تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821144339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات میوه همچنان ممنوع است


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور از تغییر شیوه تنظیم بازار میوه در سال آتی خبر داد و گفت: در ایام نوروز امسال نیز وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار میوه شب عید متکی بر تولید داخل گام برداشته که موفق نیز بوده است.

به گزارش تراز ،حسین صفایی روز شنبه در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سالجاری در جمع خبرنگاران، افزود: طی ارزیابی های صورت گرفته موفق ترین تنظیم بازار در دیگر کشورها با کمترین دخالت دولت انجام می شود که در تلاشیم در صورت موافقت ستاد تنظیم بازار از سال آتی این شیوه را در کشور اجرایی کنیم.
وی اظهار داشت: در این شیوه دولت سردخانه هایی را برای ذخیره سازی میوه های پرمصرف اعیاد مختلف اجاره می کند و با اعلام عمومی تولیدکنندگان می توانند به صورت رایگان میوه های خود را در این سردخانه ها ذخیره سازی کنند.
وی تصریح کرد: در این روش امتیازی که دولت به تولیدکنندگان می دهد این است که بهایی بابت اجاره سردخانه نمی پردازند.
به گفته وی، بنابراین ذخیره کنندگان تعهد دارند تنها در زمانی که وزارت جهادکشاورزی اعلام عرضه میوه را می کند، این محصول را با بیشترین میزان به بازار عرضه کنند که همین امر باعث تعدیل قیمت ها در بازار مصرف می شود.
وی افزود: در این روش دولت با تشدید نظارت و شبکه توزیع پرحجم و حداقل دخالت در قیمت گذاری در تنظیم بازار میوه ورود پیدا می کند.
وی ادامه داد: همچنین در استان های مرمصرف باید علاوه بر ذخیره سازی صورت گرفته با مطالعه ذخیره سازی احتیاطی میوه انجام شود که در صورت نیاز میوه با حجم بیشتری به بازار عرضه شود، به طور مثال در تهران اگر در روزهای پایان سال 10 هزار تن پرتقال ذخیره و مصرف می شود با مطالعات 3 هزارتن ذخیره احتیاطی باید داشته باشیم.
وی تاکید کرد: به طور قطع در این روش با اصلاح عرضه محصول به بازار قیمت ها نیز کنترل می شود که باید به دستور و نظارت وزارت جهادکشاورزی در زمان توزیع میوه با حجم بالا از سردخانه ها وارد بازار شود که این امر دخالت نرم و همسو دولت و تشکل ها را نشان می دهد.
پرتقال خارجی در سبد تنظیم بازار عرضه نشده است
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر اینکه پرتقال مصری در میوه تنظیم بازار قرار داشته است، گفت: در ایام نوروز امسال پرتقال عرضه شده در واحدهای تنظیم بازار کشور ترکیبی از پرتقال تامسون شمال و جنوب (والنسیای جنوب) بوده و هیچ نوع پرتقال خارجی در سبد تنظیم بازار کشور وجود نداشته است.
وی اظهار داشت: امسال عده ای به شدت اصرار داشتند برای تنظیم بازار شب عید واردات پرتقال و دیگر مرکبات صورت گیرد و هر دو، سه هفته یکبار گزارشاتی اعلام می شد که بازار میوه شرایط خوبی ندارد و باید واردات انجام شود اما وزارت جهادکشاورزی مصمم بود که این کار نباید صورت بگیرد و نتایج بازار نیز نشان داد که این تصمیم، تصمیم درستی بوده است.
صفایی تصریح کرد: در شرایطی که کشور با محدودیت ارزی مواجه است و شرایط اقتضا نمی کند ارز صرف واردات کالاهای غیرضروری شود بنابراین نمی خواستیم این ارز محدود را صرف واردات پرتقال یا کالاهای غیرضروری کنیم.
وی دلیل تفاوت قیمت عرضه پرتقال در مراکز تنظیم بازار با مغازه های سطح شهر را ناشی از تفاوت قیمت خرید این محصول دانست و افزود: از آنجا که پرتقال تامسون شمال با قیمتی کمتر از تامسون والنسیای جنوب از تولیدکنندگان خریداری شده بود، در زمان عرضه این محصول در روزهای پایانی سال پرتقال تامسون شمال با قیمت 2900 تومان و پرتقال والنسیای جنوب با قیمت 2400 در بازار عرضه شد.
وی ادامه داد: به دلیل سرمازدگی و کاهش تولید پرتقال شمال طی سال گذشته درایام نوروز با اندکی کمبود این محصول نسبت به سالهای گذشته مواجه بودیم اما ورود دولت و تنظیم بازار منجر به ثبات قیمت ها در بازار مصرف شد به طوری که در ایام پایانی سال با افزایش چند برابری قیمت این محصول مواجه نبودیم.
صفایی تاکید کرد: طبق نظر وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید داخل همچنان ممنوعیت میوه برقرار است و در سبد میوه ایام نوروز امسال هیچ میوه وارداتی مبنی برحضور پرتقال مصرفی در بازار نبودیم و تنها ممکن است اندکی میوه به صورت قاچاق به بازار کشور راه پیدا کرده باشد.
توزیع 49 هزار تن پرتقال و سیب در تنظیم بازار شب عید
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه حدود 49 هزار تن پرتقال و سیب تنظیم بازاری در سراسر کشور توزیع شد، گفت: حدود 31 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب در سراسر کشور توزیع شد که از این مقدار 4700 تن سیب و پرتقال در تهران توزیع شده است.
صفایی با اشاره به اینکه حجم بیشتری برای توزیع این دو میوه برای تنظیم بازار شب عید در نظر گرفته شده بود، اظهار داشت: اما در برخی استان ها امکان توزیع در سطح تدارک دیده شده فراهم نشد و به همین دلیل ناگزیر شدیم به بخشی از استان های دیگر منتقل کنیم به طور مثال استان تهران از جمله استان هایی بود که میوه تدارک دیده شده برای آن به استان های دیگر ارسال شد و در تهران حدود 3200 تن پرتقال و حدود 1500 تن سیب عرضه و توزیع شد.
به گفته وی، امسال توزیع میوه تنظیم بازار در سطح 4 هزار نقطه در کشور عرضه میوه انجام شد به طوری که این مقدار حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می دهد در حالی که در تهران عرضه میوه تنظیم بازار در 90 نقطه انجام شده است.
وی با بیان آنکه توزیع میوه تنظیم بازاری از 22 اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا 12 فرودین ماه سالجاری نیز ادامه داشته است، گفت: کل عملیات تنظیم بازار میوه ایام نوروز امسال توسط شبکه های تعاونی روستایی و کشاورزی کشور اجرا شده و با کسب موفقیت قابلیت خود را برای ادامه این کار نشان داده اند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه سال 93 جزو سال های کم بار مرکبات بود، افزود: در زمان کم باری باغات اندازه و وزن بار میوه تولیدی درشت تر می شود بنابراین درکل باغات شمال وزن پرتقال ها نسبت به سال های قبل حدود 40 گرم افزایش داشت به طوری که امسال متوسط وزن پرتقال تامسون شمال عرضه شده بین 200 تا 360 گرم و والنسیای جنوب بین 130 تا 200 گرم بوده است.
وی ادامه داد: در تنظیم بازار سال 92 از حدود 1300 تن پرتقال تنظیم بازاری حدود 500 تن پرتقال در سازمان میادین کشور توزیع شد در حالی که امسال با افزایش 6 برابری حدود 3 هزار تن پرتقال در میادین میوه و تره بار کشور عرضه شد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: کشور ما از تولیدکنندگان بزرگ محصولاتی مانند سیب، پرتقال و نارنگی است که حدود 40 درصد محصولات باغی را تشکیل می دهد.
صفایی افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی به عنوان سند بالادست برنامه های کشور از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و ما نیز به عنوان یک دستگاه دولتی پایبند به این امر هستیم بنابراین برای تحقق مصادیق اقتصاد مقاومتی باید باید برای حمایت از تولید داخل، مصرف محصولات داخلی در کشور فرهنگسازی و نهادینه شود.




شنبه 15 فروردين 1394 ساعت 14:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن