تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801278216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران و ترکیه روش همزیستی مسالمت آمیز را می دانند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ایران و ترکیه روش همزیستی مسالمت آمیز را می دانند


یک کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید درست است ترکیه و ایران بر سر مسائل خاورمیانه اختلاف نظرهای زیادی دارند اما دو کشور آنقدر منافع مشترک شان در منطقه بزرگ و زیاد است که همیشه شیوه همزیستی مسالمت آمیزی در این منطقه در عین حال ثروتمند اما بی ثبات پیدا خواهند کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  شبکه پنجم تلویزیون فرانسه (Tv5) در گزارشی درباره سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به ایران اعلام کرد، این سفر در حالی صورت گرفت که ایران و ترکیه درباره مسائل مختلفی از جمله جنگ در سوریه، یمن و عراق اختلاف نظر دارند.   این شبکه رسانه ای فرانسه همچنین مدعی شد: نزدیک بود این سفر لغو شود، زیرا مسائل و بحران هایی که اکنون در منطقه وجود دارد، دو کشور را در مقابل با هم قرار داده است.
سلیمان زغیدور، کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی جهان عرب، درباره علت سفر اردوغان به تهران گفت: دو کشور منافع مشترکی که دارند که نمی توانند از آن بگذرند. ایران و ترکیه هر کدام حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارند و از این نظر، دو کشور قدرتمند منطقه اند و از این رو، بر مردم کشورهای همسایه تاثیر گذاری زیادی دارند.
به گفته این کارشناس، کشورهای ایران و ترکیه از جنبه فرهنگ و زبان نیز مشترکاتی دارند. یک چهارم مردم ایران آذری های ترک زبان هستند. یک چهارم مردم ترکیه علوی اند که از نظر مذهبی گرایشی نزدیک به شیعه دارند. دو کشور همچنین اقلیت هایی کرد زبان، عرب زبان و ارمنی دارند. از این گذشته، دو کشور در زمره باثبات ترین کشورهای منطقه هستند.
  این شبکه خبری افزود: ایران و ترکیه دو عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) هستند که در برگیرنده 10 کشور است که تلاش دارد مانند کشورهای اروپا یک بازار مشترک میان خود تشکیل دهند. به عبارت دیگر ، نقش ایران و ترکیه در سازمان اکو مانند نقش فرانسه و آلمان در بازار مشترک اروپاست.
کارشناس فرانسوی الجزایری تبار به این شبکه گفت، ترکیه سومین شریک تجاری ایران است. حجم مبادلات تجاری دو کشور با وجود تحریم ها از یک میلیارد دلار در سال 2000 به حدود 20 میلیارد دلار در سال گذشته رسید و اکنون دو کشور در نظر دارند رقم آن را به 30 میلیارد دلار برسانند. شکی نیست اگر تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شود، رقم این شاخص تا دو سال آینده دو برابر نیز خواهد شد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین درباره بحران های خاورمیانه که ترکیه و ایران بر سر آنها اختلاف نظر دارند، گفت: آنکارا و تهران آنقدر منافع مشترک شان بزرگ و زیاد است که درباره مشکلات خاورمیانه، این منطقه ثروتمند و در عین حال بی ثبات، شیوه همزیستی مسالمت آمیز که منافع مشترکاشان را تضمین کند، پیدا خواهند کرد.


چهار شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن