تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804614986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما بعد از توافق هسته‌ای به دنبال چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: روزنامه واشنگتن پست آمریکا نوشت تعامل با ایران یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی باراک اوباما است. نویسنده همچنین به تغییر ضرب‌العجل تعیین شده توسط آمریكا اشاره كرد و آن را ناشی از ایستادگی ایران دانست.

به گزارش تراز ،روزنامه واشنگتن پست بعد از انجام تفاهم سیاسی و خوانده شدن بیانیه این تفاهم در لوزان مقاله ای را صبح امروز منتشر كرد كه در آن به بررسی چرایی تمایل اوباما برای تعامل با ایران می‌پردازد. به اعتقاد نویسنده این روزنامه تداوم مذاکرات با ایران بعد از ضرب الاجل تعیین شده نشاندهنده اهمیتی است که وی برای مذاکرات و همچنین نقش رهبری آمریکا قائل است
این روزنامه در گزارشی به قلم « گِرِگ جاف» تحت عنوان «چرا باراک اوباما مذاکرات هسته ای ایران را بعنوان یکی از بزرگ ترین خطرات ریاست جمهوری خود انتخاب کرده است؟» نوشت بخش عمده ای از محورهای سیاست خارجه باراک اوباما در طول شش سال ریاست جمهوری وی مقبول نبوده است. وی میراث دار دو جنگ در عراق و افغانستان بود و تاکنون هم نتوانسته هیچ کدام از این جنگ ها را به پایان ببرد. وی همچنین ناچار بود به تحولات خاورمیانه و انضمام بخشی از خاک اوکراین به خاک روسیه واکنش نشان دهد. مذاکره با ایران درباره برنامه هسته ای آن موضوع کاملا دشواری است. اینها انتخاب های اوباما هستند و از زمان شروع ریاست جمهوری خود با وجود آن که گزینه های دیگری هم در این حوزه ها در اختیار داشته است و با وجود انتقادات جمهوریخواهان، برخی از دمکرات های هم حزبی خود و برخی از همپیمانان خارجی خود با این انتخاب ها، همچنان توجه خود را بر این موضوعات در سیاست خارجی حفظ کرده است.
نویسنده روزنامه معتبر واشنگتن پست در ادامه به تغییر زمان ضرب العجل در مذاكره هسته‌ای اشاره كرده و فاش می‌كند كه این تغییر به خاطر ایستادگی ایران در عدم اعطای امتیازات بوده است. جاف می نویسد: آخرین واکنش ها به مواضع اوباما در خصوص سیاست خارجی روز چهارشنبه زمانی مطرح شد که کاخ سفید موافقت کرد برای دومین بار ضرب الاجل تعیین شده را برای دستیابی به توافقی با ایران تا تاریخ سی و یک مارس تغییر داد. ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران در حالی به تعویق افتاد که آمریکا و همپیمانان آن می گویند ایران از اعطای امتیازات متقابل خودداری می کند.
تصمیم باراک اوباما مبنی بر تداوم مذاکرات با ایران بعد از ضرب الاجل تعیین شده نشاندهنده اهمیتی است که وی برای مذاکرات و همچنین نقش رهبری آمریکا قائل استباراک اوباما اغلب درباره نقش آمریکا در ایجاد تغییر در جهان صحبت کرده است. دستیابی به توافقی هسته ای با ایران در واقع چنین فرصتی را برای آمریکا ایجاد می کند اما در عین حال موضوع مذاکره با ایران یکی از پرخطرترین قمارهای ریاست جمهوری وی است.
نویسنده گزارش واشنگتن پست در ادامه نوشته است ایران دشمن قدیمی و حامی برخی از گروه های شبه نظامی و گروه های تروریستی در جهان بزرگ ترین و مهم ترین آزمون برای آزمودن تئوری اوباما است.
برخی از منتقدان نگران آن هستند که تمایل شدید اوباما مبنی بر دستیابی به توافق با ایران باعث شده است دولت اوباما هزینه های چنین توافقی را نادیده بگیرد.
پیتر فی وِر استاد دانشگاه دوک و از مقامات کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جورج بوش گفت کسانی که از دستیابی به توافق با ایران حمایت می کنند تحت تاثیر نقش بالقوه ایران در منطقه قرار گرفته اند و معتقدند ایران می تواند به طور بالقوه عامل ثبات در منطقه باشد. این دیدگاه ساده انگارانه است و تنها می تواند یک امید باشد.
حتی اگر آمریكا و همپیمانان آن به توافقی با ایران دست بیابند این توافق با واکنش هایی مواجه خواهد شد.
یک مقام کاخ سفید گفت هر چند دورزدن بازرسی ها برای ایران بسیار دشوار خواهد بود اما ایران می تواند این توافقنامه را نقض کند. اگر همپیمانان آمریکا مانند عربستان سعودی فکر کنند به اندازه کافی قدرتمند نخواهد بود که بتواند از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند آنها هم فعالیت های هسته ای خود را شروع خواهند کرد. این مساله رقابت تسلیحاتی را در یکی از خطرناک ترین و بی ثبات ترین مناطق جهان تشدید خواهد کرد.
نگرانی دیگر آن است که تقویت قدرت اقتصادی ایران بعد از رفع تحریم ها باعث خواهد شد این کشور بسرعت نیروهای شبه نظامی وابسته به خود را منطقه که پیش از این به میدان رقابت و تنش های فرقه ای تبدیل شده است تقویت کند. اوباما این خطرات را تایید می کند اما تاکید می کندکه گزینه های موجود به جای توافق هسته ای با ایران که شامل تشدید تحریم و حمله نظامی هستند عواقب بسیار خطرناک تری را ایجاد خواهند کرد. همزمان با تداوم مذاکرات هسته ای ایران، اوباما تلاش کرده است بطور شخصی در مذاکرات نقش داشته باشد وی اکنون از جزئیات این مذاکرات درباره تعداد سانتریفیوژها و نوع آنها را در توافقنامه احتمالی با ایران مطلع است. وی در سخنرانی های عمومی خود گفته است شانس دستیابی به توافق حدود پنجاه درصد است اما مشارکت شخصی وی در مذاکرات نشان می دهد که وی تا چه حد برای این مذاکرات اهمیت قائل است.
مذاکرات هسته ای ایران مدل جدیدی را برای اوباما پیشنهاد می کند. مذاکرات باعث شده اند که از تهدید نظامی آمریکا کاسته شود در مقابل اهمیت دیپلماسی و نیروهای انسانی دولت آمریکا افزایش یافته است. در مذاکرات هسته ای با ایران ائتلافی بین المللی با مشارکت چین و روسیه شکل گرفته است این در حالی است که همانگونه که اوباما هم گفته است آمریکا پیش از این در مواردی بدون همراهی همپیمانان خود دست به اقدام می زد.
نویسنده گزارش واشنگتن پست در پایان نوشت مذاکرات هسته ای ایران همچنین برای اوباما به موضوعی شخصی تبدیل شده اند. هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری آمریکا در سال دو هزار و هفت و در زمان رقابت با اوباما سیاست های وی را در خصوص مسائلی مانند ایران ساده انگارانه و خطرناک توصیف کرده بود اوباما این دیدگاه هیلاری کلینتون را رد کرده است. دستیابی به توافق با ایران به این معنا خواهد بود که آمریکا با دشمنان خود هم گفتگو می کند. اوباما در سال دو هزار و هفت گفته بود دولت بوش اشتباه کرده است که اقدامات بیشتری برای تعامل و گفتگو با دشمنان آمریکا در منطقه خاورمیانه انجام نداده است




يكشنبه 16 فروردين 1394 ساعت 15:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن