محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830235395
علل بروز ریاکاری دینی از زبان یک متفکر اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
علل بروز ریاکاری دینی از زبان یک متفکر اسلامی وبلاگ > جعفریان، رسول - جاحظ یک متکلم و یک متفکر اجتماعی در دنیای اسلام و از قرن سوم هجری است که سبک ویژه خود را در تحلیل مسائل فکری با روش های مختلف علمی، فلسفی، تاریخی و اجتماعی دارد.
عَمرو بن بحر جاحظ (م 255) یکی از معدود متفکران بزرگ دنیای اسلام است که در مباحث دین شناسانه خود تلاش می کند ضمن توجه به پدیده های اجتماعی، به ارتباط دینداری و اجتماعیات پرداخته و نشان دهد که آنچه آدمی در رفتارهای دینی و اخلاقی مردم دیده می شود، تنها ریشه در تصمیمات فردی و باورهای عقائدی یا شخصی آنان ندارد، بلکه در پروسه ای مرکب از کنکاشها و تصمیمات عقلی و فکری، تأثیر پذیری از باورهای عامیانه، ساختار طبیعی بدن، و مسائل روانی و درونی آدمی شکل می گیرد و ظاهر می شود. در این باره نمونه های فراوانی در کتاب «الحیوان» او که نوعی دایرة المعارف محسوب می شود، وجود دارد که یک نمونه آن بحث مفصل وی در باره تأثیر اخته کردن غلامان بر روحیات اجتماعی و رفتارهای آنان با یاد از نمونه های فراوان و کنکاشهای موشکافانه گسترده است. ما بنا نداریم به آن مسأله بپردازیم اما یک نکته دیگرِ مورد توجه او را که در دو نقطه از مجلد اول کتاب «الحیوان» مطرح کرده و ضمن آن تحلیلی از بروز روحیات افراط گرایی دینی و علل آن در مین مذاهب و ادیان مختلف نشان می دهد. بحث او کوتاه اما دقیق ـ و نه لزوما درست ـ است. وی تحت عنوان «نُسُک مردمان» بروز «روحیات و رفتارهای خاص دین گرایانه افراطی» افرادی از مذاهب مختلف را تحلیل اجتماعی و روانی می کند. جاحظ خود یک متکلم دینی و وفادار به دینداری است، اماآنچه در اینجا به آن توجه کرده، بروز برخی از رفتارهای دیندارانه افراطی است که به نظر وی ریشه در نوعی کمبود درونی اشخاص خاص داشته و سبب می شود تا آنان برای جبران آن کمبودها خود را دیندارتر از بقیه نشان دهند و چنان وانمود کنند که در حالی که خود بسیار متدین هستند، دیگران بی بهره از دیانت اند. به عبارت دیگر، سطح معیار برای وی در دینداری «اعتدال» است که نشانه نوعی روش میانه در امر دینداری بدون متهم کردن این و آنان و تعصبات تندورنه برای بروز رفتارهای دینی خاص است که می توان با تعبیر آرایه های دینی افراطی از آنها یاد کرد. او برای این موارد از حلیه و زینت و زیّ و مانند اینها از این رفتارها یاد می کند. جالب است که وقتی در باره خوارج صحبت می کند، یا حتی از متکلمان که هم شغل های خود او هستند، دقیقا به بحث تکفیر می پردازد و این که چطور این جماعت، برای نشان دادن حلیه دینداری افراطی خود، دیگران را متهم به بی دینی می کنند. طبیعی است که تحلیل این سه صفحه از متن الحیوان، به معنای موافقت با دیدگاه های او در تحلیل این مسائل نیست، بلکه نشان دادن این نکته است که در میان متفکران قدیم اسلامی، هستند کسانی که به صورت تجربی و علمی به تحلیل مسائل می پردازند، و چنین نیست که این روشها ویژه دنیای امروز باشد. این مطلب اخیر را برای بزرگ نمایی فکری در تمدن اسلامی عرض نمی کنم، خیر، چون می دانم این روشها چندان نیرومند نبوده است، بلکه برای نشان دادن این نکته است که برخی اصولا این گونه روشها را جزئی از نظام فکری و علمی غرب امروز می دانند و بر آنند که در روش های فکری در تمدن اسلامی، چنین رویه هایی در تحلیل وجود نداشته است. جاحظ در آغاز می گوید: افرادی که دارای نقص هستند، یعنی نوعی «نداشت»، تلاش می کنند تا با با بروز نوعی عبادت خاص یا همان نسک به شکل افراطی، خود را در جامعه ظاهر سازند. آنان این رفتار را به عنوان طاعت الهی و وسیله کسب ثواب هم به حساب می آورند. این در حالی است که گرفتار «ضعف الاصل» و «اضطراب الفرع» هستند، یعنی اصل و فرعشان خراب است. باطنشان فاسد و گرفتار بی ثباتی بوده، و رفتارهای رنگ و وارنگ یا به تعبیر او «کثرة التقلب» دارند. توان گفت که می خواهد بگوید این افراد به دلیل «نداشت های خود» «کمبودها» چنان ظاهری به خود می گیرند، و آرایشی دیندارانه از خود نشان می دهند که بر اساس آن بتوانند جبران آن کمبودها و ناداشته ها را بکنند. در اینجا از همه گروه های مذهبی، یک نمونه مثال می زند. یک متکلم شکاک، تلاش می کند با ایجاد ریبه و شبهه نسبت به دیگران، خود را بیاراید، و آنچه را که خود دارد یعنی شکاکیت، به دشمنش نسبت دهد، مبادا دیگران متوجه باطن شکاک او شوند. در واقع او، این بیماری خود را که همان شک و تردید در مبانی دین است، با متهم کردن دیگران پنهان می کند: «فهو یستر ذلک الداء برمی الناس به». یک خارجی «خوارج» چه طور این حالت نُسُک گونه یا ظاهر ریاکارانه را از خود بروز می دهد؟ جاحظ می گوید: یک خارجی، چیزی که با آن خود را می آراید، این است که مرتکب گناهان را بزرگ بشمارد «اظهار استعظام المعاصی»، در حالی که توجه ندارد خود از حد تجاوز کرده و به بندگان خداوند ستم می کند. او توجه ندارد که ظلم، حتی به بدترین ظالمان هم درست نیست، و نمی داند که در حق، فضایی برای همگان وجود دارد و حق وسعت دارد: «ان الله لا یحب أن یظلم أظلم الظالمین، و ان فی الحق ما وسع الجمیع». این حالت افراط گرایی مذهبی برای یک «خراسانی» حج رفتن زیاد است. [می دانیم که در قرون نخست اسلامی، حج برای خراسانی ها چه اندازه مهم بود، حاجی شدن]. آنها دوست دارند که ریاستی [در جنگ] به راه انداخته، خود را آماده شهادت نشان دهند و زبانشان را در امر حسبه [امر و نهی عمومی] دراز کنند. [آگاهیم که امر جهاد در خراسان چه اندازه خواهان داشت به طوری که بعدها سلطان محمود غزنوی و دیگران به بهانه نابود کردن کفار خودی برای خلیفه بغداد نشان می دادند و البته این روایت مربوط به زمان بعد از جاحظ است، اما خراسانیان این چنین لباس دینداری خود را زینت می دهند]. و اما «خَصی ها» غلامان اخته شده، همه در مرزها در جنگ با رومیان حاضر می شوند، به دلیل آن که به دست آنان اخته شده و قصد دارند این چنین خود را تشفی دهند و خاطر خویش را آرام کنند (فأخرج لهم حبّ التشفّي شدّة الاعتزام على قتلهم) [جاحظ در اینجا به درستی یا نادرستی، می کوشد تا یک تحلیل روانی از حضور غلامان اخته شده در جنگ با رومیان نشان دهد و دقیقا روی تعبیر تشفی خاطر تأکید می کند]. رافضیان با نخوردن «نبیذ» نسک یا دینداری خود را نشان می دهند. [می دانیم که خوردن نبیذ در میان مردم عراق در قرون اولیه رایج بود، و تنها شیعیان بودند که مقاومت می کردند و به دستور امامان خود نمی خوردند و آن را حرام می شمردند. جاحظ در اینجا، این تأکید شیعیان را که به آن شناخته می شدند، ابزاری برای زینت دینداری آنان می داند و زمینه برای بروز رفتارهای متعصبانه دینداری در میان شیعیان نشان می دهد]. اما باغداران «بستانی ها» ، با سرقت نکردن میوه ها و ثمره باغات، تدین خود را بروز می دهند. آوازه خوانان، با حضور در نماز جماعت و تسبیح فراوان و صلوات بر رسول (ص) نسک و تمایل مذهب دارانه خود را نشان می دهند [این باره اشاره به این مغنیان آن روزگار باشد که همزمان هم آوازه خوان بودند و هم سعی می کردند با اظهار این مراسم، تدین خود را به رخ دیگران بکشند]. یهودیان با نشان دادن تعصب و تشدد خود نسبت به شنبه و مراسم آن خود را متدین نشان داده و تعصب دینی را بروز می دهند. صوفیان که گویی مظهر نُسُک گرایی در میان مسلمانان هستند، وقتی سست شده و بیکاره می شوند، تعصب ورزیده و کسب و کار را حرام می دانند، به گدایی می نشینند و آن را وسیله ای برای جلب احترام مردم قرار می دهند. نصرانی ها هم که از کار کردن بدشان می آید و به رهبانیت می گروند، و لباس پشمینه بر تن می کنند، مطمئن هستند که تا وقتی این لباس را می پوشند (لباس صوفیانه و راهبانه) و این زینت و حلیه را دارند و این قیافه را از خود ظاهر می کنند، ثروتمندان را تشویق می کنند و بر آن می دارند تا هزینه زندگی آنان را بپردازند. [در واقع متعصبان نصرانی هم همان کاری را می کنند که صوفیان مسلمانان). جاحظ در اینجا باز به «متکلمان» بر می گردد. متکلمان شکاکلی که افراد پاک را متهم می کنند، و با این کار تصورشان این است که گویی شک و تردید را به دشمن خود نسبت می دهند و پاکی و برائت او را برای خود بر می دارند. آنگاه جاحظ نصحیت می کند که وقتی هر یکی از این افراد به نقطه اوج در این امور رسیدند، مراقب باشید تا مثل آنها نشوید، و در این رویه، مشابه آنان نگردید. (الحیوان، ج 1 ص 144). جاحظ یک بار دیگر روی رفتار نُسُک گرایانه متکلمان تأکید می کند، آنها که در کافر دانستن افراد گنهکار، سرعت بخرج می دهند (التسرّع إلى إكفار أهل المعاصي) و مردمان را به جبر و تعطیل و زندقه متهم می سازند (و أن يرمى الناس بالجبر، أو بالتعطيل، أو بالزندقة). اینها دنبال اثبات چه چیزی هستند؟ به نظر جاحظ، اینان چند چیز را می خواهند نشان دهند: یکی این که ما خیلی دین را برزگ می شماریم و در این امر اغراق داریم. (أنّ ذلك ليس إلّا من تعظيمه للدّين، و الإغراق فيه) و لابد شمایان آن را کوچک می شمارید و بی دین تشریف دارید. دیگر این که نشان دهند که اگر ما شکاک بودیم، دیگران را متهم به این امر نمی کردیم و آنان را از نظر فکر سالم می دانستیم. این اتهام زنی نیست مگر برای اثبات این که عزت در قلب ماست و اگر ما ذره ای تردید داشتیم، متعرض دیگران نمی شدیم. (ما كان ليرميهم إلّا للعزّ الذي في قلبه، و لو كان هناك من ذلّ الرّيبة شيء لقطعه ذلك عن التعرّض لهم). آخرین سخن جاحظ این است که معیوب ترین متکلمان، کسانی از آنان هستند که مخالفان خود را به کفر متهم می کنند. «و لم نجد في المتكلّمين أنطف و لا أكثر عيوبا، ممّن يرمي خصومه بالكفر» (الحیوان: 1 / 114).
شنبه 15 فروردین 1394 - 23:15:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
علل عدم اجرای پروتکل الحاقی از زبان کمالوندی |اخبار ایران و جهان
علل عدم اجرای پروتکل الحاقی از زبان کمالوندی کمالوندی با بیان اینکه آمانو اگر غیر از گزارشهای فصلی و ماهانه کمتر مطالبی را مطرح کند برای هر دو طرف بهتر خواهد بود گفت پروتکل الحاقی داوطلبانه و ما آنرا اجرا نمیکنیم چون قطعنامههای شورای امنیت و شورای حکام قانونی نیست کد خبر ۴مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران: همدلی و همزبانی دولت و ملت با مدیریت جهادی دولت محقق میشود
مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران همدلی و همزبانی دولت و ملت با مدیریت جهادی دولت محقق میشودمدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران گفت همدلی و همزبانی دولت و ملت با عزم ملی ملت و مدیرت جهادی مدیران محقق میشود حجتالاسلام ناصر شکریان امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارسدیدار الکساندرا بگوویچ با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد آموزش زبان فارسی در دبیرستانهای صربستان
دیدار الکساندرا بگوویچ با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگرادآموزش زبان فارسی در دبیرستانهای صربستان نهایی میشودرایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد به موافقت وزارت آموزش صربستان برای تشکیل دورههای آموزش زبان فارسی در دبیرستانهای صربستان اشاره کرد و گفت این موضوع پس از انجرئیس اداره تبلیغات اسلامی کنگان خبر داد برپایی 500 ویژهبرنامه فرهنگی دینی در کنگان
رئیس اداره تبلیغات اسلامی کنگان خبر دادبرپایی 500 ویژهبرنامه فرهنگی دینی در کنگانرئیس اداره تبلیغات اسلامی کنگان از برپایی 500 ویژهبرنامه فرهنگی دینی در کنگان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کنگان حجتالاسلام رحیم اهرمی بعد از ظهر امروز در نشست فعالان فرهنگی و مذهبیپیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴؛ سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ سال دولت و ملت همدلی و همزبانی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بمناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ هجری شمسی با تبریک سال نو و نوروز به ملت ایران و همه ملتهایی که نوروز را گرامی میدارند سال جدید را سال دولعصر امروز به مناسبت روز جمهوری اسلامی صورت گرفت برگزاری جشن بزرگ همدلی و همزبانی با حضور مردم و مسئولان کهگیلو
عصر امروز به مناسبت روز جمهوری اسلامی صورت گرفتبرگزاری جشن بزرگ همدلی و همزبانی با حضور مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمدیجشن بزرگ همدلی و همزبانی با حضور مردم و مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی در پارک ساحلی یاسوج برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج عصر امروز جشن بزرگ همدلیامام جمعه زرین شهر: تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه با همدلی و همزبانی میسر است
امام جمعه زرین شهر تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه با همدلی و همزبانی میسر استامام جمعه زرین شهر گفت تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه با همکاری دانشگاهها نخبگان فرهنگی و دینی و همدلی و همزبانی میسر است به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان حجتالاسلام قاسم باقریان پنجشنببرگزیده جشنواره داستان انقلاب در گفتوگو با فارس: داستان انقلاب اسلامی نوشتم/ برخی خواستههای انقلابیون را اجت
برگزیده جشنواره داستان انقلاب در گفتوگو با فارس داستان انقلاب اسلامی نوشتم برخی خواستههای انقلابیون را اجتماعی نشان میدهند نه دینیبرگزیده بخش رمان نوجوان جشنواره داستان انقلاب گفت سعی کردم به جای داستان انقلاب نوشتن داستان انقلاب اسلامی بنویسم برخی با نگارش رمان انقلاب نشادولت و ملت با همدلی و همزبانی برای تعالی ایران اسلامی گام بردارند
حجتالاسلام سروستانی دولت و ملت با همدلی و همزبانی برای تعالی ایران اسلامی گام بردارند شناسهٔ خبر 2523144 چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۵ استانها > بوشهر بوشهر - مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت دولت و ملت با همدلی و همزبانی برای تعالی ایران اسلامی گام بردارند به گزارش خبرگعضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی: «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» الگوی مردم سالاری دینی است/وحدت میان م
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی دولت و ملت همدلی و همزبانی الگوی مردم سالاری دینی است وحدت میان مردم و مسئولان عامل عزت کشورعضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه دولت و ملت همدلی و همزبانی الگوی مردم سالاری دینی است گفت وحدت میان مردم و مسئولان عامل عزت کشور و تفرقه و امدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل خبر داد افتتاح مرکز پاسخگویی به مسائل دینی اتباع آذری در گمرک بیلهسوار
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل خبر دادافتتاح مرکز پاسخگویی به مسائل دینی اتباع آذری در گمرک بیلهسوارمدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت برای اولین بار مرکز پاسخگویی به سئوالات شرعی و دینی اتباع آذری در گمرک مرزی بیلهسوار راهاندازی میشود به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل حجحاکم اسلامی و اقامه شعائر دینی
حاکم اسلامی و اقامه شعائر دینیبرپایی شعائر اسلامی از وظایف قطعی و اصیل حاکم اسلامی و حکومت دینی است دلیل عقلی نیز می توان اقامه نمود مبنی بر اینکه هدف از ایجاد حکومت اسلامی و حکمرانی دینی نمی تواند چیزی جز اعمال آزادانه آموزههای دینی باشد بخش دوم و پایانی قرآن و نماد کفر از تبرئیس شورای اسلامی شهر ورامین: همدلی و همزبانی دولت و ملت عامل اقتدار ایران اسلامی است
رئیس شورای اسلامی شهر ورامین همدلی و همزبانی دولت و ملت عامل اقتدار ایران اسلامی استرئیس شورای اسلامی شهر ورامین با اشاره به اینکه همدلی و همزبانی دولت و ملت عامل اقتدار ایران اسلامی است گفت نامگذاری سال 1394 توسط مقام معظم رهبری همچون سالهای گذشته بسیار حکیمانه و در عین حارئیس تبلیغات اسلامی دامغان خبر داد برگزاری 65 گفتمان دینی در مدارس دامغان
رئیس تبلیغات اسلامی دامغان خبر دادبرگزاری 65 گفتمان دینی در مدارس دامغانرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دامغان از برگزاری 65 گفتمان دینی در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت در مجموع 105 گفتمان دینی در سطح مدارس شهرستان اجرا میشود به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روامسئول ستاد اسکان مسافران نوروزی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان میزبان 1000 مسافر دا
مسئول ستاد اسکان مسافران نوروزی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان میزبان 1000 مسافر دانشگاهی استمسئول ستاد اسکان مسافران نوروزی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت بیش از یک هزار نفر از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در ایام تعطیلات نوروزی میهمان این واحد دانشترکمان در دیدار وزیر امور دینی بنگلادش: توسعه عقلانیت اسلامی از ضروریات جامعه کنونی است
ترکمان در دیدار وزیر امور دینی بنگلادش توسعه عقلانیت اسلامی از ضروریات جامعه کنونی استرئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار وزیر امور دینی بنگلادش گفت برای تبیین اندیشههای دینی دو کشور باید به بحث آموزش در حوزه عقلانیت که از ضروریات جامعه کنونی است توجه داشت به گزارش خرهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴: سال ۹۴، سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ سال ۹۴ سال دولت و ملت همدلی و همزبانی آرزوهای بزرگ فراروی ایران با همکاری و اعتماد متقابل دولت و ملت دست یافتنی استرهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بمناسبت آغاز سال ۹۴ با تبریک سال نو و نوروز به ملت ایران و همه ملتهایی-
گوناگون
پربازدیدترینها