تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821213139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لبنان، از پرتگاه جنگ داخلى فاصله مى‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: لبنان، از پرتگاه جنگ داخلى فاصله مى‌گيرد


خاورميانه- پاتريك سيل:
پس از درگيري‌هاي ناگوار اخير در لبنان كه منجر به كشته شدن ۱۰۰ نفر شد، دولت سنيوره امتيازات مهمي به اپوزيسيون داد.

اين امتيازات راه را در برابر گفت‌وگوهاي ملي باز كرد كه با ميانجيگري فعال هيات وزراي خارجه عرب همراه بود.اپوزيسيون به رهبري حزب‌الله پاسخ مثبتي به اين پيشنهاد داد ولي درگيري‌هاي داخلي هنوز راه درازي تا حل و فصل نهايي دارد.

لبنان هنوز اسير درگيري بزرگ‌تري است.در واقع لبنان قربانى اشتباهات علنى آمريكا و جنايت‌هاى اسرائيل و اختلافات منطقه‌اى است و تنها اميد واشنگتن براى بازگشت آرامش به اين منطقه در تقويت نقش و قدرت ارتش در صحنه داخلى لبنان نهفته است؛ زيرا نقش داورى ارتش در اختلافات داخلى بين گروه‌هاي مختلف لبناني به‌نظر مى‌رسد كه مورد قبول همه باشد.

اين بحران ۲ هفته پيش و وقتي آغاز شد كه يكى از تندروترين شخصيت‌هاى طرفدار دولت، يعنى وليد جنبلاط رهبر دروزي‌هاي لبنان در مبارزه با شبكه مخابراتي ويژه حزب‌الله پيش قدم شد، و به‌دنبال آن حكومت فؤاد سنيوره كه از پشتيبانى مطلق آمريكا برخوردار است نيز در اين شرايط بحرانى و استثنائى اين شبكه تلفنى داخلى را غيرقانونى اعلام كرد.

اين شبكه تلفنى داخلى در جنگ بسيار سنگين ۲ سال پيش، نقش مهمى را در ارتباط با بخش‌هاى مختلف مقاومت داشت. شايد هدف و انگيزه سياسى دولت سنيوره از اين تصميمات حساس در اين شرايط بحرانى اين است كه بذر اختلاف را بين حزب‌الله و هم‌پيمانان مسيحى آن بكارد، ولى در واقع اين اقدام نتايجى كاملاً خلاف توقع حكومت سنيوره را در بر داشت.

حزب‌الله به سرعت مصوبات دولت سنيوره را محكوم كرده و آن را به مثابه اعلام جنگ دانست و در يك اقدام سريع، همه مخالفان سنى مذهب خود را در بيروت غربى شكست داد.

حزب‌الله در واقع ثابت كرد كه قوي‌ترين جنبش در لبنان بوده و اين امر را همه مى‌دانستند، ولى حزب‌الله همچنين ثابت كرد كه تصميم ندارد زمام حكومت را به دست بگيرد.

وى از يك طرف ضمن پاكسازى مناطق مختلف از افراد مسلح و واگذارى آن به ارتش حسن نيت خود را نشان داد و از طرف ديگر به اعتصاب صلح‌آميز خود كه به وسيله بستن جاده‌هاى متعدد از جمله اتوبان منتهى به فرودگاه بين‌المللى بيروت اعمال مى‌كرد، همچنان ادامه داد.

سومين نتيجه بحران اخير در عميق‌تر شدن شكاف ميان طوائف مختلف اعم از سني و شيعه و مسيحي است.

در لبنان براساس تشكيلات سياسى كنونى، مسيحيان لبنان كه ۳۰ درصد شهروندان لبنانى را شامل مى‌شوند حدود ۵۰ درصد نمايندگان پارلمان را به‌خود اختصاص داده‌اند و مسلمانان كه حدود ۶۰درصد شهروندان كشور را تشكيل مى‌دهند نيز ۵۰ درصد بقيه نمايندگان را مى‌توانند انتخاب كنند.

قوانين انتخاباتى مختلف اين زمينه را به‌وجود آورده كه برخى از نمايندگان مسيحى را، مسلمانان با آراى خود انتخاب كنند، ولى اين اختلاف پيش مى‌آيد كه در سايه دو دستگى مسلمانان شيعه و سنى، كدام يك موفق مى‌شوند نمايندگان بيشترى را از صف مسيحيان به طرف خود بكشانند.

مسئله بافت و تركيب فرقه‌اى لبنان مشكل بغرنج و هميشگى اين كشور است.در اين راستا كشورهاى عربى همچون عربستان، مصر و قطر سعى مى‌كنند كه به شهروندان لبناني كمك كنند تا توازن خود را حفظ كنند.

اتحاديه عرب نيز در اين مورد نقش فعالى داشته است، ولى در واقع عملكرد اين كشورها و اين اتحاديه به دليل روابط آنها با آمريكا و اعمال فشار جورج بوش بر آنها به خاطر حمايت از منافع اسرائيل نتايج متضادى داشته است.

ادامه مقاومت

توافق‌هاى اخير ميان حزب‌الله و ارتش لبنان موضوع حساسى است زيرا ارتش لبنان كمك‌هايى را از آمريكا دريافت مى‌كند و اميد دارد كه در آينده نزديك افراد حزب‌الله در تشكيلات ارتش ادغام شوند، ولى تا زمانى كه اسرائيل، لبنان را تهديد مى‌كند، حزب‌الله به هر بهايى سعى مى‌كند آمادگى خود را براى مقابله با اسرائيل حفظ كند.

الحيات
۱۸ مي ۲۰۰۸

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 18:05 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 19:31 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 19:31
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن