تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805163082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيامدهاي سياسي و اقتصادي بيانيه هسته اي لوزان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ فروردين ۱۳۹۴ (۲۳:۲۴ب.ظ)
پيامدهاي سياسي و اقتصادي بيانيه هسته اي لوزان گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، پس از يک سال و چهار ماه، ايران و گروه 1+5 در گامي مهم در مسير رسيدن به توافق جامع، توانستند از سد اختلاف‌ نظرها و موانع عبور کنند و به راه‌حل‌ها دست يابند. بر اين اساس دو طرف بر سر موضوعات عمده و کليدي مطرح در چارچوب توافق جامع به تفاهم رسيدند؛ تفاهمي سياسي که در قالب بيانيه از سوي موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در واپسين لحظات 13 فروردين 94 قرائت شد.
بر اين اساس، ايران مي تواند غني سازي در خاک خود را تا مرحله 5 درصد ادامه دهد و سايت هاي فردو و نظنز نيز به کار خود ادامه خواهند داد هر چند مرکز آب سنگين اراک به يک مرکز تحقيقاتي تغيير کاربري خواهد داد. در عين حال کليه تحريم هايي که توسط شوراي امنيت مصوب شده بود، لغو شده و دارايي هاي بلوکه شده ايران باز مي گردد.
اما شايد مهم ترين پرسشي که به وجود مي آيد اين است که اين توافق چه تأثيري بر سياست خارجي، سياست داخلي و اقتصاد ايران خواهد داشت.
ديويد هيل، سناتور سابق عضو حزب دموکرات ايالات متحده آمريکا، بر اين باور است که پيامد نخست اين است که ايران قادر خواهد بود در کوتاه مدت صادرات نفت خام را در مقايسه با ماه ژوئن به روزانه يک ميليون بشکه افزايش دهد و در دو يا سه سال آينده ميزان صادرات نفت خام خود را به يک ميليون و 500 هزار بشکه در روز برساند. اين اقدام، ممکن است بهاي هر بشکه نفت خام را به 50 تا 60 دلار کاهش دهد. اين مسأله ممکن است در کشورهاي وارد کننده نفت، شوک مثبت، و در کشورهاي صادر کننده نفت‌ خام شوک منفي ايجاد کند.
پس از اعلام نتيجه مذاکرات، بهاي نفت برنت در بازارهاي جهاني با دو دلار و 15 سنت (3.8 درصد) کاهش به 54 دلار و 95 سنت در هر بشکه رسيد و نفت سبک آمريکا نيز با 95 سنت (دو درصد) کاهش 49 دلار و 14 سنت در هر بشکه معامله شد.
در اين رابطه، دومنيک چيريچلا، عضو ارشد موسسه مديريت انرژي در نيويورک، گفت: فکر مي کنم بازار واکنش بيش از حدي نشان داده و اکنون قدري عقب نشيني کرده تا مشخص شود چه کارهاي ديگري بايد انجام شود.
تحريم ها صادرات نفت ايران را از 2.5 ميليون بشکه در روز در سال 2012 به حدود 1.1 ميليون بشکه در روز کاهش داد. ايران حدود 30 ميليون بشکه نفت را در نفتکش ها ذخيره کرده و پس از کسب مجوز آماده صادرات آنها به بازاري است که همين حالا اشباع شده است.
جان کيلداف، عضو صندوق انرژي نيويورک، گفت: از آنجا که مطمئنا صادرات نفت ايران به بازار افزايش خواهد يافت، اکنون زمان آن فرا رسيده که ديگر اعضاي اوپک تحت هدايت عربستان کاهش توليد خود را مورد بررسي قرار دهند.
روند کاهش قيمت نفت در ژوئن 2014 شروع شد و در نوامبر گذشته پس از اينکه عربستان ديگر اعضاي اوپک را به حفظ توليد و دفاع از سهم بازار متقاعد کرد روند کاهشي بيشتري پيدا کرد.
نفت برنت از قيمت 115 دلاري و نفت آمريکا از قيمت 107 دلاري در ژوئن 2014 بيش از 50 درصد کاهش قيمت را تجربه کردند.
از ديد ديويد هيل دومين پيامد مثبت دستيابي به توافق هسته اي با ايران، رکود اقتصادي کشورهايي همچون روسيه و ونزوئلا خواهد بود. نفت و گاز 68 درصد صادرات، و 45 درصد درآمدهاي دولتي روسيه را به خود اختصاص داده است. ونزوئلا نيز در برابر کاهش شديد قيمت نفت،‌ بسيار آسيب پذير خواهد بود؛ چرا که بيش از 90 درصد صادرات اين کشور نفت است و بخش عمده درآمدهاي دولتي ونزوئلا از محل فروش نفت حاصل مي شود.
با اين حال، روسيه نقش ويژه اي در اين مذاکرات در سال هاي طولاني گذشته ايفا کرده است. روسيه يکي از اعضاي گروه پنج بعلاوه يک است که علاوه بر روسيه دربرگيرنده فرانسه و آمريکا و انگليس و چين و آلمان است.
روسيه در به نتيجه رساندن نسبتا موفق اين مذاکرات درقالب توافق موقت، نقش اساسي ايفا کرده است. در ميان کشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد، روسيه کشوري منحصر به فرد است؛ زيرا مسکو با ايران نه تنها روابط بسيار نزديک اقتصادي قرار دارد، بلکه در عين حال، روابط هسته اي نيز با ايران دارد. روسيه کار ساخت تنها رآکتور هسته اي ايران را در بوشهر تکميل و براي ساخت دست کم هشت رآکتور ديگر در ايران در سال هاي آتي قرارداد امضا کرده است، بنابراين مي بينيم که ايران و روسيه روابط بسيار نزديکي دارند. روسيه سوخت هسته اي و تسهيلات فراوري ايران را نيز تامين مي کند تا سوخت رآکتور بوشهر و رآکتورهاي آتي ايران نيز تامين شود.
از سوي ديگر، تفاهم سياسي ايران و گروه 1+5 در صدر اخبار روزنامه هاي روسيه قرار داشت و اين روزنامه ها در مقاله هايي در صفحات نخست خود به تفصيل اين رويداد تاريخي را بررسي و تجزيه و تحليل کردند.
روزنامه ماسکوفسکي کامسامولتس چاپ مسکو روز جمعه در گزارش خود با سرخبر "مردم ايران تفاهم هسته اي و لغو تحريم ها را جشن مي گيرند" به عنوان مهم ترين خبر در صفحه نخست نوشت: ايران تفاهم هسته اي به دست آمده را پيروزي براي خود و براي برنامه هسته اي اين کشور مي داند.
ماسکوفسکي کامسامولتس در گزارش خود خاطرنشان کرد: ايران و گروه 1+5 در مورد شاخص هاي برنامه هسته اي به تفاهم سياسي دست يافته اند و در آينده نزديک تنظيم توافقنامه هسته اي آغاز مي شود که در آن جزئيات فني برنامه هسته اي قيد خواهد شد.
روزنامه پرشمارگان ايزوستيا در صفحه نخست در گزارشي با عنوان "ايران اجازه اجراي برنامه هسته اي صلح آميز يافت"، نوشت: هشتمين دور مذاکرات ايران گروه 1+5 پس از يک هفته مذاکره و گفت و گوي فشرده با موفقيت به پايان رسيد.
اين روزنامه افزود: ايران و گروه 1+5 در نتيجه مذاکرات در مورد شاخص هاي اصلي توافقنامه هسته اي به توافق دست يافتند و اين امر گام بسيار مهمي در حل و فصل اختلافات پيرامون برنامه هسته اي است.
"دو طرف در مورد شرايط غني سازي اورانيوم در ايران و فعاليت يک هزار دستگاه سانتريفوژ در سايت هسته اي فردو به توافق دست يافتند. در مرکز هسته اي نطنز هم بيش از 5 هزار دستگاه سانتريفوژ، اورانيوم تا سطح 3،6 درصد غني سازي خواهد کرد."
از ديد ديويد هيل، پيامد سوم دستيابي به توافق هسته اي با ايران، پيوستن دوباره ايران به اقتصاد جهان خواهد بود. ايران 78 ميليون نفر جمعيت دارد، و ارزش توليد ناخالص ملي اين کشور 369 ميليارد دلار است.
از سوي ديگر، از ديد کارشناسان پيامد تفاهم هسته اي ايران با غرب، اسرائيلي ها را نيز دچار حس شوک و شکستي عميق کرده و جريان افراط گرا در داخل اسرائيل را به سمت تندروي بيشتر هدايت کرده است؛ درحالي که رسانه هاي اسراييلي همه يکصدا به حمايت از نتانياهو برخاستند، برخي تحليلگران مسووليت اين توافق بد را بر عهده او گذاشتند و گفتند که وي به خاطر ايجاد تنش در روابطش با اوباما فرصت تاثيرگذاري بر تصميم رئيس جمهور آمريکا درخصوص روابط با ايران و توافق هسته اي را از دست داد.
ولي؛ نتانياهو و حاميان او در کنگره آمريکا همچنان تلاش مي کنند اوباما را ملزم کنند که براي توافق نهايي با ايران موافقت کنگره را بگيرد، ولي؛ جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، تاکيد مي کند که چنين چيزي رخ نخواهد داد.
توافق هسته اي همچنين براي دولت آمريکا نيز دارايي تأثيراتي است. کريستين ساينس مانيتور نوشت توافق نهايي هسته اي با ايران از اين جهت براي رئيس جمهور آمريکا اهميت دارد که اثبات خواهد کرد سياست اصلي خارجي آن مبتني بر ديپلماسي و گفت و گو براي رفع تهديد ايران هسته اي بهترين گزينه ممکن بوده است.
پايگاه اينترنتي اين روزنامه آمريکايي در مطلبي به قلم هاوارد لافرانچي نوشت، چارچوب توافق هسته اي ايران که روز پنج شنبه اعلام شد بزرگ ترين آزمون را درباره سياست اصلي خارجي باراک اوباما، رئيس جمهور، مبني بر اين که گفت و گو و ديپلماسي بهترين راه براي حل اختلافات با دشمنان آمريکا است، به راه انداخته است.
اوباما اين فرضيه خود را با ميانمار و به تازگي با کوبا آزمايش کرده است، اما؛ اهميت آنها در مقابل تلاش ها براي موقف کردن مسير ايران براي دست يابي به سلاح اتمي از طريق ديپلماسي و بازگرداندن ايران به جامعه کشورها بسيار اندک است.
اگر اين رويکرد اوباما درباره ايران موفق باشد، اين موفقيت نه فقط از اين جهت که جلوي جاه طلبي هاي تهران را گرفته است، ارزيابي خواهد شد بلکه از آن جهت که آيا از طريق گفت و گو -که در نزديک به چهار دهه بين ايران و آمريکا هيچ ارتباط مستقيمي وجود نداشته است- مي توان ايران را از سال ها حمايت از تروريسم و اقدامات ثبات زدايي اش در منطقه منصرف کرد مورد بررسي قرار مي گيرد.
البته اوباما اعلام کرده است که هيچ تضميني براي موفقيت اين رويکردش وجود ندارد، اما؛ تاکيد دارد چشم اندازهاي ديپلماتيکي که ارائه کرده است از راه هاي جايگزين از جمله حمله به تاسيسات هسته اي ايران که مي تواند آغازگر جنگ ديگري در خاورميانه باشد، بهتر است.
منتقدان اوباما نگرانند که تشويش هاي وي درباره اعتبارش، آمريکا را به سمتي سوق بدهد که به توافق بد تن بدهد.
اما؛ روز پنج شنبه لحظه اي بود که اوباما براي اثبات رويکردش درباره ديپلماسي و حل مشکلات بسيار از جمله پرونده هسته اي ايران منتظرش بود. چند ساعت پس از اين که جان کري وزير امور خارجه آمريکا برنامه دقيق و پيچيده براي محدود و انجام بازرسي از برنامه هسته اي ايران را اعلام کرد، اوباما در کاخ سفيد ديپلماسي را بهترين گزينه اي که تا کنون انتخاب شده است، خواند.
دکتر حسين راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در پاسخ به اينکه تفاهم هسته اي صورت گرفته چه چشم اندازي را فراروي اقتصاد ايران خواهد داشت؟، گفته است: توافق هسته اي قطعا مي تواند دستاوردهاي اقتصادي مهمي داشته باشد، البته اين امر تضمين شده، نيست و بستگي به عملکرد دولت و همچنين نحوه استفاده ما از منابع آزاد شده دارد.
او اظهار کرد: رفع تحريم ها در نهايت مي تواند به کاهش هزينه هاي معاملاتي فعالان اقتصادي در کشور، گسترش همکاري هاي حمل و نقل، کاهش هزينه هاي زندگي و فعاليت هاي اقتصادي منجر شود که از اين جهت دستاورد بزرگي است.
راغفر افزود: توافق هسته اي مي تواند فرصت هاي مناسبي براي دسترسي فعالان اقتصادي در داخل کشور به بازارهاي گسترده تر اروپاي غربي و‌ آمريکا و احيانا به تکنولوژي هاي پيشرفته تر فراهم کند که اينها همه مي توانند به بهره بري در اقتصاد کشور بيانجامد، اما؛ در اين زمينه هم نکته مهم اين است که ما از منابعي که آزاد مي شود، چگونه براي توسعه بخش توليد و همچنين توليد واحدهاي کوچک و متوسط استفاده کنيم و آنها را سازماندهي کنيم که منجر به تعداد بيشتري شغل در کشور شود.
دکتر سيدجواد صالحي، رئيس گروه مطالعات خليج فارس مرکز علمي و استرات‍‍ژيک خاورميانه، به جنبه هاي مثبت توافق مشترک ميان ايران و 5+1 اشاره کرده و مي گويد: تحقق سياست هاي هسته اي ايران که يک زماني محور سياست خارجي ايران بود مبني بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران تا حدودي به حقانيت آن توسط کشورها اعتراف شده و مي شود. بحث آزادسازي منابع اقتصادي کشور است که در غالب تحريم ها بلوکه شده و اين امر يقينا در عرصه هاي اقتصادي مي تواند به کشور که در تنگنا و مشکلاتي قرار دارد کمک کند. اثرات آن روي بحث رونق يابي صنعت و اقتصاد و بخش هاي انرژي است که در سايه هاي تحريم ها دچار مزايا و مشکلاتي شده بودند و مهم تر از همه اينکه اين توافق در عرصه اجماع که توسط قدرت هاي مخالف يا به عبارتي معارض جمهوري اسلامي عليه ايران به وجود آمده بود، شکاف ايجاد کند. اين توافق مي تواند کشورهاي جهان را در يک شرايط سه گانه قرار دهد، کشورهاي حامي و طرفدار ايران، کشورهاي معارض يا مخالف ايران و کشورهايي که در حين دوستي مي توانند انتقاداتي را داشته باشند و تا امروز در جبهه مخالفين قرار گرفته بودند.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن