته اند از باورهاي سياسي گرفته تا شرايط اجتماعي و اقتصادي و موانع فرهنگي و استراتژيک. اما رويه جديد دولت يازدهم و به خصوص معاونت سياسي وزارت کشور در تجميع احزاب و هم انديشي با آنها بسيار مورد تحسين است.
اين رويه که از سال پيش و پس از انتصاب مهندس محمدحسين مقيمي به سمت معاون سياسي وزارت کشور در پيش گرفته شده از چند زاويه مورد بررسي است: اول اين که در سالي که به عنوان دولت و ملت، همدلي و همزباني نامگذاري شده اگر ارتباط بين احزاب با دولت و با مردم بيشتر شود نه تنها موجب افزايش سطح مشارکت سياسي و تقويت نهادهاي مدني خواهد شد بلکه، باعث افزايش سطح عقلانيت جامعه و تقويت روحيه همدلي و همزباني نيز مي شود.
دوم اين که مشي اعتدالي دولت در برگزاري اين نشست ها و هم انديشي ها و لو اندک و با زمان محدود باز هم مورد تقدير است. چه اين نشست ها در تهران باشد و چه در شهرهاي ديگر. اين باعث مي شود که احزاب از حالت انفعالي خارج شوند و به نقد و اظهار نظر بپردازند. ديگر کسي از نقد کردن نمي ترسد. اصلا وظيفه احزاب همين است. احزاب بايد به مانند نقطه توازني باشند که در انتقال قدرت نقشي اساسي ايفا مي کنند. با اين برآورد ديگر ترسي از بابت ورود افراد به حزبي خاص نيست. به عبارتي وقتي فضاي فعاليت احزاب و انتظارات و توقعات آنها شفاف شود هر کسي مي تواند خود را منتسب به حزبي بداند. در آن عضو شود و فعاليت کند. از اين بابت قرار نيست کسي مواخذه شود و کار ننگي هم مرتکب نخواهد شد. اين کارکرد همان رويه است که معاونت سياسي وزارت کشور اگر به درستي آن را دنبال کند به وقوع مي پيوندد. به عبارتي همزمان با باز شدن درهاي اقتصادي و مسير رونق و گشايش در کشور بايد راهي براي توسعه سياسي و گسترش آراء و نظرات گروه ها و جناح ها و احزاب فراهم شود. هر چند عده اي معتقدند که رويه معاونت سياسي وزارت کشور تا حدي تبليغي است ولي به نظر نمي آيد که در همين حد نيز نتايج مورد قبولي نداشته باشد. يکي از نتايج مهمي که در پس برگزاري اين جلسات و نشست ها به دست مي آيد معرفي احزاب به مردم است. همين که نقش احزاب و جهت گيري هاي آنها معرفي شود خود به خود ترس از موجوديت هم از بين مي رود.متاسفانه در کشور ما حتي برخي مسوولان از اين که خود را متعلق به حزبي بدانند مي ترسند. اگر در انتخابات نامزدي خود را مستقل معرفي مي کند بيشتر به چشم مي آيد. در صورتي که اصلا مستقل بودن امتياز نيست. اگر بازي قدرت در جريان است افراد بايد متعلق به يک حزب باشند و از طريق آن معرفي شوند.
نکته ديگر که در حاشيه برگزاري نشست هاي هم انديشي وزارت کشور با احزاب مورد نقد است اين که احزاب و گروهاي سياسي خواهان تجميع و حمايت و پشتيباني وزارت کشور هستند. هم از بابت مسايل مالي و هم سياسي. احزاب براي معرفي و فعاليت نياز به حمايت اقتصادي دارند. اين جاست که رابطه دوسويه سياست و اقتصاد بيشتر به چشم مي آيد.
علاوه بر آن در دومين نشست ذکر شده تمامي احزاب بر احياي خانه احزاب تاکيد کردند. هرچند مقيمي معتقد است که احزاب خودشان بايد خانه شان را احيا کنند اما، آنجايي که معاون سياسي وزارت کشور از نشاط سياسي سخن مي گويد حرف از پشتيباني و حمايت هم هست. مسآله مهم اين که احزاب در کشور ما يا چپ هستند يا راست و به هم نگاه سياسي ندارند بلکه، نگاهي دفعي و ستيزه جويانه دارند. البته اين ذات احزاب است و رقابت عنصري جداناشدني از مواضع آن ها است. با اين حال اگر آنطور که مقيمي گفته در سال 94 حمايت از احزاب شود شايد يک قدم به سوي توسعه سياسي پيش خواهيم رفت. وقتي احزاب معرفي شوند و اشخاص و شخصيت هاي جديد در ديد مردم قرار بگيرند دايره انتخاب و آگاهي بيشتر مي شود. اين مهم رفته رفته باعث افزايش سطح عقلانيت سياسي مي شود. مهم تر اين که امسال انتخابات مجلس را هم در پيش داريم. از اين نظر شيوه به کار گرفته شده از سوي وزارت کشور با اهميت ارزيابي مي شود. اميد است آنچنان که انتظار مي رود و گفته خواهد شد رونق و گشايش اقتصادي در راه است، از نظر سطح الگو ها و مشارکت سياسي نيز به درجه اي از پيشرفت برسيم که حداقل خودمان، خودمان را قبول داشته باشيم. اين دستاورد کمي نيست.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن