واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گوهر ناب عفاف - 2گسترش عفاف نيازمند ايمان و انديشه است
عماد افروغ گفت: هر چه انديشه الهي و ايمان مردم ريشهدارتر و عميقتر شود، بازتاب وسيعتري بر روي عفت عمومي خواهد داشت، از اين رو به منظور گسترش عفت در جامعه در وهله اول انديشه الهي و در وهله دوم ايمان مردم را بايد مورد توجه قرار دهيم .
دكتر عماد افروغ نماينده مردم تهران در مجلس هفتم با اشاره به اينكه عفاف و حجاب زن و مرد نمي شناسد، اظهار داشت: اگر به معناي عفاف و كرامت توجه شود، نسبت وثيقي بين عفاف و كرامت وجود دارد و مشتركاتي بين كرامت انساني و عفاف است. يعني انساني كه كريم است، انسان عفيفي است. اگر چه براي هر انساني كرامت قائل هستيم، اما اين كرامت لوازم و ملزوماتي دارد كه حفظ آن از سوي فرد تكاليفي را رقم مي زند.
وي با اشاره به اينكه قرار نيست انسان، انسان ديگري را تكريم كند، بلكه بايد روابط و ضوابطش را حفظ كند تا كرامتش پيش ديگري مضاعف شود، تصريح كرد: بي ترديد سير شرايط كرامت و حفظ آن از سوي فرد رعايت عفت است، عفت بار خاصي ايجاد مي كند كه عفت در چشم، كلام، رفتار و حتي در پندار را شامل مي شود.
دكتر افروغ با تأكيد بر اينكه عفت زن و مرد ندارد و به اصطلاح وسيع كلمه بين زن و مردم است و به ديگري تسري مي كند و نه تنها از حريم شخصي خود بلكه در خصوص توجه به ديگري قاعده ارتباط عفت و كرامت را بايد فهم كند، افزود: آنچه گفته شد مربوط به قلمرو عرصه شرعي نيست، هر چند كه عفت و كرامت بي ارتباط با ديگري نيستند. برخي از اين عفتها براي زن بيشتر است مانند عفت پوشش شايد به دليل زيبايي خدادادي است كه زن از آن برخوردار است. عفت شامل مردها هم مي شود كه براي زنها به دليل بافت وجودي و سرشت خاص بيشتر است. بنابراين عفت گوش، كردار، چشم، پندار و رفتار شامل مردها هم مي شود.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه اگر معناي كرامت خوب فهم شود، مراتبي دارد كه يكي به ما هو انسان باز مي گردد و ديگري كرامتي است كه براي مؤمنين و متقين قائل هستيم، يادآور شد: اگر كرامت مردم به ميان بيايد، عفت هم مضاعف به ميان مي آيد. انتخاب يك زندگي جهت دار و معنادار عفت مضاعفي را مي طلبد . هر چه انساني كريمتر، زندگي او معنا دارتر و جهت دارتر باشد، عفت او بيشتر مي شود.
وي با اشاره به اينكه هر چه ايمان مردم ريشه دارتر و عميق تر شود، هر چه انديشه مردم بارورتر شود كه اين ايمان ريشه در آن انديشه دارد بازتابي بر روي عفت عمومي خواهد داشت، گفت: هر چه انسان به جايگاه خود به ما هو انسان بيشتر پي ببرد و ذات خود را بيشتر بشناسد، ذات خداگونه و الهي خود را بيشتر فهم كند، ميزان عفت در جامعه بالاتر مي رود. هر انسان بيشتر متوجه شود كه خليفه خداست و خداگونه است، توقع رفتار الهي و انديشه الهي از او بيشتر مي شود و خود از خود توقع بيشتري دارد. چون خدا عفيف است، مظهر پاكي است، مظهر اخلاق است، خواه ناخواه بنده او، خليفه او هم داراي اين صفات نيكوست.
دكتر عماد افروغ با تأكيد بر اينكه به منظور گسترش عفت در جامعه در وهله اول انديشه و در وهله دوم ايمان مردم را نشانه گيري كنيم و مورد توجه قرار دهيم، تصريح كرد: بي حرمتي به تفكر انسانها، بي حرمتي به خود ساخته بودن انسانها، بي توجهي به اخلاق در جامعه خود به خود موانعي را بر سر راه عفت ايجاد مي كند. هر چند كه ظاهر سياستها و ظاهر رفتارها حكايت از مقابله با بي عفتي باشند اما اين نكته بسيار مهمي است و نبايد در جهت گسترش عفاف در جامعه فقط به رفتارها بسنده كرد، بايد متوجه بود كه اين نمادها معرف لايه هاي زيرين انديشه اي و اخلاقي هستند.
وي با طرح اين سؤال كه انقلاب چگونه شكل گرفت؟ مردم چگونه به صورت طبيعي به سوي پوشش و حجاب رفتند؟، اظهار داشت: كسي به آنها ديكته و يا تحميل نكرد، خود انتخاب كردند. فرايند خود انتخابگري را نبايد فراموش كرد. البته به اين معنا نيست كه مسئولين دلمشغول نمادهاي مربوط به پوشش نباشند، چرا كه دلمشغول نمادها بودن قاعده خاص خود را دارد كه در جاي خود قابل بحث است.
افروع گفت: اما علاوه بر اين دلمشغولي، دلمشغولي انديشه الهي، ايمان و اخلاق پاك مردم است، آن دسته از سياستهايي كه مغاير با انديشه پاك است مسئولين را به واكنش وا مي دارد و بايد دقت كرد با سياستهاي اقتصاد زده و با عفت از وجه زير بنايي فرهنگي و اخلاقي نمي شود كشور را اخلاقي كرد. اخلاق و فرهنگ حكم ترمز يا حكم ترموستات يك دستگاه را دارند حكم كنترل كنندگي دارند . نبايد به اين جايگاه بي توجه بود و در نظام اخلاقي دست به هر كاري زند.
دكتر عماد افزوغ در ادامه يادآور شد: به هر حال بحث توجه به نمادها يكي از ضرورتها است كه در جامعه اسلامي مي طلبد كه مسئولين متوجه اين نمادها به عنوان بخشي از حقوق فرهنگي مردم باشند. در كنار اين حق فرهنگي در قالب نمادها مردم حقي فرهنگي نيز در قالب انديشه ها و جهان بيني ها و ارزشها و اخلاقيات دارند.
وي افزود: تلاش بسياري كرديم به حقوق فرهنگي مردم توجه ويژه اي داشته باشيم. حداقل بخشي كه مربوط به نيازهاي روزمره و نمادهاي فرهنگي است. بنابراين طرح ساماندهي مد و لباس بود كه ايده اصلي اين بود كه به حجاب نگاه سطحي نداشته باشيم بلكه الگو دهيم كه ريشه در فرهنگ آنها داشته باشد و زمينه را براي ارائه مد بر اساس نظامهاي اسلامي و نشانه هاي ايراني اسلامي توسط آشنايان به فرهنگ و هويت ايراني فراهم كنيم كه تصويب شد . اجراي آن به مجريان باز مي گردد، زيرا خلأ آن به لحاظ قانوني پر شد، اما قوه مجريه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد بر اساس فرهنگسازي لازم آن را به مرحله اجرا گذارد.
افروغ گسترش طرح تسهيل ازدواج جوانان را كه طرح فاخر مجلس هفتم بود و با بي مهري دولت رو به رو شد، مورد توجه قرار داد و گفت: دولت در اين انديشه بود كه تنها با وام ازدواج مسئله حل مي شود. در حالي كه خود سالها بر روي اين مسئله كار كردم كه مشكل ازدواج ذو ابعاد است و تلاش كرديم اين مقوله به صورت جامع الاطراف نگريسته شود.
وي در ادامه به طرح تكريم خانواده و اهميت بخشيدن به خانواده اشاره كرد كه هر چه خانواده جايگاه عظيم تر داشته باشد روي عفاف تأثير مي گذارد، گفت: طرح ديگر حقوق و مسئوليتهاي زن بود كه به صورت قانون در آورديم تا دولت زمينه را براي اجرايي كرد محتويات حقوق و مسئوليت زن فراهم كند.
دوشنبه 30 ارديبهشت 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 468]